User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

03 januar 2021

Lav selv opgaver og lidt til engelsk

Jeg ved det godt, jeg har lige lavet et par indlæg, som er kommet lige efter hinanden. Men når man nu kan se at facebook koger, dels af gode ideer og dels af frustrationer, ja så er min natur, at jeg vil forsøge at hjælpe, hvor jeg kan. Så bær over med mig. ;-)

Hvordan kan man lave opgaver, hvor eleverne ikke kan slette/redigere i opgaven? Det spørgsmål har jeg fået et par gange, så jeg tænkte jeg ville lave en video der viser, hvordan jeg har gjort med de seneste filer jeg har delt. Jeg arbejder i Google Slides, men du kan fuldstændig det samme i Powerpoint, hvis du er på en O365 skole. Generelt kan jeg kun anbefale at rykke en del af dit arbejde over i Slides/Powerpoint, da du her langt bedre kan manipulere med billeder, tekstfelter, osv. Og så har det den fordel, at du kan lave opgaverne og indsætte som billedbaggrund, så der ikke kan redigeres i dokumentet. Det er ikke så svært. Jeg har lavet en video på 6 minutter, der viser hvordan. Se den HER eller afspil videoen herunder. Filen kan deles enten via drev, Classroom eller læringsplatform som en skabelon, hvor eleverne får deres egen udgave.


Opgaven jeg bruger i videoen har jeg selvfølgelig også lagt ind her på bloggen - find det på fanen Engelsk (scroll ned over kommentaren, overskriften hedder Januar 2021). 
På onsdag har jeg nemlig 2 lektioner i engelsk i 3A, så jeg har været i tænkeboks i dag. Eleverne får hentet deres bog i løbet af de kommende dage, men for en sikkerheds skyld har jeg lavet en anden plan til på onsdag. Så satser jeg på at bruge bogen fra næste uge og følge min årsplan. Den 3. klasse jeg har er vant til at blive udsat for lidt af hvert når de har mig. I december måned prøvede vi en hel del ting af, og som en af børnene sagde: "Susanne, er vi lidt sådan en klasse der er prøveklud for dine gode ideer?" :-)

Vi starter onsdag morgen med et Jamboard på engelsk (samme princip som det på dansk som jeg har fortalt om i dette indlæg). Når alle eleverne har sat deres navne ind tager vi en snak (så godt vi nu kan) på engelsk om deres juleferie. I finder selvfølgelig Jamboardet på Engelsk.


Herefter skal de arbejde med filen Christmas Break, som er delt med dem på MinUddannelse i en aflevering, så de skal aflevere den til mig igen. Jeg gennemgår selvfølgelig det hele med dem inden. I løbet af december har vi prøvet at skrive med AppWriter og det tænker jeg, at de også skal her. Bliver nogen hurtig færdig, skal de indtale deres svar og indsætte deres lydfil i dokumentet. Det har jeg selvfølgelig lavet en video om, som I også finder link til i dokumentet. Klassen har tidligere prøvet at bruge den indtalingsfunktion jeg henviser til, så det er ikke nyt for dem. Er der mere tid herefter har jeg delt link til digipuzzle, så de kan hygge lidt med nogle spil, som de kender godt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar