User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

22 juni 2020

Skriv om ferien

Jeg har et par filer her på bloggen, som kan bruges efter sommerferien, så eleverne kan fortælle om deres ferie. Den anden dag fik jeg så en ide, som jeg nu har forsøgt at lave - en fil med 4 opgaver hvor eleverne skal fortælle om deres ferie ud fra forskellige teksttyper (berettende, instruerende, informerende og argumenterende). Alle 4 opgaver kan bruges eller blot en af dem, det bestemmer du selv. Opgaven er desuden laves således, at de kan bruges efter enhver ferie, dvs. blot ordet ferie fremgår på filerne. Opgaverne lægger heller ikke op til, at eleven har været ude at rejse - mere at eleven har noget at fortælle om en ferie. Det kan være en ide at overveje, om alle elever skal lave alle opgaverne, eller om der eventuelt skal deles forskellige opgaver ud, ud fra din viden om elevernes ferie, således ingen elev står i en situation, hvor de ikke kan fortælle et eller andet. 
Målgruppe er 3.-4. klasse, måske kan de også bruges i 2. klasse, hvis eleverne har mødt teksttyperne før. Jeg har skrevet en kort vejledning på første side i filen. Find den på Lidt af hvert eller Skrivning under dagens dato.


Sidste år i august lavede jeg dette indlæg, hvor jeg fortæller lidt om de par filer, som i forvejen kan findes her på bloggen samt den foldebog jeg lavede sidste år, hvor eleverne kan fortælle om deres ferie.



Ellers kan jeg se, at det lige nu er indlæggene om at gøre klar til et nyt skoleår, som er populære. I får her lige links til de 4 indlæg som pt. læses mest her på bloggen:
Skoleåret der gik - foldebog
Gør klar til et ny skoleår (nem adgang til piktogrammer, alfabetplancher, navneskilte, kalender, osv.)
Input til afslutning af skoleår (nye filer lavet i år)
Snart sommerferie og nyt skoleår (bl.a. tanker om lektier i ferien)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar