User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

14 august 2023

Nyt skoleår - har du tænkt over indretningen?

Så startede et nyt skoleår, og de sociale medier har den sidste uges tid vrimlet med opslag om gode ideer ift. både undervisningen, pauserne og lokalets indretning. Jeg når altid at tænke både det ene og det andet, når jeg ser alle opslagene, men begejstres mest af alt over de folk der tager sig tid til både at dele og svare på andre folks spørgsmål. 

Jeg synes selv jeg er en garvet lærer, og jeg og mit team har altid gjort os tanker om lokalets indretning, når vi har gjort klasser klar. Især opsætning af bordene har jeg gennem årene eksperimenteret meget med. Når jeg kigger tilbage på mine klasser, især opstart til 1. klasse, er der 2 ting som slår mig.

1. Der var virkelig mange ting på væggene - lokalet skulle jo se pænt og indbydende ud.

2. Pladsen til matematiklæreren (eller andre faglærere for den sags skyld) var måske lidt…lille. 

Jeg er sikkert ikke den eneste, som på efterrationale har gjort sig de tanker…


I sidste uge var jeg på min gamle skole for at holde et oplæg i kraft af min egenskab som konsulent i kommunen. En anden tidligere kollega skulle et par dage senere også holde et oplæg, og det fik jeg lov til at snige mig med til. Og det oplæg satte tanker i gang - både hos mig ift. bl.a. et blogindlæg men i høj grad hos mine tidligere kolleger, som fik en masse ting at overveje. Oplægget kom nemlig med bud på, hvordan vi kan tænke fx lokalets indretning og teamets samstemthed, når vi gerne vil have en skole, der tilgodeser de fleste i klassen. Når vi gerne vil være i et forebyggende spor i stedet for individindatser i et indgribende spor. Kort sagt, hvilke små ændringer kan vi gøre, så vi sikrer os, at de fleste i klassen føler sig godt tilpas i lokalet? Og hvad kan vi som team gøre, for at eleverne ikke skal bruge energi på at tolke, hvad vi hver især gør fx ift. klasseledelse. Nogle gode spørgsmål at stille sig selv og teamet - også selvom vi nu har passeret 1. skoledag.


Og det leder mig tilbage til de 2 ting jeg nævnte tidligere. For hvilke spørgsmål, skal man måske stille sig selv, hvis man kan genkende ovenstående?

1. Ja, vi vil gerne have et pænt og indbydende klasselokale med ting på væggene. Men mon eleverne kan finde rundt i det? Ved de, hvorfor tingene er hængt op og hvad de skal bruges til? Bruger vi alt, som vi har hængt op - introducerer vi det hele for eleverne? Er det noget der skal bruges nu ved skolestart, skal det måske først bruges om nogle måneder - eller er det mon blot til pynt? Giver det for meget støj i lokalet? Og hvad med de elever, som kan blive afledt af diverse ophæng, og ikke ved, hvor de skal fokusere henne - hvordan oplever de mon undervisningen? 

2. Hvordan kan vi sikre, at alle fag (eller i hvert fald de som gerne vil) får plads i lokalet? Kan vi skabe en rød tråd mellem det fagene hænger op, og det der foregår i undervisningen? Kan vi hjælpe eleverne til en begyndende bevidsthed om fokus/mål i et fag, ved at de fag der har brug for det, kan få plads? Hvordan sikres det, at det ikke kun er dansk, der får lov at fylde i lokalet?


Måske er ovenstående nogle spørgsmål som du og dit team kan tage med til næste møde. Måske er det blot nogle spørgsmål du kan gå og reflektere over de kommende uger. 


Det kan være, at jeg skal lave flere indlæg omkring lokale og samstemthed. 

2 kommentarer:

  1. Sikke et sammenfald, du fik det så bare skrevet ned, det gjorde jeg ikke ☺️ Jeg har haft de samme tanker, hvem ser alle de udsagn, guidninger, regler osv. som klasserummene nogle steder er plastret til med. Hvis man ikke har et medejerskab, tror jeg ikke man ser dem. (Jeg har tidligere haft en dreng med en halvsidig lammelse, da det eksternepersonale var på besøg i klassen, sagde de til mig, at i forhold til ham (og sikkert også andre), så var der for mange farver som kunne give forstyrrelser. Det havde jeg ikke tænkt over før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Ja, der er i hvert fald nogle ting man skal tænke over, når man sætter plakater op. Og det med medejerskabet er en god pointe, som man måske skal øve sig på. Sætter vi noget op fordi vi som lærer synes det er en god ide, eller sætter vi noget op som klassen selv er med til at efterspørge.
      Og ja, det med for mange farver/stimuli har jeg også hørt fra en kollega på et tidspunkt, og det gav stof til eftertanke.
      Det er en balancegang.
      Vh Susanne

      Slet