User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

31 august 2020

Dagens program - google sites

Okay, jeg har forsøgt at lave noget, som jeg har haft lyst til længe, men ikke helt kunne finde ud af hvordan... Jeg har lavet et google sites med muligheden for at skrive dagens program, have nedtællingsur/stopur samt diverse videoer med nedtælling til brug ved arbejde, skift af aktiviteter og afslapning. (Videoerne er umiddelbart uden reklamer før og undervejs.)

Der er to muligheder for at anvende siden. Man kan blot bruge linket og dermed kun have adgang til ur og videoer. Eller man kan få mulighed for at lave en kopi af sitet, så man kan skrive dagens program (og eventuelt gøre klar dagen før) samt tilføje pdf, videoer, docs, slides osv. til forsiden som kan gennemgås på klassen (er kun muligt hvis man har gmail eller arbejder på en GSfE skole).

Jeg har placeret Dagens program på 'Kalender og ugeplaner'. Scroll lidt ned på siden og du finder de to ovennævnte muligheder. Jeg har selvfølgelig lavet video, som viser begge mulighederne - de varer ca. 5 minutter hver.

Herunder kan du se en kort appetitvækker på et minuts tid, så du kan se, om det eventuelt kunne være noget for dig.

Reklame: Klar parat søg - hvorfor er den relevant?

Jeg er IT-vejleder på min skole. Jeg har ikke en formel uddannelse, men har altid haft en stor interesse for it. Jeg kan huske som barn, at min far havde en computer til at stå, som han selv byggede (spørg mig ikke hvorfor, han er egentlig økonomimand). Og jeg fik lov til at skrive på den og spille på den - det man nu kunne spille dengang. 

Jeg lærte at bruge 10-finger til maskinskrivning i 8.-9. klasse, og derefter tog det vist bare fart. Jeg gør meget ud af, at fortælle eleverne, at det er vigtigt at bruge 10-finger, da det gør skrivningen mere flydende og man kan koncentrere sig om at skrive fremfor at kigge efter bogstaverne på tastaturet. 

Men, der er også noget andet, som jeg synes er mindst lige så vigtigt - at give eleverne en forståelse for, hvad nettet er og hvordan det fungerer. Eller, dvs. det vil nok blive for omstændigt, hvis man skulle lære dem hvordan det hele fungerer, men en eller anden grundforståelse er i hvert fald relevant. 

Og når man indimellem ser diverse spørgsmål på facebook og andre sociale medier, så slår det mig, at det kun bliver mere og mere relevant at klæde vores elever godt på og måske samtidig præsentere deres lærer for de samme ting. For det med at søge, forstå og anvende nettet er svært for mange - ikke kun børn. Lige nu og her handler det om at søge på nettet, men det er mindst lige så vigtigt, at man taler om copyright med eleverne. (Men det er vist et helt andet indlæg!)
Et eksempel jeg og min rimelig firkantede hjerne indimellem irriteres over. En person spørger mig om hjælp til et eller andet, ofte er min første kommentar at de skal gå til yyy.dk, så skal jeg hjælpe dem videre. Hvad gør personen mon - og sikkert langt de fleste af jer, som læser indlægget her? Ofte står de på googles side, så de skriver blot yyy i søgefeltet på siden. Går det vildt for sig, går de til adresselinjen og skriver yyy og trykker enter. Men det var ikke det jeg sagde - jeg sagde at de skulle gå til yyy.dk Og hvorfor er det vigtigt? Jo, min henstilling får dem direkte til den side, de skal til. Deres måde sender dem omkring en google søgning, hvor de skal lokalisere den korrekte side og herefter klikke på den. I løbet af en dag, vil man kunne undgå rigtig mange 'søgninger', hvis man vænnede sig til at skrive adressen direkte i adresselinjen. 

Det blev en længere anedokte, men det er blot for at fortælle, at det er et af elementerne i Klar Parat Søg af Charlotte Rytter - at give eleverne en ide om, hvad og hvordan man bruger internettet. Og hvis man skal bruge søgefunktionen, hvordan gør man så det?

Jeg er biased, jeg fik lov til at læse med på sidelinjen, da Charlotte og Gyldendal skulle have bogen færdig. Jeg får intet for at lave reklame for bogen eller hvis der bliver solgt nogle bøger, blot lige for at få det på plads. Men hvis I på slut indskoling/start mellemtrin gerne vil arbejde med hjemmesider og søgning på nettet, så tag lige et kik på Klar Parat Søg og se, om den kunne være noget for jer. Den har noget at byde på og Charlotte tager jer trygt i hånden i forhold til at guide jer og jeres elever til at blive 'skarpe til at søge på nettet'.

17 august 2020

Bogstav- og skrivebog

Jeg håber, at I alle er kommet godt i gang med det nye skoleår. Der er ingen tvivl om, at vi fortsat står foran en mærkværdig tid med skoler der fortsat holder lukket og klasser der pludselig kan blive sendt hjem. Jeg er spændt på at se, hvor længe vores dage fortsat skal være præget den situation hele verden er i. 

Når det så er sagt, ved jeg også, at I alle gør hvad I kan for at skabe så normal en hverdag for jeres elever som muligt. Og det tror jeg er vigtigt. Alt hvad der kan virke genkendeligt for eleverne, vil helt sikkert være godt.

Jeg har snart haft denne blog i 5 år. Det betyder også, at jeg har RIGTIG mange filer her på bloggen. Nogle har fulgt mig gennem alle årene, nogle har måske først opdaget mig for nylig. Så jeg tænker, at jeg fremover vil forsøge at finde nogle af de 'gamle' filer frem og præsentere dem indimellem. For måske har man ikke fundet/set dem i virvaret af alle de mange andre filer jeg har... 

Nu er vi jo lige startet på et nyt skoleår, så jeg vil præsentere et par bogstavbøger, som jeg har lavet.

0. klasse kan I finde 2 filer - Min ABC-bog og en Bogstavbog. Min ABC-bog er forholdsvis simpel og er måske især anvendelig her i starten af skoleåret, hvor Bogstavbogen måske passer bedre lidt længere hen på året - eller man kan dele den op i små bider og lave et ark, når man har gennemgået bogstavet på klassen med det materiale man anvender. ABC-bogen finder I under 30/10-18 - Bogstavbogen under 3/2-19.

ABC-bog      Bogstavbog

Et stykke tid efter at jeg havde lavet bogstavbogen lavede jeg en ny udgave, som er ideel at anvende her i starten af 1. klasse (eller i specialundervisningen). Den kan selvfølgelig også bruges i 0. klasse, hvis det passer. Det blev til en Bogstav- og skrivebog, hvor der er 2 sider pr. bogstav. Den første side er næsten identisk med Bogstavbogen på 0. klasse. I finder bogen på Lidt af hvert under datoen 20/6-19.

Bogstav- og skrivebog

Jeg ved at kolleger på min skole brugte ovenstående sidste år i 1. klasse, og det nye team der lige har startet 1. klasse, har også planer om at bruge den.
Jeg synes bogen er god, fordi den er overskuelig og genkendelig, så når eleverne er blevet præsenteret for opgavetyperne, vil de kunne arbejde selvstændigt med siderne.


Og så noget helt andet. Jeg blev spurgt om muligheden for at få mine piktogrammer som billedfiler, så de kan bruges på f.eks. Smartboard. Jeg har derfor lavet en mappe med lidt over 100 billeder af piktogrammer, hvis nogen af jer laver elektroniske programmer. Når I er på Klar til et nyt skoleår, så klik på mappen med piktogrammer, så finder I billederne.

05 august 2020

Engelsk 3. klasse - Yes we can

Jeg skal dette skoleår have engelsk i en 3. klasse. Jeg har også haft dem i 1. og 2. klasse, så vi kender heldigvis hinanden. Vi skal arbejde med materialet Yes we can i hele indskolingen. Vi indkøbte lærervejledninger sidste år, hvor vi så afprøvede materialet - til dette skoleår har vi så indkøbt elevbøger til alle elever i indskolingen. 

Jeg skal have 3A i to lektioner fra morgenstunden. En dobbeltlektion kan være en smule voldsomt, så jeg har gået og funderet lidt over, hvordan jeg skal gribe det an. Jeg bliver nødt til at sørge for, at eleverne kommer til at arbejde med forskellige ting, prøver at bruge sproget og begrænse tavleundervisningen. Jeg har derfor besluttet, at vi skal arbejde efter ugeskema og have mere eller mindre samme fremgangsmåde til hvert kapitel. Selvfølgelig med afstikkere (f.eks. skal vi lige læse og arbejde lidt med The Gruffalo i forbindelse med kapitel 2).

Alle de materialer jeg har lavet, har jeg delt på Engelsk, så står du også og skal bruge Yes we can 3, kan det være, at du kan bruge materialerne. Det kan også være, at du kan bruge nogle af materialet alligevel, så kig forbi.

Jeg regner med, at vi arbejder med hvert kapitel i 3-4 uger - ugeskemaet er gældende for alle ugerne. Planen for undervisningen er, at der hver gang er 15-30 minutters tavleundervisning. Det kan f.eks. være introduktion til kapitlet i den første uge samt kort intro til de første 2 sider i bogen. De følgende uger vil det være kort repetition af kapitlet, eventuelle lytteopgaver i bogen og lignende. Et par af opgaverne på ugeskema giver måske også mening, at de først starter med fra uge 2 med ugeskema.

På ugeskemaet finder man følgende:
Bogen (angivet sidetal)
Roll a word
4 in a row (med makker)
Mime (med makker)
Walk and talk (med makker)
Book Creator
Pause

Bogen: Siderne i kapitlet er skrevet op, så eleverne arbejder med 2 sider af gangen og kan krydse af.
Roll af word: Ordene der gennemgås på præsentationssiderne i bogen samt enkelte andre ord fra kapitlet. Der er 3 spil - 18 ord i alt. Der er vejledning i filen. 

4 in a row: De samme ord som findes på Roll a word. Der er 3 spil. Skal spilles med en makker. Er det på kopi kan eleverne krydse ordene af. Ellers kan de også lamineres og man kan bruge brikker. Der er vejledning i filen.

Mime: 7 ord er udvalgt. Laves i makkerpar, hvor en elev trækker et kort og så mimer ordet for makkeren. Der er vejledning i filen.

Walk and talk: Laves i makkerpar. 5 spørgsmål som eleverne får med på 5 kort, og som diskuteres på en defineret rute. Mulighed for selv at tilføje 3 kort i hånden. Der er vejledning i filen.

Book Creator: 2 sider til hvert kapitel. Den første side kan først laves, når eleven har været på Walk and talk. Her er de 5 spørgsmål igen, som eleverne skal besvare. På den anden side skal de vise/fortælle, hvad de har lært i kapitlet. Der er vejledning på første side i bogen (se bogen HER). Bogen kan findes i biblioteket Book Creator Danmark (kode 66SDSK8). (Jeg tilføjer sider til bogen i biblioteket løbende.)
Pause: Muligheden for i løbet af de 3-4 uger vi arbejder med ugeskemaet at holde 3 pauser.

Engelsk hvor du finder materialet, finder du også et bud på et ugeskema. Vær opmærksom på at jeg har lavet et ugeskema til de tre første kapitler (dog ikke til de første sider i bogen med English Every day). Klik på filer - lav en kopi hvis du er google bruger. Ellers klik på filer - download som word. 

Og så til det praktiske. I disse coronatider planlægger jeg et par ting, som jeg nok ville gøre anderledes, hvis vi ikke fortsat skulle passe på.
Roll a word: Kopieres så der er et ark til hver elev.
4 in af row: Kopieres så der er et ark til hvert makkerpar. På ugeskemaet indikerer jeg ved hjælp af farver, hvem der er makker sammen (eller også hænger jeg en seddel op med makkerne). Eleverne sætter kryds på arket (frem for at placere brikker) i jagten på 4 på stribe.
Mime et ord og Walk and talk: Enten laver jeg til hvert makkerpar eller også laver jeg 5-6 sæt, og når de så har været brugt af 5 grupper, kan andre ikke lave denne opgave før næste gang (dvs. de kommer i karantæne).

Jeg tænker lige nu, at det er samme makkerpar til 4 in a row, mime et ord og walk and talk. 

Jeg håber, at jeg med denne planlægning af undervisningen får eleverne til at blive aktive og bruge sproget - både som enkeltord og som små sætninger med en makker, hvor det er mere trygt end fælles på en klasse. Så må vi se hvordan det går, når jeg sætter gang i det fra uge 34. 

03 august 2020

Ignora, Mister Georg og Vitello

Jeg har lavet noget godt - tror jeg... For nogle år siden var der en side (har glemt navnet nu), hvor man kunne lave sin egen Ignorabog. Den findes desværre ikke mere (mig bekendt). Jeg er også før faldet over en skabelon til publisher, men da jeg ikke har publisher og min skole ej heller, er det ikke en jeg har brugt. Så nu har jeg forsøgt at lave min egen bog - eller bøger.

Frøken Ignora og Vitello er nogle af de mest elskede bøger at arbejde med i indskolingen. Jeg håber, at Mister Georg kommer med i den pulje, for de bøger kan også på det varmeste anbefales. Ofte ender man ud i at eleverne skal lave deres egen historie. Jeg har et par gange haft elever i 3. klasse til at skrive deres egen bog om Vitello, og det har været et kæmpe succes. Sidst jeg gjorde det, lavede vi bøgerne i Explain Everything. Det fungerede super godt, men kan også virke en smule uoverskuelig, hvis man ikke har prøvet det før.

Så derfor - jeg har lavet bogskabeloner til Ignora, Mister Georg og Vitello, som jeg håber, at rigtig mange kan få glæde af. Der findes 3 versioner - til print (PDF), Google slides samt Powerpoint. I de 2 sidstnævnte er skrivefelter faste, men man kan selv ændre på farverne i bogen, så man kan få lige de farver, som eleverne gerne vil have. Når eleverne har færdigskrevet bøgerne, kan de selfølgelig printes, hvis man gerne vil det. I den printede version må man nøjes med den farve jeg har valgt.

På nedenstående video fortæller jeg lidt om de 3 versioner, og hvordan du arbejder med dem. Du finder skabelonerne på den nye fane Bogskabeloner.



Mangler du diverse skilte og ophæng i klassen, så kig forbi den nye fane jeg har lavet - Klar til nyt skoleår. Og vil du gerne have input til kalender og nyhedsbreve, så kig forbi Kalender og ugeplaner. Jeg har allerede fået flere positive tilbagemeldinger på både kalender og ugeplaner.