User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

21 september 2021

QR koder

Jeg tænker mange af os har prøvet at lave poster til et QR løb, og hver gang tænker jeg en del sidder og overvejen, hvordan er det nu lige man gør. Og så spørger man f.eks. på facebook og får gode råd eller man google og kommer frem til en QR kode generator. MEN, det er slut nu - for her får I det mest geniale tip til at lave QR koder til ophæng i klassen eller til et løb. Det eneste I skal bruge er en chromebrowser. 

Google lavede nemlig en opdatering til deres browser på et tidspunkt, som har betydet, at det er blevet ret simpelt at generere QR koder. Jeg tror blot ikke, at særlig mange har opdaget det eller helt luret, hvordan og hvorledes. Jeg havde ikke selv før for et par uger siden, og skal jeg være ærlig tænkte jeg for mig selv 'hvorfor pokker opdager du først det nu'. Så hvis nu andre har det sådan, så får I hermed en aha-oplevelse ganske gratis. ;-)

I videoen her nedenfor viser jeg, hvordan man gør. Den starter med at vise, hvordan man laver en QR kode til en hjemmeside og slutter med at vise, hvordan man yderligere kan bruge det, hvis man er på en Google skole, så man har adgang til Google drev. Man kan nemlig let lave en mappe til QR løb med poster og koder, så man kan genbruge koderne og blot ændre i posterne fra gang til gang. Så skal man ikke lave nye koder hver gang. Det er da genialt! Man kan også gøre det i O365, hvis man anvender chromebrowseren. Det skriver jeg lidt mere om efter videoen. (Ignorer mit fumleri omkring 3:55-4:05 - det blev afprøvet mens jeg sad og lavede videoen ;-))


Ift. skan af kode kan de fleste mobiltelefoner/ipads skanne via kameraet. Dvs. man skal blot åbne kameraet, som om man skal til at tage et billede, så kan man skanne koden. Ellers findes der gratis apps til skan, som kan hentes i appstore. Man kan også skanne med en chromebook. Åbn kamera på chromebook og klik på ikonet, som I kan se i den røde cirkel på billedet herunder.


O365: Arbejder du på en skole med adgang til O365 kan I også lave QR kode, hvis chromebrowseren anvendes. Jeg har lavet en kort video nedenfor, som er lavet lidt håndholdt med telefonen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar