User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

04 februar 2019

Registrering af læsning

Jeg så tidligere i dag, at en bruger på facebook efterlyste et papir til registrering af læsning. Det har jeg også tidligere lavet - I finder såmænd et par meget simple bud på "Lidt af hvert". Men, jeg har i lang tid gået og tænkt lidt over de der ark... Hvis man følger amerikanske lærere på diverse medier, vil man se, at mange af disse går væk fra ark, hvor eleverne skal noterer dato, sidetal og forældreunderskrift fordi det på mange måder dræner elevernes oplevelse af det at læse. Samtidig sætter man spot på pressede hjem, som måske ikke lige får skrevet under på sedlen (også selvom barnet har læst). Og et registreringsark garanterer jo ikke at hjemmet rent faktisk får læst....
Pernille Ripp, som er en dansk-født lærer der bor og arbejder i USA har bl.a. skrevet en del om disse "reading logs", men flere andre kan også findes - søg blot på reading log på f.eks. pinterest, og du vil få mange forskellige bud og ikke mindst blog-indlæg om, hvorfor folk er gået væk fra dem, og hvad de gør i stedet for.

Det vigtigste må være at bibeholde en læseglæde samtidig med at eleverne gøres bevidste om, at det er vigtigt at læse hver dag, for når man læser bliver man en bedre læser (man får større ordforråd, bliver hurtigere til at læse, opnår bedre strategier for læsningen). Elever skal have lov til at læse de bøger, som de gerne vil læse og det er ikke nødvendigvis de bøger, som vi sender med dem hjem som en 'skal-læsning'. Hav bogkasser i klassen, som de selv kan vælge ud fra, gå på biblioteket og lån bøger med hjem. Har man kasser i klassen, er det let for eleven at bytte bøger i løbet af ugen. Vælger eleven en bog som er alt for svær, så lad eleven gøre det - men aftal samtidig at eleven tager en anden bog med hjem, som passer bedre i sværhedsgrad, så h*n har et alternativ. Og er den valgte bog for let, så lad eleven læse den - måske er det lige det eleven kan holde til den dag/uge. 

Men vi vil jo stadig gerne gøre eleverne opmærksomme på, hvor vigtigt det er at læse. Jeg har derfor lavet et "Jeg læser" ark, hvor eleven farver en genstand for hver x minuter h*n har læst - antal minutter kan aftales mellem lærer og elev, så det dermed kan differentieres på klassen eller startes med f.eks. 10 minutter i starten af 1. klasse og så efterhånden øge antallet af minutter i løbet af årene i indskolingen. Jeg har også lavet et identisk ark, men hvor der er fokus på højtlæsning (eller barnets legelæsning), så det evt. kan bruges i 0. klasse. Find arket på "Læsning" under 4/2-19.


Og så har jeg lavet nogle lidt anderledes "Jeg har læst" ark, hvor eleverne noterer bogen titel og herefter løser en opgave. Det kan f.eks. være at tegne/skrive om det bedste i bogen, bogens hovedpersoner, hvad handler historien om, osv. Der er plads til 4 bøger på siden. Man kan f.eks. sende arket med hjem om mandagen, så det udfyldes i løbet af ugen. Fredag samles der op, lav f.eks. læseklubber, hvor eleverne kort fortæller hinanden om, hvad de har læst. Du har som lærer mulighed for at spørge interesseret ind til en tegning en elev har lavet eller en tekst, hvor eleven fortæller om de læste bøger. Du kan vælge blot at anvende et par enkelte af arkene eller bruge flere af arkene - det hele afhænger af klassetrin og elevgruppen. Husk at læse vejledningen på første side i filen. Du finder den samme sted som ovennævnte "Jeg læser" ark.



2 kommentarer:

  1. Jeg går ikke så meget op i læste minutter, men snarere i at blive god til at vælge bøger, der passer til ens niveau, og som man er glad for at læse. Derfor skriver mine elever en læselog med dato, forfatter, titel, sideantal, anmeldelse (1-5 stjerner), niveau i forhold til elevens (1-5; 3 er perfekt). Dette supplerer jeg med at tælle læste sider ind imellem (vi arbejder hen mod fælles belønning; f.eks. en ekstra legetime, en hyggefilm eller lignende). Når vi har bibliotekstime har eleverne deres log med, så tager jeg udgangspunkt i det de har læst, når de vælger. Den individuelle læsning følges selvfølgelig op af anbefalinger eleverne imellem, små boganmeldelser eller lignende. Og så kommer jeg omkring alle eleverne og deres logs henover 14 dage. Her spørger jeg ind til deres læseoplevelser og selvfølgelig tjekker jeg også deres læseindsats; men det er ikke hovedudgangspunktet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Rigtig gode betragtninger og inspiration til andre. Tak.
      Mvh. Susanne

      Slet