User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

14 juni 2020

Snart sommerferie og nyt skoleår

Sidste år lavede jeg et indlæg, hvor jeg samlede links til mapper, hvor forskellige gode filer til at indrette klassen kan findes. Det gjorde jeg for at det måske var lidt lettere at finde de filer, man skulle bruge, i stedet for at lede hele bloggen igennem. Så derfor vil jeg blot anbefale jer at kigge forbi indlægget 'Gør klar til et nyt skoleår', hvor I finder piktogrammer til dagens program, alfabet og talophæng, diverse til kalender og ikke mindst navneskilte. Der er både et par 3-kantede (som var meget populære for et par år siden), men også et helt almindeligt A4, som blot skal foldes på midten. Det lavede jeg sidste år på ønske fra en bruger. 

Med en sommerferie på vej er der helt sikkert også nogen, som overvejer, om der skal sendes opgaver/lektier med hjem i ferien. Det er uden tvivl et lidt følsomt emne, som nemt kan dele folk i to lejre - for eller imod. Og det er selvfølgelig helt op til den enkelte pædagogiske voksne at vurdere, hvad der giver mening for en selv og ens elever. 

I mit team har vi gennem mange år haft en sommerferielæsningskonkurrence (jep, et langt ord ;-)). I indskolingen bliver eleverne let sårbare i deres læsning, hvis læsningen ikke holdes vedlige. Vi kan som fagpersonale se det, hvis der slækkes på læsning i løbet af et skoleår, eller hvis en elev ikke har en fast læserutine. For mig (og på min skole) er læsning ikke lektie - det er en skal-ting. Det er meldt ud fra skolens side, at læsning ikke er en lektie, men noget vi forventer, at man skaber rutiner omkring. Men en sommerferie på 6 uger kan have kæmpe betydning ift. et barns læsning, og derfor er det for mig vigtigt, at der læses i løbet af ferien - på den ene eller den anden måde. Det er selvfølgelig vigtigt at pointere, at eleverne selvfølgelig skal læse på det niveau de er. Og så er der en endnu vigtigere pointe - det er legalt at læse det man lige vil! Måske er det Jumbo-bøger der er interessante, måske er det et blad, måske er det en bog på en ipad, eller måske er det en bog fra biblioteket. Det kan også være en opskrift eller en fagtekst. Det vigtige er, at der læses - så er jeg egentlig ligeglad med, hvad der læses. Elevens interesse i læsningen er langt vigtigere, end et krav om at 'det skal være en rigtig bog' (for hvad er en rigtig bog egentlig??)
Jeg havde en elev der et år kom tilbage efter en ferie og med store øjne fortalte, at han var blevet god til at læse hen over ferien. For ham var det en kæmpe øjenåbner at læse Jumbo-bøger og finde ud af, at det han havde svært ved at læse i starten af ferien, kunne han pludselig læse uden problemer i slutningen af ferien. Og han kunne pludselig se meningen med at have en lærer der forsøgte at sige, at det var vigtigt at have faste læserutiner - at for at blive bedre til noget må man øve sig. Læsning kan selvfølgelig - og skal gerne - også være, at man får læst højt. (Dette tæller vi blot ikke med i vores konkurrence, men det kunne man sagtens gøre - og havde jeg en 0. eller 1. klasse, kunne jeg godt finde på at tælle det med, for højtlæsning er et vigtigt element, som nogle gange bliver glemt lidt.)

Så vi har haft sommerferielæsningskonkurrence. Jeg tror jeg har skrevet om det før, men det handler om at der sættes et mål for læsningen for hele klassen, og hvis målet indfries, så holder vi læsefest, når vi er retur i august. Når eleverne har prøvet det mellem 1. og 2. klasse, efterspørger de det selv de følgende år, og de er ret gode til at sætte mål. Min opgave er selvfølgelig at målet dels er realistisk, dels at det uden tvivl vil blive indfriet, for selvfølgelig skal der holdes fest. Vi har altid talt sider, men man kunne sikkert også tælle minutter - det kommer nok an på klassetrin og klassen. 

Og ja, man kan risikere, at man har elever der kommer i skole og som ikke har fået læst så meget. For nogle af dem er det en sejr med det de har fået læst og for andre handler det ofte om prioriteringer i hjemmet, fordi eleven 'har glemt det'. For mig gør det ikke så meget, for det giver mig et indblik i, hvem jeg skal være ekstra opmærksom på, når vi starter skoleåret, og hvem der måske pludselig har taget et ryk, og derfor ikke behøves den samme opmærksomhed, som de fik før ferien. Min opgave er at sørge for, at alle føler at de har en andel i det samlede antal læste sider/minutter, når vi tæller op og at ingen føler skyld over, at de måske ikke har læst så meget. Og den opgave er jo ikke så fjern, for det er i forvejen en af de vigtigste opgaver som lærer eller pædagog i en klasse, når vi læser i det daglige.

Ville jeg gøre det igen, hvis jeg havde en klasse lige nu? Sikkert. For som jeg skriver længere op, så er læsning for mig (og min skole) ikke lektie. Men når det så er sagt, så vil jeg nok være opmærksom på, hvordan det præsenteres og hvordan jeg kan gøre forældrene opmærksomme på, at der ikke findes 'forkert læsemateriale', og at det vigtigste er, at deres barn læser noget, de gerne selv ville læse. Og havde jeg virkelig god tid, så kunne det være fedt at forsøge at lave en litteraturliste til hvert barn, hvor der blev nævnt alle slags teksttyper, så barnet måske fik øjnene op for, at læsning ikke kun handler om at læse i en bog. Men, hvis jeg var ansat et andet sted eller havde en oplevelse af, at læsning er lektie, så ville jeg nok overveje, om det ville være en opgave jeg ville sende med hjem hen over ferien. Især med næste afsnit i tankerne. 

For tilbage til det der startede denne lange smøre - skal man sende opgaver/lektier med hjem i ferien, som ikke handler om en opfordring til at få læst så meget som muligt? Dvs. opgaver som enten må laves på 'frivillig' basis eller som man forventer laves færdig og medbringes de første dage i skole. Lad mig vende det om og spørge således: I sidder til sommerfest med alle kollegerne den dag I får sommerferie. Din leder har lige rejst sig og holder årets sommertale for jer. I får ros for det forgangne år, hvor der har været drøn på og hvor I i den grad har været omstillingsparate, da Covid-19 ramte. Inden lederen sætter sig ned, går han lige ud i gangen og henter en pose til jer hver, som I får med følgende ord: "Nu har I jo 3-4 ugers sommerferie foran jer, og når I nu er hjemme og slappe af og lader batterierne op, så vil jeg gerne at I udfylder disse papirer, og tænker over, hvordan I kan bidrage til skolens udvikling til næste skoleår. Jeg forventer, at I alle som minimum sætter jer ind i 2 områder, som I gerne vil fortælle om, når vi mødes til møderne i løbet af august og september. God sommerferie og tak for i år." Hvordan ville du have det med, at du fik lektier for i ferien? (Og her tænker jeg ikke på det, du SELV vælger at lave i ferien, fordi du hygger dig med det...) Hvis du har det fint med at få lektier for af din leder, så slå dig løs med lektier til ungerne. Hvis du ikke er så vild med tanken om at få lektier for af din leder, så kan det være du skal overveje, hvad du beder eleverne om at lave i ferien. 

(Og nu er jeg så spændt på at se, om jeg har stukket hånden ned i en hvepserede! 🙈)

1 kommentar:

  1. Lige nøjagtig! Jeg opfordrer til læsning i 1.kl. 20 minutter, så læsningen vedligeholdes, men så slutter den også her. Jeg synes, børnene har fortjent en ferie til at lade op i, uden krav om det ene eller andet. Det er gode tanker for dem, som giver lektier for. Jeg overvejer hvert år, og kommer frem til - nej, de skal have lov til at koble af.

    SvarSlet