User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

17 august 2020

Bogstav- og skrivebog

Jeg håber, at I alle er kommet godt i gang med det nye skoleår. Der er ingen tvivl om, at vi fortsat står foran en mærkværdig tid med skoler der fortsat holder lukket og klasser der pludselig kan blive sendt hjem. Jeg er spændt på at se, hvor længe vores dage fortsat skal være præget den situation hele verden er i. 

Når det så er sagt, ved jeg også, at I alle gør hvad I kan for at skabe så normal en hverdag for jeres elever som muligt. Og det tror jeg er vigtigt. Alt hvad der kan virke genkendeligt for eleverne, vil helt sikkert være godt.

Jeg har snart haft denne blog i 5 år. Det betyder også, at jeg har RIGTIG mange filer her på bloggen. Nogle har fulgt mig gennem alle årene, nogle har måske først opdaget mig for nylig. Så jeg tænker, at jeg fremover vil forsøge at finde nogle af de 'gamle' filer frem og præsentere dem indimellem. For måske har man ikke fundet/set dem i virvaret af alle de mange andre filer jeg har... 

Nu er vi jo lige startet på et nyt skoleår, så jeg vil præsentere et par bogstavbøger, som jeg har lavet.

0. klasse kan I finde 2 filer - Min ABC-bog og en Bogstavbog. Min ABC-bog er forholdsvis simpel og er måske især anvendelig her i starten af skoleåret, hvor Bogstavbogen måske passer bedre lidt længere hen på året - eller man kan dele den op i små bider og lave et ark, når man har gennemgået bogstavet på klassen med det materiale man anvender. ABC-bogen finder I under 30/10-18 - Bogstavbogen under 3/2-19.

ABC-bog      Bogstavbog

Et stykke tid efter at jeg havde lavet bogstavbogen lavede jeg en ny udgave, som er ideel at anvende her i starten af 1. klasse (eller i specialundervisningen). Den kan selvfølgelig også bruges i 0. klasse, hvis det passer. Det blev til en Bogstav- og skrivebog, hvor der er 2 sider pr. bogstav. Den første side er næsten identisk med Bogstavbogen på 0. klasse. I finder bogen på Lidt af hvert under datoen 20/6-19.

Bogstav- og skrivebog

Jeg ved at kolleger på min skole brugte ovenstående sidste år i 1. klasse, og det nye team der lige har startet 1. klasse, har også planer om at bruge den.
Jeg synes bogen er god, fordi den er overskuelig og genkendelig, så når eleverne er blevet præsenteret for opgavetyperne, vil de kunne arbejde selvstændigt med siderne.


Og så noget helt andet. Jeg blev spurgt om muligheden for at få mine piktogrammer som billedfiler, så de kan bruges på f.eks. Smartboard. Jeg har derfor lavet en mappe med lidt over 100 billeder af piktogrammer, hvis nogen af jer laver elektroniske programmer. Når I er på Klar til et nyt skoleår, så klik på mappen med piktogrammer, så finder I billederne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar