User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

25 maj 2021

Nye læsesedler

I sidste uge mødtes jeg med et par kolleger for at tale næste skoleår - hvordan er det lige vi skal gribe undervisningen an med elevernes forskellige niveau. Vi kom frem til 3 hovedoverskrifter - eller nok egentlig 4, men det var de første 3 vi koncentrerede os mest om, og dem jeg også forholder mig til i dette indlæg.

1. Læseundervisning
2. Læsetræning
3. Litteraturundervisning
4. Fokus på det skriftlige - det at lære at stave og skrive 

Læseundervisning
Det er her vi fælles arbejder med strategier for læsningen. Det kan være bogstav-lydforbindelser, lydrette - ikke-lydrette ord, 120 ord i teksterne vi læser fælles, hvad gør vi når vi møder et ord vi ikke kender, læseuglerne (som vi har haft gennem mange år på min skole). Kort sagt alt hvad der har med undervisning i læsning at gøre. Dette kan gøres i en fælles bog eleverne har, en tekst på tavlen, Læs 100 tekster som udleveres efterfølgende, osv. Har man læsebog i klassen, så brug denne til dette arbejde - alle kan have gavn af at blive klogere på strategier for læsningen, også de dygtige. 

Læsetræning
Her træner eleverne deres læsning - altid i bøger der passer til deres niveau. Dvs. det er ikke den bog vi har brugt til læseundervisningen, som der læsetrænes i eller gives lektier for i. Der kan være elever som sagtens kan bruge denne til deres læsetræning, hvilket selvfølgelig er ok. Men vores elever i dag er på vidt forskellige niveauer og ofte er en fælles læsebog tilpasset den brede midtergruppe, men bliver for svær/let for eleverne i ydergrupperne. Derfor bliver vi nødt til at sikre os, at eleverne læsetræner i bøger, der passer til dem.

Litteraturundervisning
Eleverne skal møde mange forskellige slags tekster og bøger, og der findes heldigvis et hav af gode bøger, som der kan arbejdes med, hvor der især er fokus på fortolkning. Dette arbejde er med til at udvikle elevernes læseforståelse, ordforråd, osv, og er mindst lige så vigtig som læseundervisning og læsetræning.

Læseseddel
I vores snak omkring læsetræning talte vi også om forskellige måde at læsetræne på og hvordan vi kan få forældrene med på banen. For skal vi have gode læsere er det nødvendigt at læse hjemme også, og det bliver vi nødt til at italesætte overfor vores forældre helt fra de yngste klasser. Her er det også vigtigt at huske, at forældrenes højtlæsning fortsat er vigtig - det udvikler ordforråd, ordkendskab og gør barnet nysgerrig på læsningen. 

Snakken med mine kolleger fik mig til at tænke over, om jeg kunne lave et par forskellige læsesedler, som de måske kan bruge. Det giver mulighed for, at man i løbet af året kan læse på forskellige måder, så det ikke nødvendigvis er den samme læseseddel, som er med hjemme hver uge.

Jeg har lavet 5 forskellige udgaver og lavet dem i en månedsversion og en der kan bruges på ugebasis. På begge skal eleverne farve datoer/dage - det er med til på en konkret måde at synliggøre, hvor meget eleven reelt har læst i løbet af måneden/ugen. Jeg har placeret filen på både Læsning og Lidt af hvert.


Jeg har tidligere skrevet lidt om, hvordan vi har grebet undervisningen an uden læsebøger. Er man interesseret i at læse mere om det, så kan man finde indlægget HER (i indlægget er der link til andre tidligere indlæg). Sidste år lavede jeg også et indlæg om de nye læsebogssystemer på markedet, så hvis man ikke ved hvad der e er kommet her, kan man læse med HER. Og så kan jeg kun anbefale at hive fat i den lokale CFU-konsulent, hvis du gerne vil se materialerne og høre mere om det.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar