User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

01 januar 2020

Nytårstale

Rigtig godt nytår! Jeg håber, at alle kom godt ind i det nye år. Og samtidig at tømmermændene ikke er for slemme rundt omkring, da jeg ved, at flere skal starte på arbejde allerede i morgen (hvem der mon synes det er genialt at sende elever i skole 2. januar må guderne vide!).

Det har været godt med en ferie, og den har åbenbart været tiltrængt her - jeg har nemlig været syg stort set hele ferien. Det var ikke lige sådan jeg havde planlagt at bruge ferien, så de mange ideer og tanker jeg havde inden ferien er desværre ikke rigtig blevet til noget. Men, nu er jeg så småt ved at være frisk igen, og da det kriblede i fingerne, fik jeg lige lavet et par nye ark her til bloggen omkring jul og nytår.

Op til ferien lavede jeg dette indlæg, hvor jeg nævner nogle af de mange ideer, der i forvejen findes her på bloggen. Men, nu fik jeg lige lavet et par ting mere.
Den første ide kan være I synes er helt tosset. Men jeg kunne godt tænke mig at lave et ark, som var en smule anderledes ift. at fortælle om julen eller nytår. Så jeg har lavet et ark, hvor der tages udgangspunkt i sanserne, dvs. eleverne skal fortælle og beskrive ud fra, hvad de kan lugte, smage, se, høre og føle. Der er et ark til jul og et til nytår - find det på Nytår under dagens dato.


Samme sted har jeg lagt en skabelon til en nytårstale, som man kan lave med de yngste i indskolingen. Rigtig mange vil gerne lave nytårstaler med eleverne, men det kan være uoverskueligt for vores yngste elever. Her har jeg lavet et forsøg på en simpel udgave, hvor eleverne fortæller om noget fra året der gik, noget de glæder sig til i året der kommer og så et ønske de har (enten for dem selv eller for verdenen, der er 2 udgaver). På første side i filen har jeg lavet en kort vejledning med ideer til, hvad der kan gøres, når eleverne har skrevet deres 'taler'. 


God opstart derude - vildt at vi nu går i gang med nedtælling mod sommerferien...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar