User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

30 april 2021

De 10 h'er

I juni 2017 lavede jeg nogle filer ift. 'De 10 h'er', som er rigtig god at bruge ift. at skabe forudsigelighed og struktur for elever, som har brug for det. Jeg har længe tænkt, at jeg gerne ville forny dem og se, om jeg kunne finde nogle andre illustrationer til hv-ordene. Og med de forskellige illustrationer/piktogrammer, som jeg har lavet den sidste uges tid (se dette indlæg), så var der nu en anledning til at forny dem og lave dem i samme størrelse. 

De 10 h'er er ikke kun for elever med en diagnose - langt de fleste elever trives i at de ved, hvad der skal ske. Og de elever der ikke som sådan har brug for det, kan sagtens abstrahere fra det, hvis de hænges op og bruges i klassen. Men for de elever, som har stor gavn af struktur og overskuelighed, så er 'de 10 h'er' vigtige at anvende i undervisningen. 

De kan bruges i stort set alle situationer. Langt de fleste bruger dem for at fortælle om, hvad der skal ske i en lektion eller en given opgave, men de er også rigtig fine at bruge for at fortælle om ture ud af huset eller happenings på skolen. Jeg brugte den f.eks. til en brandøvelse for et par år siden, og det fungerede virkelig godt.

Billederne herunder er blot et tænkt eksempel for, hvordan de kan bruges. På Lidt af hvert finder du piktogrammerne enkeltvis (som brugt på billederne herunder) samt i fil med dem samlet, hvor der kan skrives tekst til. Den kan findes i en delvis redigerbar udgave, så man kan skrive på computeren. Filerne er selvfølgelig også at finde i mappen med skoleting, som jeg nævner på Klar til et nyt skoleår

Hvis man vælger at bruge dem på klassen, kan man også vælge at bruge dem, det giver bedst mening at bruge i den givne situation - det er ikke sikkert at det er alle de 10 h'er, som man kan svare på/giver mening at svare på.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar