Læsning

Hvornår ved man, at bogen er den rette at læse? Et forsøg på at hjælpe eleverne til selv at finde passende bøger kan være ved at bruge 5 finger reglen, som du kan se her nedenfor.

5 finger reglen
Forslag til et par boganmeldelser som måske kan bruges.

Boganmeldelse 1
Boganmeldelse 2

I Tiger kan man købe nogle farvede ispinde, som er bredere end en almindelig ispind. Disse kan bruges til rigtig mange ting. F.eks. til "Quiz me" pinde hvor man skriver spørgsmål på pindene (lim små sedler på), og så kan man trække et spørgsmål enten i små grupper eller fælles på klassen.


Quiz med pinde

1/11-15: Har lavet et ark "Slå og læs". Tænker det kunne være med til at træne læsehastighed og læsesikkerhed. Nok primært til 1. klasse eller svage læsere i 2. klasse.
Slå og læs

3/1-16: Jeg kan læse - tænkt til 0.-1. klasse. Bruger nogle af de hyppige ord. Har lavet filen både med og uden billeder. (Se desuden længere nede under 23. januar for endnu en fil med flere tekster.)
Jeg kan læse - hyppige ord
Jeg kan læse - hyppige ord, med billeder

8/1-16: Lyd-læse-bøger - bøger med ord med bestemt lyd. Jeg forsøger at holde mig til nogle af de 120 hyppige ord i sætningerne samt lydrette ord - der kan dog være undtagelser. Jeg forestiller mig, at de skal kopieres som små A5 hæfter.
Lukas til fodbold

Fie på hest

Se en skotte

En lang gang

En tung pung

Se en dreng

Jeg kan synge

En ring er en ting

Jeg skal hjem

Se en plet

Kast en pind

23/1-16: Har lavet et par små tekster mere til "Jeg kan læse" - der er 14 tekster i alt. Sammen med de 20 andre I finder lidt længere oppe, er der nu i alt 34 tekster. Filen findes både med og uden billeder.
Jeg kan læse 2 - med billeder
Jeg kan læse 2 - uden billeder
26/3-16: 120 ord - ordkort med sætninger. Har lavet ordkort med de 120 ord, hvor der er koblet en sætning til hvert ord, således eleven også får ordet med i en kontekst. 10 ord har det samme billede i hjørnet, så kan man eventuelt samle kortene i små bunker af 10 kort - og så kan eleverne selv vælge om de vil øve æble-kort eler måne-kort, eller... Jeg blev inspireret fra denne blog, måske I kan bruge nogle af hendes ideer. 
De 120 ord er fra listen der findes på gratisskole.dk.
120 ord - ordkort med sætninger

10 kommentarer:

  1. God og brugbar ide med lydlæsebøgerne. Vil lige gøre opmærksom på at u'et i tung/ung ikke er det åbne "o"; men derimod "å-lyden" (også kaldet underbukse-u i se lyden)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg enig med dig i. Men jeg forstår ikke helt din kommentar? For det er den korrekt lydskrift der er brugt på forsiden af bogen?

      Slet
    2. Det mener jeg ikke, det er....det åbne o, du har skrevet i din lydskrift for tung giver den finale "-er" lyd i skriver eller "o"-lyden i odder :-)

      Slet
    3. Nu går det helt galt :-) Den lyd du henviser til, er o-lyden i gong - og den har intet at gøre med u-lyden i ung! Hvis du fortsat ikke er overbevist, er du velkommen til at slå ordene op på: http://ordnet.dk/ddo ;-)

      Slet
    4. Jeg kan godt se, vi taler forbi hinanden. Jeg har været på DDO og kan nu se, at DDO af en obskur årsag ikke bruger DANIA lydskrift. Så vi har begge ret :-)

      Slet
    5. Jeg har aldrig hørt om DANIA lydskrift - har kun kendskab til den anden :-)

      Slet
  2. Hej :)
    Jeg er studerende (pædagog) og har planer om at ville bruge 5 finger reglen i en læsegruppe i min 2 praktik, men jeg kan ikke rigtig finde noget andet end dit billede af det. Er der noget sted med noget teoretisk viden omkring metoden ?
    Hilsen Nikita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nikita
      Desværre ikke lige sådan på stående fod. Jeg ved, at der findes litteratur om det (også her i landet), men selve planchen er lavet efter en amerikansk planche jeg så, som jeg synes gav mening.
      Mvh. Susanne

      Slet
  3. Hej Susanne
    Har du et læsediplom liggende et sted?
    Mvh Camilla

    SvarSlet
  4. Hej Camilla
    Det har jeg ikke...men jeg er ret sikker på, at du kan finde nogen på skolekom!
    Hvad tænker du, der skal være med på et læsediplom? Så kan jeg da overveje at lave et...
    Mvh. Susanne

    SvarSlet