User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

31 august 2020

Reklame: Klar parat søg - hvorfor er den relevant?

Jeg er IT-vejleder på min skole. Jeg har ikke en formel uddannelse, men har altid haft en stor interesse for it. Jeg kan huske som barn, at min far havde en computer til at stå, som han selv byggede (spørg mig ikke hvorfor, han er egentlig økonomimand). Og jeg fik lov til at skrive på den og spille på den - det man nu kunne spille dengang. 

Jeg lærte at bruge 10-finger til maskinskrivning i 8.-9. klasse, og derefter tog det vist bare fart. Jeg gør meget ud af, at fortælle eleverne, at det er vigtigt at bruge 10-finger, da det gør skrivningen mere flydende og man kan koncentrere sig om at skrive fremfor at kigge efter bogstaverne på tastaturet. 

Men, der er også noget andet, som jeg synes er mindst lige så vigtigt - at give eleverne en forståelse for, hvad nettet er og hvordan det fungerer. Eller, dvs. det vil nok blive for omstændigt, hvis man skulle lære dem hvordan det hele fungerer, men en eller anden grundforståelse er i hvert fald relevant. 

Og når man indimellem ser diverse spørgsmål på facebook og andre sociale medier, så slår det mig, at det kun bliver mere og mere relevant at klæde vores elever godt på og måske samtidig præsentere deres lærer for de samme ting. For det med at søge, forstå og anvende nettet er svært for mange - ikke kun børn. Lige nu og her handler det om at søge på nettet, men det er mindst lige så vigtigt, at man taler om copyright med eleverne. (Men det er vist et helt andet indlæg!)
Et eksempel jeg og min rimelig firkantede hjerne indimellem irriteres over. En person spørger mig om hjælp til et eller andet, ofte er min første kommentar at de skal gå til yyy.dk, så skal jeg hjælpe dem videre. Hvad gør personen mon - og sikkert langt de fleste af jer, som læser indlægget her? Ofte står de på googles side, så de skriver blot yyy i søgefeltet på siden. Går det vildt for sig, går de til adresselinjen og skriver yyy og trykker enter. Men det var ikke det jeg sagde - jeg sagde at de skulle gå til yyy.dk Og hvorfor er det vigtigt? Jo, min henstilling får dem direkte til den side, de skal til. Deres måde sender dem omkring en google søgning, hvor de skal lokalisere den korrekte side og herefter klikke på den. I løbet af en dag, vil man kunne undgå rigtig mange 'søgninger', hvis man vænnede sig til at skrive adressen direkte i adresselinjen. 

Det blev en længere anedokte, men det er blot for at fortælle, at det er et af elementerne i Klar Parat Søg af Charlotte Rytter - at give eleverne en ide om, hvad og hvordan man bruger internettet. Og hvis man skal bruge søgefunktionen, hvordan gør man så det?

Jeg er biased, jeg fik lov til at læse med på sidelinjen, da Charlotte og Gyldendal skulle have bogen færdig. Jeg får intet for at lave reklame for bogen eller hvis der bliver solgt nogle bøger, blot lige for at få det på plads. Men hvis I på slut indskoling/start mellemtrin gerne vil arbejde med hjemmesider og søgning på nettet, så tag lige et kik på Klar Parat Søg og se, om den kunne være noget for jer. Den har noget at byde på og Charlotte tager jer trygt i hånden i forhold til at guide jer og jeres elever til at blive 'skarpe til at søge på nettet'.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar