User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

25 august 2021

Kontekstbaseret skrivning og stavning

Jeg har været på besøg hos en kollega (fra mit gamle team) i 2. klasse i dag, og det var en fornøjelse. Og når jeg sådan står der, så kan jeg godt savne det at undervise i dansk. Jeg savner ikke alle møderne, klasselærertingene, osv. - men det faglige lys, som eleverne oplever, kan jeg godt savne. Jeg har heldigvis nogle skønne kolleger, så kommer jeg og spørger, er jeg altid velkommen.

Besøget i dag kom sig af, at min kollega i sidste uge, var ved at fortælle, hvordan hun arbejdede kontekstbaseret ift. stavning/skrivning. Og det var jeg nysgerrig på for det er uden tvivl vejen frem. Diktater i spandevis hjælper altså ikke meget - hverken for de små eller for de store.
En ting var at få det forklaret, og tænke at det gav mening inde i hovedet. Jeg skulle lige være helt sikker på, at jeg havde forstået det korrekt, og derfor fik 2. klasse besøg i dag. (Jeg har lavet en opsamling, som I kan se under billederne.)

Det er egentlig et ret enkelt greb, min kollega brugte - inddrag det indhold, som eleverne lige har læst om. Jeg har tidligere lavet indlæg om, at vi arbejder med differentieret læsning ift. elevernes læsetræning, og at læseundervisningen køres fælles i en tekst, som eleverne ikke har lektier for i. I 1. klasse handler det rigtig meget om bogstav-lydforbindelser, hyppige ord, strategier for læsning, osv. Dette arbejde bygges der så videre på i 2. klasse.

Lige nu er 2. klasse ved at læse Otto og Lea sammen. Bogen er i deres kasser i klassen. Alle har bogen fremme, og teksten er desuden indskannet på tavlen. Læsefingeren findes frem og klassen læser i kor sammen med læreren. For hver side gribes der fat i enkelte ord eller tegn, som vendes. I dag var der f.eks. fokus på de ord, som starter med stort (hvorfor gør de det?), spørgsmålstegnet og det - der - den - de - dem. Og så blev der fremhævet 2 ord fra teksten - i dag var det ordet have (Vil du have en is?) og at vi som regel blot udtaler det ha' samt ordet siger, som klassen har haft fokus på et par gange tidligere også. Begge ord var skrevet på tavlen, og inden klassen gik videre, skulle de skrive ordet have på hinandens rygge to-og-to. De skulle gøre det 3 gange og skiftes mellem hver gang. 

Herefter blev tavlen visket ren, bogen blev lukket og eleverne fandt deres forfatterhæfte frem. Min kollega dikterede nu 2 sætninger - en af gangen. Sætningerne bliver gentaget flere gange, og der bliver givet tid, så alle får skrevet. Når første sætning er skrevet, springes en linje over og sætning nr. to dikteres. Når alle har skrevet, skrives de to sætninger op på tavlen, og eleverne skriver nu sætningerne ned under deres egne sætninger, hvormed det bliver tydeligt for for barnet, hvad der blev skrevet korrekt - og hvordan det gik med de to fokus ord. De to sætninger hænger selvfølgelig sammen med den tekst, som eleverne lige har læst. Ikke nødvendigvis 2 sætninger fra teksten, men sætninger som passer med det, som de lige har læst og talt om. Dagens sætninger lød: 
Lea vil ha' en is.
Det må du gerne siger mor. 

Jeg gik rundt mellem eleverne mens de skrev, og det var en flok meget engageret unger som skrev. Ordet siger, som klassen i dag havde for 3. gang har en stor del efterhånden styr på at stave. Eleverne oplever stavning og skrivning i en kontekst, hvor det giver mening og i processen øverst også hyppige ord. En elev der har svært ved dansk, skrev eksempelvis ordet 'det' fordi eleven har fået tjek på det som ordbillede gennem de seneste ugers arbejde, mens resten af sætningen bestod af forlyde for de resterende ord.
Jeg fik lov til at tage billeder, så nedenfor kan I se et par billeder - jeg deler lidt flere billeder på instagram, hvis I vil se med. 



Opsamling, hvordan gør jeg?
Tag udgangspunkt i de tekster, som I arbejder med fælles - det kan også være bøger, hvor I har fokus på litteraturundervisning.
Fremhæv ord i teksten og tal om dem undervejs.
Udvælg 2-3 ord som skal bruges i hver sin sætning. Skriv dem først på tavlen, snak om dem, brug dem i sætninger mundtligt. Vælg gerne 1 nyt ord og 1-2 ord, som I har haft før. Skriv f.eks. det nye ord på ryggen af hinanden.
Dikter én sætning af gangen - bed eleverne om at springe en linje over mellem hver sætning.
Skriv efterfølgende sætningerne på tavlen og bed eleverne skrive dem ned i hæftet under deres egne sætninger. 
Lad eventuelt eleverne sætte ring om de 2-3 fokus ord, som var udvalgt - både i deres egen tekst og den tekst de har skrevet af. Det gør eleverne bevidste om ordene, og de fik skrevet rigtigt. Og ved ord som er genganger, kan de senere bladre tilbage i hæftet og se deres progression i stavningen af ordet.

Et ord skal skrives og anvendes i kontekst mange gange, før det hænger ved. Derfor en god ide at inddrage ord, som man tidligere har haft fokus på, så de bliver gentaget og bliver skrevet igen og igen.

Seancen med at læse og skrive som beskrevet ovenfor tog vel omkring en halv times tid i det hele. Min kollega gør det hver dag i hendes klasse. 

NB: Ideerne kan selvfølgelig også bruges på andre klassetrin, så skrues der blot op/ned for sværhedsgraden. Er du lige startet i 1. klasse, så start i det små med helt simple og korte sætninger, hvor der måske især sættes fokus på de hyppige ord.

19 august 2021

Reklame: Ugens ord fra Plakat Spagat

Hvis man har fulgt min blog i de år jeg har haft den ved man, at det cirka kan tælles på en hånd, hvor mange gange, jeg har lavet et REKLAME indlæg, da jeg virkelig sjældent kaster mig ud i sådanne projekter - men her kommer et af slagsen. 

Jeg blev kontaktet af Rasmus fra Plakat Spagat, som bl.a. har lavet Ugens ord plakater til udskolingen - måske har nogle af jer set opslag om det på facebook. Rasmus ville gerne lave lignende plakater til indskolingen og spurgte, om jeg ville finde ordene - så ville han tage sig af resten. Og sådan en opgave kunne jeg næsten ikke sige nej til. ;-)
Full disclosure: Jeg får en mindre procentdel af antal solgte materialer de næste 2 måneder. That's it! 

Koncept: Man køber en fil med en plakat i farver til print i A3 (PDF) samt får 45 ord på en fil (også PDF), så man nemt kan sætte et nyt ord op på plakaten. Et simpelt arbejdsark medfølger også.
Plakaten er oplagt at bruge i klassen - og det er nemt, for der er lavet et ord pr uge. Men den kan også bruges eksempelvis på PLC. Vil man gøre det rigtig lækkert, så sæt den eventuelt i en ramme, og hæng blot et nyt ord på glasset hver uge.

Jeg har fundet 45 ord, som ikke bare er til højrebenet for eleverne i indskolingen. Ord man skal smage på, studere, overveje og blive klogere på. Prøve at tegne, forklare og anvende - og så er det selvfølgelig oplagt at samle op fælles og tale om, hvad betyder ordet så egentlig. Var der mon nogle af vores forklaringer som var sjovere? Nogle forklaringer som passede bedre? Mulighederne er mange.
 
I finder materialet lige HER.
NB: 21. august 2022 er jeg blevet gjort opmærksom på af en bruger at linket der oprindeligt gik til plakatspagat.dk ikke længere fungerede. Jeg kan se, at materialet sælges på lærerforum.dk, så jeg har opdateret linket til denne side.

Jeg har lavet et arbejdsark, som man er velkommen til at printe og bruge sammen med ordene. Men man kan også hurtigt lave sit eget ark, eller blot bruge et hæfte til opgaven. (Arket kan også bruges, hvis du blot gerne vil lave dine egne ugens ord opgaver og holde opgaven helt simpelt.) Hent arbejdsarket her.


Og er du på Instagram, så kig lige forbi Plakat Spagat.

18 august 2021

Writing templates and dialogue

Da jeg havde min første engelsktime med 4A i fredags, spurgte jeg dem, hvad de godt kunne tænke sig at have noget mere af dette skoleår - eller bare i det hele taget gerne ville prøve. De nævnte bl.a. følgende:
- Noget med at skrive små tekster (vi har skrevet en lille smule indimellem i 3. klasse)
- Små samtaler/dialoger/walk'n'talk (vi havde walk'n'talk sidste år - primært frem til jul)

Jeg har derfor lavet nogle writing templates (skriveskabeloner), hvor der er et emne (titel), 6 billeder med ord under samt en boks med gloser. Eleverne behøves ikke at skrive om lige nøjagtig de ting, som jeg har nævnt, men de er der som hjælp. Jeg har lavet 10 skabeloner, så er der i hvert fald til de første 10 uger, så må jeg se om der kommer flere eller noget andet. Jeg endte med at kopiere de 10 ark som et A4-hæfte, og tænker jeg samler dem ind hver gang. 
Planen er at vi fælles bruger 5-7 minutter på at skrive en lille tekst. Herefter skal eleverne selv skrive (10-15 minutter), og dem der har brug for det, kan skrive af efter den fælles tekst på tavlen. Jeg har også lavet en digital version (både slides og powerpoint), da jeg godt kunne have en enkelt elev eller to, som gerne vil skrive på chromebook eller skal bruge AppWriter.
Målgruppe: 4.-5. klasse - måske kan 3. klasse også være med, når de kommer længere hen på året.
Find filen på Engelsk - scroll ned til August 2021 (lige før kommentarerne pt.).


Samme sted har jeg placeret 30 forskellige spørgsmål, som jeg kalder 'dialogue'. Jeg har printet 2 sæt i hver sin farve til klassen. Planen er at bruge dem dels på klassen, hvor jeg trækker et spørgsmål, eleverne taler sammen og vi samler op på klassen. Dels som walk'n'talk hvor eleverne i makkerpar trækker 5 spørgsmål og tager med ud. Da der 30 forskellige tænker jeg de kan bruges over en længere periode, og så gør det ikke noget, at eleverne får de samme spørgsmål over flere omgange, da det træner deres mundtlige kompetencer. Jeg tænker, at spørgsmålene kan bruges fra 2.-3. klasse og frem - man kan eventuelt sortere i dem.

Jeg har en dobbeltlektion i engelsk. På nuværende tidspunkt regner jeg med, at den kommer til at se noget a la følgende ud:
- Writing templates 
- Yes we can (textbook and workbook)
- Break - ie. the dialogue cards, dance, etc.
- Yes we can (textbook and workbook)
Men mon ikke det ændrer sig en af vejen. ;-)

03 august 2021

Fortæl om sommerferie

Jeg kan huske, at jeg på et tidspunkt har fået eleverne til at skrive og fortælle om deres sommerferie ved at tegne og farve på et par solbriller. Og for et par år siden var det et par 'flip-flop'-sko, som blev brugt til formålet. Inspireret af en række 'Back to school' t-shirts, som jeg har set nogle gange (hvor eleverne fortæller om sig selv til nye lærere, idet man i USA ofte skifter lærere hvert år, når man har været indskolingen igennem), tænkte jeg at en t-shirt var oplagt at bruge til at fortælle om sommerferien. Og samtidig kan de bruges til at pynte lokalet op i den første tid, så det er da win-win. (Den til de yngste kan også bruges som pynt på døren.) 

Hvis man giver eleverne tid til at tegne og farvelægge så felterne bliver fyldt helt ud, kan de blive enormt flotte - så måske det er et projekt, som også kan sendes hjem, hvis eleverne gerne vil arbejde med det. Man kan selvfølgelig også lade eleverne skrive i felterne og på den måde udfylde deres t-shirt. Det er helt op til jer - i filen er der mulighed for begge dele.

Opgaven er lavet på både dansk og engelsk, hvis der er engelsklærere som synes, at det kunne være en hyggelig opgave at starte med. Jeg tænker, at min 4. klasse skal lave den, og så kombinere jeg nok, så de selv skal vælge nogle felter at skrive i og andre farvelægge.
Filen til de ældste er opdateret med en udgave på tysk også.

Jeg har lavet 2 udgaver. En der kan bruges fra ca. 2. klasse og op. Denne skal printes i A3. Den anden udgave er fra ca. 0-2. klasse, og skal printes i A4. 

I kan finde filerne på 'Lidt af hvert' (scroll ned til lige før kommentarerne), men jeg har også opdateret mappen med 'efter ferie' opgaver, som du finder på 'Klar til et nyt skoleår'.

0-2. klasse

Ca. 2. klasse og frem


02 august 2021

Navneskilt og kalender til ophæng

Jeg håber, at alle har haft en dejlig ferie og så småt begynder at være klar til et nyt skoleår. For mit vedkommende har jeg haft en ferie, hvor jeg ikke har haft computer åben en eneste gang i 4 uger. Det tror jeg ikke at jeg har prøvet før. Men jeg har nydt ferien, og er nu så småt ved at forsøg at sparke mig selv i gang igen. Jeg starter på onsdag, så har heldigvis et par dage til at øve mig i at få startet computeren. ;-)

Som de fleste nok efterhånden har fundet ud af, har jeg på fanen 'Klar til et nyt skoleår', samlet en hel række gode ting, som kan bruges, når man skal starte et nyt skoleår op. Du finder stort set alt, hvad du kan få brug for: Piktogrammer til dagens program og kalender, vejret, arbejdsformer i klassen, illustrationer til hvad man skal bruge til en given opgave (eller til at hænge på kasser med tingene i), alfabet- og talplakater, skriveunderlag samt diverse ark der kan bruges efter ferien. Så kig forbi - måske der lige er det du står og mangler.



Jeg har opdateret mappen med navneskilte med 2 nye filer, som kan bruges hos især de yngste. Find filen 'Opdaterede nye navneskilte' og 'Delvis redigerbare navneskilte' - i sidstenævnte kan du selv indskrive navne på dine elever. 



Jeg har også lige lavet en ny fil, som er lagt i mappen med kalendere. Filen hedder 'Kalender til ophæng på stang' og kan bruges med bogringe. På den måde fylder kalenderen minimalt i klasseværelset og på tavlen (hvis man anvender tavlen). I stedet for en stang kan selvfølgelig også anvendes kroge. 


Mangler du en kalender til dig selv, et årshjul eller inspiration til ugebrev, så kik forbi 'Kalender og ugeplaner' og se, om der er noget du kan bruge. Kalenderen findes både digitalt til Slides/powerpoint eller som PDF til print.