User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

07 juni 2020

Inspiration til årsplan

Lettere forsinket... Det er ikke helt nemt at lave et indlæg med inspiration til årsplanen oveni corona, men skulle der nu være nogen, som er i gang med at kigge årsplan nu, så kan det være du kan få et par gode ideer.

Sidste år lavede jeg dette indlæg med flere gode titler, som jeg bestemt også anbefaler i år. I indlægget finder I også et link til tidligere års inspiration. Det er vist 4. år i træk jeg forsøger mig med at komme med inspiration til årsplanen. Jeg kan kun anbefale at kigge de tidligere indlæg også, for bøgerne nævnt i disse indlæg er selvfølgelig fortsat anbefalelsesværdige, men skulle jeg skrive dem hver gang jeg lavede inspirationsindlæg, ville jeg aldrig blive færdig. ;-)

På toppen af bakken af Linda Sarah er en bog til de yngste, dvs. 0. og start 1. klasse. Handler om venskab og hvad man gør, når der pludselig kommer en 3. person og gerne vil være med til at lege. E fin og skøn bog, som er oplagt at læse med de yngste.

Sommervenner af Annette Bjørg som kan bruges i hele indskolingen. En hjertevarm historie om venskab på tværs af alder. Bogen har nogle virkelig skønne illustrationer.

Venskab af Kenneth Jakobsen Bøye - kobl eventuelt ovenstående med en fagbog om venskab, og læs gerne flere bøger med emnet venskab. Det kunne være et oplagt emne på alle klassetrin. 

Sara ser du ikke af Anna Platt, kan bruges på alle klassetrin, men på Gorilla fra Alinea finder du et forløb til 3. klasse. En bog om ensomhed, men i bund og grund også om klassekammeraternes tavshed, ignorering og udelukkelse fra fællesskabet. 

Mørkemusen af Marianne Iben Hansen. En anderledes heltefortælling, selvfølgelig skrevet på vers som Marianne gør bedst. 

Hul igennem - en serie på 4 bøger fra Gyldendal med hullet som omdrejningspunkt. 4 meget forskellige bøger. Bøgerne kan høres som lydfortælling her, hvor du også kan finde lidt opgaver til bøgerne. Har I adgang til Gyldendals indskolingsportal findes der desuden et helt forløb til den ene af titlerne.

Jeg nævner lige igen serien Miniværk fra Alinea. Siden mit indlæg sidste år er der kommet 4 nye titler. CFU i Aalborg har de første 9 titler i udlån (bog 10 er næste lige udkommet). Her kan du finde forløb til bøgerne ligesom du kan lytte til dem/afspille dem i klassen.

Den dag farverne fik nok af Drew Daywalt er ikke ny, men den får lige en anbefaling med her alligevel. Det er virkelig en skøn historie, hvor jeg tænker, at man kan lave mange kreative ting omkring bogen. Afhængig af klassetrin kan bogen også lånes på engelsk.

Mangler du en bog til oplæsning, så kan Sallys far bøgerne måske være en ide? CFU Nord har Sallys far er sygt pinlig til udlån.

Sidste år nævnte jeg nedenstående titler, som jeg lige nævner her igen, fordi det har de fortjent - det er virkelig nogle gode bøger (og fordi de nu kan lånes på CFU)!

Når kaniner bliver bange af Arne Svingen, illustreret af Kamilla Slocinska (som er en fantastisk illustrator). En fantastisk, gribende og barsk billedebog om det at være barn i en krigszone. Ordet krig nævnes ikke i bogen. Da jeg læste en første gang fik jeg en klump i halsen og måtte lige gå fra den et par minutter, det sker altså ikke særlig tit, når jeg læser billedbøger. Kan læses på alle klassetrin.
Tordenhuset af Mette Vedsø. En fortælling om drengen Elmer, hvis far på gode dage hedder Torben, men på dårlige dage mere lyder som torden. Endnu en helt fantastisk bog af Mette Vedsø. Kan bruges i hele indskolingen (og sikkert også på mellemtrinnet).
Bjørnebarn af Ane Bjørn. Måske især til 0.-1. klasse. Hvad sker der indeni, når man bliver drillet eller mor og far skændes? Gro bliver til en bjørn.
Bello af Mette Elke Neerlin. Kan bruges i hele indskolingen (og sikkert også på mellemtrinnet). Om Bello der sidder i kørestol og er ked af, at blive behandlet som en handicappet. Så møder han Ane, der behandler ham som et helt normalt barn.
Kødbensgravemaskinen, en strikket hue - og And af Rasmus Bregnhøj. Fortsættelse til Opfindelser, strikkede huer og en dum kat. Til indskolingen.


Alle ovenstående titler kan lånes på CFU i Nordjylland. Flere af titlerne vil helt sikkert også kunne findes på de andre CFU'er, men kan ikke garantere, at man kan finde alle titlerne.

Mangler du en bog til at læse højt lige når eleverne starter i skole efter ferien i børnehaveklasse eller 1. klasse, så kan jeg også anbefale Vitello starter i skole. Vi har den desværre ikke på CFU Nord (endnu), men jeg ved et par af de andre CFU'er har den. Fortællingerne i bogen er fra Gyldendals nye læsebogssystem Kom og læs og findes i materialet til 0. klasse. Så hvis I arbejder med dette materiale, så er fortællingerne en del af læsebogen til 0. klasse. Det er nogle virkelig skønne historier om Vitello der starter i skole, som jeg varmt kan anbefale at læse (indkøb den eventuelt til skolens PLC).

Og står du lige nu og får hovedpine ift. emnet Nordisk sprog, så kan jeg virkelig anbefale at kigge på bøgerne De tre bukke bruse starter i skole og De tre bukke bruse vender tilbage. CFU Nord har de to titler på dansk, norsk og svensk, hvilket giver oplagte muligheder for at arbejde med sproglige ligheder og forskelle. Og så er det altså nogle virkelig skønne historier og illustrationer! Start evt. med De tre bukke bruse i badeland.

Psst - på hjemmesiden for dansk indskoling på CFU Nord, kan du også finde et par titler til inspiration. Flere af dem er nævnt her i opslaget (og tidligere indlæg), men måske du alligevel finder over noget nyt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar