User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

25 maj 2020

Sekvensbilleder

Jeg har gennem årene ofte haft lyst til at lave opgaver, hvor eleverne skal sætte en række billeder i rækkefølge og skrive en tekst, der passer til billederne. Men, jeg kan ikke tegne. Hvor meget jeg end tror på det og lystigt sætter mig med en pen, så går det ikke - som i virkelig ikke! Jeg har derfor med mellemrum søgt efter billeder, som jeg kan anvende, og nu har jeg endelig fundet nogen, som jeg godt kan lide. 

På fanen Skriveark har jeg derfor uploadet 2 filer. I den ene fil er der rækkefølge på 3 billeder, som eleverne skal klippe ud og lime på i den rigtige rækkefølge, hvorefter de skal skrive til billederne. Alt efter klassetrin er der god mulighed for at differentiere i forhold til skrivning - se vejledningen på første side i filen. Disse opgaver tænker jeg også er oplagt i engelsk på start mellemtrin, hvor eleverne kan begynde at skrive små sætninger (denne opgave kan derfor også ses på fanen Engelsk). 



I den anden fil er der 6 opgaver. Her er der mere tale om en proces, f.eks. fra man starter med at så et frø til der kommer en blomst. Opgaven er den samme - klip billederne ud og lim ind i den rigtig rækkefølge. Herefter fortælles om processen. I disse opgaver kan man med fordel have fokus på instruerende tekster. Disse opgaver vil jeg anbefale at printe i A3. 



Alle opgaverne kan bruges fra 0.-3. klasse (eller 4.-5. klasse i engelsk) og kan med fordel også anvendes i specialundervisningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar