User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

18 december 2019

Efter jul og nytår

Om to dage kan vi alle gå på en velfortjent juleferie. Jeg er mere end klar - der har været drøn på de sidste 4 måneder, så det bliver rart med lidt julefred og hygge med familien. 
Jeg har ikke fået lavet nogle nye materialer til nytår og omkring juleferien, men mon ikke der alligevel er noget her på siden, som du kan bruge...

På fanen Nytår finder I en skriveside omkring 2020, ligesom I finder input til den foldebog, som foldebogspigerne Carina og Malene lavede for et par år siden. I filen er der link til deres facebookside med video, så I kan se, hvordan foldebogen laves. Jeg brugte den selv for 3 år siden med stor succes, så jeg kan kun anbefale det! De opdaterede filer findes under 16/12-19. 

Samme sted finder I også en quiz og byt omkring juleferien. Der er to forskellige udgaver i filen, så det skulle være muligt at finde en version, som kan bruges uanset om du har 1. eller 3. klasse. Der er også en "Find en der..." omkring juleferien - en med ren tekst og en med billeder, som eleverne kan støtte sig til.

Quiz og byt er også lavet på engelsk, hvis man mangler en opgave til engelsk lige efter ferien. Find den på fanen Engelsk og scroll ned til 19/12-18. Igen er der 2 versioner, så det kan bruges på forskellige klassetrin - den ene version kan sikkert bruges helt op i 4.-5. klasse. Hvis man mangler lidt yderligere til engelsktimerne, er der også lavet en bog til Book Creator, som I kan dele i et bibliotek og selv lade eleverne arbejde med. Her skal eleverne fortælle om deres juleferie.

Rigtig glædelig jul og godt nytår til jer alle - og på gensyn i 2020!



10 december 2019

Ny blogger på folkeskolen.dk og glædelig jul

Jeg er blevet blogger på folkeskolen.dk. Hvis I har lyst til at læse med, har jeg netop lavet et nyt indlæg med titlen "Tanker om at dele - og kritik heraf. Skal man tie stille eller kritisere de, der selv laver materialer?" Det minder sikkert en del om noget af mine 'tanker om' indlæg, som jeg også har lavet her på bloggen. Men efter en kommentar jeg læste, har jeg gået og tænkt over det her med om vi nødvendigvis skal sige noget, hvis vi ikke har noget positivt at sige? Og ja, nogle gange skal vi selvfølgelig det - det afhænger uden tvivl af situationen! Men måske var der tidspunkter, hvor det var bedre, at vi blot lukkede øjnene eller gik videre til noget andet? 

Har du lyst til at læse med, kan du finde indlægget på https://www.folkeskolen.dk/blogs/susanne-christensen/, hvor du også kan læse mit første indlæg, hvis du ikke allerede har læst det. Det er kort og godt et indlæg, der fortæller lidt om, hvorfor jeg i det hele taget kom i gang med at lave materialer.

Ellers så håber jeg, at I alle får julehygget ude på skolerne. Det er vildt at tænke på, at om ca. 1½ uge kan vi holde en velfortjent juleferie. Jeg synes tiden går alt for hurtigt! 

Hvis jeg ikke får lavet et indlæg inden jul, så vil jeg gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul! Jeg håber alle får gode dage med familie og venner, og får en ferie lige som de gerne vil have det, inden det igen går løs i januar. I Aalborg starter vi allerede 2. januar - fristes til at sige stakkels unger (og stakkels lærere)! ;-)

25 november 2019

Bevægelsesløb december

Det er ikke fordi jeg har fået mere tid, men jeg fik en ide i weekenden, som jeg blev nødt til at tage mig tid til at få lavet. Og så satser jeg på, at jeg vender stærkt tilbage i løbet af den næste måneds tid...

Forleden var jeg med i 1. klasse, hvor min kollega satte eleverne igang med et stafetløb, hvor de fandt bogstaver og herefter skulle prøve at lave ord. Den ide har jeg gået og tygget lidt på, så nu har jeg lavet en lignende aktivitet, men hvor de bogstaver eleverne finder skal laves til 4 juleord. Og så er spørgsmålet jo, om gruppen kan finde de 4 ord? Jeg har forsøgt at lave en udførlig vejledning, som jeg håber er til at forstå - det er svært at vide, om det mest er i mit hoved, at det giver mening. ;-)

Opgaven kan f.eks. bruges til en juleklippedag, hvor der lige skal ske noget andet eller måske sidste skoledag inden jul? Den kan selvfølgelig også blot bruges som en aktivitet en hvilken som helst dag i december. 

Der er lavet ord af forskellige sværhedsgrader, så der er ord der kan bruges i 1.-3. klasse (evt. 0. og 4. klasse også - kig på det og se om det kan bruges med dine elever).

Materialet kan findes på Jul under dagens dato.


18 november 2019

Snart december

Tiden flyver og lige om lidt skriver vi 1. december. Jeg har stadig lidt for meget om ørerne, så det er desværre ikke blevet til nye julematerialer lige pt. Men, jeg ville alligevel lige lave et indlæg og slå et slag for mine julematerialer - måske er der lige noget af det, som du står og mangler?

Jul kan du bl.a. finde:

  • en julekalender med musik til lidt hygge om morgenen
  • ark med juleord - skriveark med juleord
  • små opgavehæfter og enkelt ark med opgaver
  • en masse forskellige skriveopgaver
  • julelæseforståelse
  • Spil: 4 på stribe, slå et ord samt en spilleplade til en hyggestund med f.eks. forældre eller venskabsklasse
  • skrivebog med forskellige små skriveopgaver - eventuelt en til hver dag i december
  • en anderledes jule-pakke-kalender som jeg selv brugte for 3 år siden
  • juleord + ordkort - f.eks. til spil eller ophæng
  • opgave om navneord og udsagnsord med juleord
  • og sikkert en masse andet
Sværhedsgrad på opgaverne er meget forskelligt, så du kan finde opgaver til både 0. og 3. klasse - kig forbi og se, om der ikke er noget du lige står og mangler.



Jeg har også et enkelt hæfte til engelsk, som jeg brugte sidste år i 2. klasse. Jeg har planer om at bruge det igen i år i min nuværende 2. klasse. Jeg ville også gerne have lavet et til 1. klasse, men om jeg får det gjort ved jeg endnu ikke... Kig forbi Engelsk og scroll ned til 26/11-18 for at finde hæftet. Der er også en bog lavet i Book Creator som man eventuelt kan bruge, men det er ikke nødvendigt - hæftet kan godt bruges uden. Der er desuden også en quiz og byt opgave, som måske også kan bruges (se datoen 10/12-18).


03 november 2019

Julekalender med elevernes indtalte julehistorier

Tiden flyver simpelthen afsted! Mit sidste indlæg var den 14. oktober, og jeg havde store intentioner om at få lavet et par filer. Men så ramte Aula... Jeg er admin og superbruger på min skole, og må erkende, at jeg de sidste uger har brugt en del krudt på Aula, så bloggen er blevet nedprioriteret. Derudover har jeg bare generelt haft travlt, og jeg kan allerede nu se at de næste 20 arbejdsdage hurtigt får ben at gå på... Men frygt ikke, jeg vender stærkt tilbage - og hvem med, måske lykkedes det mig at få lavet en ting eller to indimellem.

Men, tilbage til efterårsferien. I løbet af ferien fik jeg nemlig en ide til december måned, som jeg vidste, at jeg blev nødt til at gøre klar til jer her til starten af november, for ellers vil I ikke kunne nå selv at få det gjort klar til 1. december. Så derfor præsenterer jeg nu - "Julekalender med julehistorier". Kort og godt - I skal have jeres elever til at indtale eller filme dem selv læse en julehistorie højt, som de så deler med jer, og så skal I sætte de små film ind i en skabelon, jeg har gjort klar til formålet. Og jeg ved, at der allerede nu vil være nogen af jer der tænker, 'ahh, det er måske lige svært nok'. Men læs lige færdig og se vejledningen og overvej, om det måske vil være noget for dig. 

Denne opgave kan bruges på flere klassetrin, og er ikke kun beregnet til indskolingen - måske vil den især give mening at bruge på mellemtrin eller sågar i overbygningen? Jo ældre elever, jo mere kan man lege med video/lyd og indsætte effekter undervejs. 

Først skal du tage stilling til historien. Skal dine elever skrive deres egne julehistorier og indlæse, så I hører en af disse hver dag? Skal der sættes fokus på oplæsning med intonation osv., så der tages udgangspunkt i små simple julehistorier, så der kan høres en ny hver dag? Eller skal du bruge en kalenderhistorie, og så give et kapitel til hver elev, så der høres et nyt kapitel hver dag? Mulighederne er mange og det er en beslutning, som du skal tage, inden du sætter gang i opgaven.

Når du har valgt opgaven, skal du tage stilling til om eleverne skal optage en video (webcam) eller blot lave en lydfil. Der kan være forskellige fordele eller ulemper, så overvej hvad du tænker giver mening og vil virke. Laves der lydfil er der mulighed for, at eleverne kan lave en tegning der passer til, og som kan indsættes, så man kan se den, mens man lytter. 
Er eleverne ældre, kan de indsætte lydeffekter undervejs og dermed skabe en lydfortælling. Dette er ikke et krav men blot en måde at tilføje elementer til opgaven, så den bliver mere kompleks. 
Har I adgang til Skoletube, kan der laves både video og lydfil med WeVideo. Har I Chromebook kan I også blot bruge kameraet på Chromebook til at lave video med (webcam). Der er forskellige muligheder alt efter jeres device, så det er svært at give en konkret hjælp, men skriv gerne til mig, hvis det er. Og spørg jeres elever, ofte har de tjek på en eller anden måde at løse opgaven på. ;-)

Når eleverne har lavet deres videoer, skal de dele dem med jer/sende til jer/eller hvordan I nu får fat i dem. Herefter er der så blot tilbage, at I indsætter elementerne i skabelonen, og I har nu en julekalender med julehistorier til december måned.
På fanen Jul under dagens dato har jeg placeret en vejledning, som vil give god mening at læse først. Her har jeg også inkluderet en video der viser, hvordan du indsætter filmene i skabelonen. Derudover finder du selvfølgelig skabelonen, som du skal lave en kopi af eller downloade som powerpoint.




Sidste år introducerede jeg en lignende ide til Book Creator, hvor eleverne selv arbejder direkte i kalenderen. Måske du hellere vil bruge den ide - find indlægget HER. (Måske den fungerer bedre med de yngre elever? Det er svært at sige... Ulempen her er, at eleverne skal holde sig til deres egen side og ikke må kigge de andre sider i bogen.)

NB: Jeg har tjekket julekalenderne med musik, som I finder øverst på fanen Jul - alle videoer virker, så har man lyst til at starte dagen med en sang, er det også en mulighed.

OPDATERET 11/11-19: Der er blevet efterspurgt titler der kan bruges - der findes jo et hav af julebøger, men jeg har forsøgt mig med en liste; jeg skal nok tilføje flere titler hvis jeg kommer i tanke om flere hen af vejen. Find listen HER.

14 oktober 2019

Efterårsferie

Så gik de første 9 uger af skoleåret og det blev en velfortjent efterårsferie. Jeg håber, at alle er kommet godt igang med de nye skoleår, som man nok ikke helt kan kalde nyt mere.

Jeg har haft helt vildt travlt i september, så det er ikke blevet til nye opgaver. Det håber jeg, at jeg kan ændre de kommende måneder. Men, her på feriens første dag, fik jeg lige bikset et par ark sammen, som I måske kan bruge efter ferien. Det ene er et "Find en der" ark - arket findes både med og uden billeder. Det andet er et par skriveark, hvor eleverne kan skrive om deres efterårsferie. Der er 3 forskellige ark, lavet i 2 udgaver - med eller uden skrivelinjer. Det er meget forskelligt, hvordan man har det som lærer og elev ift. ark uden linjer, så denne gang lavede jeg begge del, så kan man selv vælge. Jeg har placeret arkene 2 steder. På Lidt af hvert samt på Emner, hvor der også findes forskellige andre opgaver til efterår og Halloween.

Rigtig god ferie til jer alle! Læs en bog, gå en tur, hyg med familien - sørg for at få opladet batterierne, der er 9 uger til den næste ferie. ;-)


    

19/10-19: Opdateret med en udgave på engelsk - Find someone who - som blev efterspurgt på facebook. Find den på Engelsk.

08 oktober 2019

Reklame: Monster Matematik

Nu kommer et af de indlæg jeg ikke ret tit kaster mig ud i - et reklameindlæg. Det er ikke noget jeg normalt gør, fordi jeg egentlig synes, at det kan blive et skråplan - men omvendt må man nogle gange reklamere, når man som blogger har fået adgang til noget godt.

For nylig kom spillet Matematik Monster på markedet. I første omgang som app på Iphone og Ipad, men den er også på vej til Google Play. Jeg så godt det kom, og min første tanke var en bekymring for de mange prutter og bøvser (det er sikkert dansk- og klasselæreren i mig 🙈😉). Jeg tænkte nu ikke så meget over det, da jeg mest koncentrerer mig om dansk, selvom jeg nu også er uddannet matematiklærer. 
Men, et par dage senere modtog jeg en mail fra Jacob som står bag appen, om jeg var interesseret i at prøve den. Selvom jeg delte min bekymring med ham, fik jeg alligevel lov til at få adgang til spillet. Jacob bad ikke på noget tidspunkt om, at jeg skulle skrive om spillet på min blog, men det vil jeg nu gerne gøre alligevel - derfor reklame som overskrift i indlæggget.
For det er et godt spil - og nok også et spil som mangler på markedet. Den helt stærke force i spillet er muligheden for at spille to spillere mod hinanden, hvor hver spiler er på sit eget niveau. Det er jo genialt, for så kan mor/far også blive udfordret derhjemme, når de spiller med børnene. Man vælger selv hvilken af de 4 regningsarter man vil have opgaver i - man kan også vælge flere regningsarter på samme tid. Eller man kan vælge at arbejde med talkendskab, dvs. der siges et tal, som barnet skal finde. Man kan spille alene eller mod en makker. Man kan spille i en historie (meget fine historier), eller man kan lave en battle og se, hvem der er hurtigst til at at svare. Der er ret mange muligheder. 

Jeg spillede i weekenden med min nevø på 9 og niece på 12. Målgruppen er nok mest 0.-4./5. klasse (omend Monster Matematik selv siger fra 4 - 104 år), men niecen hyggede sig også og kunne fint blive udfordret, fordi der jo er flere niveauer i spillet. Og hun grinede også af prutterne og bøvserne. For ja, der er prutter og bøvser - og mange af dem! Men på en eller anden måde kan man ikke helt lade være med at smile af det og hygge sig lidt over Muggen Mås og Bøvse Bob. Se blot nedenstående video som appetizer og kig endelig nærmere på Monster Matematik.

03 oktober 2019

Halloween

Jeg har haft vildt travlt denne måned, så det er ikke blevet til nye materialer. Jeg håber, at der bliver mere luft i kalenderen det næste stykke tid, så jeg kan få lavet nye ting!
Om en uges tid er der efterårsferie, og derefter er der ikke længe til Halloween. Jeg kan se på statistikken, at folk er begyndt at søge efter Halloween ting, så jeg tænkte at jeg ville lave et samlet indlæg over de ting, som du kan finde her på bloggen. 

Dansk:
På fanen Emner finder du en række filer omkring Halloween, bl.a. Vi lærer ord og 4 på stribe. Du kan også finde et par filer omkring efterår, hvis du lige mangler lidt om årstiden.
Højtider finder du et par skriveark - de er efterhånden 3 år gamle, men mon ikke de kan bruges i en snæver vending, hvis du lige står og mangler.

Engelsk:
Jeg lavede sidste år en række materialer om Halloween, som jeg brugte i mine daværende 1. og 2. klasser. Jeg lavede en elektronisk bog, hvor eleverne lærer 8 ord, og hvor der kan høres og spilles et par spil. Og desuden lavede jeg et hæfte med opgaver, som tog udgangspunkt i de samme ord. Se indlægget HER og læs lidt mere om det, eller gå direkte til fanen Engelsk og find materialerne (3/10-18 og 8/10-18).

God fornøjelse!


17 september 2019

Inspiration til faglitteratur

Jeg føler mig enormt priviligeret med at være ansat på CFU. Jeg får lov til at møde en række spændende mennesker, deltage i kurser og får ofte set (og prøver at få læst det meste) en masse litteratur. 

I mandags var Gertrud Brandt på CFU i Aalborg for at holde et kursus om Flydende læsning i praksis, og det blev jeg simpelthen nødt til at deltage i. I foråret kom 2. udgave af bogen samt tilhørende kopimappe, og det er en bog jeg kun kan anbefale - også hvis man er lærer i indskolingen! Hvor jeg synes at bog 1 måske mest var fra 3. klasse og frem, er der i den nye udgave en række kapitler, som uden tvivl er værd at læse for indskolingslæreren.  Bog og kopimappe et must på enhver skole!

 Gå direkte til forlaget


Alinea/Akademisk forlag lavede et kort indslag med Gertrud omkring makkerlæsning, som de delte tilbage i april. I kan se videoen HER.

Jeg har også her efter sommerferien fået Sikker læsestart af Pernille Frost i hånden. Pernille er den ene af forfatterne bag Alineas nye læsebogssystem Molevitten, hvor hun står for læsesporet.

 Gå direkte til forlaget

Jeg tænker, at rigtig mange vil få gavn af at læse Pernilles bud på, hvordan elever bliver en læser. Ikke dermed sagt, at det er den eneste måde at gribe tingene an på, men jeg synes, at hun har nogle interessante betragtninger. Også et fokus som for nogle sikkert vil virke provokerende, f.eks. det faktum at der læses 30 minutter om dagen hjemme. Jeg kan kun anbefale jer at læse bogen og vurdere, hvad I selv tænker. Hvis I vil have en lille appetitvækker ift. det med læsningen hjemme i de 30 minutter, så er der i Alineas magasin "Vi læser" en artikel af Pernille Frost om netop det. Se magasinet online HER. (Bogen står alene og har ikke som sådan noget med Molevitten at gøre - men arbejder man med Molevitten vil en stor del af informationerne i bogen slå igennem i dette system.)

I sidste uge deltog jeg i Wizkids Konference 2019, hvor der var en række oplæg fra læsevejledere. Her var jeg bl.a. inde at høre Dorthe Mølgaard Mathiasen, som har skrevet bogen Styr på stavning.

 Gå direkte til forlaget

Denne har jeg ikke selv læst endnu, men den er røget på min to-read liste. Bogen henvender sig fra 5. klasse, men principperne i det tænker jeg i høj grad er anvendeligt i indskolingen - det handler nemlig om kontekstbaseret stavning. Gertrud Brandt er også inde på det samme i hendes bog, nemlig at vi i arbejdet med stavning, bliver nødt til at tage udgangspunkt i de tekster, som eleverne læser og dermed de ord, som vi gerne vil at de skal få styr på. Det giver ikke mening at arbejde med grammatikmateriale, hvor der er fokus på nogle helt andre ord, end dem eleverne har brug for, når de skal læse i timerne (se kapitel 4 i Flydende læsning). Oplægget med Dorthe var forholdsvis kort, men jeg skal heldigvis høre hende igen senere på efteråret, og det glæder jeg mig til! Jeg er slet ikke i tvivl om, at kontekstbaseret stavning er vejen frem. (Jeg tror ikke at arbejdsark/kopiark som f.eks. det jeg har liggende her på bloggen er død - det har vi stadig brug for, om ikke andet så fordi vores tid er presset og nogle gange må vi bruge det, vi har ved hånden - og det er også helt ok!)

11 september 2019

Gratis spil på nettet

Jeg støder indimellem på folk, der efterlyser spil, som eleverne gratis kan spille på nettet på computere. Lad mig starte med at slå fast. Hvis der er tale om, at noget er gratis, er der næsten også altid reklamer på siden. Det skal man blot være opmærksom på, ift. at elever selvfølgelig ved et uheld kan komme til at klikke sig ind på disse reklamer (det sker der som regel ikke noget ved, men det er forstyrrende og tager eleven fra opgaven). Jeg ved også, at der er skoler som har deciderede regler om, at eleverne ikke må anvende sider, hvor der er reklamer. Men ligesom på ipad, hvis noget er gratis, skal der jo så som regel hentes en indtægt et andet sted. Nogle sider er værre end andre, så det er en god ide lige at tjekke en side ud, før man giver den videre til eleverne.
Når det så er sagt, har jeg forsøgt at finde nogle links, som I måske kan bruge. Der findes sikkert flere, men det var lige dem jeg selv kunne komme i tanke om lige nu - nogle af dem har jeg også selv tidligere brugt. Jeg har fundet links til dansk, matematik og engelsk. Til slut kommer desuden et par links ift. tastaturtræning.

Gratis spil på nettet
https://www.digipuzzle.net/dk/skolespil/ (spil til forskellige fag - se f.eks. bikuben spillene under engelsk - de er oplagt til engelsk i indskolingen)
http://elevdelta.dk/ (obs, i alfabetspillet kan man ikke skrive æ,ø og å, når man er i chrome - dansk og matematik)
https://mattip.dk/elev/alle-spil/
https://dansktip.dk/elev/alle-spil/

https://www.gangetabeller.dk/ (matematik)
http://indskolingspil.blogspot.com/ (en side med spil jeg selv har lavet - primært til dansk men også lidt matematik og engelsk, overvejer at gå i gang med at lave flere opgaver til siden - ingen reklamer)
http://abcdansk.dk/ 
http://www.xn--lrklokken-g3a.dk/online/
https://lytogstav.dk/los2/gratis_opg/default_gratis.aspx
https://www.arcademics.com/ (matematik)
https://matematikspil.dk/

http://iundervisning.dk/ (samling af links, tør ikke sige, om der er døde links imellem)
https://www.gamestolearnenglish.com/ (Ikke til begynder, men måske er der et spil eller to som kan bruges)
http://learningchocolate.com/ (engelsk)

https://elt.oup.com/student/letsgo/?cc=dk&selLanguage=en (engelsk)
https://elt.oup.com/student/incredibleenglish/?cc=nl&selLanguage=nl (engelsk)
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/ (engelsk)

Forslag til tastaturtræning:
https://sense-lang.org/typing/games/DA.php (umiddelbart måske den side der vil være det største hit blandt eleverne - spillet tast for dit liv er ord, meteor og ballonspil er enkelt bogstaver, har ikke afprøvet resten)
http://oleviolin.com/boerneprogrammer/Skrivemaskinen/Skrivemaskinen.php (det er muligt at skifte level , så god ide at eleverne noterer, hvor langt de er nået - fin, god og enkel)
https://www.skrivhurtigt.dk/ (man kan selv vælge lektion - hvis man vælger lektion 48 skriver man selv en tekst, som man skal prøve at skrive af efterfølgende - hænderne kan skjules hvis de generer)
https://sense-lang.org/typing/tutor/keyboardingDA.php (samme sted som første link, her er der blot tale om 'selvstudie' og ikke spil - fordelen ved denne ift. linket lige ovenfor er, at man kun kan komme videre, hvis man skriver de rigtige bogstaver
Desuden er der http://www.burningcargo.com/, men jeg vil tro at her skal vi på mellemtrinnet. Det er gamificeret, og ikke et spil jeg har sat mig ind i.
http://typetastic.com/ (uden ææå)

06 september 2019

Tiden flyver og international læsedag

Så har vi rundet fjerde uge tilbage i skole efter sommerferien. Det er lidt pudsigt, det der med at komme tilbage i skole efter en sommerferie. De første par dage er der knald på og man farer rundt for at få styr på alle trådene. Og lige pludselig, så er man tilbage i hverdagen, hvor det pludselig føles som om, at man har været tilbage længe. Måske er det bare mig, der har det sådan? Jeg kan i hvert fald kun sige, at det på den ene side føles som om, at det er længe siden, at der var sommerferie, og samtidig flyver en uge for mig. Jeg står op mandag morgen og inden jeg får set mig om, er det blevet fredag og der er weekend. Men det er jo kun fedt, at tiden går så hurtig - det må jo betyde, at jeg har gang i noget jeg kan lide!

På min skole har vi i dag markeret den internationale læsedag (som er på søndag). Jeg lavede sidste år et indlæg om, hvordan vi plejer at markere dagen, og hvad vi tidligere har arbejdet med. I år kunne vi ikke nå makkerlæsningen, men jeg tænker, at den vender stærkt tilbage næste år. Vi har nemlig haft fokus på lydfortællinger, så der var brug for al den tid, der kunne skrabes sammen. Hele skolen mødtes til fælles morgensang, og herefter blev eleverne sendt i klasserne. 0.-1. årgang havde et lidt andet program. De skulle arbejde med aktive eventyr, og lavede læseteater for hinanden. 2.-9. årgang skulle arbejde med lydfortællinger. I 2.-6. klasse skulle starte med at lytte til "Sindsygt langt ude københavnske fortællinger" (f.eks. 'Da svenskerne gik over isen'), mens 7.-9. klasse hørte "Drengen på knallerten" fra Third Ear. Herefter blev eleverne sat i grupper, og skulle så i gang med at lave deres egen lydfortælling. Udvalget bag dagen havde på forhånd delt nogle tekster med lærerne, som kunne bruges i arbejdet. Lydfortællingerne blev lavet i WeVideo, hvor det er nemt at indsætte speak og lydeffekter. Fra både elever og lærere har jeg kun hørt positivt om dagen. Jeg tror eleverne synes at det var en fed og lidt anderledes opgave at få. Ofte er vi sammen i venskabsklasser på sådan en dag, men da teksterne af gode grunde er meget forskellige pga. elevernes alder, skulle de i stedet afspille lydfortællingerne fora klassetrinnet lige over/under, dvs. 2.-3. klasse sammen, 4.-5. klasse, osv. - måske nogle først når til dette i næste uge, da tiden måske var lige presset nok. I lektionen efter frokost blev der frilæst i alle klasse og talt sider sammen. Vi finder nemlig hvert år den klasse, som har fået læst flest sider, og de vinder læseuglen indtil næste læsedag. Alt i alt en super skøn dag - vi kan kun anbefale at sætte fokus på lydfortællinger!

Jeg håber, at I alle er kommet rigtig godt i gang med dette skoleår! Og er man allerede nu ved at være lidt træt, så kan jeg trøste jer med, at der blot er 5 uger til, at vi har efterårsferie. ;-)

26 august 2019

Verdensmålene - med Milton verden rundt

Der er rigtig mange skoler, som sætter fokus på Verdensmålene, og der er heldigvis lavet meget materiale, som man kan hive frem.
Rikke Falkenberg fra Leg med IT var for et par år siden med til at lave materialet "Hr. Skæg i Indonesien". Materialet blev lavet i samarbejde med Unicef. Selvom det er par år siden, kan materialet sagtens bruges endnu - du kan se mere om det HER.
Hele verden i skole (Læseraketten) har også sat fokus på de 17 verdensmål, så der vil sikkert også være noget fra deres side, der kan bruges - den kan du se HER
Står I og mangler et link til jeres kollegaer i overbygningen, så send dem til Unge forandrer verden, som er det nyeste materiale fra Unicef. Dette materiale har Rikke Falkenberg også været med til at udarbejde, og jeg kan kun anbefale at se nærmere på det.

Der er også kommet et hel nyt materiale til indskolingen omkring Verdensmålene, nemlig "Milton around the world". I går blev første del af materialet frigivet, nemlig bogen "Mit navn er Milton" med tilhørende lærervejledning. HER kan I læse opslaget, som blev delt på Miltons facebook side søndag aften. I opslaget finder I bl.a. link til en kanal på skoletube, hvor I dels kan læse både bogen og lærervejledning, dels får adgang til Epub filen, så I selv kan hente bogen ind i Book Creator (klik blot på Epub i vinduet, så downloades den til din computer). Når I klikker på linket til kanalen, skal I blot vælge tilmeld i menuen øverst på siden og logge ind med unilogin, så kan I se bøgerne/filerne (eller blot vælg log ind, hvis I ikke vil tilmeldes kanalen).
Hele bogen om Milton er indlæst, og jeg kan kun anbefale, at lade jeres elever lytte til oplæsningen. Det betyder også, at jeres elever (måske afhængig af alder) kan lytte til bogen individuelt, men du kan selvfølgelig også afspille den på projektor i klassen. Synes du den bliver for lang, så del bogen op og lyt til et kapitel hver dag. Det samme kan gøres, når den første bog om Verdensmålet "Afskaf fattigdom" kommer (i Book Creator). Bogen kan måske virke lang, så del den op og tag det i små bider - på den måde bliver snakken omkring Verdensmålene en kontinuerlig snak og ikke blot noget der foregår i en temauge.
Jeg var så heldig at møde Miltons 'forældre' på WebIT med Skoletube i torsdags, så derfor får I lige dette billede med på vejen af Kaninen Milton og de to første bøger. 

21 august 2019

Min weekend og min logbog

Jeg har gennem mange år ladet eleverne skrive weekenddagbog, og dette råd har jeg selvfølgelig også givet videre til min kollega, som har startet 1. klasse for første gang. Jeg har altid modelleret for eleverne, hvordan man gør. Dvs. selv skrevet på tavlen om min weekend og forsøgt at klæde børnene på til opgaven. Ofte oplever jeg alligevel elever som har svært ved at overskue opgaven eller lige komme i tanke om, hvad de har lavet. 

Så jeg har derfor forsøgt mig med at lave et ark, hvor eleverne skal tage stilling til HVEM, HVAD, HVOR (+ ANDET eller HVORNÅR afhængig af udgaven du vælger), FØR de skriver en tekst om weekenden. På den måde håber jeg, at eleverne bliver taget mere i hånden ift. at huske, hvad de har lavet i weekenden, når det kan deles op i små elementer, før der skrives. Eleverne kan tegne en tegning der passer til på bagsiden, hvis de bliver færdige med at skrive, inden du er klar til at gå videre til næste del af timen.
Det er selvfølgelig også muligt at bruge arket i 0. klasse, og så blot lade eleverne tegne i felterne i stedet for at skrive (eller blot lade dem skrive enkelte ord). Jeg tænker at arket kan bruges på flere måder. Der er lavet et eksempelark i filen, som man er velkommen til at hænge i klassen, hvis man kan bruge det.
Jeg forestiller mig, at man enten får et nyt ark fra gang til gang eller at man laver en mappe med x antal sider i, så eleverne dermed har en weekenddagbog de kan finde frem mandag morgen. Find materialet på Skrivning.
Inspireret at dette ark har jeg lavet et lignende ark der kan bruges til logbog. Her skal eleverne tage stilling til, hvad de har arbejdet med, hvad de har lært, hvem de arbejdede godt sammen med og evt. andet vigtigt, inden de skal skrive en tekst om deres dag. Jeg håber, at det kan hjælpe eleverne til at tænke over dagens arbejde (uanset fag). Dette ark findes samme sted som ovenstående (filerne er lige under hinanden). Der er lavet et eksempelark i filen, som man er velkommen til at hænge i klassen, hvis man kan bruge det.
PS: I mit sidste indlæg delte jeg materiale til Every day english. Jeg har lavet en lidt forsimplet udgave af arket, som jeg vil bruge i min 1. klasse, jeg har til engelsk. Kig forbi sidste indlæg eller Engelsk for at se nærmere.

13 august 2019

English every day og lidt nye filer

Jeg håber, at alle har haft en rigtig god skolestart! Jeg ved, at der fortsat er nogle steder, hvor man ikke er begyndt endnu, og de starter først i morgen - måske også nogen på torsdag? 

På min skole begyndte vi i dag, og i morgen har jeg dette skoleårs første engelsktime i 2A. Vi prøver i år materialet Yes we can, og det glæder jeg mig til. Vi har ikke købt elevbog til hver elev - det var der ikke penge til. Men på sitet findes lidt kopiark, og så tænker jeg, at jeg selv må lave lidt. ;-) Det første emne til 2. klasse handler om "English every day", og inspireret af det opslag, har jeg lavet et ark, som jeg vil forsøge at starte hver lektion med. Jeg vil rigtig gerne få både jeg selv og eleverne til at tale mere engelsk, og dette er i hvert fald et skridt på vejen. 
Jeg har lavet kort med dage, datoer, måneder og vejrsymboler, som passer til. Jeg har lamineret det hele, så i princippet kunne jeg sikkert også skrive på arket med en whiteboardtush. Det kan være jeg ender med hen af vejen. Men i første omgang vil jeg bruge kortene, jeg har lavet. Derudover kan man selvfølgelig udvide snakken til også at inddrage 'seasons, what time is it, what is the temperature', osv. Arket er lavet i A3, så når du printer, så print ud i A3 og så en tur i lamineringsmaskinen bagefter. Find filen på Engelsk.
NB: 21. august 2019 har jeg opdateret bloggen og lagt en fil på, som er en lidt mere forsimplet udgave af ovenstående, og som jeg vil bruge her i starten i min 1. klasse.

Jeg har også de sidste par dage fået et par henvendelser omkring piktogrammer, så jeg har lavet et par filer mere (nr 9 og 10). De kan ses på Lidt af hvert, eller i mappen med piktogrammer, som kan findes i dette indlæg. På lidt af hvert har jeg også lagt en fil med nogle kort, der kan bruges til at vise eleverne, hvilken påklædning der er nødvendig udenfor. De kan bruges, når man om morgenen gennemgår dagens program og (evt.) taler om vejret. Det var også et forslag fra en bruger af bloggen, som spurgte om det var noget der kunne laves. Jeg tager altid gerne imod gode forslag, hvis du sidder og har fået en ide enten til et nyt materiale eller som tilføjelse til nogle af de eksisterende ting.
Nå ja, glemte helt - jeg synes mine talplakater trængte til et nyt udseende, så det har jeg også kigget på i går. De er magen til dem jeg tidligere har lavet, de har blot fået en ny ramme. Find dem på Matematik.

11 august 2019

Spændende opdatering til AppWriter

Indenfor de næste par uger skal 2. klasserne på min skole have udleveret deres nye Chromebook. Det er altid spændende for eleverne, omend min kollega og jeg som IT-vejleder har det lidt travlt i de uger. 😉 På skolen har vi adgang til AppWriter, og vi forsøger at få det igang så tidligt som muligt i klasserne, idet alle elever kan have gavn af det, men især vores ordblinde/læse- og skrivesvage elever. Wizkids er lige kommet med en opdatering til programmet, som gør det meget interessant set med indskolingsøjne. Det er nu muligt at få læst enten bogstavslyden eller bogstavsnavnet højt, når eleven skriver et bogstav. Det betyder, at programmet pludselig får en hel anden egenskab når eleverne skriver, idet det ikke nødvendigvis er ordforslagsprogrammet eleverne anvender, men i stedet bogstavslyden. Lydene som programmet bruger er standardlydene. Det giver mening, for når eleven skriver ved programmet jo ikke om eleven har skrevet et ord færdigt eller ej. Det betyder selvfølgelig, at lyden der siges ikke nødvendigvis stemmer 100% overens med den bogstavslyd eleven siger (f.eks. pige, hvor sidste lyd udtales 'øh', men programmet vil give lyden 'ee'). Men, hvis man sætter programmet til at sige ordet, så kan eleven med det samme der trykkes mellemrum høre, om ordet giver mening eller ej. Det er også muligt at vinge af, at hele sætningen skal læses, når der laves et punktum.
Derudover har Wizkids lavet deres egen tale-til-tekst funktion. Ift. Google docs har dette program selv en indtalingsfunktion. Men AppWriters tale-til-tekst, kan anvendes alle steder, hvor der kan skrives/indsættes tekst. Dvs. f.eks. i PDF-fremviseren, hvilket har været længe savnet for de ordblinde elever. Jeg har afprøvet det, og der er fortsat lidt opstartsvanskeligheder (det kan lade sig gøre), men mon ikke Wizkids får ændret på disse i løbet af de kommende opdateringer. Det er i hvert fald nogle meget spændende ændringer de har lavet til programmet i denne omgang!

Jeg har lavet en kort video, hvor jeg viser brugen af de nye opdateringer (undtaget tale-til-tekst i pdf-fremviseren). Her kan I se hvor enkelt det er at slå til og fra. Det skal vores 2. klasse i hvert fald præsenteres for - jeg tænker også der er en håndfuld elever på 3. årgang, som vil få gavn af disse ændringer.

03 august 2019

Snart nyt skoleår + foldebog om sommerferien

Der har været lidt stille den sidste uges tid. Jeg var på en dejlig varm ferie i uge 30 - dagen før jeg skulle rejse hjem, var jeg desværre så uheldig at vride voldsomt om, så hjemturen var med en fod der var pakket godt ind og på krykker; ikke nogen nem opgave kan jeg hilse og sige! Det betød også, at jeg lige tog et par feriedage hos min mor, så jeg kunne blive vartet lidt op. 😉 Men nu er jeg retur hos mig selv, og i næste uge går det hele løs igen! 
Det er meget forskelligt, hvornår folk starter på arbejde. Nogen begynder allerede på mandag, nogen først senere i løbet af ugen, og måske er nogen så heldig, at de fortsat har en uges tid, før de begynder. Uanset hvad, så håber jeg at alle har haft en dejlig sommerferie, fået slappet godt af og ladet batterierne op, og nu er klar til et nyt skoleår.

Før ferien lavede jeg indlægget "Gør klar til et nyt skoleår". I dette deler jeg et link, så man hurtigt og let kan finde frem til mine piktogrammer, kalender, alfabetplancher, osv. Tag endelig et kig på det og se, om der lige er noget du står og mangler til din klasse. Der er også et par bud på navneskilte og skriveunderlag.



De første dage i et nyt skoleår er der mange som arbejder med elevernes ferie. Jeg har et par forskellige filer, som måske kan bruges. På "Lidt af hvert" kan man under 25/6-18 finde "Min sommerferie" - der er både sort/hvid og farvede udgaver i filen, så man kan bruge den der passer til en. Der er desuden også et par andre filer fra 2016 (under 30/6 og 15/7), som måske kan bruges - kig dig lidt omkring.


     

Jeg har ladet mig inspirere af ovenstående fil og lavet en foldebog, hvis man hellere vil prøve det. Før ferien lavede jeg en foldebog omkring skoleårets afslutning (se indlæg HER), og jeg taget udgangspunkt i denne skabelon, og lavet en omkring "Min sommerferie". Du vælger selv om du vil have den i sort/hvid eller farver. Filen findes på "Lidt af hvert" under 10/6-19.




Husk, at ikke alle elever nødvendigvis har været nogen steder i ferien - det er vigtigt at være opmærksom på, at man ikke blot uhæmmet spørger "hvor har du været i ferien?", for det er ikke sikkert eleven har været nogen steder. (Og dermed også vigtigt, at man ikke får sagt "har du slet ikke været nogen steder?" retur til eleven!) På de ovennævnte filer spørger jeg til "steder jeg har besøgt", og det er vigtigt at dette italesættes bredt - måske har man besøgt en mormor, en ven, en skov, eller andet. I foldebogen har jeg desuden lavet en version, hvor dette spørgsmål er udeladt (byttet med et andet).

19 juli 2019

Deling af materialer - må man dele andres materialer?

Må man dele andres materialer?


Da STIL tilbage i april annoncerede, at de lukker skolekom pr. 31. december 2019 tænkte jeg 2 ting.
1. ØV! (Jeg er glad for skolekom, det er ikke nogen hemmelighed.) 
2. Hvad med alle materialerne?
Ret hurtigt stod det klart, at det med de mange filer kan der ikke gøres noget ved. Det vidste jeg egentlig godt, men jeg tjekkede nu med folkene bag skolekom for at være helt sikker. Man må hjertens gerne gå på skolekom og downloade alle tingene til EGET forbrug. Men man må ikke gengive filerne andetsteds, da det er forfatterne bag de mange materialer, som har rettighederne til dem. Det betyder, at vil du uploade dem et sted, f.eks. på facebook eller din egen hjemmeside, så skal du have fat i den enkelte forfatter til materialet for at spørge om du må. 


Indskudt bemærkning: Det bliver et langt indlæg, så er du advaret! ;-) Jeg forsøgte, men jeg tror det er umuligt at gøre det kort, når man gerne vil skrive om ophavsret. Så her får du de vise sten, som jeg også slutter indlægget af med:
Link til materiale/hjemmesider, som du gerne vil henvise andre til - upload ikke andres filer til sociale medier, google sites, og lignende.
Og vil du gerne vide hvorfor, ja så læs meget gerne med i nedenstående. Det er værd at bemærke, at mit primære udgangspunkt for dette skriv er vi semi-professionelle udgivere af materialer - dvs. de blogs/hjemmesider, hvor lærere deler deres materialer (dog er det vigtigt at pointerer, at ophavsretten jeg beskriver nedenfor bestemt også handler om de professionelle udgivere!). Hvis du som helt almindelig lærer har uploadet en fil eller ti på facebook, som du tænker andre kan have glæde af, ja så kan det være, at det er helt ok med dig, at denne deles videre på f.eks. facebook. I så fald kan det være en ide at notere på materialet, at det må deles videre (det kan f.eks. gøres med CC; find links omkring dette i slutningen af indlægget).


Med jævne mellemrum dukker der spørgsmål op på især facebook om de mange materialer på skolekom og om de ikke kan uploades et sted. Og der er efterhånden rigtig mange lærere som selv producerer og udgiver undervisningsmateriale. Så derfor har jeg det sidste lange stykke tid gået og tænkt over, om jeg mon skulle lave et indlæg omkring det med at dele materialer ift. ophavsretten. Mange der ser mig i facebookgrupperne ved, at jeg ofte har kommentarer omkring dette område og holder skarpt øje med, hvad der f.eks. deles i “For os der underviser i indskolingen” (selvom det til tider er et svært og yderst komplekst område). Og mange spørger mig ofte om, hvorfor jeg dog blander mig i det? Det sidste vil jeg godt svare på - jeg blander mig fordi det er ulovligt at dele materialer, som man ikke har fået tilladelse til at dele. Langt de fleste gange gør folk det ikke af ond vilje, ofte er det fordi man ikke kender reglerne eller ikke tænker over, at det man gør er ulovligt. Og det kan jeg godt forstå, for diverse artikler mv. om ophavsret er ikke så let og ligetil at læse og forstå (og jeg lærer nyt hver eneste dag og synes også at det er svært område helt at få styr på). Men vi har et ansvar for at sikre os, at vi kun deler materialer, som vi selv har rettighederne til (og at vi dernæst sørger for at kreditere korrekt og ikke får det til at se ud som om, at man selv står bag et givent materiale). Facebook har selv stor fokus på de immaterielle rettigheder, så hvis forlagene f.eks. opdagede en gruppe, hvor materialer bliver delt i stor stil, vil der være god grund til at anmelde gruppen og den kan potentielt blive lukket ned. Og det vil vi jo gerne undgå. ;-)


Hvis du selv har lavet et materiale, må du hjertens gerne uploade det på facebook/skolekom/osv. (men husk at tjekke diverse billeder mv., om du har tilladelse til at måtte bruge disse), så andre kan få glæde af det. Hvis du tænker, at andre gerne må dele dette materiale videre, kan det være en god ide at notere et sted på materiale, at det er CC - kig på creativecommons.org og få hjælp til, hvilken CC der passer til dit materiale. 
Men hvad nu, hvis du har fundet materiale på en hjemmeside eller lignende og for dig selv tænker, at det var da en fil mange andre kunne bruge? Må du så dele den? Det mest nærliggende svar er nej - er det ikke din fil, må du ikke dele den. Der kan dog være tilfælde, hvor du gerne må. Er det f.eks. en fil som er lagt ud, hvor der på filen står ‘fri kopiering’, ja så kan det være ok at dele den. Dog skal du altid kreditere, hvor du har fundet filen henne (tjek §3 i loven om ophavsret).


Men hvad så med de ting som jeg og de mange andre lærere som selv laver undervisningsmaterialer og udgiver på hjemmeside/blogs - os der er semi-professionelle? Må man dele disse filer. Nej! Du må ikke downloade et materiale fra en sådan side og uploade til f.eks. facebook eller eget forum. Men, du må gerne linke til siden (evt. med et screendump) og fortælle om et spændende materiale, som du har fundet og som andre måske kan have glæde af (link til en mappe man har lavet f.eks. på Google drev og samlet en række materialer i er altså også no-go!). 
Hvorfor må man ikke blot dele pdf-filen selv? Fordi den der har udarbejdet materialet har ophavsretten til det - punktum! Dvs. vil du dele et sådan materiale andetsteds, skal du have tilladelse fra forfatteren.


Rigtig mange lærerhjemmesider må anvendes efter aftale med Copydan Tekst & Node (som skoler/institutioner har aftale med og som betyder, at man på skolen må kopiere materialet). Kigger du på min side, mattip.dk, hanneduebak.dk, legoglektie.dk, printland.dk mv., vil du se, at de alle et eller andet sted skriver noget i retning af:
Brug af papirkopier/prints fra denne hjemmeside til undervisningsbrug på uddannelsesinstitutioner og intern brug er tilladt efter aftale med Copydan tekst og node.
Brugen skal ske inden for aftalens begrænsninger.
Det betyder altså, at disse steder alle er oprettet som udgivere eller forfattere hos Copydan, og dermed bliver støttet af dem, når indberetningskoler indberetter brugen af deres materialer. Og hvis du uploader et materiale andetsteds, så ved brugeren af dette sted jo ikke, at forfatteren bag materialet har aftale med Copydan. Sagt på en lidt anden måde - vi er semi-professionelle udgivere, og har derfor ophavsretten til vores materiale, og derfor skal der spørges om tilladelse før det evt. uploades andre steder.


tekstognode.dk kan man læse en FAQ med spørgsmål og svar ift. rettighedshavere. Her kan man bl.a. læse følgende spørgsmål og svar:
Sp.: Mine tekster/noder er blevet brugt på en hjemmeside, uden at jeg er blevet spurgt. Hvad gør jeg?
Svar: Som udgangspunkt har du altid ophavsretten til dine tekster og noder og dermed ret til at bestemme, om dit materiale må offentliggøres på en hjemmeside. Du kan derfor rette henvendelse til den, der står bag hjemmesiden og forlange, at dit materiale bliver fjernet. Du har også mulighed for at kræve erstatning for den krænkelse, der har fundet sted. Copydan Tekst & Node kan desværre ikke assistere ved sådanne tilfælde.


Ovenstående fortæller meget tydeligt, at det ikke er i orden at uploade andres materiale andre steder! Hvis man deler materialer via facebook eller andre fora overholder man ikke Ophavsrettens §2 - denne angiver nemlig hvilke rettigheder man som ophavsretshaver har. 
Dansklærerforeningen har lavet en rigtig fin guide om Ophavsret, som jeg kun kan anbefale at man læser - du kan finde den HER.
På side 7 i denne guide, skriver de således:
Paragraf 2 sikrer ophavsretsmanden følgende rettigheder:
- At fremstille eksemplarer af værket. Også kaldet Eksemplarfremstillingsretten
- At sprede eksemplarer til offentligheden. Også kaldet Spredningsretten
- At vise eksemplarer af værket offentligt. Også kaldet Visningsretten
- At fremføre værket offentligt. Også kaldet Fremførelsesretten


Jeg har set eksempler på, at nogle har tolket §2 således, at denne betyder, at man har ret til at gengive et værk, som en anden har lavet. De har f.eks. læst nedenstående linje fra ejura.dk, og mener dermed at de er i deres gode ret til at dele en pdf-fil i en gruppe på facebook.
Ophavsretsbeskyttelse/copyright-beskyttelse gælder ikke i forhold til videresalg, udlåning, og vise til almenheden, hvis en erhverver lovligt har skaffet det beskyttede værk
Men tænk lige over det - hvis ovenstående tolkes på denne måde, betyder det jo, at når man lovligt har erhvervet et værk, så kan man blot dele det ukritisk (tænk ebøger, kopimaterialer, bøger, mv.). Og sådan spiller klaveret (heldigvis) ikke. Hvis du nu ikke selv, har interesse i at gå ind på linket længere oppe, som linker til retsinformationen, så se lige §2 her: 
§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.
Stk. 2. Som eksemplarfremstilling anses enhver direkte eller indirekte, midlertidig eller permanent og hel eller delvis eksemplarfremstilling på en hvilken som helst måde og i en hvilken som helst form. Som fremstilling af eksemplarer anses også det forhold, at værket overføres på indretninger, som kan gengive det.
Stk. 3. Værket gøres tilgængeligt for almenheden, når
1) eksemplarer af værket udbydes til salg, udlejning eller udlån eller på anden måde spredes til almenheden,
2) eksemplarer af værket vises offentligt, eller
3) værket fremføres offentligt.


Så bliver det ret tydeligt, at det er indehaveren af ophavsretten, som har rettigheden til at gøre værket tilgængelig for offentligheden - det er IKKE alle andre, som lovligt må uploade og dele ens materiale.
Kan desuden virkelige anbefale at læse “Ophavsret for begyndere” af Morten Rosenmeier.


Det blev et meget langt indlæg, men det er for pokker også et svært område at forsøge at gøre letforståelig. Jeg ved ikke om det er lykkedes… Men det håber jeg! Om ikke andet håber jeg, at det har skabt en forståelse for hvorfor man ikke blot kan tage alle materialerne på skolekom og uploade et andet sted, samt hvorfor vi lærere der er semi-professionelle udgivere af materialer er på stikkerne, når vi ser vores filer uploadet andre steder. 


Hvis nu nu blot er sprunget til at læse det sidste ord i dette indlæg, fordi alt det andet bliver for tungt og uoverskueligt ;-) - så lad dette blive sætningen du tager med dig:
Link til materiale/hjemmesider, som du gerne vil henvise andre til - upload ikke andres filer til sociale medier, google sites, og lignende.


Hvis du som helt almindelig lærer godt kunne tænke dig, at det materiale du i ny og næ deler på facebook også kan deles af andre, ja så se nærmere på creativecommons.org og opendenmark.dk - sidstnævnte hjælper meget gerne med spørgsmål!