User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

13 august 2019

English every day og lidt nye filer

Jeg håber, at alle har haft en rigtig god skolestart! Jeg ved, at der fortsat er nogle steder, hvor man ikke er begyndt endnu, og de starter først i morgen - måske også nogen på torsdag? 

På min skole begyndte vi i dag, og i morgen har jeg dette skoleårs første engelsktime i 2A. Vi prøver i år materialet Yes we can, og det glæder jeg mig til. Vi har ikke købt elevbog til hver elev - det var der ikke penge til. Men på sitet findes lidt kopiark, og så tænker jeg, at jeg selv må lave lidt. ;-) Det første emne til 2. klasse handler om "English every day", og inspireret af det opslag, har jeg lavet et ark, som jeg vil forsøge at starte hver lektion med. Jeg vil rigtig gerne få både jeg selv og eleverne til at tale mere engelsk, og dette er i hvert fald et skridt på vejen. 
Jeg har lavet kort med dage, datoer, måneder og vejrsymboler, som passer til. Jeg har lamineret det hele, så i princippet kunne jeg sikkert også skrive på arket med en whiteboardtush. Det kan være jeg ender med hen af vejen. Men i første omgang vil jeg bruge kortene, jeg har lavet. Derudover kan man selvfølgelig udvide snakken til også at inddrage 'seasons, what time is it, what is the temperature', osv. Arket er lavet i A3, så når du printer, så print ud i A3 og så en tur i lamineringsmaskinen bagefter. Find filen på Engelsk.
NB: 21. august 2019 har jeg opdateret bloggen og lagt en fil på, som er en lidt mere forsimplet udgave af ovenstående, og som jeg vil bruge her i starten i min 1. klasse.

Jeg har også de sidste par dage fået et par henvendelser omkring piktogrammer, så jeg har lavet et par filer mere (nr 9 og 10). De kan ses på Lidt af hvert, eller i mappen med piktogrammer, som kan findes i dette indlæg. På lidt af hvert har jeg også lagt en fil med nogle kort, der kan bruges til at vise eleverne, hvilken påklædning der er nødvendig udenfor. De kan bruges, når man om morgenen gennemgår dagens program og (evt.) taler om vejret. Det var også et forslag fra en bruger af bloggen, som spurgte om det var noget der kunne laves. Jeg tager altid gerne imod gode forslag, hvis du sidder og har fået en ide enten til et nyt materiale eller som tilføjelse til nogle af de eksisterende ting.
Nå ja, glemte helt - jeg synes mine talplakater trængte til et nyt udseende, så det har jeg også kigget på i går. De er magen til dem jeg tidligere har lavet, de har blot fået en ny ramme. Find dem på Matematik.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar