lørdag den 11. maj 2019

Inspiration til årsplan

Det er blevet den tid på året igen - skolerne arbejder på højtryk for at få fagfordelingen til at løbe rundt, og de forskellige teams går i gang med at forberede næste års årsplan. 
Jeg lavede sidste år et indlæg med inspiration til bøger i indskolingen, og den liste holder fortsat - der er nogle vildt gode bøger på listen, hvis jeg selv skal sige det selv. :-) Se indlægget HER - i indlægget finder du også link til det indlæg jeg lavede for 2 år siden med inspiration, samt et indlæg om, hvad vi planlagde til første klasse for 2 år siden.

Men der er selvfølgelig også kommet interessante bøger og materialer det sidste år, som vil være oplagt at bruge i undervisningen i indskolingen, så i dette indlæg, vil jeg forsøge at komme med yderligere inspiration til årsplanen. Men tag lige at kig på linket ovenfor også - der jo ingen grund til at nævne de samme bøger flere gange.

Mig og min mor og Emilie og Emilies far af Kim Fupz - en sjov og skæv billedbog om det at have forældre, som ikke er som alle andre. Afhængig af hvordan den bruges, kan den bruges i hele indskolingen (og på mellemtrinnet).

Kamma og Kamal serien af Mette Vedsø, 3. klasse (evt. 2. klasse). Der er 3 bøger i serien. Egentlig ikke nye, men de blev genoptrykt i 2018. En skøn serie om Kamma og Kamal og mødet mellem to kulturer fortalt i børnehøjde. Kan anvendes til fælles læsning eller selvstændig læsning. Kan kun anbefale dem - det er altså nogle skønne og hjertevarme historier serien byder på.

Mister Georg af Katrine Marie Guldager, hele indskolingen. Vi kender - og elsker - alle Frøken Ignora. Der er nu kommet 4 bøger i serien om Ignoras ven, Mister Georg. En skøn serie der bl.a. tager udgangspunkt i skolen og de udfordringer der kan opstå her. Måske er du kørt lidt død i Ignora, selvom det er skønne, skønne historier - i så fald så tage endelig et kig på Mister Georg. Der er pædagogisk vejledning på mitcfu.dk til 2 af bøgerne.

Krapyl af Kim Fupz. Krapylet bor under en badebro, og venter på den dag en træder ud på broen, så han endelig kan få lov at sige 'hvem er det der træder på min bro'. Egentlig vil han blot gerne have en ven. For indskoling og mellemtrin.

Den utrolige historie om den kæmpestore pære af Jakob Martin Strid. Ikke en ny bog, men filmen kan nu ses på mitcfu.dk, så det vil jo være oplagt at læse og arbejde med bogen også. Har man adgang til Gyldendals danskportaler, kan der her findes forløb til filmen. Og når vi nu er i gang med Strid, så husk også Lille frø (her kan også findes forløb hos Gyldendal, der er også pædagogisk vejledning på mitcfu.dk).

Serien miniværk fra Alinea - 2.-4. klasse. En serie af korte bøger med gribende historier til indskolingen. Der er pt. udgivet 6 bøger i serien af kendte danske forfattere. 3 nye bøger kommer til efteråret. På miniværk.alinea.dk kan der findes gratis undervisningsforløb. Jeg er især helt vild med den sidste side i hver bog, hvor forfatter og illustrator har skrevet en personlig hilsen - de er super interessante at læse!

Alfabetrim af Grete Wiemann Borregaard. Til 0. klasse, måske 1. klasse. En super sød bog med små rim til alfabetet. Alle rim kan synges på gamle og velkendte børnesange. Bagerst i bogen er der ideer til den voksne.

Og så et par titler, som er så nye, at de ikke kan fås på CFU, men som måske finder vej dertil en dag...man kan jo håbe.
Når kaniner bliver bange af Arne Svingen, illustreret af Kamilla Slocinska (som er en fantastisk illustrator). En fantastisk, gribende og barsk billedebog om det at være barn i en krigszone. Ordet krig nævnes ikke i bogen. Da jeg læste en første gang fik jeg en klump i halsen og måtte lige gå fra den et par minutter, det sker altså ikke særlig tit, når jeg læser billedbøger. Kan læses på alle klassetrin.
Tordenhuset af Mette Vedsø. En fortælling om drengen Elmer, hvis far på gode dage hedder Torben, men på dårlige dage mere lyder som torden. Endnu en helt fantastisk bog af Mette Vedsø. Kan bruges i hele indskolingen (og sikkert også på mellemtrinnet).
Bjørnebarn af Ane Bjørn. Måske især til 0.-1. klasse. Hvad sker der indeni, når man bliver drillet eller mor og far skændes? Gro bliver til en bjørn. 
Bello af Mette Elke Neerlin. Kan bruges i hele indskolingen (og sikkert også på mellemtrinnet). Om Bello der sidder i kørestol og er ked af, at blive behandlet som en handicappet. Så møder han Ane, der behandler ham som et helt normalt barn.
Kødbensgravemaskinen, en strikket hue - og And af Rasmus Bregnhøj. Fortsættelse til Opfindelser, strikkede huer og en dum kat. Til indskolingen.


Andre materialer
Og så lige et par anbefaler til et par andre materialer, som i hvert fald kan lånes i klassesæt på CFU Nord.

En haj til medier af Trine May. En spændende bog som er oplagt at arbejde med i disse tider, hvor vores elever i indskolingen er på youtube, snapper, osv. Bogen kan bruges i  1.-2. klasse, tænker også den kan bruges i 3. klasse. Lån den gerne over flere omgange, evt over både 1. og 2. klasse, så der løbende kan arbejdes med kapitler i bogen.

Thomas Tukan af Joy Lieberkind. Arbejd med genrepædagogik i 1.-2. klasse og kom igennem de fire teksttyper: informerende, berettende, instruerende og argumenterende. Lån den gerne over flere omgange, evt over både 1. og 2. klasse, så der løbende kan arbejdes med kapitler i bogen.

Nyt læsebogssystem? 
Alinea har netop udgivet Molevitten til 0. klasse. Et system der kører 2 spor - læseprogram med en systematisk og lydbaseret tilgang samt en sprudlende litteraturdel. Materiale til 1. klasse skulle komme til sommer.
Til januar 2020 kommer Kom og læs fra Gyldendal til 0. klasse (og året efter til 1. klasse). Meningsorienteret ordlæsning og sprogforståelse vægtes højt. Der vil være nye Vitello-tekster af Kim Fupz samt rim og remser af Marianne Iben Hansen.
I 2017 og 2018 kom Læsefidusen til 1. og 2. klasse fra Dansklærerforeningen. Systemet understøtter en balanceret undervisning i læsning og skrivning.

torsdag den 9. maj 2019

Inspiration til Pelle Pamfilius

Det er ingen hemmelighed, at jeg er kæmpe fan af materialet Pelle Pamfilius og Molly morgenfrues store eventyr fra Forlaget Pamfilius. (Ja, er egentlig også fan af Pelle 2, men indlægget her bliver om Pelle 1 😉). På facebook findes der inspirationsgruppen Inspiration til Pelle Pamfilius-nørder, som jeg også kun kan anbefale. Tilbage på sporet - tidligere i dag fik jeg en kommentar til et tidligere indlæg, hvor jeg nævner en plan for Pelle - læseren spørger til, om jeg vil dele denne plan. Så jeg har været en tur på mit Google drev og lede. Jeg har fundet et par planer og andre notater, som jeg vil forsøge at samle i dette indlæg.

Først og fremmest: KLIK HER for at se 2 forskellige planer til gennemgangen af Pelle 1. På de første 4 sider har jeg en plan, der er fra 2014, hvor jeg afprøvede at eleverne fik 2 læsetekster hver uge (det kan godt anbefales - giver lidt arbejde ift. at holde overblik over teksterne som lærer, men det fungerede super fint). Planen kommer igennem alle kapitlerne, men det er nu ikke fordi, at der sker så meget nyt undervejs - når først tingene kører, har jeg en tendens til at følge samme program, for at gøre tingene mere overskuelige og genkendelig for eleverne. På de sidste 2 sider i filen, er planen fra sidste skoleår, hvor jeg havde 1. klasse. Der er kun en plan for de første 5 kapitler, men som I kan se er den stort set identisk fra uge til uge. Så egentlig er mit bedste råd - få skabt en plan som passer dig som lærer, og hold dig så til den.

Til Pelle 1 er der et skuespil. Vi har på min skole altid haft for vane at starte Pelle 1 engang i starten af det nye kalenderår. Det betyder også, at det kan være presset at nå at lave skuespillet til Pelle inden sommerferien. Vi har nogle gange lavet det op til sommerferien, men jeg har også prøvet, at vi udskød det og tog det som første emne lige efter sommerferien. Det fungerede egentlig ret godt, da det var et emne eleverne var trygge ved og kendte godt. Starter man på Pelle 1 tidligere i skoleåret, vil man sagtens kunne nå skuespillet inden sommerferien.

I lærervejledningen anbefale Tina Sejling at lære eleverne 'at pippe' - det kan kun anbefales!! Jeg havde en klasse et år, som var enormt glade for det og det fungerede helt fantastisk godt. De overførte det også til, når vi arbejdede med litteratur generelt. Det er en rigtig god måde at få skabt en kultur om, at det er helt i orden at tilkendegive, at der er noget man er usikker på, i det man får læst højt.

Mht. strategierne så husk ALTID at modellere den for eleverne først, før de selv skal arbejde med strategien. Alle ved dermed hvad opgaven handler om, og den svage elev har mulighed for at skrive af efter din model, så h*n også får lavet noget. Det du har modelleret hænges selvfølgelig op i klassen, så der kan tilføjes på strategien løbende.

Og så lige kort om alfeopgaverne - elsker at der er differentieret opgaver med. Læs lærervejledningen og Tinas bud på, hvordan der kan arbejdes med det. Hun anbefaler bl.a. en ind- og udbakke. Det er aldrig kommet til at fungere hos mig, men ved flere andre er glade for det. Så overvej det og mærk efter ift., om det passer dig.

På et tidspunkt var der en som i en facebookgruppe spurgte ind til, hvordan vi arbejdede med materialet i løbet af en uge. Det svarer lidt til de planer, som jeg delte længere oppe, men jeg har alligevel valgt at indsætte min kommentar til spørgsmålet, da det måske også giver svar på nogle af de spørgsmål, som du sidder med. Så det vil jeg slutte dette - lidt lange - indlæg af med.

Kommentar fra mig på facebook:
Jeg vil prøve at skitsere, hvordan jeg vil gribe det an ift. en uge.

Mandag: Vi kigger på overskrift og billede (samt husker tidligere kapitler) - hvad tror vi kapitlet handler om? Jeg bruger lærervejledningen nærmest slavisk - her står hvilke ord eller emner jeg kan tage op, den er guld værd! Snak om de forskellige ord der nævnes, hvad betyder det - eleverne skal have kendskab til nogle af disse ting, så de ikke undres undervejs. Brug f.eks. vejledningens forslag til ordplakat eller vælg selv nogle ud. Herefter læser jeg kapitlet højt. Især de første mange kapitler kan jeg godt finde på at spørge dem til, om de lægger mærke til et bestemt bogstav - jeg stopper evt. i oplæsningen der, hvor de remses op, men ellers gør jeg ikke så meget ud af det. Efterfølgende deler jeg kapitlet + elevernes læsetekst ud. Jeg laver en mappe til hver elev, hvor der forrest i mappen er en plastiklomme. Ugens tekster sidder altid i lommen, efter endt uge sættes de bag i lommen, så en ny tekst kan komme i lommen.

Tirsdag: Vi har litteratursamtale - igen, jeg bruge vejledningen (hvorfor selv opfinde den dybe tallerken, når Tina har lavet et super stykke arbejde med en vejledning?!). Vi laver eventuelt en alfeopgave, afhængig af hvor mange timer der og hvad der ellers er på programmet.

Onsdag: Vi arbejder med den strategi der nævnes til kapitlet. Eventuelt en alfeopgave.

Torsdag: Skriveopgave - dels det med alfebogstaverne (har lavet et ark, hvor der øverst er en tegneramme og nederst et par skrivehuse - i rammen skal de prøve at lave snirklede alfebogstaver, i skrivehusene skriver de bogstaverne korrekt (eller alfeordene)). Desuden laves ofte Pelles skriveopgave, som også nævnes i lærervejledningen. Kan evt. laves elektronisk, hvis I har device til rådighed. Tidligere har de blot brugt et hæfte, men jeg også lavet dem elektronisk til udprintning, som de skriver i hånden og sætter ind i mappen.

Fredag: Vi læser læselektien.

Jeg har aldrig brugt det med alfehatten. Eleverne har været igennem bogstaverne i 0. klasse, og derfor har jeg ikke det samme fokus på dem. Men nu arbejder jeg også altid først med materialet efter jul.

Mht. Pelle-stol ved jeg at flere har lavet den f.eks. med et lagen/tæppe/dug over, så det ser lidt hyggeligt ud. Jeg har blot taget en stol frem og sat midt på gulvet foran tavlen og kaldt den Pelle-stolen, det har fungeret ganske fint :-) Indimellem har det været min kontorstol jeg har brugt, så det har været lidt særligt.

Alfeopgaverne er jeg også begyndt at sætte i mappen med læsetekster, så ved de hvor deres ting er. Et Pelle-hæfte kan være en god ide - evt. et A4 hæfte med linier (det kan de sagtens tegne på, når der f.eks. skal laves personstrategi).

søndag den 5. maj 2019

Nyt forfatterhæfte

Det har været en produktiv uge! Det er sjovt, hvordan jeg nogle uger får ideer oveni hinanden, som bare skal udaf fingrene, mens jeg andre uger kan være helt tom for ideer...

Jeg delte først på ugen et indlæg om mine "Lær, læs, skriv" opgaver. Midt på ugen fik jeg så ide til nogle "Læs og lav opgaver", som jeg skrev om i min facebookgruppe og på instagram. Jeg lavede først 10 ark med fokus på navneord, og de fik så god respons, at jeg fluks måtte lave 10 ark med fokus på udsagnsord. Så nu er der 20 ark i alt. De kan findes på fanen Læsning (under 1/5-19 og 2/5-19).


     


Mens jeg søgte efter billeder til ovenstående ark, faldt jeg over nogle super skønne tegninger fra en bruger på pixabay - bruger creozavr. Jeg skyndte mig at gemme nogle af disse tegninger, idet jeg tænkte, at de var oplagt at bruge i et forfatterhæfte.
Så det har jeg fået lavet i dag - faktisk 2 forskellige hæfter. I oktober 2017 delte jeg et forfatterhæfte, som jeg havde lavet til min daværende 1. klasse - læs indlægget HER. Det ene hæfte er bygget op på fuldstændig samme måde som det. Men jeg har de sidste par dage også leget med tanken om, at man måske kunne lave små stikord omkring billedet, hvor eleverne først tænker lidt over, hvem historien handler om, hvad de kan se, hvor historien foregår samt hvornår. Så i det andet hæfte jeg har lagt op, er der en side, hvor eleverne skal skrive stikord til billedet og efterfølgende en hel side, hvor de skal skrive historien. Hvis man kopiere det som hæfte passer det med, at når eleverne laver et opslag i hæftet, har de på venstre side stikordene og på højre side skrives historien (husk at kopiere forsiden med ;-) ). Jeg har i begge filer på første side skrevet, hvordan den kan kopieres - kan selvfølgelig også bruges enkeltvis til f.eks. værkstedsarbejde. Filerne findes på fanen Skriveark under 5/5-19. Kan bruges i hele indskolingen.
       

tirsdag den 30. april 2019

Lær, læs, skriv

Sidste år i juni, lavede jeg et indlæg, med lidt nye materialer. Blandt disse var "Lær, læs, skriv", som var nogle ark jeg fik lavet, inspireret af mine "Jeg kan læse" ark, men hvor jeg gerne ville have koblet lidt skrivning på. Dengang lavede jeg 22 ark og præsenterede eleverne for 44 ord. Jeg har nu lavet lidt flere opgaver, så I nu kan finde 14 nye ark med i alt 24 forskellige ord - nogle af ordene bliver brugt i begge sæt. De første ark kan findes under 21/6-18 og 23/6-18, de sidste ark kan findes under 30/4-19 - find dem HER.

Det kan evt. være en ide, at eleverne først får arket med ordene, så de lærer disse, før de får læsearkene. 
En ide som måske kan være medvirkende til, at arket med ordene ikke er så uoverskueligt og bombastisk med ord - laminer arket og klip en række ord ud hver for sig. Eleven lærer nu ordet, læser det, skriver oveni og skriver selv med en whiteboardtusch. Rækken kan viskes ren igen efter brug, så det kan bruges til en ny elev.
    

søndag den 28. april 2019

Lidt flere opgaver til morgenmappe

Så fik jeg lavet 18 opgaver mere til morgenmapperne - så nu er der et total 55 opgaver. Så er der da lidt at begynde med ;-) Jeg håber fortsat, at få lavet flere, så de kommer forhåbentlig drypvis de næste måneder. Opgaverne finder du på Lidt af hvert, hvor du også finder de første opgaver.


Det er lidt vildt at tænke på, at der nu kun er 9 uger tilbage af dette skoleår. Jeg synes tiden er fløjet afsted. Jeg tror, at det med at have 2 meget forskellige arbejde (skole og CFU) får tiden til at gå ekstremt hurtigt. Men hvor er det også fedt - jeg er så glad for at jeg fik muligheden. Jeg har nu været på CFU i lidt over et år, og der er ikke 2 dage der er ens - dagene byder på lidt af hvert. 

I løbet af maj og juni laver jeg et par indlæg som sidste år med gode ideer til litteratur osv. Jeg har også planer om at skrive lidt omkring det at starte 1. klasse - jeg har en kollega som for første gang skal starte 1. klasse, efter at have været på mellemtrinnet i mange år, og jeg har lovet at give hende lidt input. Så jeg vil forsøge at se, om jeg ikke kan få skrevet lidt ned om dette - jeg har skrevet om det før, så det vil jeg også forsøge at inddrage.

Jeg går næste skoleår en lille smule ned i tid, ikke meget, men nok til at jeg forhåbentlig får frigjort en eftermiddag om ugen, hvor jeg kan lave materialer. Jeg får ikke lavet så meget for tiden, da jeg er blevet for nærig med mine aftener og weekender ;-) Jeg tænker, at det bliver lidt anderledes, hvis jeg har en fornemmelse af, at jeg kan bruge dagstimer på mine ting. Vi får se! 

tirsdag den 9. april 2019

Pinterest, gratisskole, osv.

Advarsel: Langt indlæg :-) Men - forhåbentlig - er du efter at have læst indlægget blevet meget klogere på hvad pinterest er, hvordan med gratisskole, osv.

Teknologiforståelse er lige nu prøvefag i folkeskolen - som selvstændigt fag og som en del af undervisningen. Det betyder, at der er lavet faghæfte/fælles mål for området, og faget bliver de kommende 3 år afprøvet på udvalgte skoler, hvorefter der skal tages stilling til, hvad der så skal ske i folkeskolen. Teknologiforståelse er mange ting, og det er ikke det, som dette indlæg skal handle om. Men jeg nævner det alligevel, for på mange måder burde der også være et teknologifag for lærere og pædagoger ude i folkeskolen. For mange er det et stort uoverskueligt område at forholde sig til, fordi man enten ikke selv føler sig stærk når det kommer til it, eller fordi man er usikker på de mange nye teknologier. Teknologiforståelse er meget mere end blot kodning og microbit - det er også forståelsen bag it, og f.eks. en forståelse af hvordan f.eks. nettet fungerer. Hvordan søger man, hvad er adresselinie på nettet, osv. På mange måder basale ting for mig, fordi jeg er vant til at begå mig på nettet, men for mange er det en by i Rusland, fordi man mest forholder sig til at gå på fagportaler, facebook, mm., og ikke helt er med på det sprog der er omkring it.

Jeg ser tit eksempler på det med sproget og forståelsen, når jeg kigger rundt i grupperne på facebook. Ofte når lærere eller pædagoger efterlyser noget f.eks. på facebook, lyder svaret “det er på pinterest”. Eller jeg ser folk spørge til, hvad det nye gratisskole hedder. Og det er lidt skidt - for pinterest er ikke en side med filer, og gratisskole er ikke opstået igen. Det betyder i bund og grund at der kommer en falsk forståelse af, hvor, hvordan og hvad man kan finde på nettet. Og dermed - måske - også en ligegyldighed ift. f.eks. copyright.
Jeg har gennem længere tid overvejet at skrive dette indlæg, velvidende at det er med fare for at få skudt en masse i skoen. Men måske bliver folk glade for at få sat nogle ting på plads, så man dermed får en bedre forståelse for nogle af de forskellige sider, vi lærere og pædagoger anvender i vores jagt på materialer.

Lad os starte med pinterest. Det er ikke en side, hvor der kan downloades filer fra. Det er en opslagstavle. Forestil jer en helt almindelig opslagstavle, hvor vi hænger en opgave op, som vi har været glade for at bruge, eller har set en kollega bruge og tænker, den kan nok bruges engang. Det er pinterest. Det betyder, at det er en samling af links, som fører til vidt forskellige steder på nettet. Det betyder også, at der på pinterest findes links til hele verden. De amerikanske lærere er rigtig gode til at blogge og dele inspiration til materialer, og det finder man derfor rigtig meget af. Men i løbet af de sidste par år, er der også dukket flere og flere links op til danske materialer, f.eks. til min blog her. Nogle links fører til en hjemmeside, andre fører til teacherspayteachers (som du kan læse mere om nedenfor). Fordi noget findes på pinterest er det ikke ensbetydende med, at det er til ‘fri afbenyttelse’. Noget materiale skal købes, andet skal man have login til, osv. Og det er så her det er værd også at nævne, at der er noget der hedder copyright/købsbetingelser. Det der med blot at tage et screenshot af et materiale og indsætte i et materiale man laver og dele med andre er altså no-go.

Teacherspayteachers er en amerikansk hjemmeside, hvor lærere deler og sælger egne materialer (lærere fra hele verden). Noget er gratis, det meste koster penge. Der kan sagtens være materiale, som kan anvendes herhjemme i både dansk og engelsk. Men det er meget vigtigt at kigge sig for og læse “Terms of use”, så du ved, hvad der er tilladt og ikke tilladt. F.eks. ift. køb af grafik. Nogle sælgere skriver, at man må anvende billederne i egne komponerede materialer, som man deler/sælger med andre, mens andre skriver, at det kun er til eget personligt brug. Og det må og skal man altså respektere. Så handler man på tpt for at bruge noget i et materiale, som man gerne vil sælge videre, så sørg for at læse nøje efter, hvad der er tilladt og hvad du skal gøre. Og det er selvfølgelig ikke tilladt at have købt et materiale på tpt, og så dele det videre på f.eks. facebook.

Gratisskole.dk er en dansk side, som rigtig mange har brugt. Desværre er siden crashet i løbet af efteråret (panik panik). Der er ikke noget at gøre - siden er væk. Tonie Vedel Gørtz Olesen, som står bag legoglektie.dk, har forsøgt at indsamle så meget som muligt fra lærere og pædagoger, som har sendt materiale til hende, og som hun så har lagt op på sin side. Stor respekt for Tonie, for det er et kæmpe arbejde. Men det er lidt vigtigt at pointere, at det ikke er gratisskole, der er flyttet - Tonie har blot forsøgt at skabe en platform, hvor det er muligt bl.a. at finde materialer fra gratisskole. Der er nemlig også meget mere, idet Tonie forsøger at finde links til diverse sider og smide ind på hendes side. Du kan finde links til disse materialer her. De links som hedder f.eks. “Link A”, dvs. link efterfulgt af et bogstav er materialer fra gratisskole.

Skolekom tror jeg de fleste kender. Det er ingen hemmelighed, at jeg har været kæmpe fan af skolekom og i princippet fortsat er det. For det kan nemlig noget som facebook ikke kan - der kan laves mapper, undermapper osv., så der er en oplevelse af system i de mange filer, som bliver delt - en funktion som ikke findes på facebook. Desværre har facebook i løbet af de senere år fundet indpas. Den store gruppe “For os der underviser i indskolingen” har nu overtaget al den aktivitet, som tidligere foregik i begynderkonferencen på skolekom. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg kom ind i gruppen, men det er nok omkring 4-5 år siden. Da jeg startede i gruppen var der ca. 3000 medlemmer - i dag nærmer vi os 23000 medlemmer! For en uge siden kom meldingen om, at skolekom lukker pr. 31. december 2019. Og det betyder desværre, at der er rigtig mange materialer der går tabt. For materialerne må ikke bare downloades og uploades på f.eks. facebook. De lærere og pædagoger der i sin tid har lavet materialerne har nemlig rettighederne til deres materialer, og derfor må de ikke blot uploades eller deles af andre. Jeg har kendskab til et par enkelte materialer, hvor jeg vil forsøge at få fat i forfatteren bag for at høre, om materialet må blive uploade på facebook eller evt. her på min blog på en selvstændig fane, for det er den eneste mulighed vi har. Så blot for lige at skære det ud i pap - det er ikke tilladt at downloade materialer fra skolekom og uploade til f.eks. facebook, medmindre man har forfatterens tilladelse til, at det er ok. Det er forøvrigt en regel der gælder helt generelt - har man fundet noget et sted man har brugt i sin undervisning, må det ikke bare deles videre. Find i stedet linket og del dette.

Pyha, det blev et langt indlæg, men håber der er nogle ting, som nu giver mere mening.

lørdag den 6. april 2019

Opgaver til morgenmappe

Jeg har i flere år tænkt, at jeg godt kunne tænke mig at lave et opgaveark, som kunne bruges i en morgenmappe (eller lignende). Men jeg ved også, at det er et KÆMPE projekt!! Så det er en af de ting, som jeg gang på gang har udsat. 
Men nu har jeg fået taget hul på bylden, og i denne uge har jeg fået lavet 15 ark til august og 22 ark til september, dvs. 37 opgaveark i alt. Ikke fordi de nødvendigvis skal anvendes i disse måneder, men det kan være en mulighed i f.eks. 1. klasse. Men opgaverne kan i princippet bruges hele året rundt, og hvis du tænker de lige nøjagtig passer til dine elever. Og der er heller ingen der siger, at de skal bruges i en morgenmappe - de kunne også bruges på f.eks. et værksted. Eller blot som ekstra ark i undervisningen. 

Jeg tør ikke love, hvordan næste omgang opgaver kommer, men der skal nok komme flere - skal blot lige have lidt flere timer i døgnet, før jeg går videre. ;-)

Du finder opgaverne på Lidt af hvert.