Så jeg har derfor forsøgt mig med at lave et ark, hvor eleverne skal tage stilling til HVEM, HVAD, HVOR (+ ANDET eller HVORNÅR afhængig af udgaven du vælger), FØR de skriver en tekst om weekenden. På den måde håber jeg, at eleverne bliver taget mere i hånden ift. at huske, hvad de har lavet i weekenden, når det kan deles op i små elementer, før der skrives. Eleverne kan tegne en tegning der passer til på bagsiden, hvis de bliver færdige med at skrive, inden du er klar til at gå videre til næste del af timen.
Det er selvfølgelig også muligt at bruge arket i 0. klasse, og så blot lade eleverne tegne i felterne i stedet for at skrive (eller blot lade dem skrive enkelte ord). Jeg tænker at arket kan bruges på flere måder. Der er lavet et eksempelark i filen, som man er velkommen til at hænge i klassen, hvis man kan bruge det.
Jeg forestiller mig, at man enten får et nyt ark fra gang til gang eller at man laver en mappe med x antal sider i, så eleverne dermed har en weekenddagbog de kan finde frem mandag morgen. Find materialet på Skrivning.
Inspireret at dette ark har jeg lavet et lignende ark der kan bruges til logbog. Her skal eleverne tage stilling til, hvad de har arbejdet med, hvad de har lært, hvem de arbejdede godt sammen med og evt. andet vigtigt, inden de skal skrive en tekst om deres dag. Jeg håber, at det kan hjælpe eleverne til at tænke over dagens arbejde (uanset fag). Dette ark findes samme sted som ovenstående (filerne er lige under hinanden). Der er lavet et eksempelark i filen, som man er velkommen til at hænge i klassen, hvis man kan bruge det.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar