User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

23 januar 2020

Lav læselog i Book Creator

Da jeg blev færdig som lærer, var der ikke så mange lærere der bloggede. Der var mange som delte materialer på skolekom, men der var ikke så mange som skrev om, hvilke tanker de gjorde sig om det at være lærer. Men det gjorde Ann-Berit, og i en årrække da jeg først blev færdiguddannet, læste jeg troligt alt hvad Ann-Berit skrev om på hendes hjemmeside. Jeg kiggede hendes forløb, men var især ret vild med hendes tanker om stort og småt. Efter nogle år som lærer blev jeg nok mere og mere sikker på mig selv og min lærergerning, så jeg stalkede ikke hjemmesiden nær så meget, som jeg gjorde de første år. Det var faktisk i høj grad på grund af Ann-Berits hjemmeside, hvor hun delte materialer, at jeg fik oprettet min blog, da jeg startede med at lave materialer. Og den dag i dag, så kigger jeg stadig forbi hendes hjemmeside (og facebookside og blog her på folkeskolen.dk) for at følge lidt med i, hvad hun skriver om. 

På Ann-Berits hjemmeside kan man finde en masse interessante opgaver og indlæg, og den anden dag kom min kollega og fortalte, at hun havde læst dette indlæg om læselog, som hun godt kunne tænke sig at sætte i værk. Et ganske fint, kort og konkret indlæg, som jeg er sikker på mange vil kunne blive inspireret af. Kort og godt handler det om, at lade eleverne optage dem selv læse højt, og dele på skoletube i en kanal, så man som lærer af den vej kan følge med i elevernes læsning. 

Min kollega og jeg tog en snak om, hvordan hun kunne gribe det an. Hun og en anden kollega havde talt om at bruge WeVideo (som helt sikkert vil kunne bruges til formålet), og så lade eleverne uploade i en kanal på skoletube (som Ann-Berit også foreslår). Kanalen havde hun også lavet. Men, så kom vi til at overveje det lidt. Hvis man nu har 24 elever i en klasse, og eleverne skal lave en video 1 gang om ugen, opstår der hurtigt følgende scenarie:
  • Efter 5 uger vil der være 120 små videoer i én kanal
  • Alternativt vil man som lærer have 24 kanaler man skal kigge, hvor der så er 5 videoer på hver kanal
Det vurderede vi hurtigt kunne blive en uoverskuelig opgave som lærer at navigere i.

Jeg foreslog derfor, at man i stedet kunne bruge Book Creator. Her kan man bruge følgende fremgangsmåde:
  • Læreren laver et bibliotek til klassen. Her laves evt. en skabelon af en bog kaldet Min læselog - for hver side i bogen er overskriften så uge 5, uge 6, osv. Biblioteket har indstillingen, at eleverne kun kan se deres egen bog.
  • Eleverne får adgang til biblioteket, og laver en kopi af bogen læreren har lavet.
  • Hver uge når der arbejdes med læseloggen, kan eleverne tage et billede af bogen direkte i programmet og derefter optage dem selv læse et stykke højt. Optagelse kan være enten som speak eller video. (Som lærer kan man selvfølgelig give eleverne yderligere opgaver i læseloggen, hvis det er.)
  • Læreren har altid redigeringsadgang til elevernes bøger, og det giver derfor læreren mulighed for at give respons på elevernes læselog - eventuelt på udvalgte elever hver uge.
  • Eleverne kan desuden udgive deres bog til skoletube, hvorefter de kan hente bogen ind som aflevering i læringsplatform. Bogen opdateres automatisk på skoletube efterhånden som eleven arbejder med læseloggen.
  • Læseloggen kan med fordel bruges til skole-hjem-samtaler, og bogen giver en nem og overskuelig måde for eleverne at præsentere arbejdes med læsning for deres forældre.

Måske har I selv læst Ann-Berits indlæg om læselog og tænker muligheden med Book Creator kan bruges. Min kollega går i gang i næste uge (3. klasse) og jeg er meget spændt på at se, hvordan det kommer til at gå - både i næste uge og de kommende uger.

Indlægget er også bragt på folkeskolen.dk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar