User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

15 november 2021

Byg en snemand

Jeg fik en ide forleden og den kunne jeg åbenbart ikke slippe i mit hoved. Så nu har jeg forsøgt at lave det som en opgave. 'Byg din egen snemand og skriv om den'. En opgave der er super god til at lære, hvordan man kopiere elementer fra et slide til et andet, redigere i størrelsen og flytte det rundt på siden, så det hele passer. 

Når eleverne har lavet deres snemand, skal de skrive om den på en skriveside. På den ene side af arket, skal de skrive stikord om deres snemand, og på den anden side skal de skrive en berettende tekst om deres snemand, hvor de bruger de stikord de har skrevet. Afhængig af alder kan I selvfølgelig justere i denne opgave, inden I giver den til jeres elever - I kan redigere i al skrift på de to skrivesider.

Tænker umiddelbart opgaven kan anvendes i 2.-4. klasse, men andre årgange kan helt sikkert også være med. F.eks. kunne det være god træning for 0.-1. klasse at kopiere og lave snemanden, og skrivesiden kan så udelades.

Opgaven finder I på 'Interaktive opgaver' - scroll ned i bunden under november 2021. 



Jeg har lavet en video henvendt til eleverne, så I kan se den sammen på klassen, hvor jeg gennemgår, hvad opgaven går ud på, og hvordan de skal gøre. Den er delt i filen, men kan også ses herunder.



NB: Berettende tekst er måske ikke helt korrekt at bruge, men det var det bedste udtryk til opgaven. Ville gerne undgå blot at skrive 'skriv en tekst/historie'. I har mulighed for selv at redigere i opgaven inden I deler med eleverne, hvis I hellere vil skrive noget andet. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar