User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

05 januar 2021

Social hygge online

Den anden dag så jeg dette blogindlæg delt på twitter, med '10 sjove Google Meet aktiviteter'. Det er selvfølgelig en smule amerikaniseret og der er nogle af ideerne, som ikke vil kunne fungere her i Danmark af den eller anden grund (vær f.eks. opmærksom på links til sider hvor der skal logges ind, da der kan være tale om programmer, der kræver databehandleraftale). 

Men jeg synes alligevel, at der var tale om flere gode ideer undervejs, som godt kunne blive spredt herhjemme. En af de ideer jeg især hæftede mig ved var muligheden for at spille sammen i Slides. Og det er lidt pudsigt, for jeg havde faktisk i weekenden tænkt, at jeg måske skulle få lavet et spil 4 på stribe, som kan laves online. Og nu var der jo så en anledning til at gøre det.

Jeg har lavet to spil - 4 på stribe og Fjern mig sidst (sidstnævnte er i to udgaver). Tanken er at de kan bruges som en pause i undervisningen, i klassens time eller måske blot som en sjov udfordring midt i en lidt uoverskuelig hverdag. Som lærer laver du en kopi af spillet, indsætter dine elevers navne på spillepladerne og så er det blot at dele præsentationen med din klasse (med redigeringsadgang) og bede dem finde den slide med deres navn på. Og så spiller de sammen. Kan bruges på stort set alle klassetrin, men fungerer nok bedst fra 2. klasse og op.


Jeg har planer om at prøve det i morgen i 3A. Klassen har grupperum i Meet, hvor de på forhånd er delt ud, og jeg tænker at de skal gå i grupperum, når de går i gang med at spille, da de så kan tale sammen i mindre gruppe fremfor en hel klasse der taler i munden på hinanden i fællesmødet.

Forslag: Man kunne gøre det som en slags konkurrence og lade vinderne konkurrere mod hinanden efterfølgende, så der til sidst udnævnes en (eller to) vindere - de sidste spil kan så laves på et fælles Meet, hvor kammeraterne kan heppe på hinanden (uden at hjælpe selvfølgelig 😉).

Spillene finder I på Lidt af hvert (scroll ned til lige over kommentarerne). Er du i tvivl om, hvordan du gør, så se videoen, hvor jeg viser hvordan det fungerer i praksis. 


PS: Jeg har også lagt filerne op som Powerpoint, men jeg er ikke sikker på, om I kan gøre det samme. Jeg ved at man kan dele filer gennem teams og af den vej samarbejde om et dokument, men jeg er ikke sikker på, at det fungerer så gnidningsfrit som i Slides. Men - kan I bruge dem, så brug løs.

3 kommentarer:

  1. hej Susanne
    Det ser super fint ud.
    Jeg er dog stadig usikker på hvordan man bruger spillet i google meet: Hvis du kunne beskrive det, vil jeg blive meget glad
    Mvh line

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line
      Meget gerne - og spørg endelig igen, hvis der fortsat er noget du er usikker på.
      Når du klikker på ‘spillet’, får du din egen kopi, som du kan dele med dine elever. Jeg har delt med hele klassen på en gang. Men du kunne i princippet også lave fx 6 kopier af spillet, og så dele hvert af disse med 4 elever, så de er en lille gruppe i hvert dokument (dvs de så blot bruger de første to spilleplader i filen).
      Som sagt delte jeg med hele klassen, skrev navne på spillerne, så jeg på forhånd havde bestemt, hvem der spillede mod hvem. Klassen har 6 grupperum i meet og er delt i 6 grupper (med 4 elever i hver) vi bruger i undervisningen. Det er selvfølgelig i disse grupper jeg har lavet, hvem der spiller mod hinanden. På den måde kan gruppen gå ind i et grupperum, så der kun er 4 elever der snakker sammen, mens de spiller mod hinanden.
      Vh Susanne

      Slet