User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

11 maj 2019

Inspiration til årsplan

Det er blevet den tid på året igen - skolerne arbejder på højtryk for at få fagfordelingen til at løbe rundt, og de forskellige teams går i gang med at forberede næste års årsplan. 
Jeg lavede sidste år et indlæg med inspiration til bøger i indskolingen, og den liste holder fortsat - der er nogle vildt gode bøger på listen, hvis jeg selv skal sige det selv. :-) Se indlægget HER - i indlægget finder du også link til det indlæg jeg lavede for 2 år siden med inspiration, samt et indlæg om, hvad vi planlagde til første klasse for 2 år siden.

Men der er selvfølgelig også kommet interessante bøger og materialer det sidste år, som vil være oplagt at bruge i undervisningen i indskolingen, så i dette indlæg, vil jeg forsøge at komme med yderligere inspiration til årsplanen. Men tag lige at kig på linket ovenfor også - der jo ingen grund til at nævne de samme bøger flere gange.

Mig og min mor og Emilie og Emilies far af Kim Fupz - en sjov og skæv billedbog om det at have forældre, som ikke er som alle andre. Afhængig af hvordan den bruges, kan den bruges i hele indskolingen (og på mellemtrinnet).

Kamma og Kamal serien af Mette Vedsø, 3. klasse (evt. 2. klasse). Der er 3 bøger i serien. Egentlig ikke nye, men de blev genoptrykt i 2018. En skøn serie om Kamma og Kamal og mødet mellem to kulturer fortalt i børnehøjde. Kan anvendes til fælles læsning eller selvstændig læsning. Kan kun anbefale dem - det er altså nogle skønne og hjertevarme historier serien byder på.

Mister Georg af Katrine Marie Guldager, hele indskolingen. Vi kender - og elsker - alle Frøken Ignora. Der er nu kommet 4 bøger i serien om Ignoras ven, Mister Georg. En skøn serie der bl.a. tager udgangspunkt i skolen og de udfordringer der kan opstå her. Måske er du kørt lidt død i Ignora, selvom det er skønne, skønne historier - i så fald så tage endelig et kig på Mister Georg. Der er pædagogisk vejledning på mitcfu.dk til 2 af bøgerne.

Krapyl af Kim Fupz. Krapylet bor under en badebro, og venter på den dag en træder ud på broen, så han endelig kan få lov at sige 'hvem er det der træder på min bro'. Egentlig vil han blot gerne have en ven. For indskoling og mellemtrin.

Den utrolige historie om den kæmpestore pære af Jakob Martin Strid. Ikke en ny bog, men filmen kan nu ses på mitcfu.dk, så det vil jo være oplagt at læse og arbejde med bogen også. Har man adgang til Gyldendals danskportaler, kan der her findes forløb til filmen. Og når vi nu er i gang med Strid, så husk også Lille frø (her kan også findes forløb hos Gyldendal, der er også pædagogisk vejledning på mitcfu.dk).

Serien miniværk fra Alinea - 2.-4. klasse. En serie af korte bøger med gribende historier til indskolingen. Der er pt. udgivet 6 bøger i serien af kendte danske forfattere. 3 nye bøger kommer til efteråret. På miniværk.alinea.dk kan der findes gratis undervisningsforløb. Jeg er især helt vild med den sidste side i hver bog, hvor forfatter og illustrator har skrevet en personlig hilsen - de er super interessante at læse!

Alfabetrim af Grete Wiemann Borregaard. Til 0. klasse, måske 1. klasse. En super sød bog med små rim til alfabetet. Alle rim kan synges på gamle og velkendte børnesange. Bagerst i bogen er der ideer til den voksne.

Og så et par titler, som er så nye, at de ikke kan fås på CFU, men som måske finder vej dertil en dag...man kan jo håbe.
Når kaniner bliver bange af Arne Svingen, illustreret af Kamilla Slocinska (som er en fantastisk illustrator). En fantastisk, gribende og barsk billedebog om det at være barn i en krigszone. Ordet krig nævnes ikke i bogen. Da jeg læste en første gang fik jeg en klump i halsen og måtte lige gå fra den et par minutter, det sker altså ikke særlig tit, når jeg læser billedbøger. Kan læses på alle klassetrin.
Tordenhuset af Mette Vedsø. En fortælling om drengen Elmer, hvis far på gode dage hedder Torben, men på dårlige dage mere lyder som torden. Endnu en helt fantastisk bog af Mette Vedsø. Kan bruges i hele indskolingen (og sikkert også på mellemtrinnet).
Bjørnebarn af Ane Bjørn. Måske især til 0.-1. klasse. Hvad sker der indeni, når man bliver drillet eller mor og far skændes? Gro bliver til en bjørn. 
Bello af Mette Elke Neerlin. Kan bruges i hele indskolingen (og sikkert også på mellemtrinnet). Om Bello der sidder i kørestol og er ked af, at blive behandlet som en handicappet. Så møder han Ane, der behandler ham som et helt normalt barn.
Kødbensgravemaskinen, en strikket hue - og And af Rasmus Bregnhøj. Fortsættelse til Opfindelser, strikkede huer og en dum kat. Til indskolingen.


Andre materialer
Og så lige et par anbefaler til et par andre materialer, som i hvert fald kan lånes i klassesæt på CFU Nord.

En haj til medier af Trine May. En spændende bog som er oplagt at arbejde med i disse tider, hvor vores elever i indskolingen er på youtube, snapper, osv. Bogen kan bruges i  1.-2. klasse, tænker også den kan bruges i 3. klasse. Lån den gerne over flere omgange, evt over både 1. og 2. klasse, så der løbende kan arbejdes med kapitler i bogen.

Thomas Tukan af Joy Lieberkind. Arbejd med genrepædagogik i 1.-2. klasse og kom igennem de fire teksttyper: informerende, berettende, instruerende og argumenterende. Lån den gerne over flere omgange, evt over både 1. og 2. klasse, så der løbende kan arbejdes med kapitler i bogen.

Nyt læsebogssystem? 
Alinea har netop udgivet Molevitten til 0. klasse. Et system der kører 2 spor - læseprogram med en systematisk og lydbaseret tilgang samt en sprudlende litteraturdel. Materiale til 1. klasse skulle komme til sommer.
Til januar 2020 kommer Kom og læs fra Gyldendal til 0. klasse (og året efter til 1. klasse). Meningsorienteret ordlæsning og sprogforståelse vægtes højt. Der vil være nye Vitello-tekster af Kim Fupz samt rim og remser af Marianne Iben Hansen.
I 2017 og 2018 kom Læsefidusen til 1. og 2. klasse fra Dansklærerforeningen. Systemet understøtter en balanceret undervisning i læsning og skrivning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar