User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

25 januar 2021

Rumrejsen

I weekenden kom jeg til at gå og tænke på Konfetti Fabrikken, som jeg lavede et indlæg om i maj måned sidste år. De har små fine lydfortællinger, som vil være oplagt at anvende - også i denne tid med hjemmeundervisning.

Jeg fik lyst til at lave et par opgaver til Rumrejsen af Mattias Hundebøll, hvor der kun arbejdes med 1. afsnit - og forhåbentlig får eleverne så lyst til selv at lytte videre. 
De første opgaver handler om afsnit 1, og hvad man hører i afsnittet, mens eleverne i de sidste opgaver, skal prøve at lave deres egen rumrejse som en tegneserie. 
Filen kan printes, hvis man skal have sendt opgaver hjem, men de kan også blot videregives online, da alle opgaver kan besvares på et stykke papir (eller i et hæfte).

Er man online med sine elever, kan man eventuelt selv afspille (via computerlinket), så forældrene ikke skal hen og finde fortællingen.

Jeg har smidt filen op på Emner, og har i vejledningen på første side også givet information om, hvordan man kan afspille afsnittet enten via podcast på telefon/ipad eller direkte via computer. 



21 januar 2021

Nyt materiale fra Lisette

Nogle af jer ved det, fordi I måske har været med helt fra starten, andre har måske opdaget det uden helt at lægge mærke til det, når I finder et materiale til Inderst inde, men Lisette Jørgensen har sin helt egen fane på min blog. ;-) 

Aftalen kom i stand næsten helt tilbage da bloggen opstod, hvor Lisette og jeg stødte på hinanden på facebook i forskellige anledninger. Vi har også begge været med til at oversætte materiale fra Teaching Funtastic, hvilket Lisette fortsat er involveret i. Så selvom vi ikke kender hinanden sådan IRL, så har vi alligevel kendt hinanden gennem nogle år.

Og nu er der nyt fra Lisette - jeg har netop smidt en fil op med Vocabulary-training til engelsk, hvor elever kan læse og skrive små korte sætninger. Måske det lige passer at printe og sende hjem, som en hyggelig opgave i engelsk med 1.-2. klasse.

Hop ind på Lisettes fane og find filen nederst (under dagens dato).



18 januar 2021

Skriv på PDF

Jeg fik på facebook et spørgsmål om, hvordan man skrive i PDF'er, hvis man arbejder på Chromebook. Nogle af jer er måske selv vant til at bruge et program som DocHub eller Kami, når I skriver på en pdf, men man skal have databehandleraftale med disse virksomheder for at de må anvendes i skoleregi. De er derfor ikke en mulighed. 

På min skole har vi AppWriter, og jeg har derfor lavet video til mine kolleger om, at de kan bruge AppWriters pdf-fremviser, når eleverne skal skrive på en PDF. Derudover kan man også tegne og lave highlights via chromebrowserens egen pdf-fremviser, hvilket kun virker på chromebook. Jeg har lavet et par videoer, hvis det er nyt for dig, så du kan formidle videre til dine elever (og del gerne indlægget med kolleger, hvis du tænker andre kan få glæde af det). Nederst i indlægget desuden et par linjer om skriv på pdf på andre enheder.

Skriv i PDF-fremviser fra AppWriter:
Denne løsning kan også bruges, hvis I bruger AppWriter Cloud og arbejder på f.eks. Windows, så er dermed ikke kun beregnet til chromebook-brugere. 
Højreklik på filen i drev og vælg åbn med AppWriter - findes den mulighed ikke, så gå direkte til PDF-fremviseren gennem AppWriter menuen og åben filen den vej igennem. Har eleven brug for ordforslag, virker disse også her. Videoen kan også ses HER.


Brug Chromes pdf-viser og highlight/tegn
På en Chromebook kan du i Chromes egen pdf-viser trykke på blyanten og få mulighed for at lave hightlights (især god hvis man skal markere noget i en tekst). Har eleverne touchskærm er pennen også rigtig fin, og de kan tegne eller skrive med finger eller pen med blød dut for enden. Videoen kan også ses HER.


PDF med skrivefelter
Indimellem støder du måske på en PDF med skrivefelter, f.eks. Grammatikrytterens PDF'er. Dem kan du skrive direkte i med AppWriters PDF-fremviser (især godt for de elever som har brug for ordforslag, da de kan få denne støtte her). Men du kan også åbne dem i Chrome og skrive i felterne. Denne fremgangsmåde kan også bruges på Windows, hvis filen åbnes i Chromebrowseren. Videoen kan også ses HER.


Andre devices
Arbejder du og dine elever på f.eks. en Windows-maskine, så anvender I sikkert Adobe Acrobat Reader, hvor man også kan skrive, tegne, mv. på en PDF.
Arbejder I på Ipad har jeg hørt, at man kan skrive på PDF gennem appen Bøger (Books), hvilket jeg også kan bekræfte. Og her kan man tegne, skrive tekst, indsætte figurer, osv., så den har mange muligheder. (Du kan for øvrigt det samme på en Iphone.) Men det kræver en smule mere guidning af elever at få filen frem og tilbage mellem drev og bøger, så den kan deles med lærer efterfølgende.

Opdateret august 2022
Chromebook er blevet opdateret med programmet Galleri, som gør det muligt nemt og smidigt at skrive/annotere på en pdf. Har eleven brug for ordforslag, skal der fortsat anvendes PDF-fremviser gennem AppWriter/Intowords.

15 januar 2021

Yes we can engelsk

Der er stille på IT fronten på min skole i dag, hvilket jo er gode tegn - så kører tingene forhåbentlig som det skal. Det betyder også at jeg har brugt formiddagen på at forberede min engelskundervisning de kommende uger. 

Her de første 2 uger har vi skrevet om vores juleferie, men nu tager vi fat i bogen igen. Ved skoleårets start delte jeg materialer til Yes we can, som vi anvender på min skole. Vi er kommet til kapitlet Come in (jeg har 3. klasse), og planen er at vi i næste uge kigger på det første opslag med billedet sammen, og så går vi i gang med opgaverne på de første sider. Hvis nogen bliver færdige har jeg smidt links ind på MinUddannelse til de spil, som der kan findes på Yes we can - de er ret fine. Der er to spil til kapitlet og så er jeg gået tilbage til et af de andre kapitler og fundet spillene, for man kan altid bruge repetition.

Bruger du ikke Yes we can 3, så kan nedenstående opgave bruges, hvis du har et forløb om f.eks. House eller lignende, da der er tale om ord i huset (living room, bed, garden, osv.).

Men, mine elever er ret glade for både 4 in a row og Roll af word, så det skal de selvfølgelig også have mulighed for. Det bliver nok først næste uge igen, men hvis der nu er nogen som kan bruge dem, så har jeg gjort dem klar i dag og smidt på bloggen. 

Begge er selvfølgelig i digital form, og jeg har også smidt begge filer op i Powerpoint. 4 in a row skal spilles med en makker (men med lidt god vilje kan en elev nok godt selv være to spillere). Jeg overvejer lige nu at lave 12 kopier af filen, og så dele med hvert makkerpar, så de kun er 2 personer inde i filen og kan spille - og når jeg har delt det, kan jeg have dem alle åbne og kigge forbi, mens de spiller. Roll a word skal laves individuelt, så her skal hver elev blot have deres egen udgave, så kan de lave opgaven digitalt. Til begge spil kræves det blot at eleven har en terning til rådighed.

Find begge spil på Engelsk, lige over kommentarerne lige nu. Filerne som findes lidt længere oppe, hvor de ligger i pdf er selvfølgelig også opdateret, så man har mulighed for at printe ud, hvis det er.



14 januar 2021

Flere hjemmeopgaver til dansk

Selvom jeg havde forventet det, så er det stadig lidt en mavepuster at få besked om, at man fortsat skal arbejde hjemmefra nogle uger endnu. Omvendt er jeg ikke i tvivl om, at det er det helt rigtige på nuværende tidspunkt, så jeg tager gerne endnu nogle uger hjemme, hvis det betyder at sommeren måske kan se bedre ud end sidste år.

Jeg fik den anden dag en kommentar ift. de hjemmeopgaver, som jeg lavede lige efter nytår - om der mon kom flere, da hendes elever var glade for dem. Jeg havde faktisk tænkt lidt på det i weekenden og med pressemødet i går, så var det jo tid for lidt flere. 

Jeg har fået lavet 13 nye opgaver, så der nu er i alt 30 opgaver. Jeg håber, at andre også kan få glæde af dem. I finder dem på Lidt af hvert, hvor de lige nu kan findes liges over kommentarerne. De er også gemt som billedfiler, så man kan sende en enkelt opgave hjem hver dag, hvis man gør det.




10 januar 2021

Facebook, beskedtråde og GDPR - vær opmærksom

I sidste uge lavede jeg et indlæg på folkeskolen.dk omkring fjernundervisning og digitale klasseværelser og herunder de mange spørgsmål, der har været på facebook af teknisk karakter ift. forskellige udfordringer med både Meet og Teams. Dernæst er der en del opslag om fjernundervisning kontra nødundervisning, er det mon det samme, eller er der forskel? Og så debatten omkring fuld skema vs. anderledes skema i denne tid. Ja, der er mange spørgsmål og ligeså mange svar, som der er skoler. Det har været interessant at se opslagene i løbet af den seneste uges tid.

Jeg ser også indimellem lidt bekymrende svar eller opfordringer. F.eks. nye programmer som introduceres som ‘den gode ide’, uden kritisk stillingtagen til GDPR og databehandleraftaler (note: skal eleverne logge ind på noget, skal siden undersøges nærmere før den må tages i brug!). Lærere som anvender Facebook til at dele de videoer, som de har optaget med dagens opgave, eller hvor der opfordres til at eleverne (eller det må jo så være forældrene) uploader billeder og videoer af en given opgave. Det er i min optik fuldstændig no-go, og jeg håber virkelig, at skolerne får strammet op på brugen af facebook. I min kommune er det på ingen måde tilladt at dele videoer på denne måde og da slet ikke at lade eleverne uploade billeder og videoer af dem selv på Facebook. Og hvorfor ikke spørger du måske? Well, det største nej er pga. databehandleraftale som man ikke kan lave med Facebook. Dernæst, det at dele en video med forældre på facebook kræver jo, at alle forældre er på facebook - og der er efterhånden flere og flere som siger nej til dette medie. Del i stedet videoerne på aula, upload dem til skoletube og lav link til videoen, opret en kanal på skoletube hvor eleverne kan uploade deres besvarelser, eller brug jeres google drev/teams til disse videoer og besvarelser. Der er mange muligheder for hurtigt at dele en video uden at det skal være på Facebook. Der bliver simpelthen nødt til fra skolernes side at være et langt større fokus på, hvad man gør og hvad man må!

Og så lige en sidste ting, som jeg også har lagt mærke til. Flere anvender deres egen telefon til at lave beskedtråde med elever/forældre, så de af denne vej hurtigt kan kommunikere med hinanden og dele billeder mv. Jeg kan sagtens se, at det er smart - vi har jo som regel telefonen lige ved hånden. Men er det mon i realitet så smart, at man deler sit eget private telefonnummer ud til elever og forældre? Jeg ved at mange har været meget opmærksom på lige nøjagtig dette område, især efter vi kom under L409. Men det virker lidt som om, at det har man glemt her i denne periode. Har man arbejdstelefon, så fint nok - men det har de færreste. Men jeg er ikke sikker på, at det - i hvert fald for mig - ville være en god måde at kommunikere med mine elever og deres forældre på. Jeg vil til hver en tid bruge de kanaler, som jeg i forvejen har med forældre og elever (aula, drev, skoletube).

Og så er jeg med på, at det kan være nødvendigt at bruge telefonen til at ringe til den enkelte forældre og følge op på, hvordan barnet har det for tiden, især med de helt små. Men for mig er der forskel på at bruge ens private telefon til et telefonopkald og så som beskedtråd med opgaver/besvarelse af opgaver. Men det kan være, at det bare er mig.


Indlægget er også bragt på folkeskolen.dk.

05 januar 2021

Social hygge online

Den anden dag så jeg dette blogindlæg delt på twitter, med '10 sjove Google Meet aktiviteter'. Det er selvfølgelig en smule amerikaniseret og der er nogle af ideerne, som ikke vil kunne fungere her i Danmark af den eller anden grund (vær f.eks. opmærksom på links til sider hvor der skal logges ind, da der kan være tale om programmer, der kræver databehandleraftale). 

Men jeg synes alligevel, at der var tale om flere gode ideer undervejs, som godt kunne blive spredt herhjemme. En af de ideer jeg især hæftede mig ved var muligheden for at spille sammen i Slides. Og det er lidt pudsigt, for jeg havde faktisk i weekenden tænkt, at jeg måske skulle få lavet et spil 4 på stribe, som kan laves online. Og nu var der jo så en anledning til at gøre det.

Jeg har lavet to spil - 4 på stribe og Fjern mig sidst (sidstnævnte er i to udgaver). Tanken er at de kan bruges som en pause i undervisningen, i klassens time eller måske blot som en sjov udfordring midt i en lidt uoverskuelig hverdag. Som lærer laver du en kopi af spillet, indsætter dine elevers navne på spillepladerne og så er det blot at dele præsentationen med din klasse (med redigeringsadgang) og bede dem finde den slide med deres navn på. Og så spiller de sammen. Kan bruges på stort set alle klassetrin, men fungerer nok bedst fra 2. klasse og op.


Jeg har planer om at prøve det i morgen i 3A. Klassen har grupperum i Meet, hvor de på forhånd er delt ud, og jeg tænker at de skal gå i grupperum, når de går i gang med at spille, da de så kan tale sammen i mindre gruppe fremfor en hel klasse der taler i munden på hinanden i fællesmødet.

Forslag: Man kunne gøre det som en slags konkurrence og lade vinderne konkurrere mod hinanden efterfølgende, så der til sidst udnævnes en (eller to) vindere - de sidste spil kan så laves på et fælles Meet, hvor kammeraterne kan heppe på hinanden (uden at hjælpe selvfølgelig 😉).

Spillene finder I på Lidt af hvert (scroll ned til lige over kommentarerne). Er du i tvivl om, hvordan du gør, så se videoen, hvor jeg viser hvordan det fungerer i praksis. 


PS: Jeg har også lagt filerne op som Powerpoint, men jeg er ikke sikker på, om I kan gøre det samme. Jeg ved at man kan dele filer gennem teams og af den vej samarbejde om et dokument, men jeg er ikke sikker på, at det fungerer så gnidningsfrit som i Slides. Men - kan I bruge dem, så brug løs.

03 januar 2021

Lav selv opgaver og lidt til engelsk

Jeg ved det godt, jeg har lige lavet et par indlæg, som er kommet lige efter hinanden. Men når man nu kan se at facebook koger, dels af gode ideer og dels af frustrationer, ja så er min natur, at jeg vil forsøge at hjælpe, hvor jeg kan. Så bær over med mig. ;-)

Hvordan kan man lave opgaver, hvor eleverne ikke kan slette/redigere i opgaven? Det spørgsmål har jeg fået et par gange, så jeg tænkte jeg ville lave en video der viser, hvordan jeg har gjort med de seneste filer jeg har delt. Jeg arbejder i Google Slides, men du kan fuldstændig det samme i Powerpoint, hvis du er på en O365 skole. Generelt kan jeg kun anbefale at rykke en del af dit arbejde over i Slides/Powerpoint, da du her langt bedre kan manipulere med billeder, tekstfelter, osv. Og så har det den fordel, at du kan lave opgaverne og indsætte som billedbaggrund, så der ikke kan redigeres i dokumentet. Det er ikke så svært. Jeg har lavet en video på 6 minutter, der viser hvordan. Se den HER eller afspil videoen herunder. Filen kan deles enten via drev, Classroom eller læringsplatform som en skabelon, hvor eleverne får deres egen udgave.


Opgaven jeg bruger i videoen har jeg selvfølgelig også lagt ind her på bloggen - find det på fanen Engelsk (scroll ned over kommentaren, overskriften hedder Januar 2021). 
På onsdag har jeg nemlig 2 lektioner i engelsk i 3A, så jeg har været i tænkeboks i dag. Eleverne får hentet deres bog i løbet af de kommende dage, men for en sikkerheds skyld har jeg lavet en anden plan til på onsdag. Så satser jeg på at bruge bogen fra næste uge og følge min årsplan. Den 3. klasse jeg har er vant til at blive udsat for lidt af hvert når de har mig. I december måned prøvede vi en hel del ting af, og som en af børnene sagde: "Susanne, er vi lidt sådan en klasse der er prøveklud for dine gode ideer?" :-)

Vi starter onsdag morgen med et Jamboard på engelsk (samme princip som det på dansk som jeg har fortalt om i dette indlæg). Når alle eleverne har sat deres navne ind tager vi en snak (så godt vi nu kan) på engelsk om deres juleferie. I finder selvfølgelig Jamboardet på Engelsk.


Herefter skal de arbejde med filen Christmas Break, som er delt med dem på MinUddannelse i en aflevering, så de skal aflevere den til mig igen. Jeg gennemgår selvfølgelig det hele med dem inden. I løbet af december har vi prøvet at skrive med AppWriter og det tænker jeg, at de også skal her. Bliver nogen hurtig færdig, skal de indtale deres svar og indsætte deres lydfil i dokumentet. Det har jeg selvfølgelig lavet en video om, som I også finder link til i dokumentet. Klassen har tidligere prøvet at bruge den indtalingsfunktion jeg henviser til, så det er ikke nyt for dem. Er der mere tid herefter har jeg delt link til digipuzzle, så de kan hygge lidt med nogle spil, som de kender godt.



02 januar 2021

Online igen

Så er vi hjemsendt endnu engang, og facebook er de seneste dage eksploderet med spørgsmål, for hvad gør vi nu? På mange måder er jeg mere tryg denne gang, for efter forårets nedlukning har vi jo prøvet det før, så brug de erfaringer som blev gjort dengang, så skal det nok gå.

En af de store udfordringer er uden tvivl de yngste, hvor eleverne ikke har deres egen computer. Vi kan ikke som udgangspunkt blot regne med at forældrene har et device, som deres barn kan bruge. For det første skal mange forældre måske bruge deres i forbindelse med hjemmearbejdet og for det andet, så kan vi have mange hjem, hvor man ikke har muligheden for et device (af forskellige grunde). Dernæst kan man IKKE bare gå ud fra, at man som forældre har mulighed for at printe. Det er langt fra alle hjem som har en printer. Så det med blot at vedhæfte opgaver, som forældrene lige printer ud, den dur altså ikke. 

Så hvad gør man så? På mange skoler er der sikkert mulighed for, at lærerne kan møde ind og samle en pakke til forældrene, som de så kan hente på et tidspunkt. Men ellers handler det om at give opgaver i de materialer, som eleverne fik med hjem inden juleferien, samt give opgaver via lyd/video, så forældrene (og dermed børnene) har mulighed for at høre dagens opgave som lydfil. (Mangler du et simpelt sted at lave en lydfil, så læs eventuelt dette indlæg. Filerne herfra kan nemt vedhæftes beskeder/opslag på Aula.) En mulighed kan også være at man laver en hjemmeside eller lignende, hvor man samler opgaver, vider og lydfiler - men er du utryg i dette, er det nok ikke det der lige ligger først for at gå i gang med. ;-)

Lidt af hvert har jeg netop placeret filen "Hjemmeopgaver i dansk", hvor jeg har forsøgt mig med 17 små opgaver, som eleverne - forhåbentlig - selv kan pusle med, når de har fået opgaven præsenteret. Jeg har lagt en PDF-fil op, og har desuden gemt hver opgave som en billedfil, så de er lige til at vedhæfte opslag/besked på Aula (download billederne til egen computer). Opgaverne er tiltænkt 1. klasse, men flere af dem kan også (eventuelt med ændringer) bruges i 0. og 2. klasse. Scroll ned til lige over kommentarerne - der står Januar 2021 som overskrift. 


Som I efterhånden ved er jeg Google bruger og på min skole anvender vi Google Meet. Jeg har lavet et Jamboard, som kan bruges som et socialt indslag til første dansktime efter juleferien. Ofte vil man lave Quiz og byt eller Find en der..., men det er jo af gode grunde ikke muligt. Men derfor kan man jo godt lave noget lignende, så man har mulighed for at snakke sammen om juleferien. Med et Jamboard kan alle på samme tid besvare et par spørgsmål, og efterfølgende kan læreren præsentere Jamboardet, så der kan samtales yderligere om det (samtalen kan selvfølgelig også foregå undervejs). På Lidt af hvert har jeg uploadet et par vidoer der viser, hvordan det virker og I finder også linket til det Jamboard jeg har lavet, så I får jeres egen kopi (scroll ned til lige over kommentarerne - der står Januar 2021 som overskrift). I kan også se videoerne her (brug jamboard) og her (jamboard i et meet).



Jeg har også lavet et par digitale filer omkring nytåret/juleferien - læs mere om det i sidste indlæg, som du finder lige HER.

Og så blot et par input, som er værd at overveje ift. kommunikation med forældrene om arbejdet den kommende tid.
- Er dine elever vant til at bruge læringsplatform (MinUddannelse/Meebook), så fortsæt med det - det er en god måde at være sikker på at både elever og forældre ved, hvad der skal ske i løbet af en uge.
- Arbejd gerne sammen i teamet om en fælles ugeplan, hvor der indskrives for hver dag og hvert fag, hvad dagens/ugens arbejde skal bestå af. Om muligt gerne en plan for hele ugen. Del denne med både elever og forældre, så alle kan kigge med. 
- Denne plan kan også laves på f.eks. en hjemmeside eller lignende, så forældre/elever ved, at det er her undervisningen foregår.
-Begræns hvor mange opslag der laves til forældrene på Aula. Informere på Aula om, hvor de kan se ugeplan - hvordan de følger med i undervisningen (læringsplatform, ugeplan delt med link eller noget andet). 
- Har du 0.-1. klasse og dermed primært vil bruge Aula som platform, så skriv det til forældrene, så de ved det og forsøg at hold dig til enten et opslag for hver dag (og gør forældrene opmærksom på det) eller et opslag der gælder hele ugen. 

Husk på at rigtig mange forældre også arbejder hjemmefra, og derfor kan være udfordret på tid, mulighed for at hjælpe og som nævnt tidligere muligheden for at deres barn har et device til rådighed (hvis de ikke har fået fra skolen). 

PS. Jeg lavede 3 indlæg her på bloggen i marts måned, måske disse også kan bruges nu. Er du på en mobil, så klik på 'Vis internetversion' i bunden, så kan du bedre finde de gamle opslag fra marts.