Hvis man har fulgt min blog gennem årene ved man, at jeg ikke selv er den store tilhænger af at bruge et læsebogssystem. Jeg har også skrevet flere indlæg om det. Se f.eks. dette indlæg fra 2018, hvor du finder yderligere links til indlæg fra 2017. Jeg har i alle årene jeg har haft indskoling ikke brugt et egentlig læsebogssystem. Vi har dog brugt Pelle-materialet fra Forlaget Pamfilius, men det vil jeg nok mere kalde et litteratursystem (hvis man kan bruge det ord).
Når det så er sagt, så har jeg stor respekt for, at man som lærer er glad for at bruge en læsebog. Det skal bare ikke være sådan, at det er det eneste rigtige. Indimellem når jeg ser folk der på de sociale medier spørger om bud på nyt system, kan der nærmest opstå en form for ‘hellighed’ omkring enkelte systemer, ligesom der er nogen der kan være meget standhaftige omkring, at deres valg er det eneste rigtige. Det synes jeg er ærgerligt. Der er ikke noget system, som kan stå alene. Og skal man have dækket alle kompetenceområderne ind, må man også kigge på alle mulige andre ting og ikke kun have næsen i en læsebog.
Der kommer i disse år en række nye spændende systemer, som jeg håber at folk vil kigge på, hvis man gerne vil arbejde med et bogsystem. De er vidt forskellige, så er det sagt. Derfor vil det også give rigtig god mening, hvis man bestilte hjem til gennemsyn eller kom omkring det lokale CFU (når de engang åbner igen). Et af de mest brugte systemer (Den første læsning) er fra 1998, så måske er det på tide at kigge efter noget nyt?
Dansklærerforeningen
Dansklærerforeningen står for udgivelsen af Læsefidusen, og materialet til 0. klasse er netop kommet i år, så de nu har et komplet materiale til 0.-2. klasse. Udover det findes der fidus- og kodekort til materialet, som er ret interessante og gode. Læs mere om materialet HER eller i denne folder.
Gyldendal
Kom og læs er Gyldendals nye materiale. 0. klasse er udgivet (lærervejledningen er lige på trapperne) og i 2021 kommer til 1. klasse, i 2022 til 2. klasse. Læs mere om materialet HER eller i denne folder. (Læsebogen til 0. klasse har nye historier om Vitello - de er skønne kan jeg hilse og sige.)
Alinea
Alinea, som jo står bag den første læsning, er i fuld gang med at udgive Molevitten. Det er en smule anderledes, idet de udgiver både et litteratur- og et læsespor (hvor Kom og læs samt samt Læsefiusen har læse- og litteraturspor i det samme materiale). 0. og 1. klasse er udgivet, 2. klasse er på vej. Læs mere om materialet HER og HER. (Ruth-Viola med bindestreg er en skøn figur at læse om, og så er jeg ret vild med læreren Jesper.)
Dansk Psykologisk Forlag
Læs sammen hedder materialet fra Dansk Psykologisk Forlag, og det er beregnet til 0.-1. klasse. Elevteksterne er differentieret på 3 niveauer, men må dog gøre opmærksom på, at der ikke er særlig meget læsning i de tre differentierede niveau (maks en sætning), hvis man går efter et materiale, hvor eleverne selv skal læse noget. Læs mere om materialet HER.
Forlaget Pamfilius
Jeg vil lige her også nævne Forlaget Pamfilius. De laver ikke et egentligt bogsystem, men de har lige udgivet Læs og forstå 100 0. klasse. De har desuden lignende materialer til 1.-2. klasse - Læs100, Læs200, osv. Hvis I finder forlagets facebookside, kan I se materialet til 0. klasse.
Der findes selvfølgelig flere systemer (f.eks. Fandango og D’dansk), men jeg har helt bevidst valgt at nævne de nye systemer, som er kommet indenfor de sidste par år.
Ud over ovennævnte nye materialer, vil jeg gerne slå et slag for Guided reading. Læs evt. mere i denne artikel på EMU. Til Munkebjerg-konferencen sidste år vandt læsevejlederne i Rudersdal kommune Årets Læseinitiativpris. Jeg har et par gange det sidste års tid hørt om Guided reading og for mig giver det rigtig god mening. Måske er det fordi, at jeg i forvejen har været vant til at køre differentierede læsebøger med mine elever i indskolingen. Skulle jeg have 1. klasse igen, er jeg ikke i tvivl om, at dette ville være noget jeg vil prøve af. Måske ikke som Rudersdal har gjort det, da det sikkert vil kræve, at jeg fik hele skolen med (eller i hvert fald indskolingen), men så vil jeg finde min egen form på at gøre det i klassen. F.eks. lade eleverne blive trygge og gode i ugeskema, og de 20 minutter der arbejdes med ugeskema, kan jeg så læse med en gruppe. I løbet af en uge kan jeg så nå igennem 5 grupper. Ved siden af dette vil der selvfølgelig være arbejdet med strategier mv. fælles på klassen - og masser af læsning ud over det der foregår i gruppearbejdet en dag om ugen. ;-)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar