User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

23 oktober 2022

Stationsundervisning og differentieret læsning

Det er ingen hemmelighed, at jeg er kæmpe fortaler for differentieret læsning. Det har jeg tidligere lavet flere indlæg om. Og nogle gange ville jeg ønske at jeg og mit gamle team vidste, hvad vi ved nu, så vi kunne have lavet endnu bedre undervisning dengang. Men hvad ville livet være, hvis vi ikke hele tiden udvikler os og lærer nyt, så måske der er en grund til, at der er ting, jeg først er blevet mere bevidst om indenfor de sidste par år.

Jeg er i år så heldig at få lov at være lidt med på sidelinjen på vores 1. årgang. Det giver gode snakke og diskussioner, og det sætter masser af tanker i gang. Teamets dansklærere var så heldige, at de i foråret var på kursus i stationsundervisning ved CFU konsulent Louise Duus Skovbjerg, hvor jeg også deltog, og samtidig har vi i kommunen gang i et stort projekt omkring co-teaching, hvor stationsundervisning jo er en af måderne at co-teache på. Så derfor skal vi selvfølgelig i gang med det på 1. årgang, og de har allerede så småt været lidt i gang. Men nu går vi all in og krydre det med differentieret læsning og læsemodul. En god gang blandet landhandel om man vil. ;-)

Vi har nemlig LUS'et alle eleverne på årgangen, og spredningen er - som ventet - ret stor. Eleverne placerer sig i alt fra dem, der fortsat har brug for godt med fokus på bogstavernes lyde og syntesearbejdet til de, der kan læses næsten alt der placeres foran dem, og derfor har brug for at læsefokus er et andet sted. Og det giver sig selv, at det kan være svært at nå med en fælles læsetekst, for det er svært at undgå at der er elever, som enten synes det går for langsomt eller for hurtigt.

Vi har delt eleverne i 5 grupper og i princippet kan stationsundervisningen køre 2 x 2 lektioner om ugen (hvilket bogen Læsemodul også opfordre til). Men i den klasse jeg primært er tilknyttet deler vi det op (lige nu i hvert fald), så det bliver 4 x 1 lektion. Det vigtigste er i princippet, at eleverne kommer igennem stationerne 2 gange om ugen, og dermed også har differentieret læseundervisning 2 gange om ugen. Hver runde på en station er på ca. 15 minutter. Det giver mulighed for en kort fælles opstart med info om fx dagens bogstav i en specifik station og en fælles opsamling på stationerne til slut.

Jeg tror på, at det her er vejen frem for en differentieret undervisning, hvor den enkelte elev (eller i dette tilfælde den enkelte gruppe) bliver mødt, hvor de er. Og hvor der samtidig er masser af andre dansktimer til andet fælles arbejde, f.eks. litteraturundervisning eller en fælles arbejdsbog. 

De 5 stationer vi arbejder med er følgende:

Læs med lærer: Det er her vi arbejder med den differentieret læsning. Alle grupperne skal læse i forskellige bøger (vi har lånt på CFU), men de kan i princippet også bruge den samme læsebog, og den enkelte gruppe så blot arbejder i forskellig tempo i bogen. Det vigtige her er, at den tekst der læses i gruppen er læselektie til næste gang. Grupperne har IKKE ukendt læsning for hjemme (måske med undtagelse af den stærkeste gruppe, hvis de kan klare mere læsning). Det betyder også, at der vil være læselektie for til de dage, der arbejdes med stationsundervisning. (Derudover er det selvfølgelig fortsat vigtigt, at der læses hver dag.)

Ordstation: Her arbejdes der med ord fra teksten. Enten ordkort som læreren har lavet til dagens læsning eller ordkort som eleverne selv laver efter læs med lærer. Ordkortene skal læses, staves, skrives og skrives i en sætning.

Tegne/farve: Lad eleverne tegne selv eller farvelæg fx. mandalaer. 

Bogstav-skrivebog: Mine kolleger bruger den bogstav-skrivebog jeg har lavet, og som kan findes under 20/6-19 HER.

Læs og skriv: Her laver eleverne puslesætninger. Det kan være puslesætninger som læreren har lavet, som passer til elevernes bøger (det er et kæmpe arbejde, men kan være det hele værd), men det kan også være tilfældige sætninger. Grupperne skal lave sætningerne og skrive dem i deres hæfte efterfølgende. Et par af vores grupper skal i stedet for puslesætninger skrive en tekst til illustrationer fra den tekst, som bruges i 'Læs med lærer'.
Jeg har lavet 144 puslesætninger, som I er velkommen til at bruge, hvis I kan. Find mappe med sætningerne HER - jeg håber, at jeg måske kan få lavet flere og tilføje mappen løbende. Jeg har også lagt link til mappen på fanen Sætninger.
(Vi har lavet puslesætninger fra bøgerne til 2 af grupperne. Et pokkers stort arbejde men er ret overbevist om, at det bliver godt og giver god mening at lave kontekstbaserede sætninger.)

Og nu sidder du måske og tænker, hvordan pokker skal jeg komme i gang og hvordan laver man en plan for stationerne? Fortvivl ikke - jeg har lavet en mappe med filer, som du kan bruge. Her er laver en oversigt over stationer, hvis man har 4 grupper/stationer og en med 5 grupper/stationer. Jeg har indskrevet de stationer vi bruger, men ellers er det let at indsætte egne stationer, hvis du laver en kopi af filen.
I mappen finder du også stationsplakater du kan bruge, samt en oversigt over rokeringen til grupperne. Der kan være elever som har brug for ekstra tryghed på stationerne, så de ved, hvor de skal være og hvor de skal hen, og her vil oversigten kunne hjælpe dem til hele tiden at vide, hvor de er.
Overvej også at giver grupperne andre navne i stedet for gruppe 1, 2, osv. Grupperne hos os er ugle, hjort, mus, ræv og hare. Eleverne får så et billede af den dyregruppe de tilhører (og den er ligeledes sat på rokeringsoversigten), så de nemt ved hvem de er i gruppe med. Det var Louises ide fra kurset. Det kan også være farver, lande, mv. der kan være gruppenavne.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar