User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

29 januar 2022

Lav skrivefelter på PDF

Jeg lavede sidste år i januar et indlæg om, hvordan man kan skrive på en pdf. Det kan du se HER. Men hvad nu, hvis man gerne vil lave skrivefelter på en pdf? Det spørgsmål fik jeg af en kollega i går og i første omgang afviste jeg ham, og viste de samme muligheder på førstnævnte indlæg. Jeg ved, at man kan lave skrivefelter med Adobe, men det er ikke en mulighed for os. Da han var gået tænkte jeg alligevel, at jeg hellere måtte søge lidt på det. Og sørme om jeg ikke fandt en mulighed, som jeg ikke selv lige havde overvejet. Med PDFescape, er det muligt at lave skrivefelter på PDF, og det kan ovenikøbet gøres uden at man skal være logget ind. 

Jeg vil ikke anbefale at man bruger siden til private dokumenter, da du ikke har 100% styr på, om der lagres noget. Men til helt almindelige opgaver, som man blot gerne vil lave skrivefelter i, vil det ikke være noget problem. Det er forholdsvis simpelt, men det kan godt tage lidt tid afhængig af, hvor mange felter man har der skal laves. Så det er jo hele tiden en afvejning af ens tid, og om man blot kan benytte sig af mulighederne for at skrive på en pdf, som nævnt i indlægget øverst, eller om det vil fungere bedst med skrivefelter.

Jeg har lavet en video der varer 5½ minut, som viser hvordan man gør. Videoen kan ses herunder eller HER.


Psst... Det er faktisk også muligt at lave 'lås' på en pdf, så man skal bruge en kode, for at kunne låse pdf'en op. Det lavede jeg også en kort video om, som du kan se HER. Måske det kan bruges ift. noget escape room eller lignende.

PS: Kig eventuelt på de andre muligheder under menuerne. Jeg viser jo kun, hvordan du kan lave skrivefelter under form field, men du kan også indsætte tekst, billede, link, fjerne noget (whiteout), figurer, sticky notes (som kan ses i dokumentet efter download), osv. Der er mange muligheder.



2 kommentarer:

  1. Tak - det er sat i gang :) - Og tak for en inspirerende hjemmeside!

    SvarSlet