User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

07 september 2020

Spil i undervisningen

For et par uger siden lavede jeg et indlæg om, at jeg ville prøve indimellem at lave indlæg, der fortæller om nogle af de mange materialer jeg har her på bloggen.

I dag vil jeg skrive lidt om spil - for det at spille i undervisningen er virkelig en gave. Og der er SÅ mange muligheder. I det hele taget, hvis man på en eller anden måde kan få nævnt ordet spil i forbindelse med et forløb, så er eleverne ofte solgt på forhånd.

Man kan spille spil, som man har købt i diverse forretninger, fået foræret eller har købt ved forlag. Men, man kan også selv lave spil. Der skal ikke altid så meget til, så er eleverne med på ideen.

Noget af det første jeg lavede til min blog var spil med 4 på stribe, Slå et ord samt Slanger og stiger. Alle er forholdsvis simpel spil, men de virker - eleverne synes det er hyggeligt. Nogle kan spilles alene, andre fungerer bedst med en makker. De kan findes på Spil.

     

Jeg har lavet en hel del med 4 på stribe og Slå et ord. De er simple at lave, når man først har formen, og så er det kendt for eleverne at spille. Lige nu bruger jeg det i engelsk, og det virker ret godt. Det er en forholdsvis let måde at få eleverne til at gentage de ord, som vi har fokus på. Men når man gør det alene/med en makker i et spil, føles det ikke så uoverskueligt, som når det skal siges højt på klassen. Dem jeg bruger lige nu kan findes på Engelsk.

Spil har jeg også flere spil/opgaver, som er inspireret af CL. Du kan f.eks. finde 'Jeg har - hvem har', Quiz og byt samt Find en der...

Du kan også finde spil på 0. klasse. Der er f.eks. 'Jeg har - hvem har' med både bogstaver og tal, Talpuslespil, Slå en forlyd, Matematikkampen og meget mere. 

Ordklasser kan du finde lidt forskellige spil f.eks. puslespil, vendespil og et 'spilleplade' spil.


Mangler du noget med bevægelse, så kig forbi Forskellige løb - måske er der noget her, som du kan bruge.

Måske er der også et spil et eller andet sted på min blog, som du kan bruge - eller du kan blive inspireret til at lave et spil selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar