User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

29 april 2020

De fire verdenshjørner og inspiration til årsplan

Der er lidt stille med aktivitet her på siden for tiden. Dels har der være en smule at se til arbejdsmæssigt, dels står jeg midt i en flytning, og jeg må erkende at sådan et flytteræs dræner en lille smule for energi og det kreative hjørne.

Men, inden det for alvor går løs med min flytning, så fik jeg i skolegården i dag en god ide, som jeg lige ville dele.
Jeg var gårdvagt mens vores 3. klasse var ude at lege, og på et tidspunkt kom en legegruppe i lidt problemer, så jeg måtte tænke hurtigt og præsentere en ny aktivitet. Jeg kom i tanke om, at jeg forleden dag havde set en nævne i For os der underviser i indskolingen, at de havde leget de 4 verdenshjørner og brugt elevernes egne borde (og når de så døde, skulle de sætte sig ned). Den ide greb jeg fat i, kombineret med lidt bevægelse og nedenstående aktivt blev sat i værk. Og den var et hit skal jeg hilse og sige!

Lav en firkant. Det vigtigste er, at der er 4 hjørner. I vores tilfælde har vi 4 bænke om et træ der udgør en firkant, og så brugte vi det. Men der kan også tegnes en firkant med kridt, eller blot markeres med 4 ting, at her er et hjørne.
Vi koblede en bevægelsesaktivitet på hvert hjørne.
Hjørne 1: Lav 5 sprællemand

Hjørne 2: Lav 5 englehop
Hjørne 3: Lav 5 hurtigløb på stedet
Hjørne 4: Lav 2 armbøjninger
Dvs. i denne leg dør man ikke - det hjørne der bliver nævnt skal udføre aktiviteten, og så tæller man igen. 

Jeg har lige skrevet aktiviteten ned til at lave i næste uge i engelsk med de samme bevægelser (blot siges de på engelsk), hvor eleverne skal bruge deres eget bord, som de 4 hjørner. Er vejret godt kan den selvfølgelig også laves udenfor. Da der ikke er nogen der dør, man hver legegruppe have sin egen firkant, og så en der tæller fælles for alle. Så er der ikke nogen som klumper sig sammen i et hjørne, når den leges fælles.

Man vil også med fordel kunne koble en faglig aktivitet på. Den der tæller og siger et hjørne, siger samtidig et navneord eller udsagnsord.
Hjørne 1: Ental bestemt/bydeform
Hjørne 2: Flertal ubestemt/nutid
Hjørne 3: Flertal bestemt/datid
Hjørne 4: Løb en omgang omkring 4 kanten eller anden bevægelsesaktivitet (eller sig ordet i alle tre former)

Man kan også lave matematik. F.eks. at hver hjørne har en tabel der skal siges og efter et par omgange kan hjørnerne ændres til nogle nye tabeller. 
Og der findes sikkert endnu flere anvendelsesmuligheder! :-)

I går delte jeg i min facebookgruppe dette link: https://padlet.com/sc15/sm2ux0pyki47
Det er en padlet, som jeg og kolleger på CFU i Aalborg har lavet, hvor vi kommer med inspiration til noget af det ny litteratur, som vi har indkøbt i det nordjyske det sidste års tid. Der vil sikkert være titler, som ikke alle CFU'er har (f.eks. Når kaniner bliver bange som jeg synes er en fantastisk bog), men måske du alligevel kan bruge oversigten. Der er inspiration til alle afdelinger i skolen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar