User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

29 december 2021

Opstart efter nytår

Godt nytår til jer alle! Om få dage går det løs igen. Jeg ved nogle først starter onsdag den 5. januar, men rigtig mange starter op online mandag den 3. januar. Og så er jeg i det hele taget spændt på at se, om det forlænges eller hvad der kommer til at ske...

Lige før jul lavede jeg en online juleafslutning. Denne har jeg ladet mig inspirere af og har lavet en online opstart. Der er 5 opgaver og en 'Spot hvem der', som er et forsøg på at lave en online udgave af 'Find en der', som er en smule svær at lave online - i hvert fald i indskolingen!

I kommer direkte til præsentationen ved at klikke på billedet herunder (eller HER). På sidste side er der som sidst info til læreren, og som altid kan I jo blot springe over, hvis der er opgaver, som ikke passer jer. 
Tip: Hav præsentationen i et vindue for sig og præsentere dette vindue, så kan du skifte mellem mødet og præsentationen, og se elevernes besvarelser undervejs. Det er især handy, hvis man ikke har to skærme, og det er det vist de færreste der har...


Præsentationen er også delt på fanen 'Nytår'. Her finder I også en række filer, som kan bruges i forbindelse med nytåret. En del af disse er også lavet digitalt, da vi jo stod i samme situation sidste år. Der er bl.a. en nytårsfoldebog (som kan laves digitalt), jule/vinterfavoritter samt et ark til at lave nytårstale med de yngste.
Hvis du har lyst kan du læse mit indlæg fra sidste år, hvor nogle af ovenstående filer blev nævnt.

19 december 2021

Juleafslutning

Jeg havde egentlig ikke tænkt, at jeg skulle lave mere her inden jul, men kan se der efterspørges ideer til online juleafslutning. Jeg ved godt, at nogle er gået fra, men rigtig mange går først på juleferie tirsdag/onsdag i næste uge, så nu kan jeg da i hvert fald nå at hjælpe dem, hvis de kan bruge ideen.

MB-dansk.dk har nemlig lavet en "Den store nytårsquiz", som er ret genial. Har I kolleger i overbygningen (måske også slut mellemtrin), som mangler en ide, så send dem lige til MB-dansk.dk, så finder de nogle helt geniale opgaver, som de kan bruge med deres elever. Men, disse opgaver er for svære for eleverne i indskolingen. Så har jeg ladet mig inspirere og lavet lignende opgaver til brug i indskolingen. Jeg tænker umiddelbart fra 1.-3. klasse, men enkelte af opgaverne vil også kunne laves med børnehaveklassen - så kig og vælg ud.

Opgaverne er delt på fanen Jul, men kan også findes her nedenfor.

Til online brug klik HER (eller skriv kortlink.dk/2ebm5 i din browser).

Som PDF finder du HER.

09 december 2021

Nedlukning, plan og nytår

Så kom endnu et pressemøde, hvor "eleverne sendes på forlænget juleferie med onlineundervisning" - det var da den dårligste måde at formulere det på! Der kunne godt være fokus på noget retorik/sprogundervisning til folkene i epidemikommisionen, eller hvem der nu har skrevet det. ;-)

Lige nu knokler skolerne med at få enderne til at nå sammen, da de først kan planlægge endeligt, når de har alle info fra UVM og skoleforvaltningerne. Og som sidst kommer der til at være rigtig stor forskel på, hvordan man gør, så lad være med at sammenligne jeres skole med andre. Det er en umulig opgave. Nogle skoler har 3 dages undervisning der skal forberedes inden jul andre har 5 eller 6. 

Jeg vil gerne slå et slag for 'keep it simple'. Tænk i analoge materialer og knap så meget online (husk, målgruppen for denne blog er indskolingen, så det er dem der er mit udgangspunkt). Måske sendes rigtig mange børn på tidlig juleferie hos bedsteforældre, hvor de skal holde ferie - ikke gå i skole. Måske sendes børnene i skole til nødpasning og undervisning efter nødbekendtgørelsen. Måske har man på nogle skoler hybridundervisning, hvor en flok er i skole og en anden flok skal være med online - og det er på ingen måder særlig let!

Lad være med at tænke i fint opsatte skemaer og forkromede planer (brug tiden fornuftigt så vi ikke arbejder os selv ihjel). Brug de materialer I allerede har; arbejdsbøger, frilæsninger, kopimateriale, osv. Lav en enkel dagsplan for hver dag, skriv den i en besked på aula, på MinUddannelse/Meebook eller i et dokument, med tydelig angivelse af dag, fag og hvad der kan/skal arbejdes med. (Man kan blot lave et dokument med en tabel.) Og husk - vi snakker om børn i indskolingen, der må gerne være en enshed i struktur og opgaver, så ikke alt for mange ting laves om eller er nyt.

Mange af jer er uden tvivl præget af kopimaskiner der ikke kan printe pga. tonermangel - gå ikke i panik! Planen kan sagtens være digital til forældrene, som selv vælger om de vil printe elle blot have den 'online'. Afhængig af hvad jeres skole forventer, så lad være med at tænke, at de skal være online hver dag i hele tidsrummet. Måske har I en ledelse der vil være med til, at med enkle dagsplaner og analoge materialer, kan arbejdet laves, når det passer bedst i familierne og ingen krav om at mødes online (og måske er det ikke noget krav at opgaverne bliver lavet). Måske er det kun en mulighed i 0.-1. klasse, men måske kan 2.-3. klasse også være med i den 'analoge ikke møde online' verden. Tal med jeres ledelser om, hvad der vil passe bedst til jeres børnegruppe. De vil gerne have input og være lydhøre, for de sidder jo også og kæmper med, hvordan det gøres bedst muligt. 

PLAN

Hvis jeg skulle lave en plan for 4 lektioners undervisning i ca. 1. klasse (måske kan du blive inspireret af opgaverne og ændre sværhedsgrad til 0. og 2. klasse), med primært fokus på dansk og matematik, kunne det være noget a la følgende:

1.-2. lektion: Dansk
De første minutter: Gør dine danskmaterialer klar
15 minutter: Læs i en bog
15 minutter: Find et billede i en bog og skriv en tekst der passer til
10 minutters pause
15 minutter: Opgaver (enten et par hjemmeopgaver eller sider i en arbejdsbog/kopimateriale)
10 minutter: Lav en tegning/farv en mandala (et eller andet kreativt)
15 minutter: Find ord der start med S og K
De sidste minutter: Pak dine danskmaterialer sammen

PAUSE 30 minutter

3.-4 lektion: Matematik
De første minutter: Gør dine matematikmaterialer klar
15 minutter: Opgaver (sider i en arbejdsbog/kopimateriale)
15 minutter: Tegn/skriv en regnehistorie, hvor resultatet skal give 23
10 minutters pause
15 minutter: Opgaver (sider i en arbejdsbog/kopimateriale
10 minutter: 
Lav en tegning hvor der skal være: 3 cirkler, 2 kvadrater og 4 trekanter
15 minutter: Løs matematikgåden og lav en tegning der passer til: 
Sofus og Mie plukker kirsebær. De spiser 18 kirsebær til frokost. Mie spiser 6 kirsebær mere efter frokost. Hvor mange kirsebær spiser Sofus og Mie?
De sidste minutter: Pak dine matematikmaterialer sammen

Ud fra ovenstående har jeg forsøgt mig med at lave et dokument, som I er velkommen til at lave en kopi af og redigere/tilføje/slette i. Der er ændret lidt i enkelte opgaver i løbet af dagene, så dagene er ikke helt ens, men strukturen er. Så kig forbi og se, om det er noget du kan bruge. Dokumentet kan ses HER - klik på filer og lav en kopi, hvis I arbejder i Google. Klik på filer og download som word, hvis du har brug for en wordfil.

