User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

28 december 2020

Godt nytår

Jeg håber, at alle har haft en god juleaften og juledage trods en noget anderledes jul. Jeg glæder mig virkelig til, at vi er på den anden side af alt det her, så vi igen kan se de folk vi gerne vil og uddele kram til familie og venner. Jeg har tilbragt en god uges tid hos min mor - på en sofa med bøger ved hånden. Nu er jeg hjemme ved mig selv, og tænkte jeg hellere måtte forsøge at være aktiv et par timer ved computeren, bare for at se, om jeg stadig kunne. ;-)

Jeg har lavet 2 opgaver, som kan anvendes efter nytår. Den ene en simpel side med julefavoritter, som kan bruges fra 0. klasse og op (har også lavet en med vinter favoritter, så den kan bruges senere på vinteren også). Den anden er en nytårsfoldebog, som nok primært er fra 2. klasse og op - måske især god til start mellemtrin. Denne er også lavet i en digital udgave, så der er mulighed for at bruge den, hvis vi starter året med at gå i skole hjemmefra. (Husk, at der også ligger en hel del brugbare filer om nytår i forvejen på linket herunder. Jeg lavede fx 2 indlæg omkring sidste nytår, som måske er noget for dig. Indlæg 1 - indlæg 2.)

Jeg har placeret begge filerne på Nytår - scroll ned til overskriften December 2020. 

På opgaven med julefavoritter skal eleverne tegne eller skrive om deres favoritter i forbindelse med julen (eller vinter). 
(Opdateret 29/12: Filen kan nu også findes i en digital udgave i Slides/Powerpoint.)


Foldebogen der kan laves efter nytår er lavet i en udgave der kan printes, men jeg har også lavet en digital udgave. Bruger man selv/ens elever google, bliver der automatisk lavet en kopi, når man klikker på linket på siden (I kan også bruge dette link: kortlink.dk/29uvp). Anvender man Powerpoint, er der lavet et link, så en powerpoint fil kan downloades, og denne kan så deles videre til eleverne. Det er kun muligt at redigere på forsiden, hvor skrift mv. kan ændres. På alle andre sider er der blot skrivefelter til at udfylde opgaven Opgaven kan eventuelt kopieres, når eleverne er retur i skolen og klipses til en bog (vejledning i filerne).




13 december 2020

Bevægelses break

Den kommende uge er rigtig mange elever sendt hjem og skal endnu engang modtage undervisning online. Jeg har selv de seneste mange måneder siddet til rigtig mange online møder, webinarer og undervisning, og jeg ved, hvor hårdt det kan være. 

Et af mine bedste råd er jævnligt at holde pause. Det behøves ikke at være lange pauser, men eleverne - og vi lærere - har brug for lige at klare hovedet engang imellem. Det kan være at man fast har en pause hver 30-40 minutter til at fylde drikkedunke og lige ryste benene, eller at man fælles laver en bevægelses break med jævne mellemrum, hvor alle lige får rørt sig lidt og forhåbentlig også grinet lidt undervejs.

Jeg har lavet en præsentation, som I er velkommen til at bruge, hvis eleverne lige skal rystes lidt indimellem. Den kan selvfølgelig også bruges i de klasser, som fortsat er tilbage på skolerne, når de skal have en pause i undervisning. Der er 18 forskellige slides i alt. Jeg har gjort således, at hvis man klikker tilfældige steder rundt på skærmen, kommer den til forskellige slides, så de ikke nødvendigvis tages i rækkefølge. Hvis man klikker på playknappen tages de 18 slides i rækkefølge og skifter selv hvert 15. sekund. 

Prøv den HER

Tip: Hvis du har mulighed for at være online med 2 devices kan det være en fordel, idet du så har mulighed for at afspille præsentationen på det ene device, men fortsat kan se eleverne på det andet device (og de kan selvfølgelig også se dig).

09 december 2020

Genvejstaster - plakat

Jeg synes egentlig, at jeg er ret god til diverse genvejstaster og flittigt benytter mig af dem. Men i dag havde jeg lige en elev i 3. klasse, som kunne vise mig en genvejstast der var ret anvendelig. Og det fik mig til at tænke, at måske var det en ide med en helt simpel plakat over nogle af de mest anvendelig og brugte genvejstaster, som både elever og personale vil have gavn af at kunne. Det kan i hvert fald lette nogle klik med en mus. ;-) 

Jeg har derfor på Lidt af hvert placeret en plakat, som kan printes. Lav den i A3 hvis den skal hænges i klassen, eller print en stak i A4, så eleven kan have en i tasken. Måske kan de også kopieres ned i A5, så den ikke fylder så meget på bordet. Der findes uden tvivl flere gode og anvendelige genvejstaster, men jeg har forsøgt at holde den kort og overskuelig, så elever i indskolingen også kan være med. En genvejstast jeg ofte benytter mig af, er f.eks. at holde shift nede, når jeg har markeret et ord. Så kan jeg med piletasterne markere et tegn af gangen og hurtigt kontrollere, hvad/hvor meget jeg skal have markeret. I det hele taget er shift en ret god tast at kende. Kan også bruges til at flytte et markeret objekt i mindre trin, hvis man har markeret et objekt, som man rykker med piletasterne.

I engelsk i dag har 3A prøvet det escape room, som jeg præsenterede i sidste indlæg. Det var en kæmpe succes. Ungerne synes de blev udfordret og synes det var smart med de små hints og tip i både bogen og under besvarelserne. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg skal prøve det af. Næste gang må jeg se, om der kan laves noget med mere historie bag.

03 december 2020

Engelsk - Christmas og lydfil

Okay, mit digtale kalenderlys var et hit - jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har oplevet, at så mange folk har læst et af mine indlæg. Jeg håber, at der er nogen, som kan bruge det i disse dage.

Jeg skal i morgen præsentere nogle lærerstuderende for digitale escape room. Det er et område jeg længe har tænkt, at jeg godt kunne tænke mig at gøre noget ved, men tiden har ikke lige været til det. Nu sad jeg så forleden og forberedte undervisningen, og tænkte at jeg måske lige hurtigt kunne prøve at lave noget til engelsk.

Når man laver et escape room (eller breakout box), er det vigtigt at tænke et plot ind. Det har jeg ikke gjort. Så er det sagt. Jeg har blot forsøgt mig med lidt forskellige opgaver, for at vise mulighederne, og tænkte at det måske kunne være hyggeligt i engelsk i min 3. klasse, som indimellem bliver udsat for lidt af hvert. ;-) Så slog jeg to fluer med et smæk. Jeg tænker den er fin at bruge i 3.-4. klasse.

Besvarelserne skal laves i Google Analyse. I princippet kunne man sagten lave opgaverne direkte i denne, det ville ikke være noget problem (eventuelt linke til filer mv. med opgaverne). Men nu er jeg jo Book Creator fan, så jeg har lavet selve opgaverne i Book Creator, og besvarelserne skal så skrives i Google Analyse. Jeg har begge steder skrevet, at det kan være en ide at arbejde 2-og-2 sammen, men det kan i princippet sagtens laves alene, så skal eleverne blot have styr på at arbejde i to faner eller vinduer. 

Når jeg skal lave det i 3A i næste uge, smider jeg både bog og analyse ind i et forløb i MU, så er det let for alle eleverne at få adgang til. 

Jeg har har lagt bogen i Book Creator samt link til Google Analyse ind på Engelsk under dagens dato (bogen kan også ses nederst i indlægget her). Øverst i analysen finder man også linket til bogen i Book Creator. Der er desuden lagt et link ind, hvis man gerne vil have en kopi af analysen, så man kan tilføje/ændre i den.

I starten af november lavede jeg et indlæg om at lave lydfiler. Jeg prøvede det i engelsk i går, hvor klassen arbejde med jul. De havde bl.a. lyttet til en tekst og øvet den som korlæsning, og herefter skulle de prøve at indtale teksten ved hjælp af linket fra indlægget. Efter de havde downloadet filen, skulle den afleveres på MinUddannelse, hvor jeg havde lavet en opgave. Det fungerede super godt, og det betyder, at jeg nu har en lille lydfil af elevernes læsning. Ja, de har blot læst noget højt og ikke selvstændig tale, men det giver et ret godt billede af elevernes sprog og hvordan de i det hele taget griber sådan en opgave an mundtligt. Jeg glæder mig i hvert fald til at lytte dem alle igennem.

26 november 2020

Digitalt kalenderlys

Jeg faldt over et opslag på facebook i en gruppe, hvor der var en som efterspurgte et digitalt kalenderlys. Jeg har aldrig overvejet at lave det, men det slog mig, at det måtte være muligt at lave. På min skole fik vi for et par år siden forbud mod levende lys, og det ved jeg mange steder har gjort. Jeg har set flere kreative bud på, hvordan man kan lave et kalenderlys, så man kan tælle ned til jul, og det er skønt at se, så mange kreative forslag. 

Men, hvis du har en projektor i klassen og godt kunne tænke dig et digitalt kalenderlys, så kan det være, at du kan bruge min udgave. Fra den første side, kan du gå direkte til de forskellige datoer. Men, man kan også følge lyset naturlige nedtælling og gå fra 1. december til 2. december til 3. december osv. ved at klikke på datoen. Grangrenen i højre hjørne fører tilbage til 1. december, hvis man har brug for det. Husk at klikke på ikonet for fuldskærm i menulinjen - det giver det pæneste udtryk. Klikker man på den 24. til sidst bliver der ønsket god jul. ;-)

Se det digitale kalenderlys lige HER



12 november 2020

Pladser

I går var der et opslag på Ann-Berits facebookside, der handlede om pladser. Jeg havde en kommentar til opslaget, og lovede jeg ville forsøge mig med at skrive et blogindlæg om hvordan jeg gennem årene har lavet pladser. 

Jeg har gennem mange år ofte lavet alternative opstillinger i mine klasser. Vi har også siddet helt klassiske med kun grupper eller to-og-to. Men ofte giver anderledes opstillinger mere ro i visse situationer, omend det også kan være det modsatte - alt afhænger jo af klassen.

Ofte har jeg haft en blanding af 2, 3 og 4 mandsgrupper. 4-mandsgruppen kunne godt stilles, som på billedet her nedenfor. Det gav en anden dynamik som gruppe. Jeg har også ofte haft enkeltborde, og dem var der som regel rift om. Det kræver en del af eleven at kunne sidde ved et en-mandsbord, men hen af vejen, fandt de ofte ud af, hvilken slags plads, som passede til dem. Jeg har kun få gange haft skærmede enkeltpladser, ofte var de placeret midt i klassen, eller ude langs den ene væg, men med front mod tavlen. Vi havde i klassen nogle lave reoler (hvor børnene havde deres hylder), og ofte brugte jeg dem, til at stille et bord op mod. 


På et tidspunkt for nogle år siden, begyndte jeg at bruge væggene mere aktivt, og stille bordene op mod væggen, så eleverne sad med front mod væg. De måtte så sætte sig på bordet, når der foregik noget på tavlen. Det fungerede rigtig godt, og gav 2 store fordele. 
1) Det skabte meget mere gulvplads, så selv i et lille lokale, følte vi at der pludselig var meget mere plads, som eleverne kunne bevæge sig på.
2) Det gav eleverne en helt anden ro, når de sad og arbejdede. Der var ikke noget, som de skulle holde øje med, og de fleste kunne bedre koncentrere sig om deres opgaver. 

Jeg kunne ofte have 10-12 vægpladser, og resten sad ofte i 2- eller 3-mandsgrupper i 'midten' (vores klasser var som regel omkring 24 elever). Nogle elever trives bedst med at sidde 'helt almindeligt', og det er også vigtigt at være opmærksom på.

Jeg prøvede også med den sidste klasse jeg havde, at dele klassen op i zoner og lade eleverne være med til beslutte, hvordan zonerne skulle være, og hvor de gerne ville sidde. Jeg har forsøgt at tegne et eksempel på opstilling. Zonerne kunne være: har brug for hjælp, arbejder selv og kører derud af, vil gerne have hjælp af kammerater, brug for lidt mere ro men stadig med en makker, delvis arbejd selv og har brug for hjælp. Jeg tegnede planen for klassens opstilling på tavlen, og så snakkede vi om, hvad de tænkte, hvordan det mon ville virke, og om der var noget de gerne ville ændre. Bagefter måtte de ønske plads. Min oplevelse var, at langt de fleste godt vidste, hvor de ville have det bedst og hvad de havde brug for. Selvfølgelig kan der være nogen, som gerne vil noget bestemt pga. en kammerat, så følg elevens valg og tag det op til revision med eleven efterfølgende, så der eventuelt kan laves ændringer.


Generelt for alle opstillingerne, kan man med fordel forsøge at friholde gulvplads foran tavlen (hvis det kan lade sig gøre), så man kan samle eleverne på gulvet foran tavlen. Det gjorde jeg med en 1. klasse på et tidspunkt, og når vi så havde læseundervisning og snakkede strategier mm, sad de på gulvet foran tavlen, så man havde deres fulde opmærksomhed. Det fungerede virkelig godt!

Min skole er en gammel byskole, og hovedbygningen, hvor vores mellemtrin holder til, har nogle enormt små lokaler. 24 elever i en klasse med pladser to-og-to, er rimelig klemt. En kollega brugt den med vælggene på et tidspunkt. 10-12 elever ud mod væggene, og et fællesbord i midten med resten af eleverne, eventuelt en 2-mandsgruppe forrest eller bagerst. Det fungerede også rigtig godt, og gav mere gulvplads i et lille lokale. Husk, at eleverne der sidder ind mod en væg skal have lov til at sidde på bordet, når der foregår undervisning ved tavlen.

Måske har du fået mod til at lave en anderledes opstilling i din klasse? I så fald, god fornøjelse.

09 november 2020

December

December nærmer sig med hastige skridt. Jeg havde troet, at jeg kunne nå at lave lidt nyt materiale til min jule-fane, men jeg må erkende, at jeg har for meget om ørerne for tiden... Men, så er det jo godt, at der i forvejen findes en række spændende ting på Jul.

Først og fremmest har jeg været min julekalender igennem og sikret mig, at der er videoer på alle datoer og at de kan afspilles.

Du finder en række forskellige skriftlige materialer omkring jul. Det kan være "Vi lærer juleord", skriveskabeloner hvor man går frem efter først - så - til sidst, "Min bog med juleord til 0.-1. kl", julelæseforståelse, spil, opgavehæfter og meget mere. I finder også en bog med hurtigskrivning til december, hvor der hver dag er en ny opgave.

I finder også breve til en anderledes julekalender, som jeg lavede for et par år siden. Måske I kan lade jer inspirere og gøre noget lignende i jeres klasser. Lidt længere ned på siden finder I også en fil med julehilsner fra nissen, som måske er lige til at bruge - de er holdt neutrale ift. steder og personer.

I finder også et bud på en julekalender i Book Creator eller i Google Slides, hvor eleverne kan skrive deres egne historier/indtale deres historier, så I kan høre en ny hver dag i december.

Når jeg lige sidder og kigger det hele igennem er der i princippet ret mange ting, så måske er der også noget imellem, som du kan bruge. 

02 november 2020

Lav lydfiler

Som I ved er jeg også IT-vejleder på min skole, og lige nu bruger jeg al min tid på at få leveret chromebooks ud til vores 2. klasse samt lave nogle billedmapper klar til vores forældre, som vi har valgt at forsøge os med. Og så er der alt det indimellem, som jo ofte forstyrrer det flow jeg er i med de store ting. Jeg er f.eks. også den som forsøger at introducere vores elever med dysleksi til AppWriter, omend jeg må erkende, at det er svært at få tid til med alle de mange andre opgaver jeg her. Og nå ja, så er jeg også involveret i et projekt omkring makerspace, som vi lige nu er i fuld gang med at indrette. Der er nok at se til!

For nylig blev jeg spurgt til, hvordan en elev nemt og hurtigt kan lave en lydfil fremfor at skrive. Især til vores yngste elever, som enten ikke er stærke nok til at bruge AppWriter eller som ikke er stærke nok til tale-til-tekst endnu. Normalt ville jeg anbefale WeVideo. Her kan du lave rene lydfiler, og man kan få gemt direkte på ens drev. Men, har man ikke prøvet WeVideo før, kan det godt være en smule overskueligt og måske lidt omstændigt. Log først på skoletune - åben wevideo - vælg podcast - indtal - vælg finish - gem og eksporter til google drev. Og da WeVideo også byder på en masse andre spændende ting, kan det være at man bliver fristet til at trykke på andre knapper eller blot bliver bekymret for, om man har gjort det rigtigt.

Så jeg gik i gang med at undersøge, hvilke andre muligheder der er. Desværre findes der ikke en lydoptager til chromebooks (dvs. ikke som standard, man kan sagtens finde og downloade forskellige), så jeg satte mig og kiggede på alle Skoletubes programmer for at se, om noget talte til mig. Og det var der - H5P. Jeg har tidligere lavet forskellige spil/opgaver med H5P, og er egentlig ret vild med de muligheder man har. Jeg fandt ud af, at de også har en 'record' funktion, og så var det blot et spørgsmål om at få den oversat til dansk, så vores elever kan bruge den.

Desværre stopper Skoletube med H5P til sommeren 2021, så jeg har derfor uploadet funktionen til H5Ps egen hjemmeside, hvor I altså finder: Indtaling - https://h5p.org/node/1045632 

Det smarte ved den er, at den er simpel - klik på indtal, og du er igang. Man kan pause undervejs og genoptage, eller man kan blot trykke på færdig, når man færdig. Herefter har man mulighed for at lytte til det indtalte og prøve igen, hvis man ikke er tilfreds. Er man tilfreds klikker man download, og der downloades nu en .wav-fil til computeren. Denne kan så uploades til ens drev og derfra deles med relevante lærere.

Jeg viste det til en af vores elever i 3. klasse i sidste uge. Vi lavede et bogmærke på siden, så han hurtigt kan finde den. Og så er det blot at følge anvisningerne på skærmen, hvilket han hurtigt fik styr på. Da han havde downloadet det indtalte gik vi på drevet, hvor vi lavede en mappe kaldet lyd. Og så uploadede han filen her til, og delte den med sin lærer. Jeg har et par elever yderligere i 2.-3. klasse, som jeg skal have det vist til de næste par uger. 

NB: Der gemmes intet i programmet, da alt afvikles lokalet på enheden.

27 oktober 2020

Mandagstanker

Jeg faldt over en tråd på twitter, som satte nogle tanker i gang hos mig omkring weekenddagbog. Jeg har stort set altid brugt weekenddagbog i mine klasser. Jeg har som regel haft dansk mandag morgen, og det har været en god måde at starte dagen på. Jeg har også altid startet timen med at skrive min egen weekenddagbog - dels til inspiration, dels for at modellere opgaven. Men, jeg er sikker på, at mange af jer kan genkende følgende udsagn:
- Jeg kan ikke huske hvad jeg har lavet.
- Jeg har ikke lavet noget.
- Jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive.

Og som sagt inspireret af en tråd på twitter fik det mig til at tænke over, at måske skulle man prøve at gøre noget helt andet. Så jeg har derfor lavet hæftet 'Mandagstanker'. I hæftet har jeg lavet 11 forskellige overskrifter, hvor der ikke nødvendigvis er fokus på weekenden - eller om ikke andet, ikke fokus på elevernes egen weekend. 

En opgave lyder f.eks. således: Hvad fik du ikke gjort i weekenden? Her kan man med fordel prikke til eleverne og gøre det sjovt og skørt, så man selv modellerer opgaven med vilde og absurde ting. "Hvad tænker du på i dag?" er en anden opgave, og hvor eleverne jo kan skrive alt mellem himmel og jord, som lige er i tankerne på netop det tidspunkt. 

Opgaverne kan som nævnt kopieres som et hæfte, men de kan også bruges som enkeltark, så eleverne blot får et nyt ark mandag morgen. Hæftet er fint at have i en skuffe eller tasken, så eleven kan finde det frem uge for uge. Kopiere man som hæfte kan man holde pause, når alle 11 opgaver er besvaret, og så lave det igen senere på året. Jeg kunne forestille mig, at det kunne være sjovt at læse hæfterne igennem ved skoleårets afslutning. 
I finder kompendiet på fanen Skrivning under dagens dato. Målgruppen er umiddelbart 2.-3. klasse, men vil sikkert også kunne bruges fra anden halvdel af 1. klasse.


Jeg har også lavet et nyt forfatterhæfte med 11 nye skriveark. Det kan findes på fanen Skriveark under dagens dato. Jeg lavede et forfatterhæfte med 11 ark sidste år i maj, som du kan læse om her. Hæftet er bygget op med 'hvem, hvad, hvor, hvornår', så eleven laver stikord til tegningen, inden historien skrives. Der er en intro til materialet på første side i filen.


19 oktober 2020

Jubilæum og morgenmappe marts

En dejlig efterårsferie er nu overstået og jeg håber, at alle har fået ladet batterierne op, for nu er der lige lidt tid til juleferien. I efterårsferien 2015 - helt præcis den 15. oktober 2015 - gik denne blog i luften, så bloggen har 5 års jubilæum. Det er ret vildt at tænke på, hvad de 5 år har budt på og alle de mange mennesker jeg har mødt på min vej. Jeg elsker at lave materialer, som jeg kan dele. Jeg har ikke længere tal på, hvor mange filer der findes her, udover at vi nok er et sted på den anden side af 500 - så der kan findes lidt af hvert. Facebookgruppen til denne blog har lidt over 6000 medlemmer og på instagram er der knap 1000 følgere. Det synes jeg faktisk er ret godt gået for noget, der blot startede som en god ide.

Jeg har ikke haft så meget gejst og energi de sidste par måneder til at lave noget, men det skal nok komme igen. Jeg har et par ideer til noget skriftligt materiale, jeg skal bare lige have det vendt rundt, så jeg kan finde ud af, hvordan jeg skal gribe det an.

Sidste år startede jeg et materiale, som jeg kalder Morgenmapper. Da jeg nåede til februar kørte jeg død i det - det er ikke helt let at lave disse daglige opgaver, når det både skal være forholdsvis simpelt og overskueligt og også værre en vis progression i materialerne fra måned til måned. Jeg har fået spørgsmål gående på, om jeg får lavet til de sidste fire måneder, og det har jeg lovet.

Så, på Lidt af hvert kan du nu finde morgenmappe til marts måned med 22 sider. Du finder den lige over kommentarerne (på nuværende tidspunkt), og her har jeg også placeret et link til en mappe, hvor I kan finde alle dem, der er lavet indtil videre.
Jeg skal også nok få lavet til april, maj og juni måned, men det kan godt være, at de får et lidt andet udtryk end de andre. Som sagt bliver det sværere og sværere at lave de små opgaver, så går måske i en anden retning med de sidste tre måneder.



14 oktober 2020

Brain breaks

For et par uger siden sad jeg og talte med et par kolleger omkring det med brain breaks i undervisningen. Det kan indimellem være lettere sagt end gjort. Vi ved jo egentlig godt, at elever i indskolingen ikke kan koncentrere sig mere end 6-10 minutter af gangen. Men ofte har vi en tendens til at trække tiden ud, fordi eleverne er i flow eller fordi vi lige skal forklare noget færdigt. Men, ofte ender det med at vi så arbejder i alt for lang tid, og eleverne får ikke den lille korte 'hjernepause', som de har brug for og tingene ender nogle gange lettere kaotisk. 

Egentlig er det ikke så meget der skal til. Vi skal blot have rystet hjernen eller kroppen lidt, og så kan vi gå i gang igen. Vi kan vælge at bruge 2 minutter på det eller vi kan bruge 5 minutter på det. Det er ikke så relevant, det vigtige er, at der sker en kort ændring. Det kunne f.eks. være så simpelt, at man i bogstavgennemgang beder eleverne rejse sig fra stolen og skrive bogstavet i luften et par gange. 

Jeg har lavet et dokument med forskellige forslag til brain breaks i undervisningen. I dokumentet findes også en side med "Simon siger", hvor jeg har lavet forskellige bud der kan siges i en "Simon siger" på klassen. Derudover har jeg lavet "Rejs dig, sæt dig" og "De 4 verdenshjørner" - 3 versioner af hver. Nedenfor kan I se den første af begge versioner, så får I en ide om, hvad det handler om. I finder det hele på 'Forskellige løb/bevægelse/brain-breaks' - scroll ned til Brain breaks oktober 2020.

Rejs dig, sæt dig

De 4 verdenshjørner

09 oktober 2020

Efterårsferie

Egentlig kommer dette indlæg en uge for sent, men nu skriver jeg det alligevel. Det er fredag, sidste dag inden efterårsferien, og jeg er træt. Jeg synes ellers det gik rigtig fint de første uger efter sommerferien, men de sidste 2-3 uger har gejsten været dalende og trætheden er begyndt at melde sig. Og jeg er næppe den eneste som har det sådan. Jeg er sikker på, at efterårsferien er tiltrængt hos både børn og voksne rundt i landet. 

Skal du holde ferie? Sove længe, slappe af, hygge med familien, læse en god bog, gå en tur i skoven - kort sagt lade batterierne op?
Hvad med dine elever? Mon de skal have samme oplevelse, eller har de fået lektier med hjem? Nogle elever har ikke nødvendigvis ferie, for det er ikke sikkert mor og far kan holde fri, så de skal måske i SFO. Men det kan være de har fået lektier alligevel?

Inden sommerferien lavede jeg et indlæg, hvor jeg skrev om lektier i ferien. For mig skelner jeg mellem at vedligeholde læsningen og lave lektier (opgaver). En sommerferie er på 6 uger og hvis ikke elever læser i løbet af ferien, kan det mærkes efter ferien. En efterårsferie er på 1 uge, så behovet er på mange måder ikke helt det samme. Jo, står det til mig skal alle læse hver dag, men det er ikke alle som er lige så glad for at læse som mig. ;-) Men det er ikke efterårsferien som ødelægger elevernes arbejde med læsning. Læg op til at forældre/bedsteforældre/større søskende måske kan læse en bog højt for dem - det skaber hygge og god stemning her i starten af det lidt mørke efterår. Og inspirer dem til selv at læse bøger - lån bøger på skolens bibliotek, så de kan få gode og spændende bøger med hjem. Men lad dem nu også holde ferie. De har lige så meget brug for at holde fri, som vi har. Og så mange dage er der jo heller ikke - to weekender og 5 hverdage. Kan man overhovedet nå at udfylde en bankoseddel med eksempelvis 25 felter på 5 hverdage? Jeg ved det ikke og tager ikke stilling til det - jeg har ikke kigget på dem der bliver delt. Jeg vil blot gerne opfordre til, at man lige stopper og tænker: Er denne opgave god og relevant at sende med eleverne hjem i ferien som lektie? Eller sender jeg den med hjem fordi nogen var så sød at dele den på facebook mv. og en masse andre bruger den?

Når eleverne så er retur efter efterårsferien, så tag fat i diverse CL-opgaver, skriveopgave osv. - slå jer løs og få eleverne til at fortælle om deres ferie. Men der er ingen grund til at lære dem om det grænseløse arbejde allerede i de små klasser.

(Og når det så er sagt, så håber jeg, at et par dage på sofaen med en bog i hånden gør mig så tilpas rastløs, at jeg får taget hul på at lave materialer igen. Jeg har ikke fået lavet så meget på de seneste, men det skal nok komme igen.)

05 oktober 2020

Halloween

Tiden flyver afsted og lige om lidt kan vi alle holde en velfortjent efterårsferie. Jeg har ikke fået lavet så meget nyt til bloggen her efter sommerferien. Det skal nok komme igen. Men jeg tror jeg har haft lidt travlt og bare har nydt at holde fri, når jeg har fri - i min verden er der ikke noget bedre end at sidde med en bog i sofaen. Men, nu er der start ferie, så ser jeg om ikke inspirationen den rammer mig, når jeg har nogle dage fri. ;-)

Lige om lidt er der Halloween. I kan her på bloggen finde materiale til både dansk og engelsk. Materialerne i engelsk har mine egne elever været vilde med, og det har fungeret rigtig godt, de gange jeg har brugt dem.

Jeg lavede dette indlæg for 2 år siden om Halloween i engelsk. Jeg har lavet en bog i Book Creator, hvor eleverne kan høre de ord, som jeg har sat fokus på, og så er der et et par spil og sange. Derudover har jeg lavet et hæfte, som anvender de samme ord. Jeg har lavet en bog til både 1. og 2. klasse - bogen til 2. klasse kan måske også anvendes i 3. klasse. Hæftet kan anvendes uden at bruge bogen fra Book Creator (men har I computer eller ipad til rådighed, vil jeg anbefale den - eleverne plejer at synes det er hyggeligt). Materialerne kan findes på Engelsk.


Jeg har også lidt materialer til dansk. Egentlig har jeg aldrig rigtig beskæftiget mig så meget med Halloween i dansk, men jeg fik alligevel på et tidspunkt lavet nogle filer, som I måske kan bruge. I finder filerne til dansk på fanen Emner. Lidt længere nede på samme side kan I også finde en fil med tal og bogstaver i græskar, som måske kan bruges til et eller andet i denne tid.



28 september 2020

Lav en hjemmeside

Mine kolleger på 3. årgang er lige nu ved at arbejde med bogen En haj til medier (kender du den ikke, kan jeg kun anbefale at tage et kig på den - Absalon, KP, Via og CFU Nord har den i klassesæt). I bogen er der et emne om Websites, og et par af eleverne spurgte deres lærer: "Skal vi ikke også prøve at lave en hjemmeside?". Så jeg fik forleden en mail fra teamet da jeg er IT-vejleder, hvor de vil høre, om det overhovedet ville kunne lade sig gøre, og hvilket værktøj de i så fald skulle bruge. Og ja - selvfølgelig skal de lave en hjemmeside, de vil elske det!

I bogen anbefaler de at tage et kig på værktøjer på Skoletube, og det kan jeg også kun anbefale. En hjemmeside kan bygges op på mange måder også afhængig af, om den skal kunne deles med andre eller ej. Men, jeg arbejder på en Google-skole (Google Suite for Education), så for os er det nærliggende at tage et kig på Google Sites. Det er så simpelt at bruge, og det ligner på mange måder drevet, som eleverne kender i forvejen. Og så er der en stor fordel ved Google Sites - eleverne kan samarbejde om deres hjemmeside, og kan være igang på siden på samme tidspunkt. Og vi tænker umiddelbart, at eleverne skal arbejde sammen med en makker, så de kan sparre med hinanden undervejs. 

Jeg har derfor lavet små videoer, som jeg har samlet på et Google Sites, hvor eleverne kort kan se, hvordan de gør forskellige ting. Som udgangspunkt kan man sagtens nøjedes med at bruge de første 5 videoer. Jeg mangler lige at få lavet en video om, hvordan man kan offentliggøre sin hjemmeside - den følger snarest og vil blive video 7. Eleverne kan eventuelt oprette deres hjemmeside på forhånd, inden de ser videoerne (spring da video 1 over) - på siden findes et link til nedenstående billede, som jeg har delt med mine kolleger.


Video 1: Opret et google sites
Video 2: Lav tema på hjemmesiden
Video 3: Indsæt tekst og billede
Video 4: Tilføj sider og undersider
Video 5: Tjek forhåndsvisning undervejs
Video 6: Indsæt videoer/dokumenter/mm. fra drev - husk de rigtige indstillinger
Video 7: Offentliggør hjemmeside (kommer snarest)


23 september 2020

Grafisk facilitering

Vi er på min skole med i et projekt om at lave makerspace sammen med en række andre skoler i kommunen. I sidste uge havde vi et møde online, hvor vi bl.a. fik en hurtig introduktion til grafisk facilitering. Jeg har kigget på det før, men ikke gjort noget ved det, for jeg kan ikke tegne. Eller...måske kan jeg godt lidt, når det bliver struktureret som her. Det er i hvert fald klart noget, som jeg skal lege meget mere med!

Jeg har her efter weekenden forsøgt mig med mit første bud. Jeg ser tit nogen der efterspørger en struktur for, hvad man gør, når man skal i gang med en opgave. Her er et bud - måske kommer der flere, når jeg får tænkt flere tanker, og bliver bedre til at tegne og fortælle. ;-) Jeg har smidt 3 versioner op - en i farver og to i sort/hvid, hvor man kan vælge om man vil have med eller uden vejen. Måske kan man bruge dem til selv at blive inspireret, måske kan man arbejdere videre på det - og måske er det slet ikke noget du kan bruge. I kan finde dem på den nye fane Grafisk facilitering - får jeg lavet flere ting, ryger de op på den.



Helle Schütten Johansen fra helleforhelle.dk, har lavet plakater, som Aalborg Kommune deler, så I på nogetathavedeti.dk/makerspace kan hente inspiration til, hvordan I kommer i gang med at tegne.

14 september 2020

Lav sætninger

Noget af det første jeg lavede materialer til, handlede om at bygge sætninger op. Det at udbygge en sætning, så der kommer flere detaljer på sætningen og de bliver længere. Disse materialer kan findes på Sætninger. (Reklame: Jeg har også udgivet en bog på Forlaget Vektor med lignende opgaver.)

Nu har jeg så lavet en ny fil, som netop er uploadet. Den adskiller sig en lille smule fra de andre opgaver ved at eleverne skal trække et kort fra hver af disse fire bunker:
- hvem
- med hvad
- gør hvad
- hvor

Et eksempel kunne f.eks. ende med at lyde således:

Den sure lærer (hvem) med store fødder (med hvad) spiser popcorn (gør hvad) på lygtepælen (hvor).

Der er sikkert flere anvendelsesmuligheder, men jeg har 2 bud. Kopier de 4 ark (med 14 kort på hvert) på forskellig farvet karton - eller brug bagsiderne sidst i filen. Læg kortene op i 4 bunker. Eleven trækker nu et kort fra hver bunke og skriver sætningen i hæftet. Og sådan fortsættes det. Når alle kort er brugt, blandes bunkerne, og man kan prøve på ny med nye konstellationer. 
Man kan også bruge den sætning der bliver lavet som skriveoplæg, så eleven når sætningen er lavet og skrevet skal skrive en kort historie der passer til.

Materialet kan findes på Sætninger under dagens dato.





07 september 2020

Spil i undervisningen

For et par uger siden lavede jeg et indlæg om, at jeg ville prøve indimellem at lave indlæg, der fortæller om nogle af de mange materialer jeg har her på bloggen.

I dag vil jeg skrive lidt om spil - for det at spille i undervisningen er virkelig en gave. Og der er SÅ mange muligheder. I det hele taget, hvis man på en eller anden måde kan få nævnt ordet spil i forbindelse med et forløb, så er eleverne ofte solgt på forhånd.

Man kan spille spil, som man har købt i diverse forretninger, fået foræret eller har købt ved forlag. Men, man kan også selv lave spil. Der skal ikke altid så meget til, så er eleverne med på ideen.

Noget af det første jeg lavede til min blog var spil med 4 på stribe, Slå et ord samt Slanger og stiger. Alle er forholdsvis simpel spil, men de virker - eleverne synes det er hyggeligt. Nogle kan spilles alene, andre fungerer bedst med en makker. De kan findes på Spil.

     

Jeg har lavet en hel del med 4 på stribe og Slå et ord. De er simple at lave, når man først har formen, og så er det kendt for eleverne at spille. Lige nu bruger jeg det i engelsk, og det virker ret godt. Det er en forholdsvis let måde at få eleverne til at gentage de ord, som vi har fokus på. Men når man gør det alene/med en makker i et spil, føles det ikke så uoverskueligt, som når det skal siges højt på klassen. Dem jeg bruger lige nu kan findes på Engelsk.

Spil har jeg også flere spil/opgaver, som er inspireret af CL. Du kan f.eks. finde 'Jeg har - hvem har', Quiz og byt samt Find en der...

Du kan også finde spil på 0. klasse. Der er f.eks. 'Jeg har - hvem har' med både bogstaver og tal, Talpuslespil, Slå en forlyd, Matematikkampen og meget mere. 

Ordklasser kan du finde lidt forskellige spil f.eks. puslespil, vendespil og et 'spilleplade' spil.


Mangler du noget med bevægelse, så kig forbi Forskellige løb - måske er der noget her, som du kan bruge.

Måske er der også et spil et eller andet sted på min blog, som du kan bruge - eller du kan blive inspireret til at lave et spil selv.

31 august 2020

Dagens program - google sites

Okay, jeg har forsøgt at lave noget, som jeg har haft lyst til længe, men ikke helt kunne finde ud af hvordan... Jeg har lavet et google sites med muligheden for at skrive dagens program, have nedtællingsur/stopur samt diverse videoer med nedtælling til brug ved arbejde, skift af aktiviteter og afslapning. (Videoerne er umiddelbart uden reklamer før og undervejs.)

Der er to muligheder for at anvende siden. Man kan blot bruge linket og dermed kun have adgang til ur og videoer. Eller man kan få mulighed for at lave en kopi af sitet, så man kan skrive dagens program (og eventuelt gøre klar dagen før) samt tilføje pdf, videoer, docs, slides osv. til forsiden som kan gennemgås på klassen (er kun muligt hvis man har gmail eller arbejder på en GSfE skole).

Jeg har placeret Dagens program på 'Kalender og ugeplaner'. Scroll lidt ned på siden og du finder de to ovennævnte muligheder. Jeg har selvfølgelig lavet video, som viser begge mulighederne - de varer ca. 5 minutter hver.

Herunder kan du se en kort appetitvækker på et minuts tid, så du kan se, om det eventuelt kunne være noget for dig.

Reklame: Klar parat søg - hvorfor er den relevant?

Jeg er IT-vejleder på min skole. Jeg har ikke en formel uddannelse, men har altid haft en stor interesse for it. Jeg kan huske som barn, at min far havde en computer til at stå, som han selv byggede (spørg mig ikke hvorfor, han er egentlig økonomimand). Og jeg fik lov til at skrive på den og spille på den - det man nu kunne spille dengang. 

Jeg lærte at bruge 10-finger til maskinskrivning i 8.-9. klasse, og derefter tog det vist bare fart. Jeg gør meget ud af, at fortælle eleverne, at det er vigtigt at bruge 10-finger, da det gør skrivningen mere flydende og man kan koncentrere sig om at skrive fremfor at kigge efter bogstaverne på tastaturet. 

Men, der er også noget andet, som jeg synes er mindst lige så vigtigt - at give eleverne en forståelse for, hvad nettet er og hvordan det fungerer. Eller, dvs. det vil nok blive for omstændigt, hvis man skulle lære dem hvordan det hele fungerer, men en eller anden grundforståelse er i hvert fald relevant. 

Og når man indimellem ser diverse spørgsmål på facebook og andre sociale medier, så slår det mig, at det kun bliver mere og mere relevant at klæde vores elever godt på og måske samtidig præsentere deres lærer for de samme ting. For det med at søge, forstå og anvende nettet er svært for mange - ikke kun børn. Lige nu og her handler det om at søge på nettet, men det er mindst lige så vigtigt, at man taler om copyright med eleverne. (Men det er vist et helt andet indlæg!)
Et eksempel jeg og min rimelig firkantede hjerne indimellem irriteres over. En person spørger mig om hjælp til et eller andet, ofte er min første kommentar at de skal gå til yyy.dk, så skal jeg hjælpe dem videre. Hvad gør personen mon - og sikkert langt de fleste af jer, som læser indlægget her? Ofte står de på googles side, så de skriver blot yyy i søgefeltet på siden. Går det vildt for sig, går de til adresselinjen og skriver yyy og trykker enter. Men det var ikke det jeg sagde - jeg sagde at de skulle gå til yyy.dk Og hvorfor er det vigtigt? Jo, min henstilling får dem direkte til den side, de skal til. Deres måde sender dem omkring en google søgning, hvor de skal lokalisere den korrekte side og herefter klikke på den. I løbet af en dag, vil man kunne undgå rigtig mange 'søgninger', hvis man vænnede sig til at skrive adressen direkte i adresselinjen. 

Det blev en længere anedokte, men det er blot for at fortælle, at det er et af elementerne i Klar Parat Søg af Charlotte Rytter - at give eleverne en ide om, hvad og hvordan man bruger internettet. Og hvis man skal bruge søgefunktionen, hvordan gør man så det?

Jeg er biased, jeg fik lov til at læse med på sidelinjen, da Charlotte og Gyldendal skulle have bogen færdig. Jeg får intet for at lave reklame for bogen eller hvis der bliver solgt nogle bøger, blot lige for at få det på plads. Men hvis I på slut indskoling/start mellemtrin gerne vil arbejde med hjemmesider og søgning på nettet, så tag lige et kik på Klar Parat Søg og se, om den kunne være noget for jer. Den har noget at byde på og Charlotte tager jer trygt i hånden i forhold til at guide jer og jeres elever til at blive 'skarpe til at søge på nettet'.

17 august 2020

Bogstav- og skrivebog

Jeg håber, at I alle er kommet godt i gang med det nye skoleår. Der er ingen tvivl om, at vi fortsat står foran en mærkværdig tid med skoler der fortsat holder lukket og klasser der pludselig kan blive sendt hjem. Jeg er spændt på at se, hvor længe vores dage fortsat skal være præget den situation hele verden er i. 

Når det så er sagt, ved jeg også, at I alle gør hvad I kan for at skabe så normal en hverdag for jeres elever som muligt. Og det tror jeg er vigtigt. Alt hvad der kan virke genkendeligt for eleverne, vil helt sikkert være godt.

Jeg har snart haft denne blog i 5 år. Det betyder også, at jeg har RIGTIG mange filer her på bloggen. Nogle har fulgt mig gennem alle årene, nogle har måske først opdaget mig for nylig. Så jeg tænker, at jeg fremover vil forsøge at finde nogle af de 'gamle' filer frem og præsentere dem indimellem. For måske har man ikke fundet/set dem i virvaret af alle de mange andre filer jeg har... 

Nu er vi jo lige startet på et nyt skoleår, så jeg vil præsentere et par bogstavbøger, som jeg har lavet.

0. klasse kan I finde 2 filer - Min ABC-bog og en Bogstavbog. Min ABC-bog er forholdsvis simpel og er måske især anvendelig her i starten af skoleåret, hvor Bogstavbogen måske passer bedre lidt længere hen på året - eller man kan dele den op i små bider og lave et ark, når man har gennemgået bogstavet på klassen med det materiale man anvender. ABC-bogen finder I under 30/10-18 - Bogstavbogen under 3/2-19.

ABC-bog      Bogstavbog

Et stykke tid efter at jeg havde lavet bogstavbogen lavede jeg en ny udgave, som er ideel at anvende her i starten af 1. klasse (eller i specialundervisningen). Den kan selvfølgelig også bruges i 0. klasse, hvis det passer. Det blev til en Bogstav- og skrivebog, hvor der er 2 sider pr. bogstav. Den første side er næsten identisk med Bogstavbogen på 0. klasse. I finder bogen på Lidt af hvert under datoen 20/6-19.

Bogstav- og skrivebog

Jeg ved at kolleger på min skole brugte ovenstående sidste år i 1. klasse, og det nye team der lige har startet 1. klasse, har også planer om at bruge den.
Jeg synes bogen er god, fordi den er overskuelig og genkendelig, så når eleverne er blevet præsenteret for opgavetyperne, vil de kunne arbejde selvstændigt med siderne.


Og så noget helt andet. Jeg blev spurgt om muligheden for at få mine piktogrammer som billedfiler, så de kan bruges på f.eks. Smartboard. Jeg har derfor lavet en mappe med lidt over 100 billeder af piktogrammer, hvis nogen af jer laver elektroniske programmer. Når I er på Klar til et nyt skoleår, så klik på mappen med piktogrammer, så finder I billederne.

05 august 2020

Engelsk 3. klasse - Yes we can

Jeg skal dette skoleår have engelsk i en 3. klasse. Jeg har også haft dem i 1. og 2. klasse, så vi kender heldigvis hinanden. Vi skal arbejde med materialet Yes we can i hele indskolingen. Vi indkøbte lærervejledninger sidste år, hvor vi så afprøvede materialet - til dette skoleår har vi så indkøbt elevbøger til alle elever i indskolingen. 

Jeg skal have 3A i to lektioner fra morgenstunden. En dobbeltlektion kan være en smule voldsomt, så jeg har gået og funderet lidt over, hvordan jeg skal gribe det an. Jeg bliver nødt til at sørge for, at eleverne kommer til at arbejde med forskellige ting, prøver at bruge sproget og begrænse tavleundervisningen. Jeg har derfor besluttet, at vi skal arbejde efter ugeskema og have mere eller mindre samme fremgangsmåde til hvert kapitel. Selvfølgelig med afstikkere (f.eks. skal vi lige læse og arbejde lidt med The Gruffalo i forbindelse med kapitel 2).

Alle de materialer jeg har lavet, har jeg delt på Engelsk, så står du også og skal bruge Yes we can 3, kan det være, at du kan bruge materialerne. Det kan også være, at du kan bruge nogle af materialet alligevel, så kig forbi.

Jeg regner med, at vi arbejder med hvert kapitel i 3-4 uger - ugeskemaet er gældende for alle ugerne. Planen for undervisningen er, at der hver gang er 15-30 minutters tavleundervisning. Det kan f.eks. være introduktion til kapitlet i den første uge samt kort intro til de første 2 sider i bogen. De følgende uger vil det være kort repetition af kapitlet, eventuelle lytteopgaver i bogen og lignende. Et par af opgaverne på ugeskema giver måske også mening, at de først starter med fra uge 2 med ugeskema.

På ugeskemaet finder man følgende:
Bogen (angivet sidetal)
Roll a word
4 in a row (med makker)
Mime (med makker)
Walk and talk (med makker)
Book Creator
Pause

Bogen: Siderne i kapitlet er skrevet op, så eleverne arbejder med 2 sider af gangen og kan krydse af.
Roll af word: Ordene der gennemgås på præsentationssiderne i bogen samt enkelte andre ord fra kapitlet. Der er 3 spil - 18 ord i alt. Der er vejledning i filen. 

4 in a row: De samme ord som findes på Roll a word. Der er 3 spil. Skal spilles med en makker. Er det på kopi kan eleverne krydse ordene af. Ellers kan de også lamineres og man kan bruge brikker. Der er vejledning i filen.

Mime: 7 ord er udvalgt. Laves i makkerpar, hvor en elev trækker et kort og så mimer ordet for makkeren. Der er vejledning i filen.

Walk and talk: Laves i makkerpar. 5 spørgsmål som eleverne får med på 5 kort, og som diskuteres på en defineret rute. Mulighed for selv at tilføje 3 kort i hånden. Der er vejledning i filen.

Book Creator: 2 sider til hvert kapitel. Den første side kan først laves, når eleven har været på Walk and talk. Her er de 5 spørgsmål igen, som eleverne skal besvare. På den anden side skal de vise/fortælle, hvad de har lært i kapitlet. Der er vejledning på første side i bogen (se bogen HER). Bogen kan findes i biblioteket Book Creator Danmark (kode 66SDSK8). (Jeg tilføjer sider til bogen i biblioteket løbende.)
Pause: Muligheden for i løbet af de 3-4 uger vi arbejder med ugeskemaet at holde 3 pauser.

Engelsk hvor du finder materialet, finder du også et bud på et ugeskema. Vær opmærksom på at jeg har lavet et ugeskema til de tre første kapitler (dog ikke til de første sider i bogen med English Every day). Klik på filer - lav en kopi hvis du er google bruger. Ellers klik på filer - download som word. 

Og så til det praktiske. I disse coronatider planlægger jeg et par ting, som jeg nok ville gøre anderledes, hvis vi ikke fortsat skulle passe på.
Roll a word: Kopieres så der er et ark til hver elev.
4 in af row: Kopieres så der er et ark til hvert makkerpar. På ugeskemaet indikerer jeg ved hjælp af farver, hvem der er makker sammen (eller også hænger jeg en seddel op med makkerne). Eleverne sætter kryds på arket (frem for at placere brikker) i jagten på 4 på stribe.
Mime et ord og Walk and talk: Enten laver jeg til hvert makkerpar eller også laver jeg 5-6 sæt, og når de så har været brugt af 5 grupper, kan andre ikke lave denne opgave før næste gang (dvs. de kommer i karantæne).

Jeg tænker lige nu, at det er samme makkerpar til 4 in a row, mime et ord og walk and talk. 

Jeg håber, at jeg med denne planlægning af undervisningen får eleverne til at blive aktive og bruge sproget - både som enkeltord og som små sætninger med en makker, hvor det er mere trygt end fælles på en klasse. Så må vi se hvordan det går, når jeg sætter gang i det fra uge 34. 

03 august 2020

Ignora, Mister Georg og Vitello

Jeg har lavet noget godt - tror jeg... For nogle år siden var der en side (har glemt navnet nu), hvor man kunne lave sin egen Ignorabog. Den findes desværre ikke mere (mig bekendt). Jeg er også før faldet over en skabelon til publisher, men da jeg ikke har publisher og min skole ej heller, er det ikke en jeg har brugt. Så nu har jeg forsøgt at lave min egen bog - eller bøger.

Frøken Ignora og Vitello er nogle af de mest elskede bøger at arbejde med i indskolingen. Jeg håber, at Mister Georg kommer med i den pulje, for de bøger kan også på det varmeste anbefales. Ofte ender man ud i at eleverne skal lave deres egen historie. Jeg har et par gange haft elever i 3. klasse til at skrive deres egen bog om Vitello, og det har været et kæmpe succes. Sidst jeg gjorde det, lavede vi bøgerne i Explain Everything. Det fungerede super godt, men kan også virke en smule uoverskuelig, hvis man ikke har prøvet det før.

Så derfor - jeg har lavet bogskabeloner til Ignora, Mister Georg og Vitello, som jeg håber, at rigtig mange kan få glæde af. Der findes 3 versioner - til print (PDF), Google slides samt Powerpoint. I de 2 sidstnævnte er skrivefelter faste, men man kan selv ændre på farverne i bogen, så man kan få lige de farver, som eleverne gerne vil have. Når eleverne har færdigskrevet bøgerne, kan de selfølgelig printes, hvis man gerne vil det. I den printede version må man nøjes med den farve jeg har valgt.

På nedenstående video fortæller jeg lidt om de 3 versioner, og hvordan du arbejder med dem. Du finder skabelonerne på den nye fane Bogskabeloner.



Mangler du diverse skilte og ophæng i klassen, så kig forbi den nye fane jeg har lavet - Klar til nyt skoleår. Og vil du gerne have input til kalender og nyhedsbreve, så kig forbi Kalender og ugeplaner. Jeg har allerede fået flere positive tilbagemeldinger på både kalender og ugeplaner.

26 juli 2020

Ferien går på hæld...

Jeg sidder her en søndag formiddag og kigger ud af vinduet - og det regner... Det blev ikke lige den sommer jeg havde håbet på. Med de gode sommerdage lige inden skolernes sommerferie tænkte jeg, det skal nok blive godt. Og det har da også være godt, omend vejret på ingen måde har været så godt som lige inden ferien. Lige nu spotter jeg, at det ser ud til at blive fint vejr næste weekend, det satser jeg på - har lige et par projekter der kræver godt vejr! (Og lur mig om ikke det gode vejr kommer, når vi starter på arbejde igen...)

Så med regnvejr udenfor kunne jeg jo lige så godt sætte mig ved computeren. Jeg har ikke siddet her så meget som jeg plejer, så har i den grad holdt fri. Jeg starter på arbejde den 3. august, så har kun en lille uge for mig selv tilbage. Min niece kommer på ferie i den kommende uge en 3 dage, det glæder jeg mig til. Og derefter er det tilbage til hverdagen igen.

Sidste år lavede jeg dette indlæg, som jeg kun kan anbefale at kigge forbi. Her fortæller jeg om den foldebog jeg lavede sidste år, hvor eleverne kan skrive om deres ferie, ligesom jeg også nævner et par andre filer, som jeg tidligere har lavet ift. ferien. I finder også link til indlæg, hvor I hurtigt og nemt kan finde piktogrammer, plancher og navneskilte - stort set alt I skal bruge for at gøre klar til et nyt skoleår.

Jeg har lige lavet en ny Min ferie opgave. Den kan I finde på Lidt af hvert under dagens dato. I finder den som PDF, der kan printes i A3, eller som digital udgave så jeres elever kan skrive, før de printer ud. Arket handler ikke som sådan om, hvor eleverne har været henne - ikke alle elever kommer på ferie, og det er vigtigt at være opmærksom på, når man taler om ferien på klassen. 



Sidste weekend sad jeg og legede lidt med at lave en kalender i en redigerbarudgave samt bud på et par ugeplaner/nyhedsbreve. Det kan I læse mere om HER.
Op til ferien lavede jeg også et indlæg om mulighed for at 'bygge sit eget skema', så man har mulighed for at lave et skema med de samme piktogrammer, som man bruger til dagens program. Det kan I læse mere om HER.

20 juli 2020

Min egen kalender

Sidste sommer brugte jeg en del tid på at lege med at lave opgaver i interaktive filer. Det vil jeg egentlig gerne lave mere af, men har lidt glemt det igen. Det må jeg forsøge at råde bod på næste skoleår. Men, jeg kom til at gå og tænke på de interaktive filer og om det mon ikke var muligt på samme måde at lave en redigerbar kalender, som man kan arbejde i digitalt... Så det måtte komme an på en prøve. Derfor er der nu lavet den nye fane Kalender og ugeplaner, hvor I kan finde kalenderen jeg har lavet. Planen er også at lave et par udkast til ugeplaner/nyhedsbreve, men så langt er jeg ikke kommet endnu.
Jeg holder ligesom mange andre ferie lige nu, men jeg ville lige dele kalenderen med jer nu, for måske er der nogen som kan bruge den i løbet af de kommende uger. 

Der er 2 digitale filer - en med en månedsoversigt og en med kalender for hver uge samt mulighed for at lave noter til hver uge. De to filer har jeg også samlet i en PDF, så man har mulighed for at printe ud, hvis man kan bruge noget af det. Jeg har lavet en video, der viser hvordan de digitale filer bruges. Det sidste minut i videoen viser PDF'en.




Jeg aner ikke, om det giver mening med en redigerbar kalender og om der overhovedet er nogen, som kan bruge det. Men, så fik jeg afprøvet lidt ting i programmet og man kan jo altid lære noget nyt ;-) 

Senere samme dag: Siden hvor I finder kalenderen er opdateret med et par bud på dokumenter, der kan bruges til ugeplan/nyhedsbrev. 

02 juli 2020

Byg dit eget skema

I 2016 lavede jeg de første piktogrammer og smed op her på bloggen, og jeg har fået virkelig mange henvendelser siden da omkring manglende piktogrammer, som jeg så selvfølgelig har tilføjet. Det betyder også, at der på Lidt af hvert findes mange filer med de forskellige piktogrammer. Sidste år samlede jeg så alle piktogrammerne i en mappe, som kan findes via dette indlæg. Det gjorde det da en smule mere overskueligt. Nu har jeg så samlet alle mine piktogrammer i én fil - der er over 100 forskellige piktogrammer... Filen kan findes i førnævnte mappe, men er også lagt på Lidt af hvert under datoen 1/7-20. (Kan også konstatere at jeg ikke altid kan huske, hvad jeg tidligere har lavet, fandt mange piktogrammer som jeg har lavet over flere omgange. 😉) Der er også tilføjet 2 tomme piktogrammer, så man har mulighed for i hånden at tilføje piktogram i samme stil som de andre.

Og når jeg nu var ved at lege og samle alle mine piktogrammer, måtte jeg pusle med en ide, som jeg har haft virkelig længe. For et par år siden lavede jeg et skema til klassen, hvor jeg brugte de samme piktogrammer, som vi brugte til dagens program på tavlen. Det var et kæmpehit hos eleverne! Og det har jeg tænkt på lige siden, at jeg godt kunne tænke mig på en eller anden måde at give mulighed for til andre også. Og nu fik jeg så en ide, som jeg tror virker. Jeg har derfor lavet filen "Byg selv skema", hvor du kan bygge klassens skema op og printe i A3. Filen kan bruges i powerpoint eller Google slides. På første side i filen linker jeg til en video der viser, hvordan du gør, men videoen kan også ses herunder. Du finder filen på Lidt af hvert under dagens dato - pt. lige over kommentarerne.

30 juni 2020

Ugeskema Revolutionen

Jeg fik i går en henvendelse, om jeg ikke kunne lave et indlæg om ugesskema, da vedkommende havde læst mit afgangsprojekt, som kan findes her. Projektet har efterhånden et par år på bagen, men jeg er fortsat meget begejstret for ugeskema. Og helt tilfældigt havde jeg i går møde med børnehaveklasselederne på min skole, som rigtig gerne vil starte op med ugeskema efter sommerferien. De har taget tilløb længe, og jeg glæder mig til at se, hvad de finder på og hvordan de får det tilpasset dem.

Jeg lavede for 3 år siden et indlæg, som måske også er værd at læse, hvis man er interesseret i ugeskema. Her deler jeg et par forskellige bud på ugeskemaer, som jeg har lavet. I kan også på bogens egen hjemmeside finde filer og forskellige ikoner, som I kan bruge. Mit råd er at lave jeres egen skabelon samt lave en mappe, hvor I placerer ikoner og billeder, som kan bruges i ugeskemaet - og sørg så for at dele det med hinanden. Man kan jo lige så godt hjælpe ens kolleger, så alle ikke skal opfinde den dybe tallerken.

Da jeg i sin tid havde læst bogen og gik i gang med at arbejde med ugeskema, fulgte jeg bogen og ideerne forholdsvis slavisk. Som I også kan læse i indlægget jeg referer til ovenfor, måtte jeg ret hurtigt erkende, at det med klodserne ikke fungerer for mig - men det er altså bare mig. Jeg ved, at andre har været glade for dem! (Det behøves ikke være klodser, det kan også være små kort med elevernes navne, som er lamineret og sidder på tavlen og som eleverne så kan flytte på, når de har brug for hjælp.) I løbet af årene har jeg på nogle områder ændret på en del. Sidst jeg brugte ugeskema fik eleverne f.eks. deres eget ugeskema, som de så satte på hjørnet af deres bord. For mig gav det mening i den klasse, at de ikke alle skulle op og stå i kø ved det samme ugeskema. Men I andre klasser har jeg haft to ugeskemaer hængende, som eleverne gik op til og satte krydser på. Så mærk efter og prøv dig frem til du finder en løsning, som fungerer for dig. Jeg ved også, at nogle laver et elektronisk ugeskema og deler med eleverne. Så der er mange muligheder.

Når man starter med ugeskema, så start 'i det små'. Bestem dig for et tidsinterval pr. dag eller uge og som eventuelt justeres op gennem en periode. Sørg for at de fleste opgaver i starten er kendte af eleverne, så eleverne bliver trygge ved arbejdsformen, men ikke nødvendigvis skal bruge energi på nye opgavetyper. Hen af vejen kan der så introducere nye opgavetyper inden de sættes på ugeskemaet. Langt de fleste opgaver kan sættes på ugeskema - man kan altid ved ugens start nævne, at en bestemt opgave først må laves på torsdag, hvis man tænker der er noget der skal vente eller noget man gerne vil starte fælles på. For mig har det fungeret bedst, at det meste af litteraturarbejdet har været holdt udenfor ugeskemaet, men igen det afhænger rigtig meget af hvem man er - andre sætter det på skemaet og har gode erfaringer med det.

Det vigtigste at have øje for i starten er de hvide, grå og eventuelle sorte felter. Hvide felter er opgaver der skal laves, grå må laves når alle de hvide er lavet. Sort betyder, at en opgave ikke skal laves. Sørg for at eleverne ved hvad de kan lave, når de er færdige med ugeskemaet. Man skal aldrig tilføje opgaver til et ugeskema undervejs i løbet af ugen! Noter i stedet for dig selv, at eleven måske skal have nogle andre opgaver i næste uge. Men opgaver må ikke tilføjes, for det ødelægger oplevelsen og lysten til at færdiggøre noget for 'jeg får jo alligevel bare flere opgaver, så jeg ikke bliver færdig'. Man må gerne fjerne opgaver i løbet af ugen, men sørg for at 'give dig selv' skylden. Påtag ansvaret for, at du har været for ambitiøs og sat for mange opgaver på skemaet, hvis du har elever som kæmper med opgaverne og ellers arbejder fornuftigt med skemaet.

Har man elever som har svært ved at overskue skemaet og selv bestemme, hvilke opgaver de vil i gang med, så inddrag eleverne i snakken og lav sammen en plan for rækkefølgen af opgaver. Jeg plejer at skrive tal i skemaet, så eleverne blot kan følge tallene og dermed er trygge i, at de ved, hvad de skal lave.

Ift. opgaverne er det godt med en god blanding af opgaver - også de sjove og hyggelige, som f.eks. at farve en mandala eller lave en tegning. Sæt eventuelt tid på disse opgaver, så de blot bliver et afbræk blandt de mere faglige opgaver. 
Opgaver/spil/mandalaer/mv. kan opbevares i kasser, skuffer eller lignende, og det kan så påføres på skemaet, hvor opgaven findes henne (f.eks. skuffe 4). Det fungerer rigtig godt. Det kan også være en mappe med plastiklommer, hvor der står numre på lommerne. Eller der er kuverter i lommerne med tal på kuverterne, så eleven noterer på ugeskemaet, hvilken kuvert de har lavet. Det har jeg f.eks. brugt med puslesætninger, hvor der var en sætning i hver kuvert. (En opgave eleverne var vilde med i 1. klasse.)

Der kan være en del arbejde forbundet med at starte ugeskema ift. at få gjort opgaver, spil mv. klar, men når dette arbejde så er lavet, kan det ofte bruges igen og igen, så tiden er godt givet ud. Og når ugeskema først kører, får man frigjort tid til at kunne arbejde med elever og hjælpe og have overblik på en hel anden måde. F.eks. er der mange som har læsegrupper, så når klassen arbejder 20 minutter med ugeskema, læser de med en gruppe imens. Hvis man gør det 5 gange om ugen, kan man arbejde med en læsegruppe hver dag og komme gennem alle klassens elever hver uge.

Jeg kan kun anbefale at kaste sig uge i ugeskema og kan varmt anbefale at læse bogen!

25 juni 2020

Farvel til en klasse

Egentlig kommer dette indlæg måske nogle dage for sent...og måske stikker jeg (igen) hånden ned i en hvepserede. Men sådan er jeg. De sidste par uger har der været mange opslag rundt omkring på de sociale medier med hilsner, diplomer, gaver, osv. til eleverne i anledningen af sommerferien eller fordi de skal af med en klasse. Og dette indlæg er til dem, som lige nu sidder med en knude i maven eller dårlig samvittighed, fordi de ikke har gjort det. “Er jeg en god lærer, klasselærer og relationsskaber, når jeg ikke har lavet en gavepakke til mine elever?” JA! 


Vi er SÅ vidt forskellige, når det kommer til, hvad vi gør, når vi sender elever på ferie eller skal stoppe med en klasse. Og respekt for det! Men man skal ikke have dårlig samvittighed, hvis man ikke har gjort noget. Og helt ærligt - selv jeg, der synes jeg har nogle gode år på bagen som lærer der har afsluttet en del klasser kan næsten få helt dårlig samvittighed på bagkant. For har jeg ikke gjort nok?? Men ved I hvad? Det er noget pjat! Det er ikke en afskedsgave, diplom eller hilsen som definerer de år, vi har haft med en klasse - det er jo al den tid og alle de stunder, som vi har haft med eleverne. 


Må man så ikke lave gaver og hilsner til sine elever? Jo - selvfølgelig!! Jeg har selv kolleger som har været i gang, fordi de skal sende en klasse videre. Og jeg har stor respekt for tiden (og pengene) som de lægger i det. Og har man tid og overskud til det, et det kun fint. Men, ikke alle har den tid eller det overskud og ved I hvad? Det er også helt ok. 


Så er du den lærer, som har set diverse opslag på facebook med gaver, diplomer og hilsner og tænkt for dig selv, “...jeg burde måske også…” eller “...hvis jeg nu lader være med at deltage i X, så kan jeg måske få tid til …”, så sig til dig selv, at der er ingen grund til at have dårlig samvittighed. Du fortæller helt sikkert dine elever, at du har været glade for at have dem. Måske fortæller du lidt om de forskellige ting I har oplevet i den tid, du har haft dem. Måske en fælleshilsen i form af et sommerferiebrev. Og så kigger du hver enkelt i øjnene og giver dem en corona-krammer. Og det er mindst lige så meget værd som en juicebrik med karameller og slikkepinde limet på eller en sirlig, personlig hilsen til hver enkelt elev.

En eftertanke...Måske er ræset med at lave afskedsgaver og hilsner til eleverne blevet for voldsomt de senere år? Hvis jeg tænker tilbage på de første år jeg var lærer, var der i hvert fald ikke på min skole det samme fokus på det, som det jeg har oplevet på de sociale medier de senere år. Måske en bivirkning ved de sociale medier og det nemme ved at poste et billede - og et glansbillede?