User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

29 marts 2021

Youtube

Jeg har engelsk i indskolingen og her ser vi ofte videoer fra youtube. Jeg har en hel playliste med forskellige videoer, som jeg ofte bruger i min undervisning (se eventuelt dette indlæg). I det hele taget bruges youtube på tværs af fag i skolen, og nogle kender helt sikkert godt de fif, som jeg vil komme med i indlægget her, men tænker det kan være nyt for mange. 
For kender du det, at når du afspiller en video, så bliver eleverne forstyrret af playlisten til højre på skærmen, eller falder over kommentarer under videoen? Heldigvis er det med kommentarer blevet ændret efter de fleste videoer henvendt til børn er lukket for kommentarer nu. Men der er faktisk et par måder, hvor du kan vise en youtubevideo, som starter i fuldskærm, så de distraherende videoer ude til højre er væk. Ofte forsvinder startreklamerne også, men kan ikke garantere de alle er væk - det afhænger nemlig i høj grad af den der har udgivet videoen (så vidt jeg har kunne læse mig frem til). 

Når man skal dele finde linket til en youtubevideo er der to muligheder - man kan enten kopiere adressen fra adresselinjen eller kopiere linket som fremkommer via knappen del under videoen. I de første to fifs, skal man bruge adressen fra adresselinjen. Dvs. de to første fif virker altså ikke, hvis man bruger linket, som man kopiere via del. 

Fif 1: Tilføj _popup før spørgsmålstegnet i videoen. Her et eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=55DYUHmifjU - indsæt nu https://www.youtube.com/watch_popup?v=55DYUHmifjU - prøv at klikke på det sidste link her og se, hvad der sker. 

Du kan komme ud for, at _popup ikke virker. 

Fif 2: Når fif 1 ikke virker, så tilføj i stedet en bindestreg mellem t og u i youtube, sådan her: https://www.yout-ube.com/watch?v=tbbKjDjMDok - det giver stort set samme resultat som fif 1. Dog ser det ud til, at videoen går direkte i gang, hvor man på fif 1 selv skal trykke play.

Personligt synes jeg det er hurtigere lige at indsætte bindestregen, dvs. bruge fif 2, men jeg har ikke fundet ud af, hvad forskellen ellers er mellem fif 1 og 2.

Der findes også et par sider, hvor man kan samle sine links og også lave playlister. Det sidste har jeg ikke prøvet, da jeg har ikke lavet bruger på siderne, men blot indsat linket på forsiden og det virker fint. Men det skulle altså være muligt at gemme sine links og lave en playliste, så man altid kan finde de videoer, som man gerne vil bruge af den vej. Til disse sider er det underordnet hvilket link man bruger, så her kan man bruge linket under del eller det fra adresselinjen.

Fif 3: viewpure.com - indsæt link og se videoen. Videoen her virker generelt til at fylde skærmen bedre ud end på det næste fif.

Fif 4: safeshare.tv - indsæt link og se videoen.

NB: Hvis man er på ipad/telefon skal man være opmærksom på, at for at bruge fif 1 og 2 skal man tilgå youtube fra webbrowser, og ikke app, så man kan kopiere linket fra adresselinjen. Og man skal eventuelt huske at slette m. først i adresselinjen. Men ellers virker de fire fif også på telefon/ipad. 

22 marts 2021

Reklame: Fidus

Her kommer et af de indlæg, som jeg ikke gør særlig meget i - nemlig et reklameindlæg. Jeg vil lige starte med at sige, at jeg intet har fået - eller får - for at skrive indlægget. Jeg skriver det, fordi jeg på Twitter følger en af personerne bag projektet, som forleden skrev, at en influencer de havde kontaktet ikke var interesseret i at fortælle om deres butik. Så tænkte jeg for mig selv, at jeg kunne godt lave et indlæg på min blog, helt uden at få noget for det. For jeg synes faktisk, at det er interessant, det de har gang i. Det skal også sige, at du måske primært er interesseret i at læse videre, hvis du bor i Aalborg området eller kommer forbi Aalborg. MEN, jeg ved de også sender, hvis man forelsker sig i noget på afstand. ;-)

Fidus står for 'Familie, Ide, Diy, Upcycling, Social' og er en nystartet forretning i Aalborg. Fokus er på samvær sammen væk fra skærmen. Nystartet og corona går lidt i clinch med hinanden, hvilket også er grunden til, at jeg har valgt at lave et indlæg om forretningen. Planen er at forretningen også skal være et socialt sted, hvor man kan mødes, men den del er selvfølgelig ikke mulig lige nu (omend man sagtens kan få en kop kaffe mv. med på vejen, hvis man kigger forbi). Og hvad kan Fidus så, spørger du nok? De sælger kreative pakker til familier, dagplejere, børnehaver, osv. For ja - man kan betale med EAN-nummer, så er du pædagog eller lærer og tænker, at det kunne da lige være noget hos jer, så kan I sagtens handle der. Der følger selvfølgelig vejledninger med, når der købes et kreasæt. 

Er du blevet nysgerrig efter om det er noget for jeres familie at være kreative, eller om der kunne være noget for jeres familie, dagplejer, børnehave mv., så kig forbi Fidus facebookside (kan ses uden at være på facebook) eller kig forbi forretningen i Nørregade i Aalborg. Lige nu kan jeg se, at deres påskepakker er populære. Og ellers så giv meget gerne ideen videre. 

Psst... Jeg ved også, at de meget gerne er lydhøre over for hvad I har brug for og lave ideer ud fra det. Så hiv fat i dem, hvis I mangler ideer og materialer. 

15 marts 2021

Musik i dansk og tilbud fra forlagene

I går delte jeg på facebook, at der er en ny hjemmeside, som laver materiale til skolerne, nemlig kopimappen.dk. Jeg delte i indskolingsgruppen et opslag de havde lavet med et materiale omkring malerier til brug i dansk/billedkunst, og det satte tanker i gang hos mig i aftes. 

Lige for tiden må vi ikke synge, så vores elever har ikke musik. Men måske kunne man godt bruge en enkelt lektion indimellem, hvor vi i dansk arbejdede med nogle forskellige sange. Jeg har derfor lavet et materiale, som jeg kalder Sang, sans, skriv. Der er 4 arbejdsark til hver sang. Første side er før de får at vide, hvilken sang der skal arbejdes med - det er en 'smag på sangen' side, hvor de skal bruge deres sanser og associationer og notere ned omkring et enkelt ord. Herefter lyttes til sangen (der er link i vejledningen til hver sang), hvorefter de sidste 3 sider kan laves. Sangen kan selvfølgelig fortsat spilles, mens eleverne arbejder.
Jeg er ikke musiklærer, så er totalt på udebane. Men jeg tænker nu alligevel, at materialet godt kan give mening i denne tid. Målgruppen er indskolingen, måske de yngste på mellemtrin også kan være med. Der er indtil videre lavet materilae til Jeg ved en lærkerede, Solen er så rød mor og Jeg er en glad lille cowboy.Materialet kan findes på Emner under Marts 2021.


Forleden dag havde jeg en samtale med et par lærere omkring opgaver til bøger, som vores elever læser. Og jeg tænkte, at det måske var en ide at forsøge at nedskrive nogle af det steder, hvor I gratis kan finde opgaver og andre tilbud fra forlagene.

Opgaver til bøger - klar til print
Kan ikke udelukke der er en side eller to mere, skal nok opdatere, hvis jeg kommer i tanke om dem.

Tilbud om kurser/webinarer - gratis
Alinea - Smag på fag: https://www.alinea.dk/smag-paa-fag - der er f.eks. Smag på fag i dansk den 6. maj, hvor jeg allerede har tilmeldt mig.
Gyldendal: Her kan du se tidligere afholdte webinarer http://gukurser.videomarketingplatform.co/afholdte-online-kurser og kommende webinarer https://gyldendal-uddannelse.dk/kurser-og-events/kurser

11 marts 2021

Kalender opdateret og et årshjul

Jeg er i virkelig god tid, jeg ved det godt. Men, jeg har lige opdateret kalenderen, som jeg lavede sidste år i juli, hvor det måske var i sidste øjeblik den kom ud på bloggen. Læs eventuelt mit indlæg fra sidste år om kalenderen.

Og hvorfor så ude i SÅ god tid nu? Jo, jeg har lavet et årshjul, som jeg skulle have op og så tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne bruge tiden på lige at opdatere filerne, når jeg nu var i gang med noget der lugtede af kalender.

Årshjulet lavede jeg i efteråret, hvor en tidligere og nær kollega spurgte mig, om jeg ikke havde en ide til et årshjul, da teamet havde brug for en overskuelig måde at samle teammøder og en hel masse andet for skoleåret. Og den udfordring måtte jeg jo tage op, så jeg fik udarbejdet et årshjul, som de kunne bruge. Og nu har jeg lige fundet det frem igen, da vi i vores Makerspace havde brug for at lave en oversigt over, hvilke årgange hvornår og hvem der skulle være ansvarlig lærer, osv. Og så kom jeg frem til, at jeg hellere måtte få den ud på bloggen, for måske var der andre, som også kunne bruge det. 

Der er i princippet to udgaver, men de er ens - det ene har blot en smule større (bredere) felter, så der kan skrives mere tekst (er begge samlet i samme fil, så man selv kan vælge). Mulighederne i et årshjul er mange - brug det til at skabe overblik over emner og ture i løbet af året, brug det til at skabe overblik over møder, osv. Årshjulet er selvfølgelig lavet så det kan bruges digitalt i enten Google Slides eller Powerpoint, eller som PDF der kan printes. 

Kig forbi Kalender og ugeplaner for at finde de opdaterede filer (filerne øverst er blot opdateret som overskriften også antyder og årshjulet er placeret under Nyt 2021, når der scrolles ned).


Mangler du et dokument at skrive vigtige datoer ind i eller inspiration til ugeplan, kan du finde det samme sted.

08 marts 2021

Glade tanker, lydfil og morgenmappe

Som overskriften antyder kommer her et indlæg med lidt af hvert. Indimellem hober sig flere tanker op og små opgaver, og så må man jo samle dem i et indlæg.

Jeg har engelsk i 3A og i fredags, hvor skolen markerede trivselsdagen, var jeg med i klassen, mens de havde dansk. Lige der mens jeg sad og overværede undervisningen kunne jeg godt mærke, at jeg en lille smule savner at have dansk - alle de fantastiske samtaler man kan have! 3. årgang er lige nu ved at læse Hr. Lykke af Hanne Kvist, og dagens danskopgaver passede ret godt ind i en trivselsdag. De talte nemlig om Hr. Lykkes noget pessimistiske tilgang til livet, fandt de steder i teksten hvor han var negativ og omskrev dem til noget positivt. De var SÅ gode, og det var en fornøjelse at høre alle deres gode input. Vi kom til at tale om, om man kan måle lykke, hvilket gav anledning til en god snak. Og i den forbindelse tænkte jeg for mig selv, at vi burde være bedre til at samle på glade tanker, dvs. få eleverne til at fokusere på det der var godt den dag, for det negative har en tendens til at fylde. Man kan have haft en skøn dag, hvor man har leget med kammerater, grinet af en sjov historie, osv. - men det man husker er, at der var en der skubbede. Og det er jo ærgerligt, når der nu er så mange skønne ting at blive glad over. 
Jeg har før lavet aftaler med forældre og barn om, at de i en periode skulle nævne 3 gode ting ved middagsbordet, og det har en effekt. 
Så nu har jeg lavet 4 sider, som kan kopiers som et hæfte, og hvor eleverne kan notere 3 glade tanker for hver dag, og slutte ugen af med at vurdere, hvor glad man er på en skala fra 1-10 - denne skala kan forhåbentlig være med til at vise en ændring over nogle uger. Materialet kan med fordel bruges som afslutning på dagen, hvor eleverne skriver ned inden de får fri, eller det kan bruges i samarbejdet med hjemmet. Jeg har til formålet lavet en ny fane, så find dem på Social



Tilbage i november lavede jeg et indlæg om Lydfiler. Nu er det hele blevet nemmere, i hvert fald hvis I har adgang til Skoletube.dk (noget rigtig mange skoler heldigvis har, og de som ikke har - det er næsten en nødvendighed). Skoletube har nemlig lavet en helt simpel lydoptager, hvor eleverne kan optage op til 10 minutters tale (på nuværende tidspunkt). Denne gemmes direkte på skoletube i ens medier eller i en kanal. Og herfra kan eleven dele den med link direkte til filen, downloade den som MP3 og uploade på f.eks. drev, eller aflevere den i en opgave på læringsplatform. Nemt, hurtigt og simpelt. Jeg er fan! Peter Leth har lavet en kort vejledning, som I kan se her: https://vimeo.com/519673352 (PS: Og den er helt ok at bruge lige nu, da alt ligger på danske servere.)

Og sidst men ikke mindst kan der nu findes morgenmappe til april på Lidt af hvert. Som jeg skrev til sidste morgenmappe, bliver de sidste 3 måneder anderledes end de første mange måneder. April handler om at skrive små historier, hvor eleverne på første side vælger hvem og hvad historien handler om og på den næste side skal historien så skrives med start, midte og afslutning. Der er dermed heller ikke en opgave til hver dag, da eleven måske har brug for flere dage til at skrive historien (afhængig af tid der anvendes på morgenmapperne).