User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

21 maj 2019

Inspiration til engelsk

Tidligere i dag havde en samtale med nogle dansklærere i indskolingen, som alle også havde engelsk, og så faldt snakken jo på engelsk og hvordan vi hver især arbejdede med det i de yngste klasser. 
Jeg har tidligere delt et link til en playliste på youtube, hvor jeg har gemt forskellige sange, som jeg ofte bruger i løbet af 1.-3. klasse - der er lidt af hvert på listen (og nogle sange uden tvivl bedre end andre). I snakken i dag blev nævnt et par stykker, som jeg ikke kendte i forvejen, så jeg tænkte det måske ville være en ide med et lille indlæg omkring inspiration til youtube i engelskundervisningen. :-)

Den føromtalte playliste er linket til i teksten ovenfor. Her er der f.eks. sange fra Super Simple Songs, som har rigtig mange videoer, som mange lærere kender og bruger. De har virkelig mange videoer, også rigtig mange til yngre end vores elever i indskolingen, så kig jer lidt for, når I vælger ud. 
Et andet bud fra listen er Pancake Manor. Jeg har brugt enkelte af deres videoer og en af de helt store fordele ved dem er, at man som voksen kan holde til at lytte til sangene ;-) En anden kanal hvor man kan holde til at høre sange fra (i hvert fald en stor del af dem) er StoryBots - prøv f.eks. at høre denne sang om ugens dage. ELF Kids Videos laver også en del gode videoer, hvor der også kan sættes fokus på vocabulary og ikke blot sange. De har lavet lidt nyere sange på det seneste, som også lyder ret godt. Have Fun Teaching er en lille smule anderledes, og har især mange sange ift. de enkelte bogstaver og sight words. Men der er også andre sange indimellem, lyt f.eks. til denne omkring kroppen, hvor der også er koblet lidt bevægelse på (og man kan jo altid koble mere bevægelse på). The Kiboomers er et andet bud - her læres der f.eks. forskellige dyr, mens eleverne skal lave bevægelse til. Og i dag blev jeg så præsenteret for The Singing Walrus, som jeg ikke kendte, men som jeg helt sikkert skal i gang med at bruge. Gode små videoer, med masser af plads til gentagelse - og lavet så vi voksne kan holde til at høre dem en hel uge (når man som jeg har en helt årgang til engelsk :D). Faldt lige over denne Goodbye sang, som kunne være oplagt at lære eleverne og synge med dem. Der er også et website koblet til, som man kan kigge forbi - det har jeg ikke nærstuderet. Læreren nævnte også Steve and Maggie, som jeg heller ikke kendte, men som jeg også vil få kigget lidt nærmere på ved lejlighed.

Dette er jo blot et meget lille udsnit af alle de fantastiske kanaler der findes på youtube - det vil slet ikke kunne lade sig gøre at lave en liste, som havde alle med. Så gå på jagt - start evt. med playlisten og kig på de forskellige kanaler og se, om de byder på noget, som du kan bruge i din engelskundervisning. Og så lige en enkelt kanal mere her på falderebet - når I kommer til oktober og starter på halloween emne, så kig lige forbi Haunted House. De har nogle super gode sange, som er til at holde ud at høre på - og som jeg hver eneste år tager mig selv i at gå og synge i løbet af ugen, fordi jeg hører dem så mange gange. :D (De er også på playlisten, hvis det er.)
God fornøjelse!

2 kommentarer:

  1. Hej Susanne !
    Jeg har i flere år været meget glad for The Learning Station - som hos de andre kanaler kræver det, at man lige "trawler lidt igennem" for at finde det gode, men det er tiden værd, når guldkornene så dukker op. Mvh. Liselotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Liselotte
      Jeg har vist også et par af deres på min playliste - enig, det er også en fin kanal, når man lige har kigget den lidt igennem.
      Mvh. Susanne

      Slet