mandag den 22. februar 2021

TAK!

Det er endnu engang blevet den tid på året, hvor Copydan udbetaler vederlag til rettighedshavere. Når I som skole er udpeget til at indberette til Copydan, samles alle disse indberetninger, der laves statistiske beregninger, og en stor sum penge deles ud til en hulens masse rettighedshavere. Hvert år finder Copydan nye rettighedshavere, og hvert år bliver vi også flere om buddet. 

Da jeg startede min blog for 5½ år siden, var vi vel en håndfuld eller to som udgav materialer på denne måde. Dette tal er steget massivt gennem de sidste 3-4 år, og vi er nu rigtig mange, som deler materialer på denne måde. Det betyder også, at jeg rundt omkring har set overraskede meldinger over, at man er blevet støtte fra Copydan, og det gør mig glad. 

Det at I indberetter når jeres skole er udtrukket til det, betyder virkelig meget for os, der laver materialer og deler via hjemmesider og blogs. Min skole har selv været indberetningsskole, og det kræver ikke mere end en ekstra kopi og at der så lige hæftes en seddel på med angivelse af, hvor mange materialet er til. Det er det. Men det betyder så uendeligt meget for os, som sidder her i den anden ende og modtager støtte, når den udbetales den 7. onsdag i året.

Og endnu engang sidder jeg her fuld af taknemmelighed over at se, at mine materialer bliver brugt og indberettet på institutioner omkring i Danmark. TAK fordi du bruger mine materialer og TAK fordi du indberetter!


Jeg har vinterferie den kommende uge, mens andre starter op igen i dag. Sådan er det at bo i det nordjyske ;-) Mangler du noget at bruge her efter vinterferien, så kig forbi herinde. Læs eventuelt dette indlæg fra sidste år.

mandag den 8. februar 2021

Løs koderne

Det meste af sidste uge og weekenden har jeg gået og dimlet med en ide i hovedet, som jeg blot ikke lige helt kunne gennemskue, hvordan det kunne lade sig gøre. Jeg kunne nemlig godt tænke mig, at lave en opgave, hvor eleverne skal samarbejde om at få lavet en løsning. Det kunne være et escaperoom, men egentlig kom jeg frem til, at det ikke behøvedes at være så omfattende. Og nu lykkes det så endelig at få knækket koden til en lille simpel samarbejdsopgave, som kan bruges i hele indskolingen (eventuelt med lidt hjælp hos de yngste) og nok også start mellemtrin.

Lidt af hvert finder I nu opgaven Løs koderne (scroll ned til februar, pt. lige før kommentarerne). Der er lavet 2 forskellige sæt, så man kan på forhånd have delt klassen i to, så hele klassen ikke arbejde med samme sæt. Det giver mulighed for, at alle elever i princippet kan få et kort, da der er 15 kort i et sæt. Men alt det finder I info om på første side i filen. 

Opgaven går ud på, at eleven skal løse de 5 opgavekort - når de finder ud af, hvilke 5 der er et opgavekort. De andre kort bidrager med løsningen, da der her er bogstaver til en robot, som selvfølgelig findes tilsvarende på opgavekortene. De 5 opgavekort giver nogle ord, som gruppen så skal have sat i rigtig rækkefølge (løsning er i filen).

Jeg håber, at nogle måske kan bruge det nu som en hyggelig opgave her i opstarten. Men materialet kan også anvendes efter en ferie, eller hvornår I lige står og mangler sådan en opgave.


NB: Jeg har ingen printer, så jeg har endnu ikke selv afprøvet, hvordan robotterne ser ud ved print. Giv gerne en melding, hvis de er for utydelige, så må jeg lave kortene større.

mandag den 1. februar 2021

Kims leg og engelsk

I gruppen For os der underviser i indskolingen har der tidligere været delt et par Kims lege, som er blevet fjernet, da billederne anvendt ikke måtte bruges. Jeg har derfor forsøgt mig med at lave en Kims leg, som måske kan bruges. Der er 4 forskellige opgaver i filen. 6 billeder, hvor et billede fjernes, 2 omgange med 8 billeder, hvor 2 billeder fjernes. Og til sidst 10 billeder hvor 2 billeder fjernes. Der er indlagt farvet skærm mellem hvert billede, så man blot kan gå frem, når eleverne har fået den tid til at kigge på billedet, som de skal have (15-20 sekunder, eller hvad der passer hos dine elever). Brug den hvis I kan. I kan finde den på Lidt af hvert, men kan også komme til den ved at klikke på billedet herunder. Filen anvendes direkte i browseren, så alle kan bruge den.


På instagram faldt jeg i sidste uge over Mia Lyhne (@teach_n_fun), som havde lavet en opgave til sine elever, hvor hun skrabede et billede fri. Det var lavet i et billedprogram, hvor man kan lave lag på lag. Jeg tænkte straks, at man må kunne lave noget lignende i Google Slides (eller Powerpoint), så det har jeg siddet og leget med. Upload et billede og lav små firkanter eller cirkler ovenpå billedet, som alle laves i den samme farve, og så er du klar. Jeg har lavet 4 opgaver, som jeg skal prøve med min 3. klasse på onsdag for a starte dagen. Billederne passer til det emne vi lige nu er i gang med (og afslutter på onsdag). På Engelsk kan du finde opgaven. Her linker jeg også til denne video, hvor jeg viser hvordan du gør og hvordan du selv kan lave dem.



mandag den 25. januar 2021

Rumrejsen

I weekenden kom jeg til at gå og tænke på Konfetti Fabrikken, som jeg lavede et indlæg om i maj måned sidste år. De har små fine lydfortællinger, som vil være oplagt at anvende - også i denne tid med hjemmeundervisning.

Jeg fik lyst til at lave et par opgaver til Rumrejsen af Mattias Hundebøll, hvor der kun arbejdes med 1. afsnit - og forhåbentlig får eleverne så lyst til selv at lytte videre. 
De første opgaver handler om afsnit 1, og hvad man hører i afsnittet, mens eleverne i de sidste opgaver, skal prøve at lave deres egen rumrejse som en tegneserie. 
Filen kan printes, hvis man skal have sendt opgaver hjem, men de kan også blot videregives online, da alle opgaver kan besvares på et stykke papir (eller i et hæfte).

Er man online med sine elever, kan man eventuelt selv afspille (via computerlinket), så forældrene ikke skal hen og finde fortællingen.

Jeg har smidt filen op på Emner, og har i vejledningen på første side også givet information om, hvordan man kan afspille afsnittet enten via podcast på telefon/ipad eller direkte via computer. 



torsdag den 21. januar 2021

Nyt materiale fra Lisette

Nogle af jer ved det, fordi I måske har været med helt fra starten, andre har måske opdaget det uden helt at lægge mærke til det, når I finder et materiale til Inderst inde, men Lisette Jørgensen har sin helt egen fane på min blog. ;-) 

Aftalen kom i stand næsten helt tilbage da bloggen opstod, hvor Lisette og jeg stødte på hinanden på facebook i forskellige anledninger. Vi har også begge været med til at oversætte materiale fra Teaching Funtastic, hvilket Lisette fortsat er involveret i. Så selvom vi ikke kender hinanden sådan IRL, så har vi alligevel kendt hinanden gennem nogle år.

Og nu er der nyt fra Lisette - jeg har netop smidt en fil op med Vocabulary-training til engelsk, hvor elever kan læse og skrive små korte sætninger. Måske det lige passer at printe og sende hjem, som en hyggelig opgave i engelsk med 1.-2. klasse.

Hop ind på Lisettes fane og find filen nederst (under dagens dato).



mandag den 18. januar 2021

Skriv på PDF

Jeg fik på facebook et spørgsmål om, hvordan man skrive i PDF'er, hvis man arbejder på Chromebook. Nogle af jer er måske selv vant til at bruge et program som DocHub eller Kami, når I skriver på en pdf, men man skal have databehandleraftale med disse virksomheder for at de må anvendes i skoleregi. De er derfor ikke en mulighed. 

På min skole har vi AppWriter, og jeg har derfor lavet video til mine kolleger om, at de kan bruge AppWriters pdf-fremviser, når eleverne skal skrive på en PDF. Derudover kan man også tegne og lave highlights via chromebrowserens egen pdf-fremviser, hvilket kun virker på chromebook. Jeg har lavet et par videoer, hvis det er nyt for dig, så du kan formidle videre til dine elever (og del gerne indlægget med kolleger, hvis du tænker andre kan få glæde af det). Nederst i indlægget desuden et par linjer om skriv på pdf på andre enheder.

Skriv i PDF-fremviser fra AppWriter:
Denne løsning kan også bruges, hvis I bruger AppWriter Cloud og arbejder på f.eks. Windows, så er dermed ikke kun beregnet til chromebook-brugere. 
Højreklik på filen i drev og vælg åbn med AppWriter - findes den mulighed ikke, så gå direkte til PDF-fremviseren gennem AppWriter menuen og åben filen den vej igennem. Har eleven brug for ordforslag, virker disse også her. Videoen kan også ses HER.


Brug Chromes pdf-viser og highlight/tegn
På en Chromebook kan du i Chromes egen pdf-viser trykke på blyanten og få mulighed for at lave hightlights (især god hvis man skal markere noget i en tekst). Har eleverne touchskærm er pennen også rigtig fin, og de kan tegne eller skrive med finger eller pen med blød dut for enden. Videoen kan også ses HER.


PDF med skrivefelter
Indimellem støder du måske på en PDF med skrivefelter, f.eks. Grammatikrytterens PDF'er. Dem kan du skrive direkte i med AppWriters PDF-fremviser (især godt for de elever som har brug for ordforslag, da de kan få denne støtte her). Men du kan også åbne dem i Chrome og skrive i felterne. Denne fremgangsmåde kan også bruges på Windows, hvis filen åbnes i Chromebrowseren. Videoen kan også ses HER.


Andre devices
Arbejder du og dine elever på f.eks. en Windows-maskine, så anvender I sikkert Adobe Acrobat Reader, hvor man også kan skrive, tegne, mv. på en PDF.
Arbejder I på Ipad har jeg hørt, at man kan skrive på PDF gennem appen Bøger (Books), hvilket jeg også kan bekræfte. Og her kan man tegne, skrive tekst, indsætte figurer, osv., så den har mange muligheder. (Du kan for øvrigt det samme på en Iphone.) Men det kræver en smule mere guidning af elever at få filen frem og tilbage mellem drev og bøger, så den kan deles med lærer efterfølgende.

fredag den 15. januar 2021

Yes we can engelsk

Der er stille på IT fronten på min skole i dag, hvilket jo er gode tegn - så kører tingene forhåbentlig som det skal. Det betyder også at jeg har brugt formiddagen på at forberede min engelskundervisning de kommende uger. 

Her de første 2 uger har vi skrevet om vores juleferie, men nu tager vi fat i bogen igen. Ved skoleårets start delte jeg materialer til Yes we can, som vi anvender på min skole. Vi er kommet til kapitlet Come in (jeg har 3. klasse), og planen er at vi i næste uge kigger på det første opslag med billedet sammen, og så går vi i gang med opgaverne på de første sider. Hvis nogen bliver færdige har jeg smidt links ind på MinUddannelse til de spil, som der kan findes på Yes we can - de er ret fine. Der er to spil til kapitlet og så er jeg gået tilbage til et af de andre kapitler og fundet spillene, for man kan altid bruge repetition.

Bruger du ikke Yes we can 3, så kan nedenstående opgave bruges, hvis du har et forløb om f.eks. House eller lignende, da der er tale om ord i huset (living room, bed, garden, osv.).

Men, mine elever er ret glade for både 4 in a row og Roll af word, så det skal de selvfølgelig også have mulighed for. Det bliver nok først næste uge igen, men hvis der nu er nogen som kan bruge dem, så har jeg gjort dem klar i dag og smidt på bloggen. 

Begge er selvfølgelig i digital form, og jeg har også smidt begge filer op i Powerpoint. 4 in a row skal spilles med en makker (men med lidt god vilje kan en elev nok godt selv være to spillere). Jeg overvejer lige nu at lave 12 kopier af filen, og så dele med hvert makkerpar, så de kun er 2 personer inde i filen og kan spille - og når jeg har delt det, kan jeg have dem alle åbne og kigge forbi, mens de spiller. Roll a word skal laves individuelt, så her skal hver elev blot have deres egen udgave, så kan de lave opgaven digitalt. Til begge spil kræves det blot at eleven har en terning til rådighed.

Find begge spil på Engelsk, lige over kommentarerne lige nu. Filerne som findes lidt længere oppe, hvor de ligger i pdf er selvfølgelig også opdateret, så man har mulighed for at printe ud, hvis det er.