User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

17 marts 2020

Travle dage - lidt til overvejelse

Hold nu op der bliver knoklet rundt omkring! Jeg har bevidst ikke skrevet noget her på bloggen eller delt forskellige materialer, for jeg kan jo se på de sociale medier at lærere, forældre og elever bliver oversvømmet med gode intentioner. Og jeg kunne forestille mig, at mange af jer sikkert er godt fyldt op og i bund og grund har svært ved at navigere i alle de gode tilbud. (Og så kender de fleste af jer jo min blog i forvejen... ;-) )

I fredags lavede jeg et indlæg på folkeskolen.dk med nogle af de tanker, jeg havde gjort mig i løbet af de par dage siden meldingen om nedlukningen kom ud. Det jeg skrev gør sig fortsat gældende og skal jeg summere det op kan jeg gøre det kort: Husk jeres målgruppe og husk forældrene også kan være presset af den ene eller den anden grund.

Vi står i en periode hvor intet er normalt, så vi må på en eller anden måde forsøge at gøre skolearbejdet normalt. Det betyder for mig, at der ikke pludselig introduceres nye opgavetyper eller nye portaler, som eleverne ikke kender eller har brugt før. Undtaget er måske de mange muligheder for at læse bøger online, da disse som oftest er til at overskue. (På min skole har vi delt dette dokument med adresser med forældrene, måske er der nogen I har overset.)

På min skole brugte lærerne torsdagen på at få kopieret og gjort materialer klar, så især de yngste kunne komme forbi skolen og hente materialer. For hvis man ikke er vant til at være online i 0.-1. klasse, hvordan kan man så pludselig forventes at være online i en karantæneperiode? Vores elever fra 2.-4. klasse var forbi for at hente deres chromebook med hjem, men selv for flere af disse, er det langt fra alt de har prøvet online. Så lærerne sørger selvfølgelig for, at det materiale der skal arbejdes med, er noget eleverne har prøvet før. 2. klasse skal f.eks. arbejde videre med Pelle og Molly i den ene uge og her ind i en bog i Book Creator og skrive - noget som de har gjort de sidste 8-9 uger, så derfor er det ikke nyt for dem, og de ved hvad de skal. Jeg overvejer lige nu at lave et forløb til mine elever i engelsk i 2. klasse, hvor de skal omkring MinUddannelse. Det bliver ikke en skal-opgave, men noget de kan gøre, hvis tiden, lysten og overskuddet er til det. Det kan jeg gøre, fordi jeg har brugt MU i min undervisning, men min kollega som har de to andre klasser vil jeg ikke anbefale at gøre det, for hendes elever har ikke prøvet det før. Og det sammenfatter meget godt min næste pointe - vores elever/klasser (og dermed forældre) vil møde vidt forskellig undervisning alt efter hvad eleverne har været vant til og hvad deres lærere tidligere har præsenteret for dem.

Så hvad kan så være godt at gøre med elever i indskolingen? Deler du normalt en ugeplan med forældrene om ugens arbejde, så fortsæt med det. Måske skal der skrives lidt mere eksplicit omkring nogle af opgaverne, måske kan du lave små videoer og lægge ind som kan hjælpe forældrene eller videoer som henvender sig direkte til eleverne. Bruger du ugeskema i undervisningen, så fortsæt med det. Ugeskema er ret godt til at skabe tryghed, genkendelighed og struktur, så det kan være en stor hjælp for børn og forældre. Forudsat de kender det. Er det noget nyt, så skal det måske sættes op på en helt anden måde, end du normalt ville gøre det. Det vigtige er, at forældrene har en klar ide om, hvad og hvordan der skal arbejdes - men samtidig også en opmærksomhed på, at du godt ved, at de kan være presset så tingene eventuelt kan tages i deres eget tempo, og at der bliver samlet op, når vi engang er retur i klasserne. 

Opgaver til eleverne har I helt sikkert selv tjek på, og jeg ved, at der er mange steder som har gode ideer - også til opgaver som ikke nødvendigvis er af faglig karakter. Men her alligevel et par bud, som I måske kan bruge og dele med forældre og elever i løbet af de kommende uger (for tror det bliver mere end 14 dage...):
- Spil et spil med søskende eller forældre (hygge og nærvær i disse dage er også vigtig, og så øves der samtidig gode kompetencer)
- Lav udfordringer til hinanden (mine nevøer på 6 og 7 som går i børnehave og 0. klasse lavede et lykkehjul og lavede så udfordringer til hinanden - det var sjovt!)
- Lav jeres eget spil (del evt. en spilleplade, som de selv skal finde på indhold til)
- Bag i køkkenet/lav aftensmad og snak om mængder (matematik) og hvordan (instruerende tekst)
- Skriv en bog (find f.eks. bog og giv den en anden titel og et andet indhold)
- Lav tegninger, evt. med krav omkring hvad der skal være (f.eks. geometriske figurer, personer, farver, osv.)
- Gå i haven eller skoven og kig på forårstegnene - skriv alle de ord du kan komme i tanke om, som har noget at gøre med det du så, lav tegninger, skriv tekster
- Lav egne spil med billeder/ord/bogstaver - klip f.eks. ud fra reklamer og blade
- Se en film eller tv-udseendelse (du kan som lærer låne film/tv-udsendelser til dine elever på mitcfu.dk, eleverne logger også på mitcfu.dk og går til mine materialer, måske forældrene kan hjælpe) - der er mange små korte tv-udsendelser der kan ses, måske kan eleverne efterfølgende tegne en tegning om indholdet eller skrive en kort tekst
- Sofaskolen fra Alinea er også et bud på noget lidt andet, men det kræver, at eleverne har adgang til et device, så vær opmærksom.
Og kommer jeg i tanke om flere gode ideer, så laver jeg et nyt indlæg. :-)

NB:
Er du forældre der læser dette oplæg, så velkommen til! :-) Opgaverne du finder på denne blog henvender sig til lærere og pædagoger, så du skal være klar over, at hvis du printer materialer fra bloggen (hvilket du er velkommen til i denne tid), så kan det være, at dit barn møder nogle af disse materialer senere i skoleforløbet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar