Jeg er ikke fan af lektier hen over en ferie. Det har jeg før skrevet om her på bloggen. Læsning er ikke lektier, det står der også noget om i det førnævnte indlæg. Så når jeg sender elever på sommerferie, så har jeg en forventning om, at de læser i ferien. 6 ugers sommerferie uden at læse er lang tid, og det er derfor vigtigt også at læse, når man har ferie. I bund og grund skulle vi jo gerne derhen, at det bliver en vane at læse, og at man ikke kan undvære læsningen og den gode historie.
Mange sender læsebingo eller lignende med hjem, og det kan være en god måde at aktivere eleverne på. Men måske skal det ikke være lektie? Måske skal det blot være et tilbud om, at 'hvis du synes det er svært at komme i gang med læsningen, så kan det være denne bingo kan hjælpe dig i gang'. Det er ikke sikkert, at det er alle elever der synes, at de sjove og indimellem lidt skøre påfund på sedlerne er et hit.
Når det så er sagt... Min nevø går i 4. klasse, og han og jeg har aftalt, at vi skal have en læsekonkurrence i sommerferien. Han skal holdes lidt til ilden og har brug for at træne sin læsning, og så var det lidt sjovere at lave en aftale med faster, end at mor og far stod og bankede i bordet. Vi skal hver især have et mål for, hvor mange minutter vi skal læse i ferien, og så må vi se, hvem der klarer sig bedst. For at gøre det lidt sjovere, så der også kan være lidt afveksling i læsningen, har jeg (på min nevøs opfordring) lavet en ‘Læse Challenge’, hvor vi selvfølgelig skal se, hvem af os der klarer flest udfordringer. Jeg føler mig allerede en smule presset på de udfordringer, så det kunne han godt gå hen og slå mig i. Vi får se.
Jeg tænkte, at andre måske også kunne have gavn af den, så derfor deler jeg den selvfølgelig her på bloggen. Derudover har jeg lavet et par forskellige udgaver, så der forhåbentlig er noget der lige passer ind på dit klassetrin.
Der er 2 udgaver af hver challenge - en hvor der kan noteres minutter og en uden. Man behøves ikke at tælle minutter. Men hvis man skal tælle, så kan det give mere mening at tælle minutter frem for sider, for at alle er på lige fod (vær realistisk - sæt hellere tallet lidt for lavt end for højt). Husk også at lave aftaler med dine ordblinde elever om, at de selvfølgelig skal bruge lydbog/lydfiler alle de steder, hvor det giver mest mening for dem. Det er vigtigt! Det er også muligt at sende forskellige challenges med hjem, hvis du har brug for at differentiere i elevgruppen.
Der er 4 forskellige udgaver, som jeg tænker dækker ca. 1.-5. klasse.
Da det jo er en ‘Læse Challenge’, så send gerne en ekstra kopi eller to med eleverne hjem, så de kan udfordre en i familien (eller andre). Det gør det sjovere for eleven, at man kan være fælles om projektet og konkurrere om, hvem der kan klare flest udfordringer. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at min nevø vil gøre hvad han kan for at slå mig!
Da det jo er en ‘Læse Challenge’, så send gerne en ekstra kopi eller to med eleverne hjem, så de kan udfordre en i familien (eller andre). Det gør det sjovere for eleven, at man kan være fælles om projektet og konkurrere om, hvem der kan klare flest udfordringer. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at min nevø vil gøre hvad han kan for at slå mig!
Du finder materialet på Læsning og Lidt af hvert.
PS: Jeg kan hilse og sige at min nevø får målet 450 minutter, som jeg egentlig regner med, at han kommer over. Det er 15 minutter pr. hverdag i 6 ugers ferie. Jeg selv har ikke helt sat et mål. Men det bliver nok omkring 2000 minutter, måske mere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar