User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

24 juni 2019

Gør klar til et nyt skoleår

Lige om lidt sender vi eleverne på en velfortjent sommerferie, og kort tid derefter kan lærere og pædagoger også holde velfortjent fri! Det er meget forskelligt, om man skal arbejde i uge 27 og/eller 32, så jeg tænkte, at jeg ville lave et indlæg nu - måske kan du bruge det nu, måske gemmer du det til uge 32.

Jeg har gennem de sidste 3-4 år delt en hel del materialer, som kan bruges til ophæng i klassen i forbindelse med nyt skoleår. Det hele kan findes på Lidt af hvert, men der er efterhånden så mange ting på den fane, at nogen måske har svært ved at finde lige de ting som vedrører ophæng i klassen. Så derfor dette indlæg. :-)

Alfabetet:
Jeg har lavet flere forskellige plakater til ophæng med alfabetet. Især dem jeg lavede sidste år synes jeg er ret fine (de hedder Nye alfabetkort) - de findes både med eller uden skrivehus. Du kan finde alle dem jeg har lavet lige HER, så kan du selv vælge. (25/6 - plakaterne med alfabetet i skrivehuse er nu opdateret, så Å er lavet korrekt ;-) - det var lige en svipser!)



Jeg har også et skriveunderlag med alfabetet, som enten kan printes til hver elev eller forstørre til A3 og hænge i klasse. Det kan du se lige HER. Billederne på dette ark matcher de nye alfabetkort. Findes både med eller uden skrivehus.



Piktogrammer:
I indskolingen laver vi dagens program, så eleverne altid ved, hvilken time de er i gang med. Der findes jo et hav af timer og forskellige timer rundt om på skolerne, så har efterhånden fået lavet en hel del piktogrammer (vær opmærksom på at de fleste af dem findes med både sort og hvid baggrund). Du kan finde alle piktogrammerne HER. Mangler du nogen, så skriv gerne til mig. :-) 



Jeg har også lavet piktogrammer til kalender og vejr, samt skilte med overskrifter (f.eks. ugens hjælper, dagens program) som matcher piktogrammerne ovenfor. Disse kan findes HER.



Navneskilte:
For et par år siden fik jeg lavet nogle navneskilte, der kan foldes til en trekant. Her kan elevens navn skrives, og så er der en side i relation til dansk og en side i relation til matematik. Der er lidt forskellige udgaver, og der er også til de mindste i indskolingen og de lidt større. Kig HER for at se, om det er noget du kan bruge.



Skriveunderlag:
Jeg har også lavet et par bud på skriveunderlag, som kan kopieres til hver elev - måske andre kan bruge det. De kan ses HER.




13 kommentarer:

  1. Hej Jeg har lige et spørgsmål til hvordan du vil folde navnskiltet til en trekant?
    mvh. Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Fold hver ende en lille smule, så når du folder den som trekant (dvs. mellem de tre områder), så kan du lige lime kanterne mod hinanden.
      Det er lidt svært at se, da jeg desværre ikke tog billede af et navneskilte, men på linkene får du forhåbentlig en ide om, hvordan det skal se ud. Billederne er fra 2017 og kan ses i min facebookgruppe.
      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155583845709699&set=g.1315739871789787&type=1&theater&ifg=1

      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155583845704699&set=g.1315739871789787&type=1&theater&ifg=1

      Mvh. Susanne

      Slet
    2. ok Tak for svar Susanne.
      kan nu godt se ideen på siden,men jeg troede det var foldet, så man kunne se alle tre sidder på engang altså tal, bogstaver og navn.
      mvh. Tina

      Slet
    3. Altså, man vil jo aldrig kunne se alle tre sider, når det er en trekant - der vil jo altid være en side mod bordet (ellers skal man lave et helt traditionelt navneskilt med en fold, men så tror jeg det vil kunne blive rodet. Kan prøve at lege lidt med det, måske..). Men, hvis du skriver navnet på hovedet (dvs. ift. resten af siden), så vil navnet ud mod læreren vende rigtigt, og dansksiden vil vende rigtigt ind mod eleverne. Når de så drejer skiltet en tak, vil de få matematiksiden ind mod sig selv, mens navnet vil være mod bordet.
      Mvh. Susanne

      Slet
    4. Hej igen
      Tina, jeg har lige uploadet fil med helt almindelig navneskilt (dvs. blot en enkelt fold) og hvor der er både dansk og matematik ind mod læreren. Håber det kan bruges. :-)
      Mvh. Susanne
      PS. Filen findes i mappen i indlægget herovenfor med navneskilte, men kan også findes på fanen "Lidt af hvert".

      Slet
    5. Hej Susanne hold da op du er effektiv. Tusind Tusind tak.
      BH. Tina

      Slet
  2. Hej Susanne
    Jeg har kopieret dine skemabrikker til at bruge i 1. klasse - de er geniale. Jeg mangler en brik, hvor der står "UU" og en med "læsebånd" på. Jeg har forsøgt at lave dem - dog uden de bliver i samme stil. Kunne jeg få dig til at hjælpe? Tak for din helt utrolig skønne side. Vh Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Selvfølgelig! Jeg har tilføjet en fil i samme mappe som de andre piktogrammer (ellers er den nederst på lidt af hvert) med de to ønskede piktogrammer. Det er filen med "...piktogrammer 10". Der er også et par andre piktogrammer i filen, som nogle andre har efterspurgt.
      Mvh. Susanne

      Slet
    2. Tusind tak ;-)

      Slet
  3. Hej Susanne
    Jeg mangler en med samfundsfag. Jeg har selv forsøgt at lave en, men uden held..
    Jeg håber, du kan hjælpe :)
    Mvh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria
      Jeg har lavet en der hedder samfundsfag. Find filen med alle piktogrammerne, så er den på side 21.
      Mvh. Susanne

      Slet