User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

09 december 2020

Genvejstaster - plakat

Jeg synes egentlig, at jeg er ret god til diverse genvejstaster og flittigt benytter mig af dem. Men i dag havde jeg lige en elev i 3. klasse, som kunne vise mig en genvejstast der var ret anvendelig. Og det fik mig til at tænke, at måske var det en ide med en helt simpel plakat over nogle af de mest anvendelig og brugte genvejstaster, som både elever og personale vil have gavn af at kunne. Det kan i hvert fald lette nogle klik med en mus. ;-) 

Jeg har derfor på Lidt af hvert placeret en plakat, som kan printes. Lav den i A3 hvis den skal hænges i klassen, eller print en stak i A4, så eleven kan have en i tasken. Måske kan de også kopieres ned i A5, så den ikke fylder så meget på bordet. Der findes uden tvivl flere gode og anvendelige genvejstaster, men jeg har forsøgt at holde den kort og overskuelig, så elever i indskolingen også kan være med. En genvejstast jeg ofte benytter mig af, er f.eks. at holde shift nede, når jeg har markeret et ord. Så kan jeg med piletasterne markere et tegn af gangen og hurtigt kontrollere, hvad/hvor meget jeg skal have markeret. I det hele taget er shift en ret god tast at kende. Kan også bruges til at flytte et markeret objekt i mindre trin, hvis man har markeret et objekt, som man rykker med piletasterne.

I engelsk i dag har 3A prøvet det escape room, som jeg præsenterede i sidste indlæg. Det var en kæmpe succes. Ungerne synes de blev udfordret og synes det var smart med de små hints og tip i både bogen og under besvarelserne. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg skal prøve det af. Næste gang må jeg se, om der kan laves noget med mere historie bag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar