User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

05 august 2020

Engelsk 3. klasse - Yes we can

Jeg skal dette skoleår have engelsk i en 3. klasse. Jeg har også haft dem i 1. og 2. klasse, så vi kender heldigvis hinanden. Vi skal arbejde med materialet Yes we can i hele indskolingen. Vi indkøbte lærervejledninger sidste år, hvor vi så afprøvede materialet - til dette skoleår har vi så indkøbt elevbøger til alle elever i indskolingen. 

Jeg skal have 3A i to lektioner fra morgenstunden. En dobbeltlektion kan være en smule voldsomt, så jeg har gået og funderet lidt over, hvordan jeg skal gribe det an. Jeg bliver nødt til at sørge for, at eleverne kommer til at arbejde med forskellige ting, prøver at bruge sproget og begrænse tavleundervisningen. Jeg har derfor besluttet, at vi skal arbejde efter ugeskema og have mere eller mindre samme fremgangsmåde til hvert kapitel. Selvfølgelig med afstikkere (f.eks. skal vi lige læse og arbejde lidt med The Gruffalo i forbindelse med kapitel 2).

Alle de materialer jeg har lavet, har jeg delt på Engelsk, så står du også og skal bruge Yes we can 3, kan det være, at du kan bruge materialerne. Det kan også være, at du kan bruge nogle af materialet alligevel, så kig forbi.

Jeg regner med, at vi arbejder med hvert kapitel i 3-4 uger - ugeskemaet er gældende for alle ugerne. Planen for undervisningen er, at der hver gang er 15-30 minutters tavleundervisning. Det kan f.eks. være introduktion til kapitlet i den første uge samt kort intro til de første 2 sider i bogen. De følgende uger vil det være kort repetition af kapitlet, eventuelle lytteopgaver i bogen og lignende. Et par af opgaverne på ugeskema giver måske også mening, at de først starter med fra uge 2 med ugeskema.

På ugeskemaet finder man følgende:
Bogen (angivet sidetal)
Roll a word
4 in a row (med makker)
Mime (med makker)
Walk and talk (med makker)
Book Creator
Pause

Bogen: Siderne i kapitlet er skrevet op, så eleverne arbejder med 2 sider af gangen og kan krydse af.
Roll af word: Ordene der gennemgås på præsentationssiderne i bogen samt enkelte andre ord fra kapitlet. Der er 3 spil - 18 ord i alt. Der er vejledning i filen. 

4 in a row: De samme ord som findes på Roll a word. Der er 3 spil. Skal spilles med en makker. Er det på kopi kan eleverne krydse ordene af. Ellers kan de også lamineres og man kan bruge brikker. Der er vejledning i filen.

Mime: 7 ord er udvalgt. Laves i makkerpar, hvor en elev trækker et kort og så mimer ordet for makkeren. Der er vejledning i filen.

Walk and talk: Laves i makkerpar. 5 spørgsmål som eleverne får med på 5 kort, og som diskuteres på en defineret rute. Mulighed for selv at tilføje 3 kort i hånden. Der er vejledning i filen.

Book Creator: 2 sider til hvert kapitel. Den første side kan først laves, når eleven har været på Walk and talk. Her er de 5 spørgsmål igen, som eleverne skal besvare. På den anden side skal de vise/fortælle, hvad de har lært i kapitlet. Der er vejledning på første side i bogen (se bogen HER). Bogen kan findes i biblioteket Book Creator Danmark (kode 66SDSK8). (Jeg tilføjer sider til bogen i biblioteket løbende.)
Pause: Muligheden for i løbet af de 3-4 uger vi arbejder med ugeskemaet at holde 3 pauser.

Engelsk hvor du finder materialet, finder du også et bud på et ugeskema. Vær opmærksom på at jeg har lavet et ugeskema til de tre første kapitler (dog ikke til de første sider i bogen med English Every day). Klik på filer - lav en kopi hvis du er google bruger. Ellers klik på filer - download som word. 

Og så til det praktiske. I disse coronatider planlægger jeg et par ting, som jeg nok ville gøre anderledes, hvis vi ikke fortsat skulle passe på.
Roll a word: Kopieres så der er et ark til hver elev.
4 in af row: Kopieres så der er et ark til hvert makkerpar. På ugeskemaet indikerer jeg ved hjælp af farver, hvem der er makker sammen (eller også hænger jeg en seddel op med makkerne). Eleverne sætter kryds på arket (frem for at placere brikker) i jagten på 4 på stribe.
Mime et ord og Walk and talk: Enten laver jeg til hvert makkerpar eller også laver jeg 5-6 sæt, og når de så har været brugt af 5 grupper, kan andre ikke lave denne opgave før næste gang (dvs. de kommer i karantæne).

Jeg tænker lige nu, at det er samme makkerpar til 4 in a row, mime et ord og walk and talk. 

Jeg håber, at jeg med denne planlægning af undervisningen får eleverne til at blive aktive og bruge sproget - både som enkeltord og som små sætninger med en makker, hvor det er mere trygt end fælles på en klasse. Så må vi se hvordan det går, når jeg sætter gang i det fra uge 34. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar