Men udover vaske hænder, er der jo en række andre krav. Bl.a. 2 meter mellem hver elev, gerne undervisning så meget som muligt udenfor, ekstra rengøring, begrænse legetøj i klassen (det skal også gøres rent), hver opmærksom på de ting der er i klassen og som eleverne bruger (igen, rengøring), osv., osv. Der er VIRKELIG mange ting der skal tages hensyn til og overvejes! Og jeg ved at ledere og kommuner knokler på højtryk for at løse disse opgaver. Nogle skoler vil have det let ift. at være udenfor pga. gode udendørsarealer, andre skoler vil måske have det lettere ved at være indenfor pga. knap så gode udendørsarealer, og nogle skoler er udfordret på indendørslokaliteter, da der ikke er andre klasser til rådighed. Det er virkelig nogle store puslespil der skal gå op og hænge sammen.
Jeg ved ikke så meget hos os selv endnu, udover at klasserne bliver delt i 2, og at vi nok i vist omfang kommer til at være indenfor - vi er ca. 400 elever som skal deles om vores udendørsarealer på en byskole, så det bliver ikke helt let. Men er sikker på, at vi nok skal få løst den del også. Lige nu ved jeg ledelsen arbejder på højtryk for at lave planer, og så er vi indkaldt til møde på tirsdag, så vi sammen kan hjælpes ad.
Noget af det jeg har set nævnt flere steder er muligheden for, at ledelsen skriver ud til alle forældre ift. at lade deres børn medbringe nogle ting hjemmefra, så der ikke skal deles i klassen - og det synes jeg egentlig er en ret fin ide. Det kunne f.eks. være:
- egen saks og limstift
- blyanter og farver (tjek op på at de er spidset og klar til brug)
- viskelæder
- evt. en pude eller underlag, som kan siddes på udenfor
- tøj der passer til vejret (især vigtigt, hvis din skole lægger op til at være meget udendørs)
- måske eget kridt til at tegne med udenfor eller eget sjippetov, der kan være i klassen og tages frem ved lejlighed (til både bevægelse og fagligt)
Forslag og ideer
Jeg har en formodning om, at mange skoler sikkert deler eleverne i 2 for at kunne leve op til kravet om 2 meter mellem hver elev. Det betyder, at man har en mindre børnegruppe end vanlig, og måske kan man dermed også sætte eleverne i gang med aktiviteter udenfor i mindre grupperinger, fordi det er lettere at overskue. Har man 12 elever, kan der f.eks. være 4 elever sammen i 3 faste grupper, og man vil så kunne lave 3 stationer med opgaver, som eleverne kan rotere mellem (men hver obs på eventuelle materialer ift. rengøring). På en station kan opgaven f.eks. være et spil hvor gruppen deles i to-mandsgrupper, som så spiller mellem hinanden. Der er uden tvivl mange muligheder for gode stationer udenfor (eller i klassen, tænk her 4 stationer med 3 i hver gruppe), hvor der arbejdes på fagligt eller kreativt med opgaver.
Af andre ideer kan nævnes:
Omvendt stjerneløb: Eleverne er placeret i grupper væk fra læreren, gerne 2-og-2, hvis du har 10-12 elever i klassen. De løber ind til midten til læreren, får udleveret en opgave, og skal så løbe ud at løse denne opgave. Afhængig af opgavens art kan eleverne enten løbe retur til læreren og få tjekket løsningen, eller læreren går ud til gruppen og tjekker løsningen. Herefter ny opgave. Lav gerne opgaver, som ikke kræver rekvisitter - ellers vær opmærksom på rengøringen.
Bombejagt: Der laves en firkant med felter i skolegården (kridt, grene eller lignende) - størrelse kan afhænge af klassetrin. Det kan f.eks. være 6x6 felter. Samme bane er lavet på et stykke papir. Alene eller i makkerpar laves nu en bane, som en anden elev skal gå igennem (dvs. indgang i et felt, udgang fra et felt i bunden). Der placeres bomber undervejs. Eleverne skal lave opgaver til bomberne, så når en elev går igennem banen, skal den elev der har lavet banen stille disse spørgsmål. Svares korrekt, må eleven gå videre. Svares forkert må eleven starte forfra. Kan evt. laves i mindre grupper, så 4-5 elever er ved banen og afprøver hinandens baner og opgaver.
Ark med baner der blot skal udfyldes med bomber kan findes HER (er også placeret på fanen Spil), men eleverne kan selvfølgelig også tegne deres egne baner selv.
Generelt tror jeg at begrænsningen ift. materialer (jf. rengøring) vil kunne betyde, at der nok i højere grad skal kopieres materialer. Det kan være ark med bogstaver, så eleverne får deres eget bogstavsæt at klippe ud og bruge efterfølgende. Eller ark med ord, som bruges til at lave sætninger. Eller diverse spil som printes og smides ud efter brug, hvor man før havde valgt at laminere dem. Jeg har flere spil, som jeg tænker vil kunne bruges på stationer eller som hygge i løbet af dagen. Det kan også være, at enkelte af de aktiviteter jeg har delt ift. bevægelse, vil kunne bruges i løbet af den kommende tid. Måske kan du finde flere ting her på bloggen, som vil kunne bruges, så kig dig omkring.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar