User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

26 november 2020

Digitalt kalenderlys

Jeg faldt over et opslag på facebook i en gruppe, hvor der var en som efterspurgte et digitalt kalenderlys. Jeg har aldrig overvejet at lave det, men det slog mig, at det måtte være muligt at lave. På min skole fik vi for et par år siden forbud mod levende lys, og det ved jeg mange steder har gjort. Jeg har set flere kreative bud på, hvordan man kan lave et kalenderlys, så man kan tælle ned til jul, og det er skønt at se, så mange kreative forslag. 

Men, hvis du har en projektor i klassen og godt kunne tænke dig et digitalt kalenderlys, så kan det være, at du kan bruge min udgave. Fra den første side, kan du gå direkte til de forskellige datoer. Men, man kan også følge lyset naturlige nedtælling og gå fra 1. december til 2. december til 3. december osv. ved at klikke på datoen. Grangrenen i højre hjørne fører tilbage til 1. december, hvis man har brug for det. Husk at klikke på ikonet for fuldskærm i menulinjen - det giver det pæneste udtryk. Klikker man på den 24. til sidst bliver der ønsket god jul. ;-)

Se det digitale kalenderlys lige HER



12 november 2020

Pladser

I går var der et opslag på Ann-Berits facebookside, der handlede om pladser. Jeg havde en kommentar til opslaget, og lovede jeg ville forsøge mig med at skrive et blogindlæg om hvordan jeg gennem årene har lavet pladser. 

Jeg har gennem mange år ofte lavet alternative opstillinger i mine klasser. Vi har også siddet helt klassiske med kun grupper eller to-og-to. Men ofte giver anderledes opstillinger mere ro i visse situationer, omend det også kan være det modsatte - alt afhænger jo af klassen.

Ofte har jeg haft en blanding af 2, 3 og 4 mandsgrupper. 4-mandsgruppen kunne godt stilles, som på billedet her nedenfor. Det gav en anden dynamik som gruppe. Jeg har også ofte haft enkeltborde, og dem var der som regel rift om. Det kræver en del af eleven at kunne sidde ved et en-mandsbord, men hen af vejen, fandt de ofte ud af, hvilken slags plads, som passede til dem. Jeg har kun få gange haft skærmede enkeltpladser, ofte var de placeret midt i klassen, eller ude langs den ene væg, men med front mod tavlen. Vi havde i klassen nogle lave reoler (hvor børnene havde deres hylder), og ofte brugte jeg dem, til at stille et bord op mod. 


På et tidspunkt for nogle år siden, begyndte jeg at bruge væggene mere aktivt, og stille bordene op mod væggen, så eleverne sad med front mod væg. De måtte så sætte sig på bordet, når der foregik noget på tavlen. Det fungerede rigtig godt, og gav 2 store fordele. 
1) Det skabte meget mere gulvplads, så selv i et lille lokale, følte vi at der pludselig var meget mere plads, som eleverne kunne bevæge sig på.
2) Det gav eleverne en helt anden ro, når de sad og arbejdede. Der var ikke noget, som de skulle holde øje med, og de fleste kunne bedre koncentrere sig om deres opgaver. 

Jeg kunne ofte have 10-12 vægpladser, og resten sad ofte i 2- eller 3-mandsgrupper i 'midten' (vores klasser var som regel omkring 24 elever). Nogle elever trives bedst med at sidde 'helt almindeligt', og det er også vigtigt at være opmærksom på.

Jeg prøvede også med den sidste klasse jeg havde, at dele klassen op i zoner og lade eleverne være med til beslutte, hvordan zonerne skulle være, og hvor de gerne ville sidde. Jeg har forsøgt at tegne et eksempel på opstilling. Zonerne kunne være: har brug for hjælp, arbejder selv og kører derud af, vil gerne have hjælp af kammerater, brug for lidt mere ro men stadig med en makker, delvis arbejd selv og har brug for hjælp. Jeg tegnede planen for klassens opstilling på tavlen, og så snakkede vi om, hvad de tænkte, hvordan det mon ville virke, og om der var noget de gerne ville ændre. Bagefter måtte de ønske plads. Min oplevelse var, at langt de fleste godt vidste, hvor de ville have det bedst og hvad de havde brug for. Selvfølgelig kan der være nogen, som gerne vil noget bestemt pga. en kammerat, så følg elevens valg og tag det op til revision med eleven efterfølgende, så der eventuelt kan laves ændringer.


Generelt for alle opstillingerne, kan man med fordel forsøge at friholde gulvplads foran tavlen (hvis det kan lade sig gøre), så man kan samle eleverne på gulvet foran tavlen. Det gjorde jeg med en 1. klasse på et tidspunkt, og når vi så havde læseundervisning og snakkede strategier mm, sad de på gulvet foran tavlen, så man havde deres fulde opmærksomhed. Det fungerede virkelig godt!

Min skole er en gammel byskole, og hovedbygningen, hvor vores mellemtrin holder til, har nogle enormt små lokaler. 24 elever i en klasse med pladser to-og-to, er rimelig klemt. En kollega brugt den med vælggene på et tidspunkt. 10-12 elever ud mod væggene, og et fællesbord i midten med resten af eleverne, eventuelt en 2-mandsgruppe forrest eller bagerst. Det fungerede også rigtig godt, og gav mere gulvplads i et lille lokale. Husk, at eleverne der sidder ind mod en væg skal have lov til at sidde på bordet, når der foregår undervisning ved tavlen.

Måske har du fået mod til at lave en anderledes opstilling i din klasse? I så fald, god fornøjelse.

09 november 2020

December

December nærmer sig med hastige skridt. Jeg havde troet, at jeg kunne nå at lave lidt nyt materiale til min jule-fane, men jeg må erkende, at jeg har for meget om ørerne for tiden... Men, så er det jo godt, at der i forvejen findes en række spændende ting på Jul.

Først og fremmest har jeg været min julekalender igennem og sikret mig, at der er videoer på alle datoer og at de kan afspilles.

Du finder en række forskellige skriftlige materialer omkring jul. Det kan være "Vi lærer juleord", skriveskabeloner hvor man går frem efter først - så - til sidst, "Min bog med juleord til 0.-1. kl", julelæseforståelse, spil, opgavehæfter og meget mere. I finder også en bog med hurtigskrivning til december, hvor der hver dag er en ny opgave.

I finder også breve til en anderledes julekalender, som jeg lavede for et par år siden. Måske I kan lade jer inspirere og gøre noget lignende i jeres klasser. Lidt længere ned på siden finder I også en fil med julehilsner fra nissen, som måske er lige til at bruge - de er holdt neutrale ift. steder og personer.

I finder også et bud på en julekalender i Book Creator eller i Google Slides, hvor eleverne kan skrive deres egne historier/indtale deres historier, så I kan høre en ny hver dag i december.

Når jeg lige sidder og kigger det hele igennem er der i princippet ret mange ting, så måske er der også noget imellem, som du kan bruge. 

02 november 2020

Lav lydfiler

Som I ved er jeg også IT-vejleder på min skole, og lige nu bruger jeg al min tid på at få leveret chromebooks ud til vores 2. klasse samt lave nogle billedmapper klar til vores forældre, som vi har valgt at forsøge os med. Og så er der alt det indimellem, som jo ofte forstyrrer det flow jeg er i med de store ting. Jeg er f.eks. også den som forsøger at introducere vores elever med dysleksi til AppWriter, omend jeg må erkende, at det er svært at få tid til med alle de mange andre opgaver jeg her. Og nå ja, så er jeg også involveret i et projekt omkring makerspace, som vi lige nu er i fuld gang med at indrette. Der er nok at se til!

For nylig blev jeg spurgt til, hvordan en elev nemt og hurtigt kan lave en lydfil fremfor at skrive. Især til vores yngste elever, som enten ikke er stærke nok til at bruge AppWriter eller som ikke er stærke nok til tale-til-tekst endnu. Normalt ville jeg anbefale WeVideo. Her kan du lave rene lydfiler, og man kan få gemt direkte på ens drev. Men, har man ikke prøvet WeVideo før, kan det godt være en smule overskueligt og måske lidt omstændigt. Log først på skoletune - åben wevideo - vælg podcast - indtal - vælg finish - gem og eksporter til google drev. Og da WeVideo også byder på en masse andre spændende ting, kan det være at man bliver fristet til at trykke på andre knapper eller blot bliver bekymret for, om man har gjort det rigtigt.

Så jeg gik i gang med at undersøge, hvilke andre muligheder der er. Desværre findes der ikke en lydoptager til chromebooks (dvs. ikke som standard, man kan sagtens finde og downloade forskellige), så jeg satte mig og kiggede på alle Skoletubes programmer for at se, om noget talte til mig. Og det var der - H5P. Jeg har tidligere lavet forskellige spil/opgaver med H5P, og er egentlig ret vild med de muligheder man har. Jeg fandt ud af, at de også har en 'record' funktion, og så var det blot et spørgsmål om at få den oversat til dansk, så vores elever kan bruge den.

Desværre stopper Skoletube med H5P til sommeren 2021, så jeg har derfor uploadet funktionen til H5Ps egen hjemmeside, hvor I altså finder: Indtaling - https://h5p.org/node/1045632 

Det smarte ved den er, at den er simpel - klik på indtal, og du er igang. Man kan pause undervejs og genoptage, eller man kan blot trykke på færdig, når man færdig. Herefter har man mulighed for at lytte til det indtalte og prøve igen, hvis man ikke er tilfreds. Er man tilfreds klikker man download, og der downloades nu en .wav-fil til computeren. Denne kan så uploades til ens drev og derfra deles med relevante lærere.

Jeg viste det til en af vores elever i 3. klasse i sidste uge. Vi lavede et bogmærke på siden, så han hurtigt kan finde den. Og så er det blot at følge anvisningerne på skærmen, hvilket han hurtigt fik styr på. Da han havde downloadet det indtalte gik vi på drevet, hvor vi lavede en mappe kaldet lyd. Og så uploadede han filen her til, og delte den med sin lærer. Jeg har et par elever yderligere i 2.-3. klasse, som jeg skal have det vist til de næste par uger. 

NB: Der gemmes intet i programmet, da alt afvikles lokalet på enheden.