User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

03 april 2021

Lav dit eget escape room

Det er blevet meget populært at lave digitale escape rooms, og der findes flere gode anvisninger rundt omkring. Jeg kan varmt anbefale at lave escape room ved hjælp af Google Analyse. Det prøvede jeg f.eks. med en Christmas opgave til engelsk, som jeg skrev lidt om her. Lise Wejlby Clausen som har Bloggen om IT og undervisning, har lavet et indlæg, som jeg varmt kan anbefale, hvis du gerne vil prøve kræfter med Google Analyse. Her har hun lavet et helt kursus, som tager dig i hånden og lærer dig, hvordan du gør. 

Jeg har dog i et stykke tid gået og funderet lidt over, om det mon ikke var muligt at lave et escape room i Google Slides og hvordan man mon kunne koble en adgangskode på dokumenter på drevet. Og efter en hel del søgning og undersøgelse af forskellige ting, har jeg fundet en mulighed, som jeg tænker giver vildt god mening. Må jeg præsentere tilføjelsen: PDF Toolbox. Det er en tiløjelse, som lægger sig på drevet, og giver mulighed for at koble en adgangskode på en PDF-fil. Og så åbner der sig pludselig en hel masse muligheder ift. at en opgave skal løses, for at man kan finde kodeordet, der skal bruges for at komme videre. 

Inden i læser videre, så afprøv lige mit lille Forårs escape room - du kommer til det HER (eller skriv kortlink.dk/2ayyv i adresselinjen). Mangler du en lille hyggeopgave her efter påskeferien, kan du også med fordel smide linket til dine elever, så de kan afprøve det. Tænker målgruppe 2.-4. klasse, men du kan eventuelt lave det fælles på klassen med elever i 0.1. klasse. Og har du brug for en facitliste, så kig forbi Interaktive opgaver, hvor jeg også har smidt link op - her finder du linket til facitlisten.

Et escape room kan jo udformes på mange måder, og mit lille eksempel er blot en måde. I bund og grund kunne der på den fil som åbnes med koden være placeret en ny opgave med et efterfølgende link, som fører til en ny pdf, som kun kan åbnes med den rigtige adgangskode. På den måde kan man gå fra PDF til PDF - og starten med første opgave kan være lavet i et opslag på en læringsplatform eller i et dokument. Det er ikke nødvendigt at sætte op i en præsentation, som jeg har gjort.

Fordelen ved præsenationen som jeg har lavet er, at man kan lave lydfiler, som sættes på præsenationen, og som kan afspilles automatisk. Det giver et andet flow og en anden præsenation. I dette tilfælde har jeg lavet lydfilerne med skoletube.dk nye app Voicerecorder. Disse kan jeg downloade, når filen er uploadet til skoletube, og har herefter uploadet dem til drev, så de kunne indsættes i min præsentation. 
Jeg har lavet tre videoer, som gennemgår nogle af de ting, som jeg har lavet. Men spørg endelig om hjælp - hvis jeg kan svare, hjælper jeg gerne.

PDF toolbox
 

Escape room i google slides
 

Offentliggør escape room

9 kommentarer:

  1. Hej Susanne
    1000 tak for en super forklaring på at lave et escaperoom.
    Dine videoer er nemme at følge. Jeg har desværre et problem. Jeg kan ikke komme fra at skrive kodeordet linket til den pdf der er genereret med toolbox, tilbage til slideshowet. Jeg har set dine forklaringer mange gange og kan simpelthen ikke gennemskue hvad det er jeg har gjort forkert eller glemt :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Jeg er lidt i tvivl om, hvad det er der driller, så det skal jeg lige være sikker på først. Er det at du på det dokument der er løsningen, ikke kan få lavet et link til næste opgave i escaperoomet? Dvs når eleverne har trykket på en lås, skriver korrekt kodeord og en fil åbner, så ved du ikke hvordan du får eleverne retur til næste opgave i slideshowet? Og det kan jeg da egentlig godt forstå, for det får jeg vist slet ikke fortalt ordentligt i videoerne.

      Du skal linke til det slide, som du gerne vil have eleverne ind på. Hvis du har offentliggjort det lige som jeg viser i den nederste video, så gå til den offentliggjorte præsentation, gå til den slide som eleverne skal komme ind på og kopiere adresselinjen og sæt ind i den opgave, som der er brugt toolbox til. Når eleverne så har gættet kodeordet, og filen åbner, klikker de på linket og kommer retur til den side du har valgt.
      Har du delt præsentationen med dine elever/delt alle med link, stiller du dig på det korrekte slide i præsentationen og kopiere adresselinjen. Når du indsætter adresselinjen i opgaven, så ændrer du lige ordet edit til present.
      Giv gerne lyd igen, hvis det slet ikke giver mening - enten her eller på ideertilindskolingen@gmail.com, så hjælper jeg dig videre!
      Vh Susanne

      Slet
    2. Hej! Spændende! Et spørgsmål: Når du har lavet en opgave og konverteret den og sat kode på, hvordan kommer du så tilbage til din præsentation og til det næste slide?
      vh
      Rasmus

      Slet
    3. Hej Rasmus
      Den kode som åbner dokumentet har link til næste side i præsentationen, så når de klikker på linket i dokumentet åbner præsenationen reelt igen i en ny fane, denne gang på den side eleverne nu skal være på. Prøv at kigge fra ca. 5:50 i den midterste video (Escape room i google slides).
      Vh Susanne

      Slet
  2. Hej Susanne
    De baggrunde du har lavet, hvor er det nu fra? Jeg kan huske det fra nedlukningen, at du måske viste hvordan man lavede de baggrunde med Avatar på.
    Kan du hjælpe?
    Mvh Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina
      Avataren af mig er lavet i Pixton på skoletube. Baggrunde og andre billeder er fra forskellige steder, men hvis du kigger på sidste slide i escaperoomet kan du se, hvor de er fra (jeg noterer altid hvor billeder mv. er fra). Jeg tror ikke, at jeg har lavet en video der viser, hvordan man gør (men ved der var andre der lavede videoer om det i sin tid). Men egentlig er det blot at finde et billede og indsætte som baggrund, så kan man placere andre ting ovenpå baggrunden fx en avatar.
      Vh Susanne

      Slet
    2. Okay mange tak for svar

      Slet
  3. Hej Susanne igen
    Nu har jeg fået lavet mit escaperoom, efter din vejledning. Men det driller mig at den bliver i præsentationen. Efter svar på første spørgsmål med kode hopper den tilbage til hvor man laver slidesene. Dvs. at det ikke bliver en præsentation hvor eleverne går videre til næste spørgsmål selvom man godt nok lander på det rigtige dias. Håber du forstår mit spørgsmål.
    Mvh Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina
      Jeg har sendt dig en mail med svar, men svarer også lige her, hvis andre oplever det - og skal vist have opdateret indlægget med en video der viser det.
      Når du har kopieret linket til slidet, som skal sættes ind i besvarelsen, så skal du ændre ordet edit i linket til presentation. Så virker det som du er ude efter.
      Vh Susanne

      Slet