User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

28 september 2020

Lav en hjemmeside

Mine kolleger på 3. årgang er lige nu ved at arbejde med bogen En haj til medier (kender du den ikke, kan jeg kun anbefale at tage et kig på den - Absalon, KP, Via og CFU Nord har den i klassesæt). I bogen er der et emne om Websites, og et par af eleverne spurgte deres lærer: "Skal vi ikke også prøve at lave en hjemmeside?". Så jeg fik forleden en mail fra teamet da jeg er IT-vejleder, hvor de vil høre, om det overhovedet ville kunne lade sig gøre, og hvilket værktøj de i så fald skulle bruge. Og ja - selvfølgelig skal de lave en hjemmeside, de vil elske det!

I bogen anbefaler de at tage et kig på værktøjer på Skoletube, og det kan jeg også kun anbefale. En hjemmeside kan bygges op på mange måder også afhængig af, om den skal kunne deles med andre eller ej. Men, jeg arbejder på en Google-skole (Google Suite for Education), så for os er det nærliggende at tage et kig på Google Sites. Det er så simpelt at bruge, og det ligner på mange måder drevet, som eleverne kender i forvejen. Og så er der en stor fordel ved Google Sites - eleverne kan samarbejde om deres hjemmeside, og kan være igang på siden på samme tidspunkt. Og vi tænker umiddelbart, at eleverne skal arbejde sammen med en makker, så de kan sparre med hinanden undervejs. 

Jeg har derfor lavet små videoer, som jeg har samlet på et Google Sites, hvor eleverne kort kan se, hvordan de gør forskellige ting. Som udgangspunkt kan man sagtens nøjedes med at bruge de første 5 videoer. Jeg mangler lige at få lavet en video om, hvordan man kan offentliggøre sin hjemmeside - den følger snarest og vil blive video 7. Eleverne kan eventuelt oprette deres hjemmeside på forhånd, inden de ser videoerne (spring da video 1 over) - på siden findes et link til nedenstående billede, som jeg har delt med mine kolleger.


Video 1: Opret et google sites
Video 2: Lav tema på hjemmesiden
Video 3: Indsæt tekst og billede
Video 4: Tilføj sider og undersider
Video 5: Tjek forhåndsvisning undervejs
Video 6: Indsæt videoer/dokumenter/mm. fra drev - husk de rigtige indstillinger
Video 7: Offentliggør hjemmeside (kommer snarest)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar