tirsdag den 13. juni 2017

Ugeskema Revolutionen

I sommerferien for 4 år siden skrev en kollega til mig, at der var en bog jeg skulle skynde mig at få fat i på biblioteket, for hun tænkte, at det skulle vi i gang med, når vi efter ferien skulle starte en 1. klasse op sammen. Det var bogen "Ugeskema Revolutionen" af Karina Winther, og jeg fik straks hentet den og læste den i løbet af en dags tid. Og jeg var solgt! Min kollega sendte senere i ferien et billede, hvor hun var ved at lave små træklodser til os :-) Så vi gik all in! Det følgende efterår skrev jeg speciale i mit PD afgangsprojekt, og gav efterfølgende Karina lov til at lægge min opgave på hendes hjemmeside. Er man interesseret i at læse den, kan den findes her.
I løbet af de sidste 4 år, har jeg fortsat brugt ugeskema, men på mange måder har jeg også fundet mig selv i det. Og det tror jeg er vigtigt. Bogen vil mange ting, men samtidig siger Karina også, at man ikke behøves at kaste sig ud i det hele på én gang - tag små skridt, og gør det du kan overkomme og det, der netop giver mening for dig. Jeg har f.eks. måtte erkende, at det med klodserne ikke fungerer for mig...til gengæld er jeg ret vild med hviskestemmer (men shit hvor er det svært for både børn og voksne) og pointen om at spørge to kammerater før man spørger en voksne. Begge de to ting forsøger jeg at gøre meget ud af i mine klasser. 
Jeg kan kun på det varmeste anbefale at læse bogen! Jeg elsker at det er en bog henvendt til pædagoger og lærere, men som ikke er fyldt med en masse fagbegreber men tværtimod er skrevet i et sprog der er til at forstå og forholde sig til. Den burde stå på ethvert lærerbibliotek!

Og hvad siger ungerne så? De elsker det! Jeg har brugt det nu i 3 forskellige klasser jeg har haft, og i alle 3 klasser spørger de selv efter "hvornår skal vi have ugeskema igen?". De kan godt lide det. Jeg tror det er friheden i, at de selv må bestemme rækkefølgen på opgaverne der tiltaler dem. 
Jeg kan have lange perioder hvor vi har ugeskema hver uge i x antal timer (nogle gange mange timer om ugen, andre gange få timer om ugen). Men jeg kan også have lange perioder, hvor vi ikke har ugeskema. Jeg ved, at der er lærere, som kobler deres litteraturarbejde på - det gør jeg ikke. I hvert fald ikke, når det er klassearbejde. Jeg har prøvet et par gange, hvor jeg har kørt et litteraturforløb, som de har arbejdet med i grupper, at jeg har sat det på ugeskemaet, og så har børnene vidst, at den opgave er i gruppe, men for det meste holder jeg det uden for ugeskemaet. Det fungerer bedst for mig. Måske er det anderledes for dig.

I min facebookgruppe er der et par stykker som efter sidste indlæg har spurgt, om jeg ikke vil dele et par ugeskemaer fra 1. klasse. Og det vil jeg selvfølgelig gerne. Arbejder I på google drev, kan I blot lave en kopi, så får I jeres eget ugeskema. På www.ugeskemarevolutionen.dk kan man under downloads også finde et par eksempler på ugeskema. 

Skema fra opstart 1. klasse 2013 - uge 35 og 36, de første ugeskemaer vi havde.
Uge 47 (her kan I se hvordan børnene er sat sammen i makkerpar ift. nogle opgaver, da vi havde emnet sørøver)

Skema fra 1. klasse 2014
Uge 12 (her er der liljeopgaver fra Pelle-materialet på ugeskema)

Jeg glæder mig til at starte ugeskema op i 1. klasse igen efter ferien! :-)

2 kommentarer:

  1. Kære Susanne.
    En ægte fornøjelse at følge dig. Du deler alt dit slid til kæmpe hjælp for alle. Af hjertet tak!! Jeg er så heldig også at skulle starte 1. klasse efter sommerferien aug 2017. Det glæder jeg mig også rigtig meget til :)

    ps. hvis du får tid, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad stjernestund og alfabetkonkurrence er :)
    Gode tanker
    Pernille

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Pernille
      Det er fantastisk at starte 1. klasse, selvom det absolut er noget af det hårdeste at høre - især det første halve år!
      Stjernestund er noget så simpelt som læsning/læsestund. For en del år siden fandt jeg på at kalde det stjernestund - af en eller anden grund appellerede det mere til børnene, end når jeg sagde vi skulle læse i et kvarter :D Og så har jeg bare kaldt det stjernestund lige siden. I min 3. klasse har jeg startet mine morgentimer med stjernestund - det giver en dejlig rolig start på dagen.
      Alfabetkonkurrencen var en konkurrence der løb det år arrangeret af et firma (kan ikke huske hvad), hvor man tilmeldte sig og så fik man tilsendt gratis farveblyanter til at lave alfabetet med. Det var blyanter fra stabilo, så det var en win-win situation.
      Mange hilsner
      Susanne

      Slet