Under sidste nedlukning før jul og efter jul for et år siden, lavede jeg nogle hjemmeopgaver. Måske har I ikke brugt dem, og kan bruge dem nu, hvor der så laves et par opgaver dagligt. I er i hvert fald velkommen til at bruge dem. Direkte link til filerne HER og HER. Opgaverne findes også her som billedfiler klar til at dele digitalt. Der er 30 opgaver i alt i forskellige sværhedsgrader.

Det kan også være, at du vil læse det indlæg jeg lavede under sidste nedlukning, det kan du gøre HER. Jeg lavede også et indlæg tilbage i marts 2020, som måske kan være relevant at læse igen.

Nytår

På fanen Nytår har jeg opdateret alle relevante filer, så de kan bruges det kommende nytår. Der er flere forskellige nytårsopgaver, og der er både analoge og digitale opgaver at vælge imellem. 

17 november 2021

Writing templates and snowman

I august delte jeg nogle skriveopgaver, som jeg havde planer om at bruge i min 4. klasse i engelsk. Min klasse er ret vild med dem, og elsker at vi starter med at skrive hver fredag. Enkelte skriver min tekst på tavlen af og forsøger så selv at skrive en sætning eller to, men de fleste skriver selv - eventuelt med god stillads fra sætningerne på tavlen. 

De vil gerne fortsætte med disse skriveopgaver, så jeg har lavet 10 opgaver mere (bl.a. en med Christmas og Winter) - et par af emnerne kommer fra eleverne. I næste omgang kommer de til at skrive dem på computer, enkelte kommer til at bruge AppWriter mens de skriver. Hvis de fortsat vil have flere, når vi er færdig med disse 10, skal jeg nok lave flere, men i så fald kommer de først efter vinterferien. 

Opgaverne kan findes på Engelsk under November 2021. Her har jeg også placeret min opgave med at bygge en snemand og skrive om den, som jeg delte i forgårs. Tænker nemlig det kunne være en oplagt opgave i engelsk i 4. klasse her i løbet af december, så har oversat skrivearkene til engelsk (jeg har bibeholdt instruktion og video på dansk). Måske vil jeg koble den med, at de skal prøve at indtale det de skriver også. Det har jeg ikke helt tænkt færdig. 


 



15 november 2021

Byg en snemand

Jeg fik en ide forleden og den kunne jeg åbenbart ikke slippe i mit hoved. Så nu har jeg forsøgt at lave det som en opgave. 'Byg din egen snemand og skriv om den'. En opgave der er super god til at lære, hvordan man kopiere elementer fra et slide til et andet, redigere i størrelsen og flytte det rundt på siden, så det hele passer. 

Når eleverne har lavet deres snemand, skal de skrive om den på en skriveside. På den ene side af arket, skal de skrive stikord om deres snemand, og på den anden side skal de skrive en berettende tekst om deres snemand, hvor de bruger de stikord de har skrevet. Afhængig af alder kan I selvfølgelig justere i denne opgave, inden I giver den til jeres elever - I kan redigere i al skrift på de to skrivesider.

Tænker umiddelbart opgaven kan anvendes i 2.-4. klasse, men andre årgange kan helt sikkert også være med. F.eks. kunne det være god træning for 0.-1. klasse at kopiere og lave snemanden, og skrivesiden kan så udelades.

Opgaven finder I på 'Interaktive opgaver' - scroll ned i bunden under november 2021. 



Jeg har lavet en video henvendt til eleverne, så I kan se den sammen på klassen, hvor jeg gennemgår, hvad opgaven går ud på, og hvordan de skal gøre. Den er delt i filen, men kan også ses herunder.



NB: Berettende tekst er måske ikke helt korrekt at bruge, men det var det bedste udtryk til opgaven. Ville gerne undgå blot at skrive 'skriv en tekst/historie'. I har mulighed for selv at redigere i opgaven inden I deler med eleverne, hvis I hellere vil skrive noget andet. :-)

13 november 2021

Det er snart december

December nærmer sig endnu engang med hastige skridt. I aftes gik det op for mig, at vi har 5 uger og 2 skoledage tilbage til juleferie. Og der er helt sikkert nogen, som er i fuld gang med at planlægge december måned.

Jeg har en hel fane tilegnet jul med en masse materialer, som du måske kan bruge. Tilbage i 2015 lavede jeg min første musikjulekalender, som du finder øverst. Den har jeg selvfølgelig lige været igennem igen og sikret, at alle videoer kan afspilles. Jeg har altid brugt den i mine klasser, for jeg synes det er hyggeligt at starte dagen med en julesang. 

I november 2019 lavede jeg en digital julekalender til Slides/Powerpoint, hvor man kan lade eleverne skrive/tegne/indtale/lave video til en fælles julekalender. Der er selvfølgelig også lavet vejledning, hvis du ikke er helt sikker på, hvordan det gøres. 

Ud over de mange materialer du finder på fanen jul, vil jeg kort fortælle om 2 ting. Den første er ikke ny, den delte jeg nemlig sidste år. Her lavede jeg et digitalt kalenderlys, og jeg synes fortsat at det fungerer rigtig godt, så det indlæg vil jeg dele med jer igen. I kan læse indlægget fra sidste år lige HER, eller gå direkte til at se det digitale kalenderlys HER. Klik på de tre prikker i menuen i nederste venstre hjørne, så kan du lave fuldskærm. Sidder du på en chromebook, så klik på tasten over tal nr. 5 - og klik på den igen, når du vil væk fra fuldskærm.


Den anden ting er ny - eller næsten i hvert fald. I et opslag på facebook, efterlyste en bruger digitale juleopgaver. Man kan altid skrive på pdf'er (det lavede jeg et indlæg om i januar, hvis du vil læse mere om det). Men det kan også være rart med nogle materialer, som er lavet til at skrive i direkte. Jeg har derfor taget to af mine filer og lavet dem til digitale udgaver. De ses nederste på fanen jul, og hvis man klikker på billedet bliver man mødt med 'lav en kopi'. Så kan man enten dele det med sine elever som det er, eller slette nogle opgaver, inden der deles med eleverne. Jeg har også lavet link til at downloade som powerpoint, hvis man ikke har adgang til Google Slides.

20 oktober 2021

Lav bøger i Google Slides

Op mod efterårsferien fik vi i Aalborg melding om, at forvaltningen lukker adgang til en række programmer på Skoletube (pga. databehandleraftaler der ikke er ok). Blandt de programmer der bliver blokeret er Book Creator. Et program jeg personligt er meget begejstret for og som jeg også er superbruger i. Om forvaltningen og Skoletube finder ud af det, må tiden vise... NB: Jeg har hørt rygter om, at en række kommuner måske følger efter og gør det samme. Men jeg har også hørt, at Skoletube fortsat arbejder på at få enderne til at nå sammen. Jeg ved ikke hvor det ender henne, men jeg ved vi lige nu ikke må bruge BC og en række andre programmer i Aalborg, og så må vi blot krydse fingre for, at tingene ender godt. Vi kan ikke undvære Skoletube.

MEN, det har så betydet, at jeg har sparket mig selv i gang med at lave en række videoer, som fortæller om Google Slides og nogle af de mange muligheder man har her. For man kan virkelig mange ting, så jeg berører kun en brøkdel af alle mulighederne. Til gengæld dækker mine videoer en stor del af de ting, som eleverne kan få brug for, når der arbejdes i Slides - uanset om det er til at lave en bog, besvare en enkelt opgave eller lave en præsentation. 

Slides er ret genial og er blevet mit fortrukne program, når jeg laver opgaver til bloggen eller blot generelt til mine elever. Når man arbejder i Slides (eller Powerpoint) kan man nemlig langt bedre manipulere med billeder og tekst ift, hvor de skal stå på siden, og man har en lang række former og ikoner, som man kan inddrage. 

Jeg har samlet det hele i en præsentation (klik på linket eller se den nedenfor), hvor du selv kan springe frem og tilbage ved hjælp af indholdsfortegnelsen, så du kan se lige den video, som du har brug. Jeg har også samlet alle videoerne på en playliste på youtube, hvis det er. Se den HER. (NB: Kan du ikke få adgang til at se videoerne på youtube, fordi du får besked om, at adgangen er restricted, så klik på hængelåsen i adresselinjen, klik på cookies og fjern alle cookies. Gå nu til youtube igen.)

Halloween opgave

Jeg har lavet en lille Halloween opgave i Slides, hvor eleverne skal skrive en kort historie om et græskar. Man kan jo bruge den anledning til, at eleverne nu skal lave et nyt slide og fortælle om noget andet ift. Halloween. Lav en kopi af opgaven HER.



21 september 2021

QR koder

Jeg tænker mange af os har prøvet at lave poster til et QR løb, og hver gang tænker jeg en del sidder og overvejen, hvordan er det nu lige man gør. Og så spørger man f.eks. på facebook og får gode råd eller man google og kommer frem til en QR kode generator. MEN, det er slut nu - for her får I det mest geniale tip til at lave QR koder til ophæng i klassen eller til et løb. Det eneste I skal bruge er en chromebrowser. 

Google lavede nemlig en opdatering til deres browser på et tidspunkt, som har betydet, at det er blevet ret simpelt at generere QR koder. Jeg tror blot ikke, at særlig mange har opdaget det eller helt luret, hvordan og hvorledes. Jeg havde ikke selv før for et par uger siden, og skal jeg være ærlig tænkte jeg for mig selv 'hvorfor pokker opdager du først det nu'. Så hvis nu andre har det sådan, så får I hermed en aha-oplevelse ganske gratis. ;-)

I videoen her nedenfor viser jeg, hvordan man gør. Den starter med at vise, hvordan man laver en QR kode til en hjemmeside og slutter med at vise, hvordan man yderligere kan bruge det, hvis man er på en Google skole, så man har adgang til Google drev. Man kan nemlig let lave en mappe til QR løb med poster og koder, så man kan genbruge koderne og blot ændre i posterne fra gang til gang. Så skal man ikke lave nye koder hver gang. Det er da genialt! Man kan også gøre det i O365, hvis man anvender chromebrowseren. Det skriver jeg lidt mere om efter videoen. (Ignorer mit fumleri omkring 3:55-4:05 - det blev afprøvet mens jeg sad og lavede videoen ;-))


Ift. skan af kode kan de fleste mobiltelefoner/ipads skanne via kameraet. Dvs. man skal blot åbne kameraet, som om man skal til at tage et billede, så kan man skanne koden. Ellers findes der gratis apps til skan, som kan hentes i appstore. Man kan også skanne med en chromebook. Åbn kamera på chromebook og klik på ikonet, som I kan se i den røde cirkel på billedet herunder.


O365: Arbejder du på en skole med adgang til O365 kan I også lave QR kode, hvis chromebrowseren anvendes. Jeg har lavet en kort video nedenfor, som er lavet lidt håndholdt med telefonen. 

20 september 2021

Jeg fandt det på Google

Jeg fandt det på Google. Hvor mange af jer har hørt jeg selv sige det eller hørt elever sige det, når der er anvendt billeder i materialer? Jeg hører det tit - alt for tid. 

Jeg tror jeg har skrevet den før, men en sjov historie fra en af mine tidligere klasser. De havde i historie (ikke mit fag) lavet plancher omkring stenalderen. En af grupperne havde illustrationer fra Minecraft. Det gjorde mig nysgerrig, så jeg spurgte lidt ind til det. "Jamen det kom frem, da vi søgte på stenalderen på Google." Det førte til en snak om dels minecraft og om det mon fandtes i stenalderen, dels det her med at søge på Google og snuppe det første det bedste billede.

Hvad vi ikke kom så meget omkring var rettighederne til at bruge billedet. Men det var heller ikke lige det jeg var mest opmærksom på, da jeg blev nysgerrig på minecraft-illustrationen. Men for pokker, de er altså vigtige de rettigheder! Det er altså ikke tilladt bare at finde noget på Google og bruge det. Og slet ikke hvis det er noget du skal have videre ud i verden.

Jeg havde i torsdags et kursus på CFU i Aalborg, hvor vi undervejs kom til at tale om det her med billeder - hvordan man kan se, at man må anvende et billede, som er fundet ved en billedsøgning på Google? 

Det første tip er at man bliver nødt til at besøge den hjemmeside, hvor billedet kommer fra. Er billedet fra en firmahjemmeside, osv., ja så er sandsynligheden for at du må 'tage' billedet stort set lig nul. Du kan være heldig, at der under billedet står, hvor billedet er fra, hos andre står der ikke noget - så er det ofte virksomhedens egne billeder. Står der eksempelvis Shutterstuck under billedet, har virksomheden købt billedet - og du må ikke bare have lov til at tage billedet og bruge det. Så må du selv til Shutterstuck og finde billedet og købe det.

Tip nr. 2 er at man under værktøjer kan lave billedsøgningne, så der søges på Creative Commons-licenser. Disse billeder/illustrationer må som regel anvendes. Man bliver dog fortsat nødt til at være opmærksom, og besøge billedet hjemmeside, for at se hvad kravene er ift. kreditering. Nogle steder (eksempelvis pixabay) har ikke krav om kreditering, andre steder er der krav om at kreditere fotograf/hjemmeside. Og selvom pixabay ikke stiller krav om kreditering, vil det være en god ide at notere det alligevel. 

Peter Leth står bag siden medierforalle.dk og har netop delt et indlæg ift. hvordan man kan organisere det her med billedsøgning mv. for de enkelte klassetrin. Det er en ret fin oversigt, som jeg godt kan anbefale at kigge forbi. Der er også lavet en facebookside, som jeg også kan anbefale at søge og hvor spørgsmål altid er velkommen.

05 september 2021

Lav pixel art

Jeg faldt over en sjov ide på Instagram her i weekenden. Den tager dog lidt længere tid at gennemskue (hvis det nogensinde lykkedes mig), men i min søgning efter, hvordan den kan laves, faldt jeg over at lave pixel art som er en mere simpel udgave af den sjove ide. Og det er da helt genialt til at lære et tastatur at kende for de yngste i skolen!

Vores børnehaveklasse får adgang til et klassesæt chromebooks her inden længe og jeg ved, at mine kolleger måske kan være lidt nervøse for, hvordan det skal gå. For mange er det meget nemmere med ipad, men jeg tror på, at chromebooks er vejen frem. Og denne måde at lave pixel art på, er en super måde at introducere tastaturet, så eleverne lærer at bruge tastaturet på en chromebook (eller computer for den sags skyld). Det vil også være oplagt, hvis en 1. klasse skal introduceres for chromebook for første gang (hvilket vores 1. klasser også skal).

Jeg har indtil videre lavet 3 forskellige udgaver af pixel art - bogstaver, tal (0-20) og 10'er venner. Sidstnævnte skal børnehaveklasserne nok først kaste sig over lidt senere på året. ;-)

Jeg har placeret de 3 forskellige filer på '0.klasse' og 'Interaktive opgaver'. Når I klikker på filen, laves der automatisk en kopi. Dvs. som det er lige nu, kan filerne kun anvendes med en google konto. Jeg skal lige først have afprøvet, om den blot kan downloades som excel og køre af den vej - hvis muligt, skal jeg nok smide links op til dem. (OBS: Mappe med filerne i excel kan findes HER - klik på pilen i højre hjørne og download dem til din computer.)

Jeg har samlet de tre filer på et google site. Måske kan man få ens IT-vejleder på skolen til at smide det ind som et bogmærke til eleverne, så de nemt kan finde det. Når en elev klikker på en af knapperne, skal de blot sige 'lav en kopi', og de får deres eget regneark, som de kan lave pixel art i. På den måde skal du som lærer ikke sørge for at dele dokumenterne med eleverne og hjælpe dem med at få lavet en kopi - de kan stort set være selvhjulpen, når de lige har fået vist, hvordan de finder bogmærket. Linket til sitet er: https://sites.google.com/view/pixelartindskoling/start

Hvis du er i tvivl om, hvad man reelt skal gøre, har jeg lavet en kort video i filen med bogstaver, hvor jeg viser hvordan (se herunder eller klik her). Afprøv selv og se, hvor let det er - er sikker på, at det lige er noget for ungerne!

OG - har du gode ideer til ord, tal, osv., som kan bruges til yderligere pixel art opgaver, så giv mig gerne et praj. Så laver jeg flere og opdaterer ovenstående site.


Opdateret 13/9-21: Jeg er blevet spurgt, hvordan man kan ændre farverne selv. Det viser jeg i videoen HER.

02 september 2021

Køn i undervisningen

Dette indlæg er ikke et af mine typiske indlæg, men det omhandler et emne, som efterhånden står mit hjerte er ret nært. Og efter at have set Lærestreger fra i går, kriblede det i fingrene for at skrive et indlæg. Målgruppen for dette indlæg er derfor også bredt folkeskolen.

I februar i år udkom en rapport fra LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark omhandlende LGBT+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen. Tallene viser, at skolerne skal have mere fokus på området, hvilket der også begynder at komme (eksempelvis Sex og Samfunds materiale i år om 'Lige køn leger bedst). "LGBTQ+ eleverne peger på, at mere undervisning og accept i skolen, vil gøre skolen mere mangfoldig og tryg." (rapporten s. 10)

  • 64% af LGBT+ eleverne har selvmordstanker, 53% har udført selvskade og 40% har en spiseforstyrrelse. 
  • Føler sig 6 gange oftere ensomme i skolen sammenlignet med svarfordelingen fra den nationale trivselsmåling.
  • Mere end 9 ud af 10 af LGBT+ eleverne oplever homofobiske skældsord i skolen.
  • 44% af LGBT+ eleverne har oplevet mobning eller diskrimination i skolen på baggrund af deres LGBT-identitet.
  • Kun 23% af LGBT+ eleverne har lært om forskellige seksuelle orienteringer i skolen og kun 9% har lært om forskellige kønsidentiteter i skolen. 

Da jeg læste disse tal tilbage i februar fik jeg helt ærligt en stor klump i maven. Vi har en kæmpe opgave i skolen for at forbedre disse tal. 

I går sendte Gyldendal programmet Lærestreger om Køn i undervisningen, som jeg var tilmeldt, men først har fået set her i eftermiddag. Lærestreger er små korte webinarer med fagligt indspark, pædagogiske perspektiver og inspiration gennem interviews med fageksperter og dygtige praktikere. I programmet om Køn i undervisning bliver Paula Tebbens interviewet. Paula skrev sidste år professionsbachelor om "Queering i sprog- og kulturundervisningen" - fokus var på sprogfagene, men Paulas fund og tanker om repræsentation i læremidler kan nok roligt foldes ud på folkeskolens øvrige fag (langt hen af vejen i hvert fald). Find artikel på folkeskolen med link til opgaven HER.

Jeg vil gerne varmt anbefale at gå ind og se webinaret med Paula (det varer ca. en halv time). For mig satte det igen en masse tanker i gang ift. ovenstående rapport. Her er i den grad et område vi bliver nødt til at være opmærksomme på, og jeg synes Paula kommer med nogle rigtig gode pointer og fif undervejs. Og måske bliver nogle af jer klogere på et område, som kan virke svært og sådan lidt 'hvorfor skal vi nu have fokus på det'. 

I videoen vises fagbøgerne De mange køn (de små fagbøger) og Køn (de store fagbøger), som jeg også varmt kan anbefale. Begge kan lånes i klassesæt på CFU. De forskellige CFU'er har derudover en række andre materialer, og jeg håber at flere kommer til i de kommende år. De kan ses via nedenstående links - du ser kun de materialer, som dit lokale CFU har.
Litteratur 0.-10. klasse
TV/film 0.-10. klasse

(Har dit CFU 'En fin sten' eller 'Jeg er havfrue' kan de også varmt anbefales - det er virkelig nogle skønne billedbøger.)

25 august 2021

Kontekstbaseret skrivning og stavning

Jeg har været på besøg hos en kollega (fra mit gamle team) i 2. klasse i dag, og det var en fornøjelse. Og når jeg sådan står der, så kan jeg godt savne det at undervise i dansk. Jeg savner ikke alle møderne, klasselærertingene, osv. - men det faglige lys, som eleverne oplever, kan jeg godt savne. Jeg har heldigvis nogle skønne kolleger, så kommer jeg og spørger, er jeg altid velkommen.

Besøget i dag kom sig af, at min kollega i sidste uge, var ved at fortælle, hvordan hun arbejdede kontekstbaseret ift. stavning/skrivning. Og det var jeg nysgerrig på for det er uden tvivl vejen frem. Diktater i spandevis hjælper altså ikke meget - hverken for de små eller for de store.
En ting var at få det forklaret, og tænke at det gav mening inde i hovedet. Jeg skulle lige være helt sikker på, at jeg havde forstået det korrekt, og derfor fik 2. klasse besøg i dag. (Jeg har lavet en opsamling, som I kan se under billederne.)

Det er egentlig et ret enkelt greb, min kollega brugte - inddrag det indhold, som eleverne lige har læst om. Jeg har tidligere lavet indlæg om, at vi arbejder med differentieret læsning ift. elevernes læsetræning, og at læseundervisningen køres fælles i en tekst, som eleverne ikke har lektier for i. I 1. klasse handler det rigtig meget om bogstav-lydforbindelser, hyppige ord, strategier for læsning, osv. Dette arbejde bygges der så videre på i 2. klasse.

Lige nu er 2. klasse ved at læse Otto og Lea sammen. Bogen er i deres kasser i klassen. Alle har bogen fremme, og teksten er desuden indskannet på tavlen. Læsefingeren findes frem og klassen læser i kor sammen med læreren. For hver side gribes der fat i enkelte ord eller tegn, som vendes. I dag var der f.eks. fokus på de ord, som starter med stort (hvorfor gør de det?), spørgsmålstegnet og det - der - den - de - dem. Og så blev der fremhævet 2 ord fra teksten - i dag var det ordet have (Vil du have en is?) og at vi som regel blot udtaler det ha' samt ordet siger, som klassen har haft fokus på et par gange tidligere også. Begge ord var skrevet på tavlen, og inden klassen gik videre, skulle de skrive ordet have på hinandens rygge to-og-to. De skulle gøre det 3 gange og skiftes mellem hver gang. 

Herefter blev tavlen visket ren, bogen blev lukket og eleverne fandt deres forfatterhæfte frem. Min kollega dikterede nu 2 sætninger - en af gangen. Sætningerne bliver gentaget flere gange, og der bliver givet tid, så alle får skrevet. Når første sætning er skrevet, springes en linje over og sætning nr. to dikteres. Når alle har skrevet, skrives de to sætninger op på tavlen, og eleverne skriver nu sætningerne ned under deres egne sætninger, hvormed det bliver tydeligt for for barnet, hvad der blev skrevet korrekt - og hvordan det gik med de to fokus ord. De to sætninger hænger selvfølgelig sammen med den tekst, som eleverne lige har læst. Ikke nødvendigvis 2 sætninger fra teksten, men sætninger som passer med det, som de lige har læst og talt om. Dagens sætninger lød: 
Lea vil ha' en is.
Det må du gerne siger mor. 

Jeg gik rundt mellem eleverne mens de skrev, og det var en flok meget engageret unger som skrev. Ordet siger, som klassen i dag havde for 3. gang har en stor del efterhånden styr på at stave. Eleverne oplever stavning og skrivning i en kontekst, hvor det giver mening og i processen øverst også hyppige ord. En elev der har svært ved dansk, skrev eksempelvis ordet 'det' fordi eleven har fået tjek på det som ordbillede gennem de seneste ugers arbejde, mens resten af sætningen bestod af forlyde for de resterende ord.
Jeg fik lov til at tage billeder, så nedenfor kan I se et par billeder - jeg deler lidt flere billeder på instagram, hvis I vil se med. 



Opsamling, hvordan gør jeg?
Tag udgangspunkt i de tekster, som I arbejder med fælles - det kan også være bøger, hvor I har fokus på litteraturundervisning.
Fremhæv ord i teksten og tal om dem undervejs.
Udvælg 2-3 ord som skal bruges i hver sin sætning. Skriv dem først på tavlen, snak om dem, brug dem i sætninger mundtligt. Vælg gerne 1 nyt ord og 1-2 ord, som I har haft før. Skriv f.eks. det nye ord på ryggen af hinanden.
Dikter én sætning af gangen - bed eleverne om at springe en linje over mellem hver sætning.
Skriv efterfølgende sætningerne på tavlen og bed eleverne skrive dem ned i hæftet under deres egne sætninger. 
Lad eventuelt eleverne sætte ring om de 2-3 fokus ord, som var udvalgt - både i deres egen tekst og den tekst de har skrevet af. Det gør eleverne bevidste om ordene, og de fik skrevet rigtigt. Og ved ord som er genganger, kan de senere bladre tilbage i hæftet og se deres progression i stavningen af ordet.

Et ord skal skrives og anvendes i kontekst mange gange, før det hænger ved. Derfor en god ide at inddrage ord, som man tidligere har haft fokus på, så de bliver gentaget og bliver skrevet igen og igen.

Seancen med at læse og skrive som beskrevet ovenfor tog vel omkring en halv times tid i det hele. Min kollega gør det hver dag i hendes klasse. 

NB: Ideerne kan selvfølgelig også bruges på andre klassetrin, så skrues der blot op/ned for sværhedsgraden. Er du lige startet i 1. klasse, så start i det små med helt simple og korte sætninger, hvor der måske især sættes fokus på de hyppige ord.

19 august 2021

Reklame: Ugens ord fra Plakat Spagat

Hvis man har fulgt min blog i de år jeg har haft den ved man, at det cirka kan tælles på en hånd, hvor mange gange, jeg har lavet et REKLAME indlæg, da jeg virkelig sjældent kaster mig ud i sådanne projekter - men her kommer et af slagsen. 

Jeg blev kontaktet af Rasmus fra Plakat Spagat, som bl.a. har lavet Ugens ord plakater til udskolingen - måske har nogle af jer set opslag om det på facebook. Rasmus ville gerne lave lignende plakater til indskolingen og spurgte, om jeg ville finde ordene - så ville han tage sig af resten. Og sådan en opgave kunne jeg næsten ikke sige nej til. ;-)
Full disclosure: Jeg får en mindre procentdel af antal solgte materialer de næste 2 måneder. That's it! 

Koncept: Man køber en fil med en plakat i farver til print i A3 (PDF) samt får 45 ord på en fil (også PDF), så man nemt kan sætte et nyt ord op på plakaten. Et simpelt arbejdsark medfølger også.
Plakaten er oplagt at bruge i klassen - og det er nemt, for der er lavet et ord pr uge. Men den kan også bruges eksempelvis på PLC. Vil man gøre det rigtig lækkert, så sæt den eventuelt i en ramme, og hæng blot et nyt ord på glasset hver uge.

Jeg har fundet 45 ord, som ikke bare er til højrebenet for eleverne i indskolingen. Ord man skal smage på, studere, overveje og blive klogere på. Prøve at tegne, forklare og anvende - og så er det selvfølgelig oplagt at samle op fælles og tale om, hvad betyder ordet så egentlig. Var der mon nogle af vores forklaringer som var sjovere? Nogle forklaringer som passede bedre? Mulighederne er mange.
 
I finder materialet lige HER.
NB: 21. august 2022 er jeg blevet gjort opmærksom på af en bruger at linket der oprindeligt gik til plakatspagat.dk ikke længere fungerede. Jeg kan se, at materialet sælges på lærerforum.dk, så jeg har opdateret linket til denne side.

Jeg har lavet et arbejdsark, som man er velkommen til at printe og bruge sammen med ordene. Men man kan også hurtigt lave sit eget ark, eller blot bruge et hæfte til opgaven. (Arket kan også bruges, hvis du blot gerne vil lave dine egne ugens ord opgaver og holde opgaven helt simpelt.) Hent arbejdsarket her.


Og er du på Instagram, så kig lige forbi Plakat Spagat.

18 august 2021

Writing templates and dialogue

Da jeg havde min første engelsktime med 4A i fredags, spurgte jeg dem, hvad de godt kunne tænke sig at have noget mere af dette skoleår - eller bare i det hele taget gerne ville prøve. De nævnte bl.a. følgende:
- Noget med at skrive små tekster (vi har skrevet en lille smule indimellem i 3. klasse)
- Små samtaler/dialoger/walk'n'talk (vi havde walk'n'talk sidste år - primært frem til jul)

Jeg har derfor lavet nogle writing templates (skriveskabeloner), hvor der er et emne (titel), 6 billeder med ord under samt en boks med gloser. Eleverne behøves ikke at skrive om lige nøjagtig de ting, som jeg har nævnt, men de er der som hjælp. Jeg har lavet 10 skabeloner, så er der i hvert fald til de første 10 uger, så må jeg se om der kommer flere eller noget andet. Jeg endte med at kopiere de 10 ark som et A4-hæfte, og tænker jeg samler dem ind hver gang. 
Planen er at vi fælles bruger 5-7 minutter på at skrive en lille tekst. Herefter skal eleverne selv skrive (10-15 minutter), og dem der har brug for det, kan skrive af efter den fælles tekst på tavlen. Jeg har også lavet en digital version (både slides og powerpoint), da jeg godt kunne have en enkelt elev eller to, som gerne vil skrive på chromebook eller skal bruge AppWriter.
Målgruppe: 4.-5. klasse - måske kan 3. klasse også være med, når de kommer længere hen på året.
Find filen på Engelsk - scroll ned til August 2021 (lige før kommentarerne pt.).


Samme sted har jeg placeret 30 forskellige spørgsmål, som jeg kalder 'dialogue'. Jeg har printet 2 sæt i hver sin farve til klassen. Planen er at bruge dem dels på klassen, hvor jeg trækker et spørgsmål, eleverne taler sammen og vi samler op på klassen. Dels som walk'n'talk hvor eleverne i makkerpar trækker 5 spørgsmål og tager med ud. Da der 30 forskellige tænker jeg de kan bruges over en længere periode, og så gør det ikke noget, at eleverne får de samme spørgsmål over flere omgange, da det træner deres mundtlige kompetencer. Jeg tænker, at spørgsmålene kan bruges fra 2.-3. klasse og frem - man kan eventuelt sortere i dem.

Jeg har en dobbeltlektion i engelsk. På nuværende tidspunkt regner jeg med, at den kommer til at se noget a la følgende ud:
- Writing templates 
- Yes we can (textbook and workbook)
- Break - ie. the dialogue cards, dance, etc.
- Yes we can (textbook and workbook)
Men mon ikke det ændrer sig en af vejen. ;-)

03 august 2021

Fortæl om sommerferie

Jeg kan huske, at jeg på et tidspunkt har fået eleverne til at skrive og fortælle om deres sommerferie ved at tegne og farve på et par solbriller. Og for et par år siden var det et par 'flip-flop'-sko, som blev brugt til formålet. Inspireret af en række 'Back to school' t-shirts, som jeg har set nogle gange (hvor eleverne fortæller om sig selv til nye lærere, idet man i USA ofte skifter lærere hvert år, når man har været indskolingen igennem), tænkte jeg at en t-shirt var oplagt at bruge til at fortælle om sommerferien. Og samtidig kan de bruges til at pynte lokalet op i den første tid, så det er da win-win. (Den til de yngste kan også bruges som pynt på døren.) 

Hvis man giver eleverne tid til at tegne og farvelægge så felterne bliver fyldt helt ud, kan de blive enormt flotte - så måske det er et projekt, som også kan sendes hjem, hvis eleverne gerne vil arbejde med det. Man kan selvfølgelig også lade eleverne skrive i felterne og på den måde udfylde deres t-shirt. Det er helt op til jer - i filen er der mulighed for begge dele.

Opgaven er lavet på både dansk og engelsk, hvis der er engelsklærere som synes, at det kunne være en hyggelig opgave at starte med. Jeg tænker, at min 4. klasse skal lave den, og så kombinere jeg nok, så de selv skal vælge nogle felter at skrive i og andre farvelægge.
Filen til de ældste er opdateret med en udgave på tysk også.

Jeg har lavet 2 udgaver. En der kan bruges fra ca. 2. klasse og op. Denne skal printes i A3. Den anden udgave er fra ca. 0-2. klasse, og skal printes i A4. 

I kan finde filerne på 'Lidt af hvert' (scroll ned til lige før kommentarerne), men jeg har også opdateret mappen med 'efter ferie' opgaver, som du finder på 'Klar til et nyt skoleår'.

0-2. klasse

Ca. 2. klasse og frem


02 august 2021

Navneskilt og kalender til ophæng

Jeg håber, at alle har haft en dejlig ferie og så småt begynder at være klar til et nyt skoleår. For mit vedkommende har jeg haft en ferie, hvor jeg ikke har haft computer åben en eneste gang i 4 uger. Det tror jeg ikke at jeg har prøvet før. Men jeg har nydt ferien, og er nu så småt ved at forsøg at sparke mig selv i gang igen. Jeg starter på onsdag, så har heldigvis et par dage til at øve mig i at få startet computeren. ;-)

Som de fleste nok efterhånden har fundet ud af, har jeg på fanen 'Klar til et nyt skoleår', samlet en hel række gode ting, som kan bruges, når man skal starte et nyt skoleår op. Du finder stort set alt, hvad du kan få brug for: Piktogrammer til dagens program og kalender, vejret, arbejdsformer i klassen, illustrationer til hvad man skal bruge til en given opgave (eller til at hænge på kasser med tingene i), alfabet- og talplakater, skriveunderlag samt diverse ark der kan bruges efter ferien. Så kig forbi - måske der lige er det du står og mangler.



Jeg har opdateret mappen med navneskilte med 2 nye filer, som kan bruges hos især de yngste. Find filen 'Opdaterede nye navneskilte' og 'Delvis redigerbare navneskilte' - i sidstenævnte kan du selv indskrive navne på dine elever. 



Jeg har også lige lavet en ny fil, som er lagt i mappen med kalendere. Filen hedder 'Kalender til ophæng på stang' og kan bruges med bogringe. På den måde fylder kalenderen minimalt i klasseværelset og på tavlen (hvis man anvender tavlen). I stedet for en stang kan selvfølgelig også anvendes kroge. 


Mangler du en kalender til dig selv, et årshjul eller inspiration til ugebrev, så kik forbi 'Kalender og ugeplaner' og se, om der er noget du kan bruge. Kalenderen findes både digitalt til Slides/powerpoint eller som PDF til print.


02 juni 2021

Nyt skoleår - er du klar?

Jeg tror, at rigtig mange har brug for sommerferien i år. Jeg kan huske, at jeg sidste år synes, at det havde været et underligt skoleår, men dette har da været endnu værre. Jeg synes egentlig, at det gik meget godt, men i løbet af de sidste par uger kan jeg godt mærke, at ferien begynder at nærme sig og at jeg vist alligevel glæder mig ret meget til at holde fri nogle uger. For noget pædagogisk personale har det været en rutsjebane frem og tilbage, mens andre har været mere forskånet for alt for mange opbrud. Hvorom alting er, så tænker jeg at vi alle virkelig ser frem til ferien og i den grad krydser fingre for, at det kommende skoleår bliver mere normalt (hvad det så end betyder).

Mange begynder de næste uger at tænke på næste skoleår. Der skal laves årsplaner og dannes overblik. Det er ikke sikkert, at man gør alt klart inden sommerferien, men så kan det være at man har printet og tilrettelagt, så man er klar til august, inden eleverne kommer.

Jeg har på bloggen en hel masse ting, som kan bruges til ophæng i klassen, navneskilte, kalender,  piktogrammer, afslutning på skoleåret ark, og en hel masse mere. Jeg har samlet det hele på Klar til et nye skoleår, og jeg har forsøgt at lave nogle collager nedenfor, som viser et lille udsnit af de mange materialer du finder der.



Jeg har også en kalender, hvis du står og mangler sådan en. Den kan selvfølgelig findes som PDF eller i en digital udgave til Slides/Powerpoint. Du finder også et bud på et årshjul, hvis du står og mangler sådan et. Derudover er der også et par bud på hvordan en ugeplan/nyhedsbrev kunne se ud. Hop ind på Kalender og ugeplaner for at se disse filer.


Sidst men ikke mindst vil jeg blot nævnte min 'Bogstav- og skrivebog', som jeg lavede for et par år siden (kig på Skriveark og scroll ned til 20/6-19). Jeg ved mange bruger den som opstart i 1. klasse, eventuelt i forbindelse med repetition af bogstavernes form og lyd.


Håber, at der måske er noget imellem som netop du kan bruge eller står og mangler.

28 maj 2021

Læse Challenge

Jeg er ikke fan af lektier hen over en ferie. Det har jeg før skrevet om her på bloggen. Læsning er ikke lektier, det står der også noget om i det førnævnte indlæg. Så når jeg sender elever på sommerferie, så har jeg en forventning om, at de læser i ferien. 6 ugers sommerferie uden at læse er lang tid, og det er derfor vigtigt også at læse, når man har ferie. I bund og grund skulle vi jo gerne derhen, at det bliver en vane at læse, og at man ikke kan undvære læsningen og den gode historie. 

Mange sender læsebingo eller lignende med hjem, og det kan være en god måde at aktivere eleverne på. Men måske skal det ikke være lektie? Måske skal det blot være et tilbud om, at 'hvis du synes det er svært at komme i gang med læsningen, så kan det være denne bingo kan hjælpe dig i gang'. Det er ikke sikkert, at det er alle elever der synes, at de sjove og indimellem lidt skøre påfund på sedlerne er et hit.

Når det så er sagt... Min nevø går i 4. klasse, og han og jeg har aftalt, at vi skal have en læsekonkurrence i sommerferien. Han skal holdes lidt til ilden og har brug for at træne sin læsning, og så var det lidt sjovere at lave en aftale med faster, end at mor og far stod og bankede i bordet. Vi skal hver især have et mål for, hvor mange minutter vi skal læse i ferien, og så må vi se, hvem der klarer sig bedst. For at gøre det lidt sjovere, så der også kan være lidt afveksling i læsningen, har jeg (på min nevøs opfordring) lavet en ‘Læse Challenge’, hvor vi selvfølgelig skal se, hvem af os der klarer flest udfordringer. Jeg føler mig allerede en smule presset på de udfordringer, så det kunne han godt gå hen og slå mig i. Vi får se.

Jeg tænkte, at andre måske også kunne have gavn af den, så derfor deler jeg den selvfølgelig her på bloggen. Derudover har jeg lavet et par forskellige udgaver, så der forhåbentlig er noget der lige passer ind på dit klassetrin.  

Der er 2 udgaver af hver challenge - en hvor der kan noteres minutter og en uden. Man behøves ikke at tælle minutter. Men hvis man skal tælle, så kan det give mere mening at tælle minutter frem for sider, for at alle er på lige fod (vær realistisk - sæt hellere tallet lidt for lavt end for højt). Husk også at lave aftaler med dine ordblinde elever om, at de selvfølgelig skal bruge lydbog/lydfiler alle de steder, hvor det giver mest mening for dem. Det er vigtigt! Det er også muligt at sende forskellige challenges med hjem, hvis du har brug for at differentiere i elevgruppen. 

Der er 4 forskellige udgaver, som jeg tænker dækker ca. 1.-5. klasse.

Da det jo er en ‘Læse Challenge’, så send gerne en ekstra kopi eller to med eleverne hjem, så de kan udfordre en i familien (eller andre). Det gør det sjovere for eleven, at man kan være fælles om projektet og konkurrere om, hvem der kan klare flest udfordringer. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at min nevø vil gøre hvad han kan for at slå mig!

Du finder materialet på Læsning og Lidt af hvert.


PS: Jeg kan hilse og sige at min nevø får målet 450 minutter, som jeg egentlig regner med, at han kommer over. Det er 15 minutter pr. hverdag i 6 ugers ferie. Jeg selv har ikke helt sat et mål. Men det bliver nok omkring 2000 minutter, måske mere.

25 maj 2021

Nye læsesedler

I sidste uge mødtes jeg med et par kolleger for at tale næste skoleår - hvordan er det lige vi skal gribe undervisningen an med elevernes forskellige niveau. Vi kom frem til 3 hovedoverskrifter - eller nok egentlig 4, men det var de første 3 vi koncentrerede os mest om, og dem jeg også forholder mig til i dette indlæg.

1. Læseundervisning
2. Læsetræning
3. Litteraturundervisning
4. Fokus på det skriftlige - det at lære at stave og skrive 

Læseundervisning
Det er her vi fælles arbejder med strategier for læsningen. Det kan være bogstav-lydforbindelser, lydrette - ikke-lydrette ord, 120 ord i teksterne vi læser fælles, hvad gør vi når vi møder et ord vi ikke kender, læseuglerne (som vi har haft gennem mange år på min skole). Kort sagt alt hvad der har med undervisning i læsning at gøre. Dette kan gøres i en fælles bog eleverne har, en tekst på tavlen, Læs 100 tekster som udleveres efterfølgende, osv. Har man læsebog i klassen, så brug denne til dette arbejde - alle kan have gavn af at blive klogere på strategier for læsningen, også de dygtige. 

Læsetræning
Her træner eleverne deres læsning - altid i bøger der passer til deres niveau. Dvs. det er ikke den bog vi har brugt til læseundervisningen, som der læsetrænes i eller gives lektier for i. Der kan være elever som sagtens kan bruge denne til deres læsetræning, hvilket selvfølgelig er ok. Men vores elever i dag er på vidt forskellige niveauer og ofte er en fælles læsebog tilpasset den brede midtergruppe, men bliver for svær/let for eleverne i ydergrupperne. Derfor bliver vi nødt til at sikre os, at eleverne læsetræner i bøger, der passer til dem.

Litteraturundervisning
Eleverne skal møde mange forskellige slags tekster og bøger, og der findes heldigvis et hav af gode bøger, som der kan arbejdes med, hvor der især er fokus på fortolkning. Dette arbejde er med til at udvikle elevernes læseforståelse, ordforråd, osv, og er mindst lige så vigtig som læseundervisning og læsetræning.

Læseseddel
I vores snak omkring læsetræning talte vi også om forskellige måde at læsetræne på og hvordan vi kan få forældrene med på banen. For skal vi have gode læsere er det nødvendigt at læse hjemme også, og det bliver vi nødt til at italesætte overfor vores forældre helt fra de yngste klasser. Her er det også vigtigt at huske, at forældrenes højtlæsning fortsat er vigtig - det udvikler ordforråd, ordkendskab og gør barnet nysgerrig på læsningen. 

Snakken med mine kolleger fik mig til at tænke over, om jeg kunne lave et par forskellige læsesedler, som de måske kan bruge. Det giver mulighed for, at man i løbet af året kan læse på forskellige måder, så det ikke nødvendigvis er den samme læseseddel, som er med hjemme hver uge.

Jeg har lavet 5 forskellige udgaver og lavet dem i en månedsversion og en der kan bruges på ugebasis. På begge skal eleverne farve datoer/dage - det er med til på en konkret måde at synliggøre, hvor meget eleven reelt har læst i løbet af måneden/ugen. Jeg har placeret filen på både Læsning og Lidt af hvert.


Jeg har tidligere skrevet lidt om, hvordan vi har grebet undervisningen an uden læsebøger. Er man interesseret i at læse mere om det, så kan man finde indlægget HER (i indlægget er der link til andre tidligere indlæg). Sidste år lavede jeg også et indlæg om de nye læsebogssystemer på markedet, så hvis man ikke ved hvad der e er kommet her, kan man læse med HER. Og så kan jeg kun anbefale at hive fat i den lokale CFU-konsulent, hvis du gerne vil se materialerne og høre mere om det.


15 maj 2021

Morgenmappe og min mening ark

YES! Så blev jeg endelig færdig med mine morgenmapper. Opgaver til morgenmappe juni kan nu findes på Lidt af hvert (hvor du også finder link til mappen, hvor de alle er samlet i). Det var et større arbejde end jeg troede, da jeg i sin tid gik igang med mine morgenmapper - det der indimellem kan virke som en fin lille hyggelig opgave, viser sig ofte at være noget mere omfattende. Men nu er der 11 forskellige kompendier til morgenmappe, dvs. mere end 150 sider. I juni er der fokus på læseforståelse i en non-fiktion tekst, og eleverne skal desuden skrive deres egen lille tekst om dyret. Der er 3 sider til hvert dyr, 7 dyr i alt.


Jeg har også lavet 2 forskellige opgaver med 'Min mening'. På det ene ark er fortrykt en lille tekst, på det andet skal eleverne selv skrive deres tekst og begrundelse. I sidstnævnte opgave har jeg lavet en oversigt med sætningsstartere og overgange, som kan hænges op i klassen. På førstnævnte er også lavet en skabelon, så man kan bruge opgaven med egne billeder. I finder begge ark på Skriveark under Maj 2021 (lige før kommentarerne pt.).

    


07 maj 2021

Stemmeniveau og piktogrammer

Jeg har længe gået med et ønske om at revidere mine piktogrammer til dagens program. Det er næsten 5 år siden, at jeg startede med at lave piktogrammer til fagene, som kan bruges på tavlen til dagens program. Med tiden er filen vokset, da folk har været gode til at skrive til mig med ønsker, så jeg har nu omkring 130 piktogrammer, heraf enkelte gengangere med nogle ting som har forskellige navne alt efter hvor man kommer fra. Og nu skulle det være - tror arbejdet med de forskellige andre illustrationer til skoleting, klasseledelse osv. de sidste par uger fik mig sparket igang. 

Du kan derfor nu på Lidt af hvert finde filen med de nye piktogrammer (scroll ned til lige før kommentarerne). Der er 39 sider i filen, så hav lidt tålmodighed når du kigger dem igennem - jeg er sikker på, at der også er lige de piktogrammer, som du bruger til dagens program. Filen er selvfølgelig også lagt i mappen med piktogrammer, som du kan finde link til på Klar til et nyt skoleår.

Jeg blev også inspireret til at lave piktogrammer til stemmeniveau (det er et af de tilfælde hvor jeg egentlig langt bedre kan lide det engelske navn voice levels, men det dur jo ikke). Så på Lidt af hvert finder du lige før piktogrammerne nævnt ovenfor to filer med stemmeniveauer. I den ene fil finder du piktogrammer for stemmeniveau enkeltvis, i den anden fil har jeg forsøgt mig med at lave et par forskellige udkast til plakater, som man kan hænge op, hvis man hellere vil det. Plakaterne viser kun en lille del af de forskellige piktogrammer, så tjek filen med dem alle, så du kan se, om der lige er noget, som du kan bruge med dine elever. Piktogrammerne kan selvfølgelig også findes i mappen med skoleting, som du finder link til på Klar til et nyt skoleår.


30 april 2021

De 10 h'er

I juni 2017 lavede jeg nogle filer ift. 'De 10 h'er', som er rigtig god at bruge ift. at skabe forudsigelighed og struktur for elever, som har brug for det. Jeg har længe tænkt, at jeg gerne ville forny dem og se, om jeg kunne finde nogle andre illustrationer til hv-ordene. Og med de forskellige illustrationer/piktogrammer, som jeg har lavet den sidste uges tid (se dette indlæg), så var der nu en anledning til at forny dem og lave dem i samme størrelse. 

De 10 h'er er ikke kun for elever med en diagnose - langt de fleste elever trives i at de ved, hvad der skal ske. Og de elever der ikke som sådan har brug for det, kan sagtens abstrahere fra det, hvis de hænges op og bruges i klassen. Men for de elever, som har stor gavn af struktur og overskuelighed, så er 'de 10 h'er' vigtige at anvende i undervisningen. 

De kan bruges i stort set alle situationer. Langt de fleste bruger dem for at fortælle om, hvad der skal ske i en lektion eller en given opgave, men de er også rigtig fine at bruge for at fortælle om ture ud af huset eller happenings på skolen. Jeg brugte den f.eks. til en brandøvelse for et par år siden, og det fungerede virkelig godt.

Billederne herunder er blot et tænkt eksempel for, hvordan de kan bruges. På Lidt af hvert finder du piktogrammerne enkeltvis (som brugt på billederne herunder) samt i fil med dem samlet, hvor der kan skrives tekst til. Den kan findes i en delvis redigerbar udgave, så man kan skrive på computeren. Filerne er selvfølgelig også at finde i mappen med skoleting, som jeg nævner på Klar til et nyt skoleår

Hvis man vælger at bruge dem på klassen, kan man også vælge at bruge dem, det giver bedst mening at bruge i den givne situation - det er ikke sikkert at det er alle de 10 h'er, som man kan svare på/giver mening at svare på.