På CFU havde jeg i dag en samtale med en læsevejleder, som bl.a. handlede om, hvordan man kan styrke det store arbejde, som pædagoger/lærere laver i børnehaveklassen ift. bogstavernes lyde, når eleverne kommer i 1. klasse. Hvis man ikke er bevidst om det, kan man nemt negligere dette område, så eleverne hurtigt glemmer, at bogstavernes lyde er vigtige, når man læser og møder nye ord.
Det var en meget inspirerende samtale, hvor vi kom vidt omkring, og hvor jeg undervejs kom frem med nye ideer, som i hvert fald på daværende tidspunkt gav mening for os begge to. Så meget, at jeg fluks måtte gå hjem og få noget af snakken ned på skrift.
På min egen skole (og den pågældende skole læsevejlederen kom fra), arbejder vi med Hop om bord i børnehaveklassen. Egentlig er det ligegyldigt hvilke materiale man arbejder med, for de har alle fokus på bogstavernes lyde på en eller anden måde. Når eleverne så starter i 1. klasse, er det vigtigt, at fastholde elevernes fokus på lydene. For nogle lærere kommer det helt naturligt, og de vil måske tænke "hvorfor er dette indlæg relevant, det gør jeg da i forvejen", men for andre er det måske ikke så naturligt, og her håber jeg, at materialet kan være med til at bevidstgøre, hvordan der kan arbejdes med bogstavernes lyde i starten af 1. klasse.
Vores samtale gik på, hvordan man kan skabe en bro mellem elevernes indlærte lyde og eventuelle bevægelser (som i tilfældet med Hop om bord) i overgangen mellem børnehaveklasse og 1. klasse. Og det kom der så et materiale ud af. :-)
Tanken i materialet er, at eleverne skal have deres eget sæt af bogstavbrikker (evt. flere sæt eller flere brikker af nogle bogstaverne). I materialet har jeg lavet et bud, men det kan også være de bogstaver, som er i det materiale der anvendes på jeres skole. Til Hop om bord er der f.eks. en super fin A4 side, som vil være oplagt at klippe op til bogstavbrikker. Læreren kan nu skrive små ord eller korte sætninger på tavlen, og eleven bruger nu deres bogstavbrikker til at danne disse på deres egne borde. I den proces er det vigtigt, at eleverne samtidig siger bogstavernes lyde, så disse bruges til læse ordene - og evt kobler bevægelsen på. Dermed bliver eleverne bevidste om strategien at bruge bogstavernes lyde til at læse et ord, og læreren i 1. klasse får fastholdt et fokus på bogstavernes lyde i arbejdet med læsningen, som forhåbentlig gør det lettere at hive fat i strategien, når man læser senere hen i løbet af året. Jeg har i materialet lavet nogle ordkort/små sætninger som kan bruges, men det kan også være ord/sætninger fra den læsebog der arbejdes med eller lignende. Man kan også lade eleverne selv trække ord/sætninger som en værkstedsaktivitet, hvormed de præsenteres for aktiviteten pusleord/puslesætninger.
På sigt kan aktiviteten udvides med, at eleverne får ordkort med de 120 ord, som så placeres som ordkort i sætningen, idet disse er ord, som eleven evt. hurtigt kan genkende. F.eks. sætningen "Jeg så en stor bil" - her kan eleverne bruge ordkort for jeg og stor, og bruge bogstavbrikker til at danne de andre ord. På de første sider i materialet findes vejledning til materialet. Find materialet på 0.klasse eller Ordarbejde. Materialet kan anvendes i andet halvår af børnehaveklassen og i 1. klasse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar