User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

14 oktober 2020

Brain breaks

For et par uger siden sad jeg og talte med et par kolleger omkring det med brain breaks i undervisningen. Det kan indimellem være lettere sagt end gjort. Vi ved jo egentlig godt, at elever i indskolingen ikke kan koncentrere sig mere end 6-10 minutter af gangen. Men ofte har vi en tendens til at trække tiden ud, fordi eleverne er i flow eller fordi vi lige skal forklare noget færdigt. Men, ofte ender det med at vi så arbejder i alt for lang tid, og eleverne får ikke den lille korte 'hjernepause', som de har brug for og tingene ender nogle gange lettere kaotisk. 

Egentlig er det ikke så meget der skal til. Vi skal blot have rystet hjernen eller kroppen lidt, og så kan vi gå i gang igen. Vi kan vælge at bruge 2 minutter på det eller vi kan bruge 5 minutter på det. Det er ikke så relevant, det vigtige er, at der sker en kort ændring. Det kunne f.eks. være så simpelt, at man i bogstavgennemgang beder eleverne rejse sig fra stolen og skrive bogstavet i luften et par gange. 

Jeg har lavet et dokument med forskellige forslag til brain breaks i undervisningen. I dokumentet findes også en side med "Simon siger", hvor jeg har lavet forskellige bud der kan siges i en "Simon siger" på klassen. Derudover har jeg lavet "Rejs dig, sæt dig" og "De 4 verdenshjørner" - 3 versioner af hver. Nedenfor kan I se den første af begge versioner, så får I en ide om, hvad det handler om. I finder det hele på 'Forskellige løb/bevægelse/brain-breaks' - scroll ned til Brain breaks oktober 2020.

Rejs dig, sæt dig

De 4 verdenshjørner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar