User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

06 september 2019

Tiden flyver og international læsedag

Så har vi rundet fjerde uge tilbage i skole efter sommerferien. Det er lidt pudsigt, det der med at komme tilbage i skole efter en sommerferie. De første par dage er der knald på og man farer rundt for at få styr på alle trådene. Og lige pludselig, så er man tilbage i hverdagen, hvor det pludselig føles som om, at man har været tilbage længe. Måske er det bare mig, der har det sådan? Jeg kan i hvert fald kun sige, at det på den ene side føles som om, at det er længe siden, at der var sommerferie, og samtidig flyver en uge for mig. Jeg står op mandag morgen og inden jeg får set mig om, er det blevet fredag og der er weekend. Men det er jo kun fedt, at tiden går så hurtig - det må jo betyde, at jeg har gang i noget jeg kan lide!

På min skole har vi i dag markeret den internationale læsedag (som er på søndag). Jeg lavede sidste år et indlæg om, hvordan vi plejer at markere dagen, og hvad vi tidligere har arbejdet med. I år kunne vi ikke nå makkerlæsningen, men jeg tænker, at den vender stærkt tilbage næste år. Vi har nemlig haft fokus på lydfortællinger, så der var brug for al den tid, der kunne skrabes sammen. Hele skolen mødtes til fælles morgensang, og herefter blev eleverne sendt i klasserne. 0.-1. årgang havde et lidt andet program. De skulle arbejde med aktive eventyr, og lavede læseteater for hinanden. 2.-9. årgang skulle arbejde med lydfortællinger. I 2.-6. klasse skulle starte med at lytte til "Sindsygt langt ude københavnske fortællinger" (f.eks. 'Da svenskerne gik over isen'), mens 7.-9. klasse hørte "Drengen på knallerten" fra Third Ear. Herefter blev eleverne sat i grupper, og skulle så i gang med at lave deres egen lydfortælling. Udvalget bag dagen havde på forhånd delt nogle tekster med lærerne, som kunne bruges i arbejdet. Lydfortællingerne blev lavet i WeVideo, hvor det er nemt at indsætte speak og lydeffekter. Fra både elever og lærere har jeg kun hørt positivt om dagen. Jeg tror eleverne synes at det var en fed og lidt anderledes opgave at få. Ofte er vi sammen i venskabsklasser på sådan en dag, men da teksterne af gode grunde er meget forskellige pga. elevernes alder, skulle de i stedet afspille lydfortællingerne fora klassetrinnet lige over/under, dvs. 2.-3. klasse sammen, 4.-5. klasse, osv. - måske nogle først når til dette i næste uge, da tiden måske var lige presset nok. I lektionen efter frokost blev der frilæst i alle klasse og talt sider sammen. Vi finder nemlig hvert år den klasse, som har fået læst flest sider, og de vinder læseuglen indtil næste læsedag. Alt i alt en super skøn dag - vi kan kun anbefale at sætte fokus på lydfortællinger!

Jeg håber, at I alle er kommet rigtig godt i gang med dette skoleår! Og er man allerede nu ved at være lidt træt, så kan jeg trøste jer med, at der blot er 5 uger til, at vi har efterårsferie. ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar