User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

18 april 2020

Så kom vi i gang - og et Vitello stjerneløb

Pyha, sikke en tid vi er lige nu! Alt er vendt op og ned, og lærere og pædagoger har i løbet af ingen tid skulle omstille sig fra at være undervisere online til at være undervisere udenfor og tænke helt andre tanker end hvad man plejer ift. undervisning i indskolingen. Eller dvs. den kan selvfølgelig fortsat f.eks. være legende, men der er godt nok mange krav, man skal sørge for at tage i betragtning. Man kan ikke bare lige hive et spil eller en aktivitet ind, som man har brugt før. 

Når man ser på diverse sociale medier går mange spørgsmål igen, ligesom der bliver fortolket på lige så mange spørgsmål. Og det er ikke kun spørgsmål ift. undervisning, men også omkring skemaer, udearealer osv. På nogle måder synes jeg egentlig det er lidt skræmmende indimellem at læse om pædagogisk personale som er frustreret, fordi deres ledelse ikke har meldt noget konkret ud. Det pædagogiske personale har mere end nok at gøre med at planlægge undervisning og få styr på de praktiske ting i den forbindelse. Hvis de så også selv skal lave skemaer, planlægge ringetider og frikvartersskemaer, fordele udearealer og hvad der ellers skal holdes styr på, ja så kan jeg helt ærligt godt forstå, at der er nogle som har været ved at knække halsen den seneste uge.
Selv på min skole hvor jeg har en fantastisk leder som har lavet skema og taget hånd om stort set alle ovennævnte punkter, mødte jeg fredag da jeg tog hjem en række kolleger som var godt brugt og trætte. Det har været lange dage denne uge med planlægning af undervisning, kopiering, få styr på det praktiske ift. at klassen er delt i to lokaler osv. samtidig med undervisning af elever fra onsdag, så weekenden var i den grad tiltrængt. Jeg håber, at den kommende uge, hvor vi på min skole har mere fagundervisning vil give lidt ro på - ellers kan jeg godt frygte, at vi ender med nogle kolleger rundt omkring som kommer tæt på at kaste håndklæde i ringen.

Det med de mange spørgsmål bliver ikke nemmere af, at vi i bund og grund får udmeldinger fra 2 forskellige instanser - Sundhedsstyrelsen og Undervisningsministeriet. Og vi vil gerne have helt konkrete svar, men som det så ofte er tilfældet, er det svært at gøre samværet med børn op i helt konkrete svar. Noget af det der dog har fyldt en del på de sociale medier er følgende: Må man godt tage på tur mere end 10 personer? Og ja, det må man godt. Man skal selvfølgelig tage sine forholdsregler, der skal sprit og servietter med på tur, og som altid skal eleverne holde en vis grad af afstand til hinanden og helst være i deres legegrupper - også når man går frem og tilbage. Der er også mange spørgsmål til det med 2 meters afstand. Hvis eleverne er i klassen, skal der være 2 meter mellem dem. Er de udenfor i deres faste legegrupper, må de godt være tættere sammen end de 2 meter, men de skal stadig i et eller andet omfang holde afstand - eller sagt på en anden måde, de skal ikke rende rundt og kramme hinanden. Det er her det bliver svært, for hvor går grænsen? Børn skal jo også have lov til at være børn. Måske handler det om på en eller anden måde at få signaleret, at dem man er i legegruppe med, må man godt være lidt tættere på, men dem man ikke er i legegruppe med, skal man holde god afstand til - og så få skabt en balance i det. Det er et af de områder, jeg synes bliver spændende at følge for at se, hvordan det udvikler sig på skolerne de kommende uger.
Jeg har vist nævnt dem før, men jeg kan anbefale at følge med på disse to sider:
Spørgsmål og svar i forbindelse med genåbningen fra UVM
Vejledning og materialer til genåbning af skoler og fritidsordninger fra SST - har I for øvrigt set den nye vask hænder sang og vask hænder rap? De er ret fine!

Sidste weekend lavede jeg et indlæg med forslag og ideer. Her nævner jeg bl.a. omvendt stjerneløb - og jeg har lavet et til jer, som jeg håber, at der er nogen der kan bruge. Det handler om Vitello. Det eneste det kræver er, at eleverne skal have en blyant i hånden. Og så skal du have kopieret opgaver og svarark. Men det står alt sammen på første side i filen. Du finder løbet på Forskellige løb/bevægelse/brain-breaks under dagens dato. Løbet kan bruges, hvis I tidligere har arbejdet med Vitello, eller hvis dine elever i det hele taget blot kender en smule til Vitello bøgerne. 


NB: Et par stykker skriver på facebook de kun kan se billede 1. Som altid med mine indlæg her på bloggen: Følg linket i teksten over billedet, så finder du filen med hele løbet. ;-)

4 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke finde dit forløb om Vitello. Har prøvet linket :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa!
      Følg linket over billedet til "Forskellig løb/bevægelse/brain-breaks" (http://indskoling.blogspot.com/p/forskellige-lbbevgelse.html) og scroll ned til lige over kommentarerne.
      Mvh. Susanne

      Slet
    2. Hej Susanne! Det har jeg prøvet, men virker stadig ikke. Det ser spændende ud:-)

      Slet
    3. Hej igen
      Du får lige linket her. Det kan desværre ikke gøres aktivt i kommentarer, så du skal selv kopiere det og indsætte i browser: https://drive.google.com/file/d/1QQL-GxGBfU48oUIZQoNSk0GXA5pe6W57/view
      Mvh. Susanne

      Slet