User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

29 marts 2019

Find vokalen + match ord og billede

Lene Weinkouff og Mette Kragh Mathiasen afholdt i tirsdags kursus på CFU i Aalborg om NUZO-metoden. Lene og Mette har arbejdet med denne metode de sidste 10 år i specialundervisningen, og holdt kursus om, hvad det handler om, og hvordan man bygger det op. På mange måder er der lighedstræk med ugeskema, men en af de helt store forskelle er, at elever der arbejder efter NUZO-metoden ofte gentager de samme opgaver mange gange, før de får nye opgaver. Strukturen er ideel i både specialklasser og specialskoler, men også mange af de elever vi har i folkeskolen, vil kunne have gavn af metoden. Kig endelig forbi Lene og Mettes hjemmeside for at blive klogere, hvis I ikke har hørt om det før - jeg ved at de også rigtig gerne vil fortælle mere om det, hvis man er interesseret!

På kurset i tirsdags medbragte de også eksempler på nogle af de opgaver, som de anvender. Jeg ved, at de f.eks. har været meget begejstret for mine "Jeg kan læse"-tekster (Læsning), som de bl.a. har kombineret med puslesætning, så eleverne efter at have læst teksten, laver sætningen med pusleord. 
Jeg så et par af de materialer som de havde liggende og tænkte, at dem måtte jeg kunne lave noget lignende (da de materialer Mette og Lene havde med var selvkomponeret), så andre også kan få glæde af dem.

Det ene materiale har jeg kaldt "Find vokalen" - det var en 'strimmel' med et billede og en del af ordet, hvor vokalen var udeladt. Eleverne skal så finde vokalen og sætte på (i dette tilfælde med velcrobånd). Jeg har lavet det som en A4 side med 4 billeder på hvert ark - disse vil man selvfølgelig sagtens kunne klippe ud, så man har de enkelte ord hver for sig. Der er lavet 2 forskellige udgaver af filen - en med de store bogstaver og en med de små. Og i hver fil er der yderligere 2 forskellige udgaver, da jeg har lavet hvert sæt med 2 forskellige skrifttyper (så hver opmærksom på det, når du printer). Der er ord fra 2-5 bogstaver.


Det andet materiale har jeg kaldt "Match ord og billede". Det var A4 ark med 4 ord, hvor eleven skal finde de matchende billeder - eller vice versa. Jeg har selvfølgelig lavet både billede og ordkort, så man har alt hvad man skal bruge. Jeg har desuden inkluderet en tom skabelon, hvis man hellere vil skrive sine egne ordkort i hånden. Der er ord fra 2-6 bogstaver. 
På første side i begge filer finder I en vejledning til materialet. Begge materialer kan anvendes i specialundervisningen, børnehaveklasse og 1. klasse. Førstnævnte materiale findes på både 0. klasse og Ordarbejde, sidstnævnte kun på Ordarbejde.

25 marts 2019

Clothes

I 1. klasse har vi lige et par gange med emnet "Clothes". I næste time vil jeg gerne lave et par CL-aktiviteter, så jeg har lavet "I have - who has" samt en quiz og byt. Quiz og byt er egentlig lavet som en præsentation, så man kan gennemgå ordene på tavlen inden de to aktiviteter - men hvis man printer denne med 4 eller 6 dias pr ark, er det hurtigt lige at klippe dem ud, så de kan bruges til quiz og byt.

Jeg har udvalgt 12 ord - nogle er fra emnet i Come on 1, andre har jeg valgt fordi de ikke er med i bogen, men jeg synes de er relevant for eleverne at få kendskab til. 

Når vi på onsdag skal afprøve det, er det min plan, at den ene halvdel af klassen laver "I have - who has", hvor de står i en cirkel. Imens laver den anden halvdel quiz og byt. Bagefter bytter vi. Så bliver ordene i hvert fald gennemgået over flere omgange. I quiz og byt kan man sagtens tilføje små sætninger til, så man f.eks. spørger hinanden om kortene, når man mødes:
Elev A: What do you have?
Elev B: I have ____.
Elev B: What do you have?
Elev A: I have ____.
Herefter bytter man kort.

Jeg har også brugt præsentationen til at lave de 12 ord i en video, hvor jeg siger ordet højt 2 gange - den er man selvfølgelig også velkommen til at bruge sammen med eller i stedet for præsentationen. Linket til videoen fremgår også i præsentationen. 

Find materialerne på Engelsk - her finder du også linket til videoen, hvis du gerne vil se den. 

16 marts 2019

Lidt om forår

Vi skriver marts måned og det betyder, at vi er gået ind i forårsmånederne. Det er nu ikke fordi vi har set meget forår endnu. Eller jo, det har vi nok - der er i hvert fald kommet vand nok!

I min facebookgruppe fik jeg en henvendelse, om jeg ikke ville lave nogle opgaver med forårsord der matcher de sider, jeg har lavet med forskellige emner (Vi lærer ord). Og efter at have modtaget lidt ideer til ord, så har jeg nu fået lavet et materiale til forår. Der er lavet et "Vi lærer ord - forår" samt en "Bog om forår", som evt. også kan bruges. Siderne matcher materialet jeg lavede til efterår, så det er bygget op på samme måde. Håber der er nogen, som kan bruge det. Materialet kan findes på Emner.


05 marts 2019

Fortsat fokus på bogstavernes lyde

På CFU havde jeg i dag en samtale med en læsevejleder, som bl.a. handlede om, hvordan man kan styrke det store arbejde, som pædagoger/lærere laver i børnehaveklassen ift. bogstavernes lyde, når eleverne kommer i 1. klasse. Hvis man ikke er bevidst om det, kan man nemt negligere dette område, så eleverne hurtigt glemmer, at bogstavernes lyde er vigtige, når man læser og møder nye ord. 
Det var en meget inspirerende samtale, hvor vi kom vidt omkring, og hvor jeg undervejs kom frem med nye ideer, som i hvert fald på daværende tidspunkt gav mening for os begge to. Så meget, at jeg fluks måtte gå hjem og få noget af snakken ned på skrift.

På min egen skole (og den pågældende skole læsevejlederen kom fra), arbejder vi med Hop om bord i børnehaveklassen. Egentlig er det ligegyldigt hvilke materiale man arbejder med, for de har alle fokus på bogstavernes lyde på en eller anden måde. Når eleverne så starter i 1. klasse, er det vigtigt, at fastholde elevernes fokus på lydene. For nogle lærere kommer det helt naturligt, og de vil måske tænke "hvorfor er dette indlæg relevant, det gør jeg da i forvejen", men for andre er det måske ikke så naturligt, og her håber jeg, at materialet kan være med til at bevidstgøre, hvordan der kan arbejdes med bogstavernes lyde i starten af 1. klasse.

Vores samtale gik på, hvordan man kan skabe en bro mellem elevernes indlærte lyde og eventuelle bevægelser (som i tilfældet med Hop om bord) i overgangen mellem børnehaveklasse og 1. klasse. Og det kom der så et materiale ud af. :-) 
Tanken i materialet er, at eleverne skal have deres eget sæt af bogstavbrikker (evt. flere sæt eller flere brikker af nogle bogstaverne). I materialet har jeg lavet et bud, men det kan også være de bogstaver, som er i det materiale der anvendes på jeres skole. Til Hop om bord er der f.eks. en super fin A4 side, som vil være oplagt at klippe op til bogstavbrikker. Læreren kan nu skrive små ord eller korte sætninger på tavlen, og eleven bruger nu deres bogstavbrikker til at danne disse på deres egne borde. I den proces er det vigtigt, at eleverne samtidig siger bogstavernes lyde, så disse bruges til læse ordene - og evt kobler bevægelsen på. Dermed bliver eleverne bevidste om strategien at bruge bogstavernes lyde til at læse et ord, og læreren i 1. klasse får fastholdt et fokus på bogstavernes lyde i arbejdet med læsningen, som forhåbentlig gør det lettere at hive fat i strategien, når man læser senere hen i løbet af året. Jeg har i materialet lavet nogle ordkort/små sætninger som kan bruges, men det kan også være ord/sætninger fra den læsebog der arbejdes med eller lignende. Man kan også lade eleverne selv trække ord/sætninger som en værkstedsaktivitet, hvormed de præsenteres for aktiviteten pusleord/puslesætninger. 
På sigt kan aktiviteten udvides med, at eleverne får ordkort med de 120 ord, som så placeres som ordkort i sætningen, idet disse er ord, som eleven evt. hurtigt kan genkende. F.eks. sætningen "Jeg så en stor bil" - her kan eleverne bruge ordkort for jeg og stor, og bruge bogstavbrikker til at danne de andre ord. På de første sider i materialet findes vejledning til materialet. Find materialet på 0.klasse eller Ordarbejde. Materialet kan anvendes i andet halvår af børnehaveklassen og i 1. klasse